Gå til innhold

Kan man låne mer med firmabil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er nok et veldig dumt spm, men prøver 😅 Skal snart kjøpe min første bolig og har firmabil. Jeg skatter nå av 9000kr mer i mnd som er bil. Dette er ca 100 000 i året som ikke er inntekt, men firmabilen.. Vil bankene ta utgangspunkt i hele inntekten (med bil) eller kun det jeg faktisk tjener og får inn på konto? Det ser ut som årsinntekten min er 740 000 før skatt men i realiteten er den jo rundt 640 000.

Anonymkode: 1d847...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ser på hva du har utbetalt på lønnsslipp.

Har du bil, trekkes dette normalt fra på din låneevne, men ikke når det er firmabil. 

Anonymkode: 72b11...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De ser på hva du har utbetalt på lønnsslipp.

Har du bil, trekkes dette normalt fra på din låneevne, men ikke når det er firmabil. 

Anonymkode: 72b11...756

Det stemmer ikke.

 

Vi ser bort i fra bilgodtgjørelsen på inntekten (altså det beløpet som vises i skattemeldingen) men regner med bilen i sin helhet på lik linje som om du hadde privatbil. Hadde det vært en ren firmabil hadde den ikke vært oppført på skattemeldingen, og vi må derfor regne med at du har normale utgifter knyttet til den selv om selve bilen godskrives.

 

Unntaket er der kunden kan dokumentere med skriftlig kontrakt at alt av drivstoff, service, reparasjoner og slike ting inngår i arbeidsavtalen slik at vi kan dokumentere at kostnaden er 0 for kunden. Det er derimot ikke veldig ofte vi ser.

 

Kan godt hende andre banker gjør det annerledes, men bilen blir med i regnestykket hos oss.

 

Hilsen finansrådgiver 

 

Anonymkode: aeab9...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det stemmer ikke.

 

Vi ser bort i fra bilgodtgjørelsen på inntekten (altså det beløpet som vises i skattemeldingen) men regner med bilen i sin helhet på lik linje som om du hadde privatbil. Hadde det vært en ren firmabil hadde den ikke vært oppført på skattemeldingen, og vi må derfor regne med at du har normale utgifter knyttet til den selv om selve bilen godskrives.

 

Unntaket er der kunden kan dokumentere med skriftlig kontrakt at alt av drivstoff, service, reparasjoner og slike ting inngår i arbeidsavtalen slik at vi kan dokumentere at kostnaden er 0 for kunden. Det er derimot ikke veldig ofte vi ser.

 

Kan godt hende andre banker gjør det annerledes, men bilen blir med i regnestykket hos oss.

 

Hilsen finansrådgiver 

 

Anonymkode: aeab9...a2f

Jeg har aldri hørt at ansatte må betale for service og reparasjoner på firmabiler.... Alle firmabil-avtaler jeg har sett, og hatt selv, har det kun vært parkering og bom utenfor arbeidstiden som den ansatte betaler selv. Det samme gjelder alle venner som har firmabiler, uansett bransje...

Anonymkode: 1bb84...c15

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...