AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #21 Del Skrevet 17. september 2024 Hybrid gir deg det verste fra elbil og fossilbil i samme pakke. Eneste grunnen til at de eksisterer er at noen prøver å holde liv i de gamle bilprodusentene som ikke klarer å lage skikkelige elbiler. Anonymkode: 80836...b14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #22 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det gir ingen mening og jeg aner ikke hvordan du finner på disse talla. Det du sier er at ved 20% "selv"-lading får du ut 80% elektrisk kjøring? Det er rett og slett umulig. Anonymkode: 9ff15...36a Og jeg lurer på hvor du henter dine tall? Får du ikke mer enn 25% el ut av en HEV så er det jo brukerfeil, da vet du ikke hvordan man kjører en hybrid. Anonymkode: 3abee...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 18. september 2024 #23 Del Skrevet 18. september 2024 Bare ladbare hybrider er bra. Om jeg hadde en slik ville jeg kjørt på strøm 90%, fordi jeg kjører bare korte strekninger i dagleglivet. Hybrider som ikke kan lades bruker bensin til lading og det er ikke noe lurt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #24 Del Skrevet 18. september 2024 LiseTV skrev (9 timer siden): Bare ladbare hybrider er bra. Om jeg hadde en slik ville jeg kjørt på strøm 90%, fordi jeg kjører bare korte strekninger i dagleglivet. Hybrider som ikke kan lades bruker bensin til lading og det er ikke noe lurt. Svært sjelden, det skjer stort sett bare hvis jeg står i ro over lengre tid med AC på fullt. Anonymkode: 3abee...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 18. september 2024 #25 Del Skrevet 18. september 2024 Schmuhu skrev (På 15.9.2024 den 17.29): La oss se hva vi kommer på ... 1. Høyere service- og vedlikeholdskostnader. Du har den elektriske drivlinjen og den fossile driftslinjen. I tillegg kommer kabalen som kobler det sammen på en smart måte. Mye som kan gå banans her. 2. Høyere bensinforbruk på langdistansen. 3. Samfunnet presses til elektrisk kjøring. Selv eldre elbiler kan fint erstatte behovet der hybrid kjøring gir mening. De koster ikke nødvendigvis mer i anskaffelse og er mye billigere i drift. I tillegg er bompenger og parkering billigere enn ved hybrid kjøring. 4. Selv om også elbiler har utslipp ved produksjon og frakt, så er likevel elektrisk kjøring noe mindre belastende for miljøet generelt. Elektrisk kjøring betyr at du får mye bedre virkningsgrad enn ved forbrenning og dermed sparer du miljøet enormt. I en forbrenningsprosess går enorme mengder med energi tapt i varme. I tillegg kommer tapet fra hele verdikjeden. En hybrid driver fortsatt med forbrenning. Men samvittighet og miljøskam er jo ikke et fullverdig argument, ikke sant? Lykke til med elbilkjøpet! Schmuhu Dette er vel mer hva DU kommer på enn hva VI kommer på Bileksperter finnes på alle forum, men her spørs det helt hva behovet er. Jeg har ikke hatt høyere service og vedlikeholdskostnader siden jeg kjøpte den første hybriden i 2008. Ryktet stemmer altså ikke, i det minste for Toyota og Lexus. Totalt bensinforbruk er vesentlig lavere totalt sett for hybrid enn ren ICE. På kun langtur vet jeg ikke siden jeg ikke lider av flyskrekk. Nr 3 var merkelig. I Norge er vi glade i kun batterier, men i f.eks USA foretrekker 50 % batteri + bensin. Nr 4 er bare personlig synsing og tar ikke hensyn til de store batteriene eller ladingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 18. september 2024 #26 Del Skrevet 18. september 2024 Fullstendig umulig å si om hybrid er bra eller dårlig da det kommer helt an på bruk og behov. Det finnes i dag flere PHEV biler med så lang rekkevidde at flere kan kjøre 90+% elektrisk om en da også har behov for enkelte langturer gjerne med henger/campingvogn eller lignende så kan PHEV fungere utmerket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #27 Del Skrevet 18. september 2024 Dette har jeg ikke noe svar på,men den dagen jeg blir så syk så jeg ødsler bort mer enn 50K.på noe annet enn fossilt så kan jeg kanskje gi et svar. Er desverre lavtlønnet,så må faktisk låne penger, der går grensen. Anonymkode: 18a57...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #28 Del Skrevet 18. september 2024 Hva tenker dere om BMW 2 serie plug in hybrid da? El+bensin. Firehjulsdrift. Skal se på en nå, men har kun erfaring med diesel og helelektrisk. Er ikke bilkyndig dame. 😅 Anonymkode: 0d3e2...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #29 Del Skrevet 18. september 2024 Jeg er veldig fornøyd med min MINI Hybrid! 😃 Anonymkode: 1087d...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #30 Del Skrevet 18. september 2024 Tok 60k service for 1 år siden kostet 3000 på toyota. Har en 2018 auris st vogn. Veldig fornøyd. Anonymkode: 039af...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #31 Del Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 23.25): Hva tenker dere om BMW 2 serie plug in hybrid da? El+bensin. Firehjulsdrift. Skal se på en nå, men har kun erfaring med diesel og helelektrisk. Er ikke bilkyndig dame. 😅 Anonymkode: 0d3e2...bcd BMW og tyske biler er generelt mye feil på og vedlikeholdet er dyrt. Da er det mer økonomisk å gå for Toyota, Honda, Kia... Anonymkode: 9ff15...36a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #32 Del Skrevet 21. september 2024 Gregarious skrev (På 18.9.2024 den 22.42): Fullstendig umulig å si om hybrid er bra eller dårlig da det kommer helt an på bruk og behov. Endelig noen som skjønner. Utfra mitt behov og bosted (i distriktet), er PHEV helt ypperlig til mitt bruk. Har ennå ikke merket noe til disse høye vedlikeholdskostnadene "alle" snakker om. Forbruket ligger i snitt på 0,6 på langkjøring, og 0,4 på lokal. Jeg synes imidlertid at det er litt kort kjørelengde på Outlander, så jeg kommer til å gå for Toyota RAV 4 neste gang. (eller Suzuki Acros, samme bil). Anonymkode: 2c732...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 21. september 2024 #33 Del Skrevet 21. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Forbruket ligger i snitt på 0,6 på langkjøring, og 0,4 på lokal. Naboens Skoda Fabia fra tidlig 2000 tallet kan også presses ned til 4,5l per 100km. Alt du har med din PHEV er kanskje litt mer power og komfort. Men du bruker fremdeles samme antall liter for å komme fra A til B i snitt. Kjører du derimot bare elektrisk, så har du faktisk brukt mye mindre energi for samme strekning. 4,5 liter med bensin tilsvarer rundt 42kwt. De fleste elbiler ligger mellom 14kwt og 20kwt for de samme 100km på norske veier. En elbil bruker dermed 1/3 av energien som en "gjerrig" fossil hybrid bruker. La oss også fremheve at din lokal kjøring har et forbruk på 4l med en PHEV. Du brenner da fossilt før eller senere uansett i din lokale kjøring virker det som. Hadde du kun kjørt elektrisk lokalt, som er formålet med en PHEV, så hadde jo ditt forbruk vært 0l lokalt og først da blir en PHEV spennende. Og dermed pynter du bare på det fossile snittet med den elektriske kjøringen i en PHEV. Aller verst er jo at du tross all hybrid-teknikk ikke slår en 2000-talls bil i forbruk. Kanskje 0,1L per mil hadde vært mer imponerende? Jo da, epler og pærer. Men vi snakker forbruk for å komme fra A til B. Dagens hybrider gir ikke besparelse sånn egentlig. Jeg påstår at alle elbiler med en 60kwt batteri eller høyere vil fungere for de aller fleste i hverdagen. For eksempel en brukt Kia Soul med CCS kan du få tilbrundt 250k. Det er like mye som en brukt Corolla eller Prius hybrid. Schmuhu Endret 21. september 2024 av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #34 Del Skrevet 21. september 2024 Schmuhu skrev (24 minutter siden): Naboens Skoda Fabia fra tidlig 2000 tallet kan også presses ned til 4,5l per 100km. Alt du har med din PHEV er kanskje litt mer power og komfort. Men du bruker fremdeles samme antall liter for å komme fra A til B i snitt. Kjører du derimot bare elektrisk, så har du faktisk brukt mye mindre energi for samme strekning. 4,5 liter med bensin tilsvarer rundt 42kwt. De fleste elbiler ligger mellom 14kwt og 20kwt for de samme 100km på norske veier. En elbil bruker dermed 1/3 av energien som en "gjerrig" fossil hybrid bruker. La oss også fremheve at din lokal kjøring har et forbruk på 4l med en PHEV. Du brenner da fossilt før eller senere uansett i din lokale kjøring virker det som. Hadde du kun kjørt elektrisk lokalt, som er formålet med en PHEV, så hadde jo ditt forbruk vært 0l lokalt og først da blir en PHEV spennende. Og dermed pynter du bare på det fossile snittet med den elektriske kjøringen i en PHEV. Aller verst er jo at du tross all hybrid-teknikk ikke slår en 2000-talls bil i forbruk. Kanskje 0,1L per mil hadde vært mer imponerende? Jo da, epler og pærer. Men vi snakker forbruk for å komme fra A til B. Dagens hybrider gir ikke besparelse sånn egentlig. Jeg påstår at alle elbiler med en 60kwt batteri eller høyere vil fungere for de aller fleste i hverdagen. For eksempel en brukt Kia Soul med CCS kan du få tilbrundt 250k. Det er like mye som en brukt Corolla eller Prius hybrid. Schmuhu Priusen min kosta 42k. Prius finnes for øvrig kun som hybrid så det er det ikke nødvendig å presisere. Anonymkode: 3abee...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 21. september 2024 #35 Del Skrevet 21. september 2024 Schmuhu skrev (2 timer siden): Naboens Skoda Fabia fra tidlig 2000 tallet kan også presses ned til 4,5l per 100km. Alt du har med din PHEV er kanskje litt mer power og komfort. Men du bruker fremdeles samme antall liter for å komme fra A til B i snitt. Kjører du derimot bare elektrisk, så har du faktisk brukt mye mindre energi for samme strekning. 4,5 liter med bensin tilsvarer rundt 42kwt. De fleste elbiler ligger mellom 14kwt og 20kwt for de samme 100km på norske veier. En elbil bruker dermed 1/3 av energien som en "gjerrig" fossil hybrid bruker. La oss også fremheve at din lokal kjøring har et forbruk på 4l med en PHEV. Du brenner da fossilt før eller senere uansett i din lokale kjøring virker det som. Hadde du kun kjørt elektrisk lokalt, som er formålet med en PHEV, så hadde jo ditt forbruk vært 0l lokalt og først da blir en PHEV spennende. Og dermed pynter du bare på det fossile snittet med den elektriske kjøringen i en PHEV. Aller verst er jo at du tross all hybrid-teknikk ikke slår en 2000-talls bil i forbruk. Kanskje 0,1L per mil hadde vært mer imponerende? Jo da, epler og pærer. Men vi snakker forbruk for å komme fra A til B. Dagens hybrider gir ikke besparelse sånn egentlig. Jeg påstår at alle elbiler med en 60kwt batteri eller høyere vil fungere for de aller fleste i hverdagen. For eksempel en brukt Kia Soul med CCS kan du få tilbrundt 250k. Det er like mye som en brukt Corolla eller Prius hybrid. Schmuhu Sammenligner du seriøst en Fabia og en Outlander? Hvorfor ikke ta med en sykkel når en først er i gang, jeg mener alt en har er litt mer power og komfort i en Fabia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #36 Del Skrevet 21. september 2024 Jeg liker min ladbare hybrid, kjører på strøm til og fra jobb, og til og fra butikk/kjøpesenter. Når jeg kjører langt, kjører jeg gjerne til hytta langt inne på fjellet, uten strøm. Med el-bil måtte jeg da ha ladet på vei til og fra hytta, eller hatt en suv-elbil med lang rekkevidde, og det har jeg ikke råd til. Så for min bruk fungerer det, kjører stort sett på strøm, fyller sjelden bensin. Anonymkode: afb7b...d0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #37 Del Skrevet 21. september 2024 Gregarious skrev (2 timer siden): Sammenligner du seriøst en Fabia og en Outlander? Hvorfor ikke ta med en sykkel når en først er i gang, jeg mener alt en har er litt mer power og komfort i en Fabia. Det er en dårlig sammenligning, men les resten av innlegget til @Schmuhu også så du får med deg poenget... Vi hadde en 2002 Honda Stream, syvseter med 700 kg nyttelast, som vi kjørte med 0,7 l/mil bensin i snitt over 75000 km. Det blir da bare marginalt bedre i dag med mye mer teknologi og tyngre, sikrere biler. Og så vil "alle" ha SUV, den mest idiotiske bilformen... Anonymkode: 9ff15...36a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 21. september 2024 #38 Del Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en dårlig sammenligning, men les resten av innlegget til @Schmuhu også så du får med deg poenget... Vi hadde en 2002 Honda Stream, syvseter med 700 kg nyttelast, som vi kjørte med 0,7 l/mil bensin i snitt over 75000 km. Det blir da bare marginalt bedre i dag med mye mer teknologi og tyngre, sikrere biler. Og så vil "alle" ha SUV, den mest idiotiske bilformen... Anonymkode: 9ff15...36a Nei for det er fullstendig feil, hva enkelte vektlegger er helt vitalt for å kunne finne ut hvilket kjøretøy som er best. Det er PHEV's som går 10 mil på elektrisitet, om en da ikke ønsker å sitte på ladestasjoner de gangene en skal på lenger tur så kan dette være en god løsning. Å si at elektrisk er det eneste en bør vurdere viser manglende innsikt i ulike behov og begrensninger. At din subjektive mening er at SUV er en idiotisk bilform understreker bare hvor ulikt vi vurderer hva som er en "bra" bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #39 Del Skrevet 22. september 2024 Bare fordeler, bruker lite bensin og du slipper lading i tide og utide. Min Prius gikk 240.000 km uten problemer. Anonymkode: 9fb8f...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #40 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 17.47): Tusen takk for utfyllende svar, det hjalp meg mye Anonymkode: 55699...49e Har kjørt mini hybrid siden 2018. Ca 120.000km. Hadde vanlig serviceavtale til 10.000kr fordelt på 5 år. Gjennomsnittlig forbruk har vært 0.25 pr.mil. det inkluderer langkjøring på ferie helt uten lading. Feriepakket bil på Vestlandet var forbruket 0.6. Hadde garantiutløpstest hos naf De fant ingen feil. Aldri rekkevidde problem. Varmepumpe til morgenstart med oppvarmet bil. 4 hjulstrekk og INGEN feil så langt. Selv bremsene er originale. Eu godkjent for 14 dager siden. 0 feil. Vurderte å kjøpe ny bil siden vi ikke har nybilgaranti lenger. Men har beholdt den. God økonomi og ingen feil. 235 hk og fyller 25 liter pr.mnd. Når jeg ser endel elbiler med sinnsyke kostnader på batteri og elektronikk. ID 4 eiere som må innom verksted 5 ganger i året og tesla eiere som river seg i håret 10% av alle 85kwt batteriene til Tesla går istykker og koster 140.000. Omtrent det jeg bruker på bensin på 12 år. Anonymkode: 180d5...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå