AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #1 Skrevet 15. september 2024 Jeg har flere "bekjente" som har ungdommer som er russ 2026. Det dukker nå opp flere og flere innlegg på fb og spørsmål irl om at de selger kaker og doruller for å finansiere russetiden. Ikke bare fra ungdommen selv, men også fra foreldrene som ønsker at jeg skal støtte dette formålet. Så vidt jeg vet har ikke ungdommene ekstrajobb eller sommerjobb. Jeg ønsker ikke å støtte deres ungdommers russefeiring og ser ingen grunn til at jeg skal gjøre det. Jeg har takket pent nei når jeg har blitt spurt. Synes dette er litt vanskelig, hva gjør dere? Støtter dere naboer, bekjente og Facebookvenners ungdommer med russefeiring? Anonymkode: 81d39...e92 2
cafflatte Skrevet 15. september 2024 #2 Skrevet 15. september 2024 Jeg støtter, dersom de selger noe jeg trenger. Jeg ser ikke noe galt i det. Da lærer de at ting koster. Jeg har kjøpt sokker og kaker som sponset russefeiring. Jeg har mer respekt for de som selger dette i stedet for at foreldrene betaler. 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #3 Skrevet 15. september 2024 Støttet når det er noe vi trenger - som toalettpapir og slikt. Plutselig et det mine ungdommer som selger noe - om ikke for russetid, men for idrettslaget etc. Anonymkode: 7933b...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 Selvsagt støtter jeg dersom det er noe jeg har bruk for, eller har lyst på. Anonymkode: 547e9...04c
Arkana Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 Hvis det er noe jeg trenger eller har lyst på ser jeg ikke problemet med å støtte dem. Dette er jo ærlig arbeid og det er det mye lærdom i framfor å få pengene fra foreldrene eller bruke opp sparekontoen sin. Jeg tenker at man ikke trenger være 100% enig i hva pengene skal brukes til og at det noen ganger handler om relasjonen (å støtte familie og venner) og å belønne arbeid. Det er ikke som om de skal bruke pengene på noe ulovlig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 Det som var så flott da jeg hadde russ i huset, var at vi hadde tørkeruller og dasspapir et helt år etter russetiden Betalt av russen selv, siden de ikke gadd å selge det. Vi hjalp til, men responsen fra russen var lik null tilbake, da gadd ikke vi heller å stå på som selgere og sjåfører. Anonymkode: d4e99...c6b 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 Om det er ungdommen selv som tar jobben med å selge for å tjene noen kroner til russefeiring(skoletur etc, så støtter jeg gjerne. Men om de sender foreldrene for å ordne for dem så støtter jeg garantert ikke, ungdommen må lære seg at de må gjøre en innsats selv om de vil ha noe/komme seg noen vei i livet. Anonymkode: 5c04b...6ea 1
Kålrota Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 (endret) Det er jo bare å la være å bidra? Null stress. Jeg bidrar til dem jeg kjenner, ser ikke noe problem i det. At foreldrene legger ut for eksempel på FB bunner vel mest i at målgruppen er foreldrenes venner (som gjerne er mer aktive der og har bedre råd enn andre ungdommer). Endret 15. september 2024 av Kålrota 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #9 Skrevet 15. september 2024 Synes det er litt frekt når foreldrene ber- har ei som er russ selv men ble kasta ut av gjengen i vår, nå er foreldrene på meg for å støtte så « værdens fineste snilleste jenter» skal få en fin russetid… har pent sagt nei takk når tredje mora nå er på meg og skjønner jeg er et tema som ikke bidrar men synes selv det går en grense.. Anonymkode: 6030d...53d 2 3
Arkana Skrevet 15. september 2024 #10 Skrevet 15. september 2024 Jeg er enig med de som sier det er forskjell på om det er russen selv som gjør jobben eller foreldrene. Dette er tross alt store barn, praktisk talt voksne (om de ikke er det allerede) og jeg hadde forventet at de selv gjorde jobben med å samle inn penger.
Rosalilje84 Skrevet 15. september 2024 #11 Skrevet 15. september 2024 Jeg er sterkt imot salgsdugnad. Vippser gjerne det som klubben/russegruppa hadde sittet igjen med etter salgsoppgjøret. Ønsker ikke å støtte griske selskaper som benytter gratis arbeidskraft. 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #12 Skrevet 15. september 2024 Jeg synes det er en uting med de russeselskapene som tjener seg søkkrike på ungene våre, så jeg som forelder vil heller gi penger direkte enn til dopapir, kjeks og diverse. Hvis en russ selger en boks kaker til 80 kroner, tjener han kun 32 kroner selv. Gevinsten til selskapet er 48 kroner. Det er en helt vill fortjeneste, skjønner verken at det kan være lovlig eller at så mange synes det er ok. Grov utbytting av unge mennesker. Anonymkode: a617c...cf3 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #13 Skrevet 15. september 2024 Støtter ikke, da jeg mener russetiden har tatt helt av. De får skaffe seg en jobb og tjene penger hvis det er så viktig å finansiere russetiden sin. Syns det er ekstra teit når foreldrene begynner å blande seg i det. Er det idrettslag osv. som selger slikt, så pleier jeg å støtte hvis det er noe jeg trenger 😊 Anonymkode: b6b53...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #14 Skrevet 15. september 2024 Jeg klarer ikke helt å se at dette er en ordentlig "jobb". Ungdommene kan helt klart finne seg en betalt jobb fra de er 16-17 år om de vil. Ungene mine jobbet hos bedrifter i området fra de var 16. Jobbet litt i helger, ferier og en og annen gang etter skolen. Tenker at de kan betale for sin egen fest med egne penger de har tjent. Dette kakesalget er mest "tigging" og utnyttelse fra selskaper. Når de i tillegg skal ha foreldrene sine til å gjøre jobben så er det nei takk fra meg. Anonymkode: 81d39...e92 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #15 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg klarer ikke helt å se at dette er en ordentlig "jobb". Ungdommene kan helt klart finne seg en betalt jobb fra de er 16-17 år om de vil. Ungene mine jobbet hos bedrifter i området fra de var 16. Jobbet litt i helger, ferier og en og annen gang etter skolen. Tenker at de kan betale for sin egen fest med egne penger de har tjent. Dette kakesalget er mest "tigging" og utnyttelse fra selskaper. Når de i tillegg skal ha foreldrene sine til å gjøre jobben så er det nei takk fra meg. Anonymkode: 81d39...e92 Word!!! 👏 Anonymkode: e433c...966
Gjest issoras Skrevet 15. september 2024 #16 Skrevet 15. september 2024 Støtter de nærmeste (tantebarn, gode naboer), men ikke ellers. Det er jo folk som selger slikt HELE tiden, og jeg kjøper da heller av lag og foreninger for barn/unge eller de som sparer til klassetur. Begrenset hvor mange sekker med dopapir jeg får unna hvert år.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #17 Skrevet 15. september 2024 Det "beste" jeg har sett hittil er et hjemmelaget ark med noe tekst på toppen og 30 ruter med tall. Var en russegruppe som har laget et pizzalotteri. Èn rute koster 30 kroner og vippses med hvilket nummer du ønsker. Når ruta er full (30 ruter a 30 kroner = 900 kroner inntekt) trekkes en vinner (ett tall) som vinner en pizza til 250 kroner. Snakk om å gjøre absolutt minst mulig for mest mulig avkastning. Genialt? Jada, egentlig. Utviser allikevel en enorm slapphet og et ønske om å gjøre minst mulig for mest mulig penger. Jeg kjøper gjerne doruller eller kaker eller whatnot - men å støtte russen med å vise at de kan sitte på ræva, gjøre minst mulig og skuffe inn penger? Nope! Anonymkode: 90ecf...3f0 2
Daria Skrevet 15. september 2024 #18 Skrevet 15. september 2024 Jeg kjøper som regel hvis ungdommen selv driver oppsøkende virksomhet - i ren sympati, fordi jeg husker hvor mye jeg hatet å måtte gjøre det selv. Utover det føler jeg ingen forpliktelser til å støtte andres barns russefeiring og fritidsaktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #19 Skrevet 15. september 2024 Ser helt ærlig ingen forskjell på om kakesalget går til russegruppa, speideren eller håndballaget. jeg kjøper gjerne kaker, kluter og doruller hvis det er behov, sokker styrer jeg unna. Det er ikke latere av russen å selge enn når foreldre selger for poden de burde betalt for i utgangspunktet. Anonymkode: 1524e...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #20 Skrevet 15. september 2024 Underlig at tigging er blitt akseptabelt for å finansiere en periode med fest. Og når halvvoksne barn i tillegg får foreldrene til å utføre "dugnaden" - da lurer jeg på hvor lite grenser en del foreldre har. Overpriset toalettpapir og sokker av moderat kvalitet der selger sitter igjen med lite fortjeneste er på grensen til lureri. Dugnad er det iallfall ikke. Flere arbeidsplasser har lagt ned forbud mot barnas salg av diverse "dugnads-produkter". Og takk for det. Anonymkode: 6ccf8...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå