AnonymBruker Skrevet 15. september #1 Del Skrevet 15. september Jeg her ikke lappen enda, men snart. Jeg har ingen til å hjelpe meg men jeg må jo få kjøpt en bil. Noen som har noen tips til meg? Redd for å gå på en smell når jeg kjøper. Anonymkode: b3cd2...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 15. september #2 Del Skrevet 15. september Kjøp elbil om du har mulighet til det. Alt annet blir fort veldig dyrt i bruk. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #3 Del Skrevet 15. september Kjøp Skoda Octavia, mye bil for pengene. Anonymkode: 6fcd8...8e2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 15. september #4 Del Skrevet 15. september Jeg skal ikke legge meg opp i hva slags bil du velger, men antar du har tenkt å kjøpe en brukt bil. Fordi du ikke har peiling på bil og du dermed kanskje ikke så lett oppdager feil og mangler selv, bør du unngå kjøp fra private. Kjøp bil hos en etablert og kjent bilforhandler. Det vil være mye tryggere og du har et sted å klage om du får problemer som forhandleren burde ha visst om og opplyst om. Ofte får du en periode med bruktbilgaranti også. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #5 Del Skrevet 15. september aksase skrev (1 minutt siden): Jeg skal ikke legge meg opp i hva slags bil du velger, men antar du har tenkt å kjøpe en brukt bil. Fordi du ikke har peiling på bil og du dermed kanskje ikke så lett oppdager feil og mangler selv, bør du unngå kjøp fra private. Kjøp bil hos en etablert og kjent bilforhandler. Det vil være mye tryggere og du har et sted å klage om du får problemer som forhandleren burde ha visst om og opplyst om. Ofte får du en periode med bruktbilgaranti også. Ja det blir brukt, jeg har 80 000 kroner å bruke så det blir ikke elbil. Litt tullete spørsmål, men kan jeg kjøpe bilen før jeg får lappen? jeg må ha en registrert bil for å få parkeringsplass og jeg tørr ikke vente siden det er vanskelig å få det i utgangspunktet. Men jeg må få kjørt bilen hjem til meg, kanskje en bilforhandler kan gjøre det? ts Anonymkode: b3cd2...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 15. september #6 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det blir brukt, jeg har 80 000 kroner å bruke så det blir ikke elbil. Litt tullete spørsmål, men kan jeg kjøpe bilen før jeg får lappen? jeg må ha en registrert bil for å få parkeringsplass og jeg tørr ikke vente siden det er vanskelig å få det i utgangspunktet. Men jeg må få kjørt bilen hjem til meg, kanskje en bilforhandler kan gjøre det? ts Anonymkode: b3cd2...5bd Ja, du kan kjøpe bilen før du får lappen. Ingen krav om å ha lov til å kjøre bilen for å eie den. Spør gjerne bilforhandler om de kan frakte den hjem for deg. Hvis de ikke vil, kan du vel spørre en kollega, en nabo eller en eller annen om den tjenesten. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #7 Del Skrevet 15. september Veldig dumt å kjøpe en bil du ikke får prøvekjørt da... Anonymkode: fdc0f...d4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 15. september #8 Del Skrevet 15. september (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig dumt å kjøpe en bil du ikke får prøvekjørt da... Anonymkode: fdc0f...d4c Vedkommende kan ta med seg ledsager og prøvekjørt bilen uten problem. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det blir brukt, jeg har 80 000 kroner å bruke så det blir ikke elbil. Det er nok litt etter behov. Om du må spare litt mer så burde du kanskje vurdere det, ut fra behovet og ønskene du har. Å være misfornøyd med sin første bilkjøp er meget kjip! Trenger du bil? Kjører du langt? Kjører du bare korte turer? Kjører du mye bakke? Kjører du mye i byen? Trenger du status? Trenger du hestekrefter? Må du ha automat? Alt dette og mye mer kan påvirke bilholdet ditt og hva slags bil som gir mening. Om du gir oss litt mer info så kan de folkene her sikkert trylle frem noen flotte budsjettbil til deg. Schmuhu Endret 15. september av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #9 Del Skrevet 15. september Schmuhu skrev (1 minutt siden): Vedkommende kan ta med seg ledsager og prøvekjørt bilen uten problem. Det er nok litt etter behov. Trenger du bil? Kjører du langt? Kjører du bare korte turer? Kjører du mye bakke? Kjører du mye i byen? Trenger du status? Trenger du hestekrefter? Må du ha automat? Alt dette og mye mer kan påvirke bilholdet ditt og hva slags bil som gir mening. Om du gir oss litt mer info så kan de folkene her sikkert trylle frem noen flotte budsjettbil til deg. Schmuhu Jeg bor i lillestrøm, men jeg besøker ofte familie i lillehammer og noen ganger reiser jeg til veggli for være på hytte, litt hestekrefter. Tar lappen på automat. Bryr meg ikke noe om hvordan bilen ser ut men tror det er praktisk om den ikke er så stor. Lønner det seg å ta lån eller betale alt med en gang? TS 😊 Anonymkode: b3cd2...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 15. september #10 Del Skrevet 15. september (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lønner det seg å ta lån eller betale alt med en gang? Bil er forbruksvare og det lønner seg ikke å ta opp lån om vi kun betrakter det isolert sett. Nå er jo problemet at mange biler koster litt og en del folk må ha bil for å komme seg på jobb. Ond sirkel. Ikke alle har kollektiv og da er lån et flott alternativ til å få seg en bil som sikrer at hverdagen går opp. Bilholdet blir da dyrere pga. rentene men en har likevel en bil. Om du tar opp lån, så prøv å ha korte løpetid og så mye egenkapital som mulig. En nyere bil bør nedbetales innen garantitiden for optimal justering av risiko. Nå overlater jeg til de andre om å anbefale en bil. Men det kan godt være hensiktsmessig å bruke pengene på en gammel fossil for å så spare seg opp til en elbil som eventuell finansieres ved en senere anledning. 80k er tross alt litt smalt bilbudsjett. Ja, det er dyrt med bil. Lykke til! Schmuhu Endret 15. september av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinksten Skrevet 15. september #11 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det blir brukt, jeg har 80 000 kroner å bruke så det blir ikke elbil. Litt tullete spørsmål, men kan jeg kjøpe bilen før jeg får lappen? jeg må ha en registrert bil for å få parkeringsplass og jeg tørr ikke vente siden det er vanskelig å få det i utgangspunktet. Men jeg må få kjørt bilen hjem til meg, kanskje en bilforhandler kan gjøre det? ts Anonymkode: b3cd2...5bd Nå vet jeg ikke om du er ung, men typisk ung logikk dette. En elbil gir deg i snitt helt andre driftskostnader, så det å kjøpe en elbil til 100.000 blir veldig raskt mye billigere enn å kjøpe fossilbil til 80.000. Hilsen bilentusiast med elbil og masse fossilbiler. Det er reparasjonene som dreper det, sammen med drivstoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 15. september #12 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg her ikke lappen enda, men snart. Jeg har ingen til å hjelpe meg men jeg må jo få kjøpt en bil. Noen som har noen tips til meg? Redd for å gå på en smell når jeg kjøper. Anonymkode: b3cd2...5bd Da må du nesten opplyse hva du trenger eller vil ha i en bil. Hvor mye du kan tenke deg å bruke på bil. Det er vanskelig å foreslå noe konkret, uten mer info enn det du skriver i første innlegg 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #13 Del Skrevet 15. september Mardina skrev (7 minutter siden): Da må du nesten opplyse hva du trenger eller vil ha i en bil. Hvor mye du kan tenke deg å bruke på bil. Det er vanskelig å foreslå noe konkret, uten mer info enn det du skriver i første innlegg 😊 Skrevet 26 minutter siden Schmuhu skrev (32 minutter siden): Vedkommende kan ta med seg ledsager og prøvekjørt bilen uten problem. Det er nok litt etter behov. Trenger du bil? Kjører du langt? Kjører du bare korte turer? Kjører du mye bakke? Kjører du mye i byen? Trenger du status? Trenger du hestekrefter? Må du ha automat? Alt dette og mye mer kan påvirke bilholdet ditt og hva slags bil som gir mening. Om du gir oss litt mer info så kan de folkene her sikkert trylle frem noen flotte budsjettbil til deg. Schmuhu Ekspander Jeg bor i lillestrøm, men jeg besøker ofte familie i lillehammer og noen ganger reiser jeg til veggli for være på hytte, litt hestekrefter. Tar lappen på automat. Bryr meg ikke noe om hvordan bilen ser ut men tror det er praktisk om den ikke er så stor. Lønner det seg å ta lån eller betale alt med en gang? TS 😊 Anonymkode: b3cd2...5bd Jeg har 80 000kr. Anonymkode: b3cd2...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #14 Del Skrevet 15. september Kinksten skrev (10 minutter siden): Nå vet jeg ikke om du er ung, men typisk ung logikk dette. En elbil gir deg i snitt helt andre driftskostnader, så det å kjøpe en elbil til 100.000 blir veldig raskt mye billigere enn å kjøpe fossilbil til 80.000. Hilsen bilentusiast med elbil og masse fossilbiler. Det er reparasjonene som dreper det, sammen med drivstoff. Men jeg har ikke noe sted å lade den. Bor i blokk også. Dersom jeg får en elbil til den prisen vil den ikke ha noen feil da? Hørt at de er grusomt dyre å fikse også. ts. Anonymkode: b3cd2...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 15. september #15 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skrevet 26 minutter siden Schmuhu skrev (32 minutter siden): Vedkommende kan ta med seg ledsager og prøvekjørt bilen uten problem. Det er nok litt etter behov. Trenger du bil? Kjører du langt? Kjører du bare korte turer? Kjører du mye bakke? Kjører du mye i byen? Trenger du status? Trenger du hestekrefter? Må du ha automat? Alt dette og mye mer kan påvirke bilholdet ditt og hva slags bil som gir mening. Om du gir oss litt mer info så kan de folkene her sikkert trylle frem noen flotte budsjettbil til deg. Schmuhu Ekspander Jeg bor i lillestrøm, men jeg besøker ofte familie i lillehammer og noen ganger reiser jeg til veggli for være på hytte, litt hestekrefter. Tar lappen på automat. Bryr meg ikke noe om hvordan bilen ser ut men tror det er praktisk om den ikke er så stor. Lønner det seg å ta lån eller betale alt med en gang? TS 😊 Anonymkode: b3cd2...5bd Jeg har 80 000kr. Anonymkode: b3cd2...5bd Hvis du ikke vil ha elbil(selv om det faktisk lønner seg i lengden), så hadde jeg gått for en av japsene. Altså Toyota, Nissan, Hyundai, Mazda (der bør du være obs på rust på eldre modeller), Mitsubishi osv. Gå inn på Finn og legg inn kriteriene du har på bil; pris, km-stand, hjuldrift osv... Da får du opp en del forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinksten Skrevet 15. september #16 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men jeg har ikke noe sted å lade den. Bor i blokk også. Dersom jeg får en elbil til den prisen vil den ikke ha noen feil da? Hørt at de er grusomt dyre å fikse også. ts. Anonymkode: b3cd2...5bd Et klart minus om du ikke har lading der du bort så klart. De fleste borettslag legger jo til rette for det i dag. De kan være dyre å fikse, men det er sjeldent feil på de også. På en fossilbil må du bytte olje på motor, girolje, ta service på registerreim (koster ofte rundt 15.000 kr). Skal du ha fossilbil så søk noen kjente eller venner som har peiling. Finns stats på hvilke biler som har lite feil på EU. Å kjøpe av forhandler KAN være smart, men også ofte en del dyrere, som igjen fort blir til en kostnad i seg selv. Skoda kan være bra som noen nevner. Liten bil er oftere billigere å reparere. Luksus er ofte dyrt å reparere. Mye HK er ofte dyrt å forsikre. Må å ta hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #17 Del Skrevet 15. september Kjøp den billigste du finner, stort sett alle har litt uhell de første årene. Har sett 18 åringer i million BMW som ødela bilen innen ett år. Anonymkode: d285c...741 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #18 Del Skrevet 16. september Kinksten skrev (16 timer siden): Nå vet jeg ikke om du er ung, men typisk ung logikk dette. En elbil gir deg i snitt helt andre driftskostnader, så det å kjøpe en elbil til 100.000 blir veldig raskt mye billigere enn å kjøpe fossilbil til 80.000. Hilsen bilentusiast med elbil og masse fossilbiler. Det er reparasjonene som dreper det, sammen med drivstoff. Veldig, veldig viktig poeng dette. Det har aldri vært dyrere å kjøpe billig. Fossilbil suger deg tørr til du blir en finansiell rosin. Med det sagt, har du hverken anledning til å spare, vente eller låne mer penger, gå for en enkel, pålitelig bil. Eldre Honda Jazz (like god som Yaris, men betydelig rimeligere å kjøpe og høyere interiørkvalitet) eller nyere Hyundai i20 (leiebilselskapenes favoritt for 10 år siden). Som tilstått "null peiling" vil jeg meget, meget sterkt anbefale å ta med noen med peiling. Bruktbilforhandlere er altfor ofte profesjonelle svindlere - ubalansen i informasjon er enorm. Derfor foretrekker jeg å kjøpe privat. Bli medlem i NAF for rettsforsikring før du kjøper. Anonymkode: bef6a...615 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 18. september #19 Del Skrevet 18. september Annoyium skrev (På 15.9.2024 den 15.00): Kjøp elbil om du har mulighet til det. Alt annet blir fort veldig dyrt i bruk. Har du en kilde til det? Min søster kjøpte en Leaf til kr 60 000. Etter kort tid tok batteriet kvelden. Nytt ville koste det dobbelte av bilens verdi, men et verksted klarte å skaffe et brukt til kr 40 000 fra en skadet bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #20 Del Skrevet 18. september Er det trygt å kjøpe hos forhandler? Anonymkode: b3cd2...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå