AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Først: Ønsker IKKE debatt om ordningen, historier osv. Ta dette i andre tråder. Ønsker heller ikke antakelser og generell debatt. ————- Dere som i dag jobber som BPA, i kommune som tar egenandel for praktiske oppgaver: Hvor går grensene for disse? Jeg trenger BPA da jeg er sengebunden med sterke sanse- og mobilitetsforstyrrelser. Så har jeg dessverre ikke økonomisk mulighet til å søke om det antallet timer som defineres under egenandel. Jeg bor i Oslo kommune. Jeg er usikker på grenseovergangene, og finner ingen skriv om dette. La oss bare ta tilfeldigeeksempler: - Mat = egenandel. Gjelder det også å finne frem maten/utstyr/bære mat til bordet, eller sette tallerken inn i oppvaskmaskin dersom brukers funksjoner hindrer å evne dette selv? Eller dersom bruker ikke klarer skjære/skrelle - kan BPA gjøre dette uten at det utløser egenandel? - Renhold: la oss si bruker ikke klarer å gå trappene ned til fellesvaskeri. Vil det å gjøre klesvask for bruker være en praktisk oppgave som utløser egenandel? Gjelder dette også om bruker selv har vasket klærne i leilighet - men ikke klarer henge opp selv eller gå ned trappene for å bruke tørketrommel i fellesvaskeri? - Skifte sengetøy: La oss si bruker klarer deler selv, men ikke alt. Eller klarer bare 20%. Vil dette også utløse egenandel? Vask av bad: la oss si alt her utløser egenandel. Kan man betale for deler av arbeid man ikke klarer selv? Jeg kan for eksempel ikke skrubbe dusj. Men jeg klarer skylle av (riktignok med enormt symptomtrykk). Kan man stykke opp oppgaver og betale kommunen for tid brukt? Jeg ser for meg at jeg må prioritere dusj/toalett/vask - mens robotvasker klarer ta gulvet. Anonymkode: 13f12...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå