Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en lang diskusjon hvor mye dårlig kom fram. Jeg innser min del av problemet og tenker at jeg er villig til å endre på dette. 

Når det kommer til han så prøver han, men får det ikke helt til. Det gjelder kommunikasjon og å vise empati. Han mener for eksempel at det skal holde at han sier "ok" til andres følelser, ikke se på dem mens de snakker og lignende men han forstår ikke at man ikke føler seg sett og hørt og at det skaper distanse.

Jeg kan ikke huske at vi har hatt det så dårlig siden i begynnelsen av forholdet da vi fremdeles lærte hverandre å kjenne. Føler vi har hatt en lengre periode hvor ting gikk veldig bra, fram til det plutselig krasjlandet så det synger etter. Ofte sier han ting som i hans hode ikke synes høres ille ut, men som i virkeligheten sårer andre. 

Dette ble kanskje overfladisk og generelt, men vi sliter med at han ikke helt forstår "sosiale koder" for hva man kan si og ikke, og ikke minst hvordan. Han forstår heller ikke alltid andres følelser eller hva de uttrykker/har behov for og han ender derfor ofte med å overkjøre, virke avvisende og anklagende (f.eks "dette skulle du ha tenkt på før du gjorde sånn og sånn") og si ting som sårer.

Et annet stort problem er at hans måte å lade batteriene på er å spille på pcn når forholdet virkelig trenger intimitet og pleie (ikke sex, bare en klem, holde rundt hverandre på sofaen etc) og ulikheter som dette kommer virkelig fram i hverdagens stress og mas. Som igjen har ført til at jeg har følt meg distansert fra han det siste året. Føler hobbyene mine, venner og jobb kommer i første rekke imens jeg og han ligger i bakgrunnen.

Hvordan kan vi bli bedre på alt dette? Han ønsker det inderlig selv, men syns det er veldig vanskelig. Jeg syns det er så fælt at denne dårlige perioden kommer akkurat nå som jeg akkurat fant ut at vi venter barn nr 2... er så redd vi ikke har klart å finne ut av det innen da.

Er viktig for meg å legge til at han er en snill og empatisk fyr ellers og en fantastisk pappa for barnet vårt. Men vi trenger sårt å bli bedre for hverandre. 

Anonymkode: e207f...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...