AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Jeg er i en periode med mye hodepine. Jeg tror det er spenningshodepine, for jeg har tidvis vondt i nakken samtidig, men noen dager er det bare hodeverk. Av og til svimmel og uvel også. Noen andre som plages med dette? Er det noe vits i å gå til legen? Jeg tror jeg oppsøkte legen for noen år siden, men da var jo hodepinen vekke innen jeg fikk time. Hvor ofte er det greit å ta paracet? Noen som har erfaring med noe lavterskelbehandling? Det hjelper litt med trening, men det har jeg ikke anledning til hver dag, og hvertfall ikke før jobb. Jeg kan våkne på natten og ha vondt også og føle meg svimmel. Anonymkode: 7e375...903 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #2 Skrevet 15. september 2024 Manuellterapeut! Du kan google om det finnes manuellterapeut med driftsavtale i kommunen din, for da betaler du bare en liten egenandel for behandlingene. Anonymkode: bd32e...396
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #3 Skrevet 15. september 2024 Har du sjekket synet? Jeg hadd mye hodepine, og det viste seg at jeg trengte briller. Anonymkode: 4865c...75f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i en periode med mye hodepine. Jeg tror det er spenningshodepine, for jeg har tidvis vondt i nakken samtidig, men noen dager er det bare hodeverk. Av og til svimmel og uvel også. Noen andre som plages med dette? Er det noe vits i å gå til legen? Jeg tror jeg oppsøkte legen for noen år siden, men da var jo hodepinen vekke innen jeg fikk time. Hvor ofte er det greit å ta paracet? Noen som har erfaring med noe lavterskelbehandling? Det hjelper litt med trening, men det har jeg ikke anledning til hver dag, og hvertfall ikke før jobb. Jeg kan våkne på natten og ha vondt også og føle meg svimmel. Anonymkode: 7e375...903 Jeg hørte på radioen forrige måned at, ved å sette beina i en bøtte varmt vann, kan man forhindre (og lindre) hodepine. Dette fordi blodårene i beina utvider seg og da vil blodet fra årene i hjernen gå til beina. Det var en lege som sa dette. Jeg klarer dessverre ikke finne ut hva programmet jeg hørte heter. men det er kanskje verdt et forsøk for deg? ❤️ Anonymkode: 6a7e9...780
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hørte på radioen forrige måned at, ved å sette beina i en bøtte varmt vann, kan man forhindre (og lindre) hodepine. Dette fordi blodårene i beina utvider seg og da vil blodet fra årene i hjernen gå til beina. Det var en lege som sa dette. Jeg klarer dessverre ikke finne ut hva programmet jeg hørte heter. men det er kanskje verdt et forsøk for deg? ❤️ Anonymkode: 6a7e9...780 Funket det for deg? Anonymkode: 18d91...7a9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hørte på radioen forrige måned at, ved å sette beina i en bøtte varmt vann, kan man forhindre (og lindre) hodepine. Dette fordi blodårene i beina utvider seg og da vil blodet fra årene i hjernen gå til beina. Det var en lege som sa dette. Jeg klarer dessverre ikke finne ut hva programmet jeg hørte heter. men det er kanskje verdt et forsøk for deg? ❤️ Anonymkode: 6a7e9...780 Det høres jo uansett behagelig så verdt et forsøk. 😁 Ts Anonymkode: 7e375...903 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du sjekket synet? Jeg hadd mye hodepine, og det viste seg at jeg trengte briller. Anonymkode: 4865c...75f Jeg bruker briller. Kan hende jeg trenger nye, jeg er i den alderen at jeg trenger hundre ulike briller får jeg inntrykk av. 🙄 Men kan det jo klassisk spenningshodepine? Smerter i nakken? Anonymkode: 7e375...903
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 Slitt med det i mange år. Eneste som funker er regelmessig trening. Sluntrer jeg unna, kommer hodepinen tilbake innen noen uker. Anonymkode: 221b1...069
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #9 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slitt med det i mange år. Eneste som funker er regelmessig trening. Sluntrer jeg unna, kommer hodepinen tilbake innen noen uker. Anonymkode: 221b1...069 Ja det er fascinerende hvordan trening hjelper, jeg var dårlig i morges og føler meg bedre etter en treningsøkt. Men frykter vondt igjen i morgen/i natt og kan ikke trene før i morgen kveld... 🥴 Skulle ønske jeg fortsatt jobbet i staten med en treningstime i uka, da kunne jeg tatt en yogaøkt underveis i arbeidsdagen. Ts Anonymkode: 7e375...903 1
Idunn Skrevet 15. september 2024 #10 Skrevet 15. september 2024 Jeg syns alltid man skal ta det opp med legen når det kommer til hodepine, for den kan bli kronisk. Hvis du tar smertestillende mere enn 10 dager i mnd, så kan du ha medisinutløst hodepine. Hvis du tenker at det kan være grunnen, så må du slutte å ta smertestillende i et par mnd for å se om det blir bedre. Dette kan være ganske jævlig, så anbefaler å gjøre det i samråd med lege. Å sjekke synet er et godt råd flere her kommer med. Ta litt havsalt på tunga før du drikker vann noen ganger for dagen. Hvis saltmangel er problemet så skal du merke det ganske raskt. Veldig mange har hodepine fordi de får i seg for lite salt.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #11 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen andre som plages med dette? Er det noe vits i å gå til legen? Jeg tror jeg oppsøkte legen for noen år siden, men da var jo hodepinen vekke innen jeg fikk time. Hvor ofte er det greit å ta paracet? Noen som har erfaring med noe lavterskelbehandling? Anonymkode: 7e375...903 Det er vits i å gå til legen. Du må ikke ha hodepine når du er på timen. Før timen kan du fylle ut en hodepinedagbok og ta med. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/diverse/hodepinedagbok-kalender-og-app Anonymkode: c6249...db8 1
Kalevala Skrevet 15. september 2024 #12 Skrevet 15. september 2024 Det er antagelig migrene, men du må gå til fastlegen slik at du får riktig diagnose. Her er en enkel test du kan ta: Migrenetest Hvis det er migrene, har du god mulighet til å få det mye bedre. Fastlegen kan hjelpe deg med medisiner som fungerer godt mot migrene. Nakkesmerter er et veldig vanlig migrenesymptom. Det er vanlig at nakkesmertene kommer før hodepinen. Bestill en time med en gang, så er det gjort.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #13 Skrevet 15. september 2024 Kalevala skrev (3 timer siden): Det er antagelig migrene, men du må gå til fastlegen slik at du får riktig diagnose. Her er en enkel test du kan ta: Migrenetest Hvis det er migrene, har du god mulighet til å få det mye bedre. Fastlegen kan hjelpe deg med medisiner som fungerer godt mot migrene. Nakkesmerter er et veldig vanlig migrenesymptom. Det er vanlig at nakkesmertene kommer før hodepinen. Bestill en time med en gang, så er det gjort. Hvorfor er det antagelig migrene? Kan jo like så godt være spenningshodepine. Anonymkode: 7e40a...a0d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #14 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er i en periode med mye hodepine. Jeg tror det er spenningshodepine, for jeg har tidvis vondt i nakken samtidig, men noen dager er det bare hodeverk. Av og til svimmel og uvel også. Noen andre som plages med dette? Er det noe vits i å gå til legen? Jeg tror jeg oppsøkte legen for noen år siden, men da var jo hodepinen vekke innen jeg fikk time. Hvor ofte er det greit å ta paracet? Noen som har erfaring med noe lavterskelbehandling? Det hjelper litt med trening, men det har jeg ikke anledning til hver dag, og hvertfall ikke før jobb. Jeg kan våkne på natten og ha vondt også og føle meg svimmel. Anonymkode: 7e375...903 Botox på sykehuset eneste som fungerer her. Jeg har hatt hodepine i 30 år da. Siden barneskolen. Anonymkode: 5c8cc...ab9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #15 Skrevet 15. september 2024 Jeg hadde kronisk hodepine i 7 måneder. Og på og av i halvannet år deretter. Som ledd i utbrenthet og som følge av kronisk stress som satt seg i kroppen. Har du andre symptomer også? Kløe, tarmgreier, kjevelås o.l.? Det som har funket for meg er å gjøre noen daglige øvelser. Lære meg å ha kontakt med kroppen så jeg kan sette den i mer avslappet posisjoner mens jeg lever livet for å si det sånn. Sånn at selv når jeg ikke trener så får jeg ikke hodepine. Gikk til psykomotorisk fysioterapeut, det hjalp litt. Det som hjalp mest var noe som het somatics og deretter stressregulering og somatiske øvelser for å regulere nervesystemet ned til ro igjen. Gjør korte en-femminutts lidelser i løpet av arbeidsdagen. En ting er at hodepinen er borte. Men alle deler av livet har også forbedret seg. Jeg er ikke irritabel, takler konflikt og stress på jobb atskillig bedre. Anonymkode: 7e40a...a0d 2
Kalevala Skrevet 15. september 2024 #16 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor er det antagelig migrene? Kan jo like så godt være spenningshodepine. Anonymkode: 7e40a...a0d Leste du artikkelen jeg linket til? "Har du hodepine som kommer tilbake og har blitt så plagsom at du vil be legen om hjelp? Da er det over 90 prosent sannsynlig at det er migrene. Så vanlig er migrene at den rammer én av syv personer, og dobbelt så mange kvinner som menn. Men hva med spenningshodepine tenker du kanskje? Jo den er også veldig vanlig, men ses sjelden på legekontoret. De fleste klarer å fungere greit med spenningshodepine, eller behandler den effektivt selv med reseptfrie smertestillende medisiner."
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #17 Skrevet 16. september 2024 Kalevala skrev (4 timer siden): Leste du artikkelen jeg linket til? "Har du hodepine som kommer tilbake og har blitt så plagsom at du vil be legen om hjelp? Da er det over 90 prosent sannsynlig at det er migrene. Så vanlig er migrene at den rammer én av syv personer, og dobbelt så mange kvinner som menn. Men hva med spenningshodepine tenker du kanskje? Jo den er også veldig vanlig, men ses sjelden på legekontoret. De fleste klarer å fungere greit med spenningshodepine, eller behandler den effektivt selv med reseptfrie smertestillende medisiner." Når jeg leser beskrivelsen av smertene virker det som spenningshodepine jeg har. Det er ikke en pulserende smerte, men sitter som et belte rundt hodet, eller sprer seg fra nakken og opp bakhodet. Andre kilder på nettet sier jo at spenningshodepine også kan kreve medikamentet, så jeg stoler ikke helt på den kilden du lenker til. Ts Anonymkode: 7e375...903
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #18 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde kronisk hodepine i 7 måneder. Og på og av i halvannet år deretter. Som ledd i utbrenthet og som følge av kronisk stress som satt seg i kroppen. Har du andre symptomer også? Kløe, tarmgreier, kjevelås o.l.? Det som har funket for meg er å gjøre noen daglige øvelser. Lære meg å ha kontakt med kroppen så jeg kan sette den i mer avslappet posisjoner mens jeg lever livet for å si det sånn. Sånn at selv når jeg ikke trener så får jeg ikke hodepine. Gikk til psykomotorisk fysioterapeut, det hjalp litt. Det som hjalp mest var noe som het somatics og deretter stressregulering og somatiske øvelser for å regulere nervesystemet ned til ro igjen. Gjør korte en-femminutts lidelser i løpet av arbeidsdagen. En ting er at hodepinen er borte. Men alle deler av livet har også forbedret seg. Jeg er ikke irritabel, takler konflikt og stress på jobb atskillig bedre. Anonymkode: 7e40a...a0d Takk, interessant! Lærte du disse øvelsene av fysio? Anonymkode: 7e375...903
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #19 Skrevet 16. september 2024 Jeg får vondt i nakken,bak øyet og blir kvalm - viste seg å være migrene. Utløses ofte av press på nakkemusklene, gjerne om natta hvis jeg sover på ryggen. Anonymkode: d5cf7...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå