Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte å betale overtid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyansatt i et privat foretak innen helse, 100% stilling i medleverturnus.

Vi får ikke overtid for ekstravakter ut over 100% stilling. Er dette riktig?

Anonymkode: 9a5ae...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv jobbet et sted uten overtid, der var det normalt å ta avspasering ved en senere anledning. Har en annen venninne som jobber et privat sted det forventes og jobbe ekstremt mye overtid 2 måneder i året uten overtids betalt eller avspasering. Hun pleier å få en saftig bonus når denne perioden er over vært år.

 

Anonymkode: 477bc...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er nyansatt i et privat foretak innen helse, 100% stilling i medleverturnus.

Vi får ikke overtid for ekstravakter ut over 100% stilling. Er dette riktig?

Anonymkode: 9a5ae...cd2

Hva står i kontrakten din og er den i tråd med arbeidsmiljøloven?

Anonymkode: 7faf6...4f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er nyansatt i et privat foretak innen helse, 100% stilling i medleverturnus.

Vi får ikke overtid for ekstravakter ut over 100% stilling. Er dette riktig?

Anonymkode: 9a5ae...cd2

Du bør sjekke med fagforeninga di. Medleverturnus kan ha høyere innslagspunkt for overtid pga at noe av arbeidet er av passiv karakter (jf aml 10-4), men ingen her på KG kan gi deg et sikkert svar da vi ikke kjenner din tariffavtale og ikke har sett den turnusprotokollen det opereres med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er avtalt overtid så. 
Jeg jobbet ofte over tida når jeg var ansatt som hotellresepsjonist pga høyt trykk i vaktskiftet. 
Fikk aldri betalt for det.

Anonymkode: 296a4...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det ikke er avtalt overtid så. 
Jeg jobbet ofte over tida når jeg var ansatt som hotellresepsjonist pga høyt trykk i vaktskiftet. 
Fikk aldri betalt for det.

Anonymkode: 296a4...6d3

Hvis det er pålagt overtid, dvs at arbeidsgiver pålegger arbeid ut over 100%, og det står i arbeidsmiljøloven at man skal ha overtid så kan ikke arbeidsgiver la være å betale overtid. 

De eneste som kan si med rimelig grad av sikkerhet om man har krav på overtid (hvis arbeidsgiver ikke betaler) er fagforeningen. Evt hvis man selv sjekker lov og avtaleverk.

Utfordringen for mange er at arbeidsgiver forventer at man arbeider ekstra uten at man blir pålagt å jobbe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er nyansatt i et privat foretak innen helse, 100% stilling i medleverturnus.

Vi får ikke overtid for ekstravakter ut over 100% stilling. Er dette riktig?

Anonymkode: 9a5ae...cd2

Hvis du allerede har 100% stilling og jobber ekstra vil jeg tro du har krav på overtid.

litle_my skrev (43 minutter siden):

Medleverturnus kan ha høyere innslagspunkt for overtid pga at noe av arbeidet er av passiv karakter (jf aml 10-4),

Hvis hun allerede jobber 100% så skal vel ekstra vakter kompenseres med overtid, uavhengig av innslagspunkt for overtid.

Ts - du kan eventuelt spørre arbeidstilsynets chat tjeneste om råd. De har en automatisk chat tjeneste. Hvis du ber om å få chatte med en rådgiver får du sikkert gode svar.

"I åpningstiden kan du be om å få chatte med en rådgiver fra svartjenesten. Åpningstiden er hverdager kl. 09.00–11.00 og 12.00–14.00."

https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/telefon-chat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (13 minutter siden):

Hvis det er pålagt overtid, dvs at arbeidsgiver pålegger arbeid ut over 100%, og det står i arbeidsmiljøloven at man skal ha overtid så kan ikke arbeidsgiver la være å betale overtid. 

De eneste som kan si med rimelig grad av sikkerhet om man har krav på overtid (hvis arbeidsgiver ikke betaler) er fagforeningen. Evt hvis man selv sjekker lov og avtaleverk.

Utfordringen for mange er at arbeidsgiver forventer at man arbeider ekstra uten at man blir pålagt å jobbe.

Enig i det siste der. Og at man får "avspasering" er ofte en vits, i alle fall i min bransje, siden det uansett aldri er tid til å ta den ut uansett. 

Arbeidslivet blir verre og verre, om ikke mange år jobber vel vi fleste 24/7/365 og hele livet dreier seg om det...

Anonymkode: e7096...183

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (4 timer siden):

Hvis hun allerede jobber 100% så skal vel ekstra vakter kompenseres med overtid, uavhengig av innslagspunkt for overtid.

Ikke nødvendigvis. Med mindre det er regulert i tariffavtale, er det arbeidsmiljølovens grenser for overtid som gjelder, og arbeid innenfor disse grensene vil kunne defineres som merarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i staten tidligere og hos oss var det aldri betalt overtid, selv ved anledninger med pålagt overtid. Alt måtte avspaseres. 

Anonymkode: 3b06b...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litle_my skrev (58 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Med mindre det er regulert i tariffavtale, er det arbeidsmiljølovens grenser for overtid som gjelder, og arbeid innenfor disse grensene vil kunne defineres som merarbeid.

Mener du at man kan ha en hel vakt som merarbeid når man i utgangspunktet har en 100% stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petterm skrev (På 15.9.2024 den 15.38):

Mener du at man kan ha en hel vakt som merarbeid når man i utgangspunktet har en 100% stilling?

Jeg tenker at det kan være mulig ja. Men uten å se hverken avtaler, protokoller eller turnusplaner, er det umulig å svare sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 0.03):

Jeg er nyansatt i et privat foretak innen helse, 100% stilling i medleverturnus.

Vi får ikke overtid for ekstravakter ut over 100% stilling. Er dette riktig?

Anonymkode: 9a5ae...cd2

Tommelfingerregel er overtid du selv ønsker å ta = avspasering. Overtid du blir pålagt = betalt. Sjekk arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: 4a1aa...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se hva som står i kontrakten din. 

Anonymkode: 5b3e4...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må se hva som står i kontrakten din. 

Anonymkode: 5b3e4...a58

Det spiller ikke så stor rolle hva som står i kontrakten, hvis den er i strid med arbeidsmiljølovens preseptoriske regler.

Anonymkode: 4a1aa...8f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 0.22):

Har selv jobbet et sted uten overtid, der var det normalt å ta avspasering ved en senere anledning. Har en annen venninne som jobber et privat sted det forventes og jobbe ekstremt mye overtid 2 måneder i året uten overtids betalt eller avspasering. Hun pleier å få en saftig bonus når denne perioden er over vært år.

 

Anonymkode: 477bc...d48

Avspasering av de timene en jobber ekstra ja, men en SKAL ha utbetalt 50%-100% tillegg utenom. Disse skal ikke avspaseres.

Anonymkode: cc146...29a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Avspasering av de timene en jobber ekstra ja, men en SKAL ha utbetalt 50%-100% tillegg utenom. Disse skal ikke avspaseres.

Anonymkode: cc146...29a

Og overtid skal i hovedsak være avtalt. Jeg har en jobb hvor jeg MÅ gjøre ferdig ting før jeg går hjem, og får alltid overtid. Velger da om jeg vil ha overtidstiden i avspasering eller utbetalt, men tillegget på 50/100 % får jeg alltid utbetalt. Den avspaseres ikke. Jobber jeg frivillig lenger, fører jeg selvsagt kun avspasering. 

Anonymkode: cc146...29a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...