Gå til innhold

Belaster vi hunden for hardt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det an å si at hun vil det selv? På sykkeltur på fjellet løp vår miniatyrhund ca 3 mil. I moderat tempo selvsagt. Ofte pauser, men viste ingen tegn til å være sliten, så på´n igjen. Har en kurv på den ene sykkelen hun kan sitte behagelig i, men det tar ikke lang tid før hun piper og vil ned å løpe igjen. Ja, hun sover ganske godt etterpå. Men det er ingen merkbar slitenhet på hunden så langt vi kan se. Heller ikke dagen etter.

Vet jo at en hund ikke kan se sin egen begrensning. Løsningen blir i så fall at hun må sitte mer i kurven å være misfornøyd.

Litt i villrede på dette.

Anonymkode: eece5...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er en ikke alt for gammel, frisk hund som er i god form fra før ser jeg ikke helt problemet. Miniatyrhunder fungerer ikke annerledes enn andre hunder. De er bare mindre. Det jeg ville ha vært bekymret for i så fall er underlaget og evt. slitasjeskader som oppstår på poter/klør. Over tid ville jeg kanskje ha tenkt at belastningen kan bli noe ensidig, men jeg regner ikke med at dere sykler i fjellet hver dag året rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge dere har trent hunden opp til å tåle mye så går det nok greit. Hold øye med såre poter, sørg for nok væske og ekstra mat de dagene hunden tar seg godt ut. Regner med dere varmer opp og går hunden ned igjen for å unngå skader? Hvis nei, så må dere skjerpe dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden vant til å løpe slike distanser? Er den trent nok til det? Eller var dette noe dere ikke har gjort før? Hvis den ikke er vant til slike distanser, er 3 mil veldig langt og jeg vil si dere ikke har tatt hensyn til hundens kapasitet.

At hunden protesterer mot å sitte i kurven er helt normalt og noe man bare må overhøre. Min gamle hund på 14 protesterte iherdig når hun ble plassert i vogn, og ville gjerne gå langt, men vi visste at kroppen hennes ikke ville tåle det. Så da var det bare å overhøre masingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre mil er nok i overkant hva hun har løpt før. Men løper alltid ved siden av sykkel, opp mot 2 mil før. Uten å bli nevnverdig sliten. Hun er to år, vi er forsiktig med varme og gir henne tilgang/tilbud om vann så ofte vi burde.

Vi bremser mye i nedoverbakker slik at hun ikke løper for fort der. Mener det er der belastningen kan være verst. Når vi tar pauser viser hun ingen behov for å legge seg ned. Flyr heller rundt og snuser og til og med tar noen raptuser i lyngen eller mosen. Lurer på om hun kan ha ADHD egentlig.. Det er ikke vanlig for rasen å være så hyper.

Anonymkode: eece5...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asfalt er dessverre veldig hardt for leddene til både de på to og fire og ikke noe som anbefales å løpe på for noen av de. Er det snakk om annet underlag så er løping bare sunt for friske hunder, men varm opp og gå ned, samt litt gradvis opptrening. 

Anonymkode: 8eafc...7fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hunden var bundet til sykkelen i alle de tre milene, så vil det nok være ganske ensformig belastning på ledd og muskulatur, noe som kan være ugunstig. Men hvis hun er godt trent og vant til det, så skal det ikke være noe problem. 

Jeg ville for sikkerhets skyld prøvd å variere aktiviteten noe. Heller sykle (med hunden koblet) i kortere strekninger, og hatt pauser der hun kunne ha gått løs og fått brukt kroppen på andre måter enn i trav. I fjellet så vil det da være nyttig å gå litt ut i terrenget. 

Jeg har hund av middels stor rase, og selv om han er godt trent så ville jeg ha begrenset løpinga på den måten. Vi bruker mye kickbike, og da løper han 7-8 km før jeg må "gå han ned" en runde. Han kjenner absolutt ikke sine begrensninger, så jeg må se til at han ikke blir for varm, at han drikker nok og at han ikke kjører seg selv for hardt (bremse han ned). Jeg kontrollerer også føttene underveis. Kjører også på med hviledag* dagen etter det har vært i overkant mye aktivitet. Han liker det ikke, men heller en sur hund enn en hund med belastningsskader.  (*kortere turer, eventuelt i bånd, den dagen)

Anonymkode: c0bf4...533

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...