Gå til innhold

Hvor mye ekstra skal vi ta betalt for leiligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus og skal selge leiligheten vår, og har blitt kontaktet av en potensiell kjøper. Det ligger en identisk leilighet til salgs lenger borti gata med prisantydning 3,6 millioner. Leilighetene er like store og er bygd samtidig for relativt kort tid siden, så de er sannsynligvis i samme teknisk stand også. Utsikt er så å si lik.

Forskjellen er at vi har et stort og pent opparbeidet uteområde. Vi har en terrasse som er like stor som leiligheten (75 m2), en koselig hageflekk, steinheller ved inngangspartiet, pent opparbeidet og nesten vedlikeholdsfritt blomsterbed og prydbusker som rammer inn eiendommen på alle kanter. Ellers ligger leiligheten fritt og åpent på en liten ås, mens den andre leiligheten ligger tett i tett mellom to andre firemannsboliger. Den andre leiligheten har ikke noe uteområde i det hele tatt, for den ligger i første etasje med en bratt bakke rett utenfor døra.

Nå har vi ikke hatt takstmann på besøk ennå, så jeg lurer litt på hvor mye et sånt uteområde kan heve markedsverdien? Er det snakk om 10k eller 100k? Vet jo at ingen her sitter på fasiten, men synes det er interessant å høre hva andre tenker er fornuftig 😊

Anonymkode: da891...f96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. 3-4 millioner mer tenker jeg.  

Anonymkode: c328a...a97

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tja.. 3-4 millioner mer tenker jeg.  

Anonymkode: c328a...a97

Nei 😂

• Liker 1
Skrevet

Uteområde er stort sett bare merarbeid. Stor terasse hadde jeg gjerne betalt litt mer for, men ikke hage, blomsterbed og slikt. 

Anonymkode: 019cc...9b7

• Liker 2
Skrevet

Antagelig 2-300 000 mer. Men jeg vet ikke altså.🤪

Du kan jo spørre de om hva de vil betale for den. 

Anonymkode: 4df66...b52

Skrevet

Fordi om de er i "teknisk lik stand", så kan den andre leiligheten ha indre kvaliteter som overgår deres leilighet. her jeg bor, f eks, har noen investert i bedre baderomsmøblement, smartbelysning, spotter i alle rom, lader til elbil osv.

Prisen på en eiendom er mer enn det som befinner seg utenfor vegger. Hva som er innenfor veggene sier du ingenting om. 

Dere får spandere på dere en takstmann.

Anonymkode: 2a9a9...78e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan vel eventuelt bare få en gratis verdivurdering av en megler. Si du vurderer å selge, som for så vidt er helt sant. Jeg tenker også 200-300k ekstra. 

Men du sier at den andre fortsatt ligger til salgs. Det kan jo tyde på at prisen er for høy? 

Endret av Traktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har kjøpt hus og skal selge leiligheten vår, og har blitt kontaktet av en potensiell kjøper. Det ligger en identisk leilighet til salgs lenger borti gata med prisantydning 3,6 millioner. Leilighetene er like store og er bygd samtidig for relativt kort tid siden, så de er sannsynligvis i samme teknisk stand også. Utsikt er så å si lik.

Forskjellen er at vi har et stort og pent opparbeidet uteområde. Vi har en terrasse som er like stor som leiligheten (75 m2), en koselig hageflekk, steinheller ved inngangspartiet, pent opparbeidet og nesten vedlikeholdsfritt blomsterbed og prydbusker som rammer inn eiendommen på alle kanter. Ellers ligger leiligheten fritt og åpent på en liten ås, mens den andre leiligheten ligger tett i tett mellom to andre firemannsboliger. Den andre leiligheten har ikke noe uteområde i det hele tatt, for den ligger i første etasje med en bratt bakke rett utenfor døra.

Nå har vi ikke hatt takstmann på besøk ennå, så jeg lurer litt på hvor mye et sånt uteområde kan heve markedsverdien? Er det snakk om 10k eller 100k? Vet jo at ingen her sitter på fasiten, men synes det er interessant å høre hva andre tenker er fornuftig 😊

Du må ha inn en takstmann. 
Selv om du sparer meglerutgifter så kan du faktisk tape på å selge uten å prøve boligen i markedet. 
Den andre boligen kan ha flere interessenter, de som taper en eventuell budrunde der, kan komme til din bolig. 
Å prise noe ingen får se noe som helt til, er komplett umulig. 

NB. Husk å ha flere meglere på besøk om du velger å selge med megler. 

Anonymkode: 13593...9e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi om de er i "teknisk lik stand", så kan den andre leiligheten ha indre kvaliteter som overgår deres leilighet. her jeg bor, f eks, har noen investert i bedre baderomsmøblement, smartbelysning, spotter i alle rom, lader til elbil osv.

Prisen på en eiendom er mer enn det som befinner seg utenfor vegger. Hva som er innenfor veggene sier du ingenting om. 

Dere får spandere på dere en takstmann.

Anonymkode: 2a9a9...78e

Utfra annonsen ser det i hvert fall prikk likt ut, og den ligger ute for mindre enn vår gjorde for tre år siden, så jeg har ikke grunn til å tro det er noen betydelige oppgraderinger der. Takstmann blir det uansett :)

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du må ha inn en takstmann. 
Selv om du sparer meglerutgifter så kan du faktisk tape på å selge uten å prøve boligen i markedet. 
Den andre boligen kan ha flere interessenter, de som taper en eventuell budrunde der, kan komme til din bolig. 
Å prise noe ingen får se noe som helt til, er komplett umulig. 

NB. Husk å ha flere meglere på besøk om du velger å selge med megler. 

Anonymkode: 13593...9e1

Du har absolutt gode poeng, men slike leiligheter går sjelden over prisantydning her. Har fulgt med på markedet i noen år og kan ikke huske at et eneste sammenlignbart objekt har blitt solgt for over prisantydning. Man kan jo aldri være sikker på sånt, men sånn er i hvert fall den rådende trenden i området. 

Denne leiligheten lå ute to til fire uker etter første visning før vi kjøpte den, og vi var eneste budgiver, så det også har jeg i bakhodet. Det er ikke kjempeetterspørsel, rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...