AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Hei, Får mitt første barn i mars 2025. Har fått tilbud av en god venninne om å låne alt jeg vil av utstyr til babyen, da hun nå har fått en to-åring og ikke trenger det selv lenger. Har tenkt å kjøpe egen vogn, men hva med stellebord, vippestol, seng, etc.? Er dette noe som er en fordel å ha selv eller kan jeg like greit å bare låne det meste når jeg har muligheten? Anonymkode: 5857c...685
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #2 Skrevet 15. september 2024 Lån det. Masse penger spart. Anonymkode: 367eb...fb1 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #3 Skrevet 15. september 2024 Lån i vei 🙂. Men er vel anbefalt med ny madrass i seng. Vi anbefale deg å ha en god, gammeldags lekegrind med justerbar bunn. Den var kjempepraktisk å ha i to år med min 🙂. Der trivdes han kjempegodt fra han var nyfødt. Greit å ha et trygt sted å ha baby/barn. Anonymkode: 0fbc0...aa6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 Veldig fint å låne! Bare lag en avtale om hvordan dere gjør det hvis noe mot formodning skulle bli ødelagt. F.eks. om hun vil ha penger for det eller om du skal kjøpe tilsvarende ting på nytt. Anonymkode: dbc66...d09 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 Det spørs litt. Vi lånte noe klær, og hadde et ønske om å kjøpe disse hvis de skulle selges, da vi ønsket et barn til. Nå er de solgt, og vi må skaffe disse. Det samme gjelder seng. Vi kunne like godt kjøpt det til førstemann, for nå må vi likevel skaffe akkurat det. Anonymkode: 178dc...0bd
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 Hvis man planlegger å få flere enn 1 barn, kan man like gjerne kjøpe selv tenker jeg. Jeg har kjøpt det meste brukt til en billig penge. Ellers har jeg kjøpt på tilbud. Kjøper selvsagt ny madrass til seng. Har man greit med lagringsplass kan man jo bare sette dette i bod til at barn nr 2 kommer. Vippestol skal vi ikke ha. Har kjøpt bæresjal da det er mye bedre for motorisk utvikling at baby puttes i et sjal hvis man skal f.eks lage mat, enn i en vippestol. Anonymkode: c4c9e...6a0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 Har man planer om mer enn 1 barn kan man like gjerne kjøpe en del selv, men det fungerer også supert å bare låne div ting.. Men gjerne greit å tenke over hva man gjør med ting som gjerne blir ødelagt, flekkete, skadet under bruk etc. Man kjøper også gjerne mye mer enn man faktisk har behov for - kan være greit å låne ting man vil teste ut etc.. Men ting som blir mye brukt over tid, ville jeg kjøpt selv. Vi har lånt noe, kjøpt mye brukt og noe nytt. Anonymkode: e959d...bd1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis man planlegger å få flere enn 1 barn, kan man like gjerne kjøpe selv tenker jeg. Jeg har kjøpt det meste brukt til en billig penge. Ellers har jeg kjøpt på tilbud. Kjøper selvsagt ny madrass til seng. Har man greit med lagringsplass kan man jo bare sette dette i bod til at barn nr 2 kommer. Vippestol skal vi ikke ha. Har kjøpt bæresjal da det er mye bedre for motorisk utvikling at baby puttes i et sjal hvis man skal f.eks lage mat, enn i en vippestol. Anonymkode: c4c9e...6a0 Problemet er bare at man plutselig står der med en kasserolle med kokende vann, sprutende stekefett fra en stekepanne, skarpe kniver osv. Jeg bruker selv bæresjal til mye, men aldri under matlaging (utover drt å smøre med en brødskive o.l.). Så en vippestol kan innimellom være greit å ha. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har man planer om mer enn 1 barn kan man like gjerne kjøpe en del selv, men det fungerer også supert å bare låne div ting.. Men gjerne greit å tenke over hva man gjør med ting som gjerne blir ødelagt, flekkete, skadet under bruk etc. Man kjøper også gjerne mye mer enn man faktisk har behov for - kan være greit å låne ting man vil teste ut etc.. Men ting som blir mye brukt over tid, ville jeg kjøpt selv. Vi har lånt noe, kjøpt mye brukt og noe nytt. Anonymkode: e959d...bd1 Dette! Anonymkode: f0926...a2e 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #9 Skrevet 15. september 2024 Jeg syns det var veldig greit å låne sånt som man bare bruker noen måneder, og som man ikke vet i forkant om man kommer til å få bruk for. Feks babynest, elastisk bæresjal, bedside crib. Og ellers enig i at det er lurt å ha snakka om hva dere skal gjøre om noe blir ødelagt (eller flekkete osv). Anonymkode: c60af...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #10 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Problemet er bare at man plutselig står der med en kasserolle med kokende vann, sprutende stekefett fra en stekepanne, skarpe kniver osv. Jeg bruker selv bæresjal til mye, men aldri under matlaging (utover drt å smøre med en brødskive o.l.). Så en vippestol kan innimellom være greit å ha. Anonymkode: f0926...a2e Veldig fint med lekematte på gulvet. Fysioterapeuter anbefaler å ikke bruke vippestol Anonymkode: c4c9e...6a0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #11 Skrevet 15. september 2024 Vi lånte noe utstyr av samboers søster da de ønsket et barn til, men ikke rundt samme tid som når vi fikk vårt første. Nå skal de ha nr 2, og de har fått tilbake utstyret. Mye babyutstyr er enkelt å rengjøre, så at babyen tissa i vugga flere ganger gjorde ikke noe. Hadde noe blitt ødelagt hadde vi kjøpt nytt. Det må man jo være klar over at kan skje. Anonymkode: 6a0a3...31e 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #12 Skrevet 15. september 2024 Tenker det er verdt å låne ting til første barn selv om man planlegger å få flere barn. For det første får man testet litt forskjellig og finner ut hva man liker selv, så det forhåpentligvis blir færre bomkjøp. For det andre er det mange ting som bare brukes i noen ganske få måneder, og som så må lagres lenge før neste barn kommer. Det er jo digg å ikke ha mer babystæsj liggende i boden enn nødvendig. For det tredje kan det jo hende at den du låner ting av er ferdig med å få barn innen du skal ha barn nr to, slik at du kan arve eller kjøpe rimelig akkurat de samme tingene som du lånte til førstemann. Anonymkode: dbc66...d09 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #13 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig fint med lekematte på gulvet. Fysioterapeuter anbefaler å ikke bruke vippestol Anonymkode: c4c9e...6a0 Ikke så lett å lage middag når en ustødig baby som nettopp har lært seg å krabbe skal utforske verden. Da fungerer ikke lekematta. Når baby blir litt mobil trenger man innimellom at de sitter fast i noen minutter. Vi har brukt mye tripp trapp stolen, men også vippestol da det ikke alltid er praktisk med tripp trapp. Feks når man dusjer. Det er ikke de ti minuttene som er utslagsgivende for motorikken. I tillegg er babyer forskjellig, og man skal ikke dømme andre uten å vite hva de står i. Det er mange babyer som hater lekematta, men elsker vippestol. Det er lett å være idealistisk før man får barn, men når man har stått i hylgråt i timesvis i flere uker/måneder, så gjør man det som fungerer fremfor det som er ideelt i en perfekt verden. Hilsen hun som hadde mange tanker før jeg fikk første (ingen vippestol, ingen samsoving, kun hjemmelaget mat m.m), som har gått tilbake på så godt som alt. Anonymkode: 69f87...f3f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå