AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Jeg har ett arr på ryggen etter operasjon jeg tok som baby og i dag oppdaget jeg at har fått to merker på arret jeg selv tolker som føflekker? Men er mulig det er noe annet også heller? Noen som kjenner det igjen og kan si noe om hva de tenker det er for noe? Og burde jeg gå til fastlegen med det eller ikke? Hvis det er føflekker så er det veldig rar farge på den ene i alle fall. Anonymkode: 11e91...7b1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #2 Skrevet 15. september 2024 Helt ærlig er jeg litt redd for kreft. Men jeg forsøker å ikke overtenke da. Har forsøkt å google bilde for å finne noe som lignet men var vanskelig å finne. Tenkte kansje jeg kunne legge det ut på Reddit også kansje større sjanse for å få svar der? Men aner ikke hvilket underforum jeg skal poste på der? Noen som har peiling? TS Anonymkode: 11e91...7b1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #3 Skrevet 15. september 2024 Det er jo litt sånn at du kan ikke vite sikkert uten at du har vært hos lege og fått sjekket. Hvis den ene er slik flekk som kan skrapes bort, så kan du jo gjøre det. Anonymkode: af0fd...e09
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo litt sånn at du kan ikke vite sikkert uten at du har vært hos lege og fått sjekket. Hvis den ene er slik flekk som kan skrapes bort, så kan du jo gjøre det. Anonymkode: af0fd...e09 Så du tenker jeg brude gå til fastlegen med det? Er litt redd han mener jeg kommer dit unødig. Hvilken av flekkene tenkte du kansje kunne skrapes bort, den lille sorte eller den større lyse? Jeg når ikke helt tak i de selv så er ikke så lett å forsøke skrape bort. Anonymkode: 11e91...7b1
Million Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 Man får i løpet av livet stadig nye pigmentflekker og føflekker. Det er ikke noen krise hvis en føflekk dukker opp, med andre ord. Du kan få scannet føflekken for å se om den er "mistenkelig" hos apotek, de har en egen føflekkscanner til det f.eks. hos Boots apotek og sikkert mange andre også. Du kan jo starte hos apoteket og få den scannet, og se hva de sier der til å begynne med? Ser ikke farlig ut på bildene du la ved, etter min mening, men jeg er jo ikke helsepersonell. 1
Gjest watt Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 Mitt råd til deg er at du kontakter fastlegen din,i morgen. Skrape eller ikke, det får legen avgjøre. Riktig lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 Føflekk blir du født med, bare for å ha sortert det. Den til venstre ser ut som en tett talgkjertel? Den andre, lysebrune, har du ikke sett før? Eller kan du være født med den, også er den blitt irritert / gnidd på av bh-stropp over lengre tid? Anonymkode: fb0ef...123
Gjest watt Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du tenker jeg brude gå til fastlegen med det? Er litt redd han mener jeg kommer dit unødig. Hvilken av flekkene tenkte du kansje kunne skrapes bort, den lille sorte eller den større lyse? Jeg når ikke helt tak i de selv så er ikke så lett å forsøke skrape bort. Anonymkode: 11e91...7b1 Du må ikke skrape på noen av flekkene. Dessuten er der ingen som helst grunn til ikke å kontakte lege.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #9 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føflekk blir du født med, bare for å ha sortert det. Den til venstre ser ut som en tett talgkjertel? Den andre, lysebrune, har du ikke sett før? Eller kan du være født med den, også er den blitt irritert / gnidd på av bh-stropp over lengre tid? Anonymkode: fb0ef...123 Korrigerer meg, ser at føflekker kan komme til gjennom livet. Jeg har alltid lært at fø-flekk er født-med-flekk. Enten har jeg lært feil, eller så er begrepet utvidet. Anonymkode: fb0ef...123
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #10 Skrevet 15. september 2024 Million skrev (2 minutter siden): Man får i løpet av livet stadig nye pigmentflekker og føflekker. Det er ikke noen krise hvis en føflekk dukker opp, med andre ord. Du kan få scannet føflekken for å se om den er "mistenkelig" hos apotek, de har en egen føflekkscanner til det f.eks. hos Boots apotek og sikkert mange andre også. Du kan jo starte hos apoteket og få den scannet, og se hva de sier der til å begynne med? Ser ikke farlig ut på bildene du la ved, etter min mening, men jeg er jo ikke helsepersonell. Ja, det kunne jeg jo gjort men er det like trygt svaret man får på apoteket som hos fastlegen? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føflekk blir du født med, bare for å ha sortert det. Den til venstre ser ut som en tett talgkjertel? Den andre, lysebrune, har du ikke sett før? Eller kan du være født med den, også er den blitt irritert / gnidd på av bh-stropp over lengre tid? Anonymkode: fb0ef...123 Nei, jeg har ikke sett den lysebrune før og jeg tror ikke jeg alltid har hatt den for jeg regner med at hvis den hadde blitt irritert av bhstoppen så hadde jeg nok klødd eller kjent det? I forhold til at den til venstre kan være talgkjertel kan det hende, jeg bare klarer ikke kjenne etter/skrape på de selv. TS Anonymkode: 11e91...7b1
Gjest watt Skrevet 15. september 2024 #11 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Føflekk blir du født med, bare for å ha sortert det. Den til venstre ser ut som en tett talgkjertel? Den andre, lysebrune, har du ikke sett før? Eller kan du være født med den, også er den blitt irritert / gnidd på av bh-stropp over lengre tid? Anonymkode: fb0ef...123 Jeg er enig i at den ene med svart prikk ser ut som oksidert talg..
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #12 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så du tenker jeg brude gå til fastlegen med det? Er litt redd han mener jeg kommer dit unødig. Hvilken av flekkene tenkte du kansje kunne skrapes bort, den lille sorte eller den større lyse? Jeg når ikke helt tak i de selv så er ikke så lett å forsøke skrape bort. Anonymkode: 11e91...7b1 Jeg har noen som fastlegen skal skrape bort iallfall. Syns den lyse ligner. Fastlegen vil ikke syns det er unødvendig. Tvert imot. Det er bedre å sjekke enn å gå å lure. Ikke skrap selv. Anonymkode: af0fd...e09
Million Skrevet 15. september 2024 #13 Skrevet 15. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det kunne jeg jo gjort men er det like trygt svaret man får på apoteket som hos fastlegen? TS Anonymkode: 11e91...7b1 Fastlegen min hadde ingen anelse om at mine føflekker var hudkreft da hun så dem i alle fall. Det var jeg som kom og ba om å få dem fjernet fordi de klødde sånn, og den ene sto sånn ut fra huden. De ble operert vekk (2 stk) hos fastlegen, og det viste seg å være hudkreft i begge. Det visste ikke legen av å se på dem, visste ikke det før svaret på dem kom tilbake fra undersøkelsen. Alle bortopererte føflekker blir automatisk sendt inn til analyse. Mine to føflekker var altså hudkreft, og den ene av en farligere type enn den andre. Så jeg ble henvist videre til Rikshospitalet, der de opererte bort mer av huden som var rundt føflekken som hadde vært der, for sikkerhets skyld. Jeg tror nok apotekets føflekkscanner kan gjøre en vel så bra jobb som en fastlege. De hadde ikke hatt lov å tilby denne tjenesten til folk hvis den ikke var sikker og trygg! Og fastlegene vet ikke alltid særlig forskjell på føflekker, bare ved å se på dem. Det må sendes inn for å få sikkert svar. Endret 15. september 2024 av Million 1
Gregarious Skrevet 15. september 2024 #14 Skrevet 15. september 2024 Det kan minne om seboreiske vorte, men er en usikker så er det greit å få det sjekket ut.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #15 Skrevet 15. september 2024 Den brune ser mer ut som alderspigment, men er du bekymret må du ta det med legen Anonymkode: 73d64...17e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #16 Skrevet 15. september 2024 Million skrev (21 minutter siden): Fastlegen min hadde ingen anelse om at mine føflekker var hudkreft da hun så dem i alle fall. Det var jeg som kom og ba om å få dem fjernet fordi de klødde sånn, og den ene sto sånn ut fra huden. De ble operert vekk (2 stk) hos fastlegen, og det viste seg å være hudkreft i begge. Det visste ikke legen av å se på dem, visste ikke det før svaret på dem kom tilbake fra undersøkelsen. Alle bortopererte føflekker blir automatisk sendt inn til analyse. Mine to føflekker var altså hudkreft, og den ene av en farligere type enn den andre. Så jeg ble henvist videre til Rikshospitalet, der de opererte bort mer av huden som var rundt føflekken som hadde vært der, for sikkerhets skyld. Jeg tror nok apotekets føflekkscanner kan gjøre en vel så bra jobb som en fastlege. De hadde ikke hatt lov å tilby denne tjenesten til folk hvis den ikke var sikker og trygg! Og fastlegene vet ikke alltid særlig forskjell på føflekker, bare ved å se på dem. Det må sendes inn for å få sikkert svar. Så leit å høre at du hadde kreft. Jeg ser det koster 400 kr å scanne på apoteket mens fastlegen blir gratis siden jeg har frikort da. Tok det forresten lang tid før du fikk svar på analysen? Gregarious skrev (18 minutter siden): Det kan minne om seboreiske vorte, men er en usikker så er det greit å få det sjekket ut. Er det samme som talgvorte? Var det som kom opp da jeg googlet. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Den brune ser mer ut som alderspigment, men er du bekymret må du ta det med legen Anonymkode: 73d64...17e Jeg er 30 år da, kan det fortsatt være det? AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har noen som fastlegen skal skrape bort iallfall. Syns den lyse ligner. Fastlegen vil ikke syns det er unødvendig. Tvert imot. Det er bedre å sjekke enn å gå å lure. Ikke skrap selv. Anonymkode: af0fd...e09 Okei, visste ikke det fantes føflekker man kunne skrape vekk. Blir de også sendt til analyse? TS Anonymkode: 11e91...7b1
Million Skrevet 15. september 2024 #17 Skrevet 15. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så leit å høre at du hadde kreft. Jeg ser det koster 400 kr å scanne på apoteket mens fastlegen blir gratis siden jeg har frikort da. Tok det forresten lang tid før du fikk svar på analysen? Anonymkode: 11e91...7b1 Dette var i 2022, og jeg mener å huske det tok ca en uke fra de ble fjernet og til fastlegen ringte meg opp en kveld og hadde svaret på føflekkundersøkelsen. Jeg vet ikke hvordan det er med alle fastleger, men min fastlege hadde ikke noe tilbud om føflekkscanner i alle fall, slik som apoteket har. Så undersøkelsen hos fastlegen innebærer faktisk bare at fastlegen ser på den og kommer med sin personlige mening.... noe jeg mener virker veldig usikkert. Som sagt, min fastlege så ikke noe galt med mine føflekker, som viste seg å være hudkreft. Men du kan jo velge å få den fjernet uansett, hvis du er usikker. Det gjøres med lokalt lite inngrep med lokalbedøvelse på en benk hos fastlegen. Gjorde ikke vondt, var fort gjort, og man får bandasje på og beskjed om å ikke dusje/ikke la såret bli vått på noen dager. Hvis du har frikort, betaler du ikke noe for inngrepet hos fastlegen, bare for materiell som bandasje og tråd og slikt. Endret 15. september 2024 av Million
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #18 Skrevet 15. september 2024 Million skrev (2 timer siden): Dette var i 2022, og jeg mener å huske det tok ca en uke fra de ble fjernet og til fastlegen ringte meg opp en kveld og hadde svaret på føflekkundersøkelsen. Jeg vet ikke hvordan det er med alle fastleger, men min fastlege hadde ikke noe tilbud om føflekkscanner i alle fall, slik som apoteket har. Så undersøkelsen hos fastlegen innebærer faktisk bare at fastlegen ser på den og kommer med sin personlige mening.... noe jeg mener virker veldig usikkert. Som sagt, min fastlege så ikke noe galt med mine føflekker, som viste seg å være hudkreft. Men du kan jo velge å få den fjernet uansett, hvis du er usikker. Det gjøres med lokalt lite inngrep med lokalbedøvelse på en benk hos fastlegen. Gjorde ikke vondt, var fort gjort, og man får bandasje på og beskjed om å ikke dusje/ikke la såret bli vått på noen dager. Hvis du har frikort, betaler du ikke noe for inngrepet hos fastlegen, bare for materiell som bandasje og tråd og slikt. Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å ta føflekk scanning på apoteket i morgen også bestilte jeg en legetime også bare for å være på den sikre siden. TS Anonymkode: 11e91...7b1
svartkatt Skrevet 15. september 2024 #19 Skrevet 15. september 2024 Den til venstre ser veldig ut som en hudorm, dvs talg. Bare å klemme ut. Den til høyre hadde jeg fått undersøkt. Visste ikke det var scanning av sånn på apoteket.
Million Skrevet 15. september 2024 #20 Skrevet 15. september 2024 (endret) svartkatt skrev (11 minutter siden): Den til venstre ser veldig ut som en hudorm, dvs talg. Bare å klemme ut. Den til høyre hadde jeg fått undersøkt. Visste ikke det var scanning av sånn på apoteket. Det er mye reklame for det på tv om dagen også, faktisk. Fra Boots apotek. Og jeg har sett oppslag ved disken om at de tilbyr det på selve apoteket også når jeg har vært der. Endret 15. september 2024 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå