Gå til innhold

Hybrid bil, er det bare bra eller er det ulemper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker at det er bra, men jeg trenger noen mot argument, kanskje har jeg ikke tenkt på alt 😅

Anonymkode: 55699...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss se hva vi kommer på ...

1. Høyere service- og vedlikeholdskostnader. Du har den elektriske drivlinjen og den fossile driftslinjen. I tillegg kommer kabalen som kobler det sammen på en smart måte. Mye som kan gå banans her.

2. Høyere bensinforbruk på langdistansen. 

3. Samfunnet presses til elektrisk kjøring. Selv eldre elbiler kan fint erstatte behovet der hybrid kjøring gir mening. De koster ikke nødvendigvis mer i anskaffelse og er mye billigere i drift. I tillegg er bompenger og parkering billigere enn ved hybrid kjøring.

4. Selv om også elbiler har utslipp ved produksjon og frakt, så er likevel elektrisk kjøring noe mindre belastende for miljøet generelt. Elektrisk kjøring betyr at du får mye bedre virkningsgrad enn ved forbrenning og dermed sparer du miljøet enormt. I en forbrenningsprosess går enorme mengder med energi tapt i varme. I tillegg kommer tapet fra hele verdikjeden. En hybrid driver fortsatt med forbrenning. Men samvittighet og miljøskam er jo ikke et fullverdig argument, ikke sant?

Lykke til med elbilkjøpet!

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (18 minutter siden):

La oss se hva vi kommer på ...

1. Høyere service- og vedlikeholdskostnader. Du har den elektriske drivlinjen og den fossile driftslinjen. I tillegg kommer kabalen som kobler det sammen på en smart måte. Mye som kan gå banans her.

2. Høyere bensinforbruk på langdistansen. 

3. Samfunnet presses til elektrisk kjøring. Selv eldre elbiler kan fint erstatte behovet der hybrid kjøring gir mening. De koster ikke nødvendigvis mer i anskaffelse og er mye billigere i drift. I tillegg er bompenger og parkering billigere enn ved hybrid kjøring.

4. Selv om også elbiler har utslipp ved produksjon og frakt, så er likevel elektrisk kjøring noe mindre belastende for miljøet generelt. Elektrisk kjøring betyr at du får mye bedre virkningsgrad enn ved forbrenning og dermed sparer du miljøet enormt. I en forbrenningsprosess går enorme mengder med energi tapt i varme. I tillegg kommer tapet fra hele verdikjeden. En hybrid driver fortsatt med forbrenning. Men samvittighet og miljøskam er jo ikke et fullverdig argument, ikke sant?

Lykke til med elbilkjøpet!

Schmuhu

Tusen takk for utfyllende svar, det hjalp meg mye :papirfly:

Anonymkode: 55699...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd noen ulemper men min (Prius) i hvert fall. Ingenting av det Schmuhu skriver stemmer for min bil, men det er kun den jeg har erfaring med så jeg kan ikke uttale meg om andre hybrider. Det er mye lavere vedlikeholdskostnader på denne enn på min gamle bensinbil, og bensinforbruket er desidert lavest på langkjøring. Jeg har vært på roadtrip med Priusen i sommer der jeg kjørte rundt 6000 km, og gjennomsnittsforbruket er nå på det laveste det har vært så lenge jeg har eid bilen.

Anonymkode: 3abee...2f3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte PHEV for mye langkjøring, men jeg angrer surt på det. Helelektrisk er så mye mer behagelig, så mye billigere, så mye enklere...det blir ikke flere forbrenningsmotorer på meg.

Anonymkode: 9ff15...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi kjøpte PHEV for mye langkjøring, men jeg angrer surt på det. Helelektrisk er så mye mer behagelig, så mye billigere, så mye enklere...det blir ikke flere forbrenningsmotorer på meg.

Anonymkode: 9ff15...36a

PHEV er søppel. Skal man ha hybrid er selvladende Toyota det eneste fornuftige alternativet. Står det mellom PHEV og EL er jeg helt enig i at EL er bedre,

Anonymkode: 3abee...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

PHEV er søppel. Skal man ha hybrid er selvladende Toyota det eneste fornuftige alternativet. Står det mellom PHEV og EL er jeg helt enig i at EL er bedre,

Anonymkode: 3abee...2f3

Noe forklaring på disse påstandene?

Vi er veldig fornøyde med at hybriden vår er ladbar, for da får vi allermest elektrisk kjøring lel. Men det er ikke varme i helelektrisk modus, f.eks., og selv om vi kjører 10000 km elektrisk og bare 4000 på bensin, må bilen innom service likevel. Og den koster!

Anonymkode: 9ff15...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noe forklaring på disse påstandene?

Vi er veldig fornøyde med at hybriden vår er ladbar, for da får vi allermest elektrisk kjøring lel. Men det er ikke varme i helelektrisk modus, f.eks., og selv om vi kjører 10000 km elektrisk og bare 4000 på bensin, må bilen innom service likevel. Og den koster!

Anonymkode: 9ff15...36a

At man både må lade og fylle bensin er jo tidenes svindel. HV-batteriene i PHEV er dessuten mye større og tyngre enn i en vanlig hybrid, så vinninga går opp i spinninga. Det er altså dyrere å kjøre en PHEV enn en HEV.

Anonymkode: ec7d9...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ikke opplevd noen ulemper men min (Prius) i hvert fall. Ingenting av det Schmuhu skriver stemmer for min bil, men det er kun den jeg har erfaring med så jeg kan ikke uttale meg om andre hybrider. Det er mye lavere vedlikeholdskostnader på denne enn på min gamle bensinbil, og bensinforbruket er desidert lavest på langkjøring. Jeg har vært på roadtrip med Priusen i sommer der jeg kjørte rundt 6000 km, og gjennomsnittsforbruket er nå på det laveste det har vært så lenge jeg har eid bilen.

Anonymkode: 3abee...2f3

Nå er det jo slik at Toyota sine hybrider er meget robuste og godt avstemt i forhold til andre hybrider. TS spurte generell om hybrider og derfor var svaret like generelt. 

Men gjerne del nøyaktig ditt forbruk på forskjellige hastigheter og avstand, hva årlig service koster og hva innkjøpsprisen blir. Gjerne også litt bomringen i en norsk by. Vis så at samme regnestykke med en EV hadde blitt dyrere. Da hadde Ts i alle fall økonomisk grunnlag å velge en hybrid fremfor en elektrisk bil. 

Jeg ser frem til dine data og regnestykket.

Schmuhu

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo slik at Toyota sine hybrider er meget robuste og godt avstemt i forhold til andre hybrider. TS spurte generell om hybrider og derfor var svaret like generelt. 

Men gjerne del nøyaktig ditt forbruk på forskjellige hastigheter og avstand, hva årlig service koster og hva innkjøpsprisen blir. Gjerne også litt bomringen i en norsk by. Vis så at samme regnestykke med en EV hadde blitt dyrere. Da hadde Ts i alle fall økonomisk grunnlag å velge en hybrid fremfor en elektrisk bil. 

Jeg ser frem til dine data og regnestykket.

Schmuhu

Når ble dette en diskusjon om hybrid vs. el? TS spør om erfaringer med hybrid, det er det jeg svarer på. El vet jeg ingenting om.

Anonymkode: 3abee...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ladbar hybrid, og for oss er den perfekt. Har nok rekkevidde til at jeg kan kjøre elektrisk til og fra jobb, og også det meste av hverdagskjøringen ellers.  Men vi kjører også noen turer nedover Europa, og da hadde det blitt for mye styr med en vanlig el-bil. Ikke så godt utbredt ladesystem, og der vi pleier å bo lengst på de turene, har vi ikke anledning til å lade i nærheten. 

Anonymkode: d5a42...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når ble dette en diskusjon om hybrid vs. el? TS spør om erfaringer med hybrid, det er det jeg svarer på. El vet jeg ingenting om.

Anonymkode: 3abee...2f3

Misforstår meg rett men en bil er jo forbruksvare som koster. Jeg påstår som mange andre at en hybrid koster mer. Det er et ulempe ved hybrider som bør påpekes iht. spørsmålet fra Ts, som spesifikt spør etter ulemper ved hybridkjøring.

Nå påstår du derimot at du ikke kan bekrefte den påstanden om særlig høyere kostnader f.eks. på lange distanser. Derfor kan det være relevant å legge frem noen tall fra din erfaring med din bil for å svekke min påstand. Eventuell andre kilder. Kanskje din Toyota skiller seg ut.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har rav4 hybrid, ikke ladbar. Den er skikkelig god å kjøre, og relativt billig i drift. Ikke trengt noe spesielt av service på el-delene, mens bensinmotoren og bremser har trengt service. Elmotoren hjelper bilen igang, så du får raskere akselerasjon og mer skånsom småkjøring enn om du kjører fossil.

Vi har en elbil i tillegg, den er i en annen prisklasse. Så vi foretrekker raven, men kjører El av økonomiske årsaker. Vi sikler litt på bz4x, så mulig vi bytter ut en av bilene med den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Misforstår meg rett men en bil er jo forbruksvare som koster. Jeg påstår som mange andre at en hybrid koster mer. Det er et ulempe ved hybrider som bør påpekes iht. spørsmålet fra Ts, som spesifikt spør etter ulemper ved hybridkjøring.

Nå påstår du derimot at du ikke kan bekrefte den påstanden om særlig høyere kostnader f.eks. på lange distanser. Derfor kan det være relevant å legge frem noen tall fra din erfaring med din bil for å svekke min påstand. Eventuell andre kilder. Kanskje din Toyota skiller seg ut.

Schmuhu

Jeg kan jo påstå hva som helst, du har ingen mulighet til å kontrollere om jeg lyver. Men gjennomsnittsforbruket på min Prius går i alle fall ned 1.2l/100 km om sommeren når den brukes til langkjøring, kontra småkjøring i byen på vinterstid. Ut i fra det jeg evner å google meg frem til er det ganske vanlig for Prius at de bruker mindre bensin på langkjøring.

Anonymkode: 3abee...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At man både må lade og fylle bensin er jo tidenes svindel. HV-batteriene i PHEV er dessuten mye større og tyngre enn i en vanlig hybrid, så vinninga går opp i spinninga. Det er altså dyrere å kjøre en PHEV enn en HEV.

Anonymkode: ec7d9...625

Du tuller, sant? Når jeg kjører en PHEV 70% elektrisk istdf. 25% på en HEV, så vil førstnevnte nødvendigvis være rimeligere i drift. Du sparer hver gang du plugger han i. Langt fra alle har løst det så dårlig som Toyota med Priusen sin, der man må ofre bagasjerommet for å få ladbar bil.

Anonymkode: 9ff15...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det avgjørende er om du kan holde «hverdagskjøringen» elektrisk, ellers blir det neppe billigere enn dieselbil. Ladbar hybrid var gull for meg som jobb-bil. Hadde ikke mer serviceutgifter enn bensin/dieselbil, og kjørte sikkert 80% av tiden veldig rimelig på strøm. Fylte opp bensintanken på laveste bensinpris men den bensinen hadde jeg jo i ukesvis.

Men når jeg fikk lengre vei til jobb slik at jeg ofte kjørte hjem på bensin, da merket jeg at den har relativt høyt forbruk, ca 0,7 på mila. Det var helt nydelig å ha muligheten til å bruke bensin når jeg skulle på langtur, liker ikke ladeplanleggingen. Likevel ble det for kort rekkevidde på den når jeg fikk økt pendleravstand så gikk da over på helelektrisk.

Kan du ikke pendle til/fra jobb og småhandle uten å gå tom for strøm, også om vinteren, hadde jeg gått for elektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tuller, sant? Når jeg kjører en PHEV 70% elektrisk istdf. 25% på en HEV, så vil førstnevnte nødvendigvis være rimeligere i drift. Du sparer hver gang du plugger han i. Langt fra alle har løst det så dårlig som Toyota med Priusen sin, der man må ofre bagasjerommet for å få ladbar bil.

Anonymkode: 9ff15...36a

Jeg kjører min HEV på el 80% av tiden på langkjøring, og den strømmen er helt gratis.

Anonymkode: ec7d9...625

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kjører min HEV på el 80% av tiden på langkjøring, og den strømmen er helt gratis.

Anonymkode: ec7d9...625

Det gir ingen mening og jeg aner ikke hvordan du finner på disse talla. Det du sier er at ved 20% "selv"-lading får du ut 80% elektrisk kjøring? Det er rett og slett umulig.

Anonymkode: 9ff15...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet min PHEV i helelektrisk. 

Bilen har vært fullstendig problemfri, og har god batterikapasitet på småkjøring (rekkevidde 4 mil). Dessverre driver jeg mest med langkjøring, kun motorvei, og da er forbruket omtrent 0,55 på sommer, og 0,65 på vinter. I tillegg kommer bompenger og servicer. Jeg har regnet ut at jeg sparer ca 5000 i måneden på å gå over til elbil.

Anonymkode: 10469...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...