AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Del Skrevet 15. september 2024 Går gjennom en skilsmisse. Vi har vært på mange meklingmøter, men moren kommer ikke til en avtale om når og hvordan jeg kan møte min 15 måneder gamle sønn. Hun har flyttet til foreldrene sine i en annen by med barnet. Jeg prøver fortsatt å dra og møte ham, men hun skaper situasjoner som gjør det vanskelig for meg å fortsette samværet. Hun vil at jeg bare skal besøke ham hjemme hos henne, kun i nærvær av henne og foreldrene hennes. Hun saboterer samvær mange ganger og planlegger allerede å reise på ferie utenfor Norge igjen i vinter. Jeg har brukt mye penger på advokater og har ikke mye igjen. Familievernkontoret eller NAV klarer heller ikke å hjelpe med dette. Hvis jeg går til retten, er det mulig å få fast bosted selv om barnet er lite? Eller hva bør jeg gjøre? Jeg har ikke penger til å gå til retten, men vil i det minste gjerne få møte sønnen min.Hva kan gjøres hvis det er samværsabotasje med et lite barn? Anonymkode: e2b3e...66f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #2 Del Skrevet 15. september 2024 Hvis du allerede har hatt advokater på dette har du vel fått noen råd om hva du bør gjøre? Jeg ville tatt det til retten for å få på plass en samværsavtale. Fast bosted får du nok ikke, men barnet har krav på samvær med begge foreldre. Dessverre er det lite å gjøre utenom å ta det til retten i slike tilfeller. Anonymkode: fc25a...d7b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 15. september 2024 #3 Del Skrevet 15. september 2024 (endret) Jeg blir lit usiker, er problemet at hun ønsker å være i nærheten under samvær? Eller at hun ikke lar deg ha samvær? Det er veldig urealistisk at du skal få fast bosted, det vill ikke være bra for et så lite barn (går ut i fra at mor har hat mest omsorg frem til nå). Men du bør selfølgelig ha fast samvær, så instil deg på regelmesig samvær (i mengder som passer barnet), ikke å "vinne" fast bosted! Ofte tjener man mer på og være ydmyk og svelge kameler en på dyre advokater! Endret 15. september 2024 av Pippi Lotta 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Del Skrevet 15. september 2024 Med et såpass lite barn, som er mest vant til å være med mor i det daglige, synes jeg ikke nødvendigvis det er så urimelig at hun ønsker samvær med tilstedeværende. Det kan handle vel så mye om barnets trygghet som et ønske om å være vanskelig (selv om det selvfølgelig også kan være en del av det). Som det ble sagt over her, vil du antagelig komme lenger akkurat nå med å svelge kameler og ha samvær på vilkår du ikke ønsker, heller enn å kjøre full konflikt og rettssak. Barnet er så lite at å opprettholde jevnlig samvær er det aller viktigste for å få på plass bedre ordninger på sikt. Anonymkode: 49aae...cd5 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #5 Del Skrevet 15. september 2024 Har vært i retten. Fikk samvær (selvfølgelig) men mor nekter fortsatt å "gi" meg ungene i mine samværsuker. Har retten på min side. Det står skrevet svart på hvitt at ungene mine skal til meg , men mor leverer de ikke, Hun tar med seg barna og gjemmer de hver gang jeg skal ha de. Politiet får ikke gjort noenting, familievernkontoret får ikke gjort noenting og barnevernet får ikke gjort noenting. Sånn er det. Dessverre. Når mor er psyk og bitter så står man dessverre bom fast. Og det er barna som lider. De elsker sin far over alt. Og savner meg så mye. Og jeg savner de så mye. Kunne ønske jeg hadde bedre nyheter til deg! Du må bare prøve å ha gode samtaler med mor og gjøre som mor sier. (Samme hvor vanskelig hun er) ellers ser du ikke barnet ditt. Anonymkode: dc24f...97b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #6 Del Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært i retten. Fikk samvær (selvfølgelig) men mor nekter fortsatt å "gi" meg ungene i mine samværsuker. Har retten på min side. Det står skrevet svart på hvitt at ungene mine skal til meg , men mor leverer de ikke, Hun tar med seg barna og gjemmer de hver gang jeg skal ha de. Politiet får ikke gjort noenting, familievernkontoret får ikke gjort noenting og barnevernet får ikke gjort noenting. Sånn er det. Dessverre. Når mor er psyk og bitter så står man dessverre bom fast. Og det er barna som lider. De elsker sin far over alt. Og savner meg så mye. Og jeg savner de så mye. Kunne ønske jeg hadde bedre nyheter til deg! Du må bare prøve å ha gode samtaler med mor og gjøre som mor sier. (Samme hvor vanskelig hun er) ellers ser du ikke barnet ditt. Anonymkode: dc24f...97b Hvorfor får hun ikke dagsbøter? Anonymkode: 36299...1bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 15. september 2024 #7 Del Skrevet 15. september 2024 Ryddet for brukerdebatt. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #8 Del Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har vært i retten. Fikk samvær (selvfølgelig) men mor nekter fortsatt å "gi" meg ungene i mine samværsuker. Har retten på min side. Det står skrevet svart på hvitt at ungene mine skal til meg , men mor leverer de ikke, Hun tar med seg barna og gjemmer de hver gang jeg skal ha de. Politiet får ikke gjort noenting, familievernkontoret får ikke gjort noenting og barnevernet får ikke gjort noenting. Sånn er det. Dessverre. Når mor er psyk og bitter så står man dessverre bom fast. Og det er barna som lider. De elsker sin far over alt. Og savner meg så mye. Og jeg savner de så mye. Kunne ønske jeg hadde bedre nyheter til deg! Du må bare prøve å ha gode samtaler med mor og gjøre som mor sier. (Samme hvor vanskelig hun er) ellers ser du ikke barnet ditt. Anonymkode: dc24f...97b Da hadde jeg anmeldt moren for kidnapping. Gå til avisen. Sett himmel og jord i bevegelse. Du må bare ikke gi deg. Anonymkode: d7ee5...914 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #9 Del Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor får hun ikke dagsbøter? Anonymkode: 36299...1bc Det vet jeg ikke. Jeg har ennå ikke tatt henne til retten IGJEN. Men det må jeg jo. Vet det. Dette er bare så ufattelig slitsomt og vondt, og ikke minst dyrt med advokater i nå over 3 år. Jeg er så ferdig. Hun har ødelagt ungene med dette tullet. Men gir meg aldri. Selvfølgelig. Når får man dagsbøter? Av hvem? Anonymkode: dc24f...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #10 Del Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da hadde jeg anmeldt moren for kidnapping. Gå til avisen. Sett himmel og jord i bevegelse. Du må bare ikke gi deg. Anonymkode: d7ee5...914 Politiet sa fredag når jeg ikke fikk ungene mine igjen, at det var ingenting å gjøre. De er hos sin mor så det er ikke kidnapping. Sier Politiet. De ber meg gå rettens vei på nytt. Anonymkode: dc24f...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #11 Del Skrevet 15. september 2024 Det der kan du bruke millioner på uten å komme noen vei. Anonymkode: 5cef8...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #12 Del Skrevet 15. september 2024 Samværs sabotasje og handlinger som setter barn i lojalitet konflikt får konsekvenser i retten viss du har en god advokat, en god dommer, en god sakkyndige, god dokumentasjon og du klarer å være saklig og ikke virke som du er med på å skape konflikt. Har selv vært gjennom rettsystemet med mye bedre resultater enn forventet. Men det var krevende. I tillegg gjorde jeg mye forarbeid. Retten er et strategisk spill hvor motparten er en løs kanon som du må ha planlagt alle mulige scenarier for på forhånd. Men det er fult mulig å komme seirende ut av det norske rettsystemet. Men det koster penger, blod, svette og er et enormt mentalt press. Så til ts. Babyen er alt for ung til at du kan kreve fast bosted eller omfattende samvær. Prøv samvær under mors premisser. Helt vanlig at samvær med små barn er sammen med mor. Viss hun saboterer slikt samvær også må du til retten for å få igang en samvær plan som ettervært kan økes. Men det er helt vanlig med redusert samvær uten overnatting osv for små barn. For å kunne få betydelig mer samvær i fremtiden må du ha etablert et bånd til barnet i denne perioden selv om den er på mors premisser. Barn på 15 mnd trenger hyppige korte samvær for å etablere bånd. At mor er tilstede hindrer ikke etablering av trygghet og god kontakt med barnet. Anonymkode: 04a99...d51 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #13 Del Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Går gjennom en skilsmisse. Vi har vært på mange meklingmøter, men moren kommer ikke til en avtale om når og hvordan jeg kan møte min 15 måneder gamle sønn. Hun har flyttet til foreldrene sine i en annen by med barnet. Jeg prøver fortsatt å dra og møte ham, men hun skaper situasjoner som gjør det vanskelig for meg å fortsette samværet. Hun vil at jeg bare skal besøke ham hjemme hos henne, kun i nærvær av henne og foreldrene hennes. Hun saboterer samvær mange ganger og planlegger allerede å reise på ferie utenfor Norge igjen i vinter. Jeg har brukt mye penger på advokater og har ikke mye igjen. Familievernkontoret eller NAV klarer heller ikke å hjelpe med dette. Hvis jeg går til retten, er det mulig å få fast bosted selv om barnet er lite? Eller hva bør jeg gjøre? Jeg har ikke penger til å gå til retten, men vil i det minste gjerne få møte sønnen min.Hva kan gjøres hvis det er samværsabotasje med et lite barn? Anonymkode: e2b3e...66f Med så ungt barn så kan hun forlange at samvær skjer rundt henne. Noe du kanskje burde godta hvis du vil se barnet ditt per akkurat i dag. Familievernkontoret kan ikke gjøre noe, de har ikke noe makt til å kreve eller bestemme noe. De er kun en nøytral veiledende tjeneste. Det er heller ikke en barnevernssak. Så du har 2 muligheter. Finne ut en løsning med mor eller rettsak. Det er dessverre slik det er. Utrolig kjip og vanskelig situasjon, men det er dine alternativer. Hvis det viktigste er å se sønnen din, bør du gjøre det på mors premisser og jobbe deg videre der ifra. Anonymkode: b9129...691 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vikingskald Skrevet 16. september 2024 #14 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis du allerede har hatt advokater på dette har du vel fått noen råd om hva du bør gjøre? Jeg ville tatt det til retten for å få på plass en samværsavtale. Fast bosted får du nok ikke, men barnet har krav på samvær med begge foreldre. Dessverre er det lite å gjøre utenom å ta det til retten i slike tilfeller. Anonymkode: fc25a...d7b Advokater sier å gå til retten. Men jeg har ikke mer penger. Også, hvis hun bare ikke tillater, hvordan vil jeg få 50-50 deling? I hvilken alder er det mest vanlig å få delt bosted? Forresten, er det mulig å bare gå og hente sønnen min i barnehagen og tilbringe tid med ham? Eller trenger jeg mors eller barnehages tillatelse til det også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vikingskald Skrevet 16. september 2024 #15 Del Skrevet 16. september 2024 Basert på svarene ovenfor, når kan jeg håpe en delt bosted med babyen - Hvem skal bestemme det? Og hvordan? Jeg prøver å gå hver gang det er mulig for å se sønnen min, men på et tidspunkt i fremtiden (når?) kan jeg håpe at ting blir bedre som far? selv om moren truer og roper på meg hver gang foran babyen! Vennligst hjelp til å komme ut av denne situasjonen. Å gjøre alt som mor bestemmer mens jeg fortsetter å betale alt er så galt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #16 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har vært i retten. Fikk samvær (selvfølgelig) men mor nekter fortsatt å "gi" meg ungene i mine samværsuker. Har retten på min side. Det står skrevet svart på hvitt at ungene mine skal til meg , men mor leverer de ikke, Hun tar med seg barna og gjemmer de hver gang jeg skal ha de. Politiet får ikke gjort noenting, familievernkontoret får ikke gjort noenting og barnevernet får ikke gjort noenting. Sånn er det. Dessverre. Når mor er psyk og bitter så står man dessverre bom fast. Og det er barna som lider. De elsker sin far over alt. Og savner meg så mye. Og jeg savner de så mye. Kunne ønske jeg hadde bedre nyheter til deg! Du må bare prøve å ha gode samtaler med mor og gjøre som mor sier. (Samme hvor vanskelig hun er) ellers ser du ikke barnet ditt. Anonymkode: dc24f...97b Det er jo straffbart det hun gjør! Få med deg politiet du og besøk henne........ Anonymkode: e1428...d58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #17 Del Skrevet 16. september 2024 Vikingskald skrev (9 minutter siden): Basert på svarene ovenfor, når kan jeg håpe en delt bosted med babyen - Hvem skal bestemme det? Og hvordan? Jeg prøver å gå hver gang det er mulig for å se sønnen min, men på et tidspunkt i fremtiden (når?) kan jeg håpe at ting blir bedre som far? selv om moren truer og roper på meg hver gang foran babyen! Vennligst hjelp til å komme ut av denne situasjonen. Å gjøre alt som mor bestemmer mens jeg fortsetter å betale alt er så galt!! Det er rettens vei du må gå. Si til mor at det ikke er bra for barnet med slik roping. Si at du skal ta video av henne. Sikre videobevis. Anonymkode: e1428...d58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #18 Del Skrevet 16. september 2024 Vikingskald skrev (21 minutter siden): Advokater sier å gå til retten. Men jeg har ikke mer penger. Også, hvis hun bare ikke tillater, hvordan vil jeg få 50-50 deling? I hvilken alder er det mest vanlig å få delt bosted? Forresten, er det mulig å bare gå og hente sønnen min i barnehagen og tilbringe tid med ham? Eller trenger jeg mors eller barnehages tillatelse til det også? Du får ikke 50/50 når dere bor i ulike byer, og uansett bør barnet være 3-4 år med godt bånd til begge foreldre før det i det hele tatt er aktuelt. At du vil ha 50% omsorg for en baby der mor er den barnet kjenner best og de atpåtil ikke bor samme sted som deg, sier bare at du ikke har barnets beste i fokus. Det beste du kan gjøre er å ha samvær slik mor foreslår, og forsøke samtaler på fvk. Du kan ikke hente barnet i bhg uten mors samtykke, du skader kun din egen sak ved å forsøke. Anonymkode: 86ccb...cd7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #19 Del Skrevet 16. september 2024 Vikingskald skrev (25 minutter siden): Advokater sier å gå til retten. Men jeg har ikke mer penger. Også, hvis hun bare ikke tillater, hvordan vil jeg få 50-50 deling? I hvilken alder er det mest vanlig å få delt bosted? Forresten, er det mulig å bare gå og hente sønnen min i barnehagen og tilbringe tid med ham? Eller trenger jeg mors eller barnehages tillatelse til det også? Du har ikke mer penger? Sykemelde deg da. De som tjener under et visst beløp får gratis advokat og rettssak. Anonymkode: e1428...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #20 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det vet jeg ikke. Jeg har ennå ikke tatt henne til retten IGJEN. Men det må jeg jo. Vet det. Dette er bare så ufattelig slitsomt og vondt, og ikke minst dyrt med advokater i nå over 3 år. Jeg er så ferdig. Hun har ødelagt ungene med dette tullet. Men gir meg aldri. Selvfølgelig. Når får man dagsbøter? Av hvem? Anonymkode: dc24f...97b Du må ta det til retten på nytt. Det er retten som setter evt dagsbøter. Hør med advokaten din om prosessen. Det går ikke automatisk. Anonymkode: 1c4a0...713 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå