Gå til innhold

Dialekt-knot - jeg hater det, men gjør det selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd mange år på østlandet, men kommer opprinnelig fra en annen plass i landet. Min opprinnelige dialekt er vakker (synes jeg), og jeg har gjort mitt beste for å holde på den. Det har ikke alltid vært like enkelt, da ingen her jeg bor har samme dialekt som meg (alle snakker “Oslo-dialekt”), og dette påvirkes dialekten min av. Hørte nylig et lydopptak av meg selv der jeg knotet noe helt forferdelig 😳

Hjelp! Hvordan kan jeg lettere holde på dialekten min og ikke la meg ubevisst påvirke av all Oslo-dialekten rundt meg? Særlig irriterende er endring i tonefall, med setningsmelodier som går opp i stedet for ned (som de skal på min dialekt).

Hva gjør dere andre for å holde på dialekten etter mange år “hjemmefra”?

Anonymkode: 12f7b...004

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det faller meg ikke naturlig å legge om, rett og slett. Trenger ikke å gjøre noe spesielt for å ikke legge om.

Anonymkode: 84129...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at de som bor i Oslo er de dumme og at de later som når de ikke forstår. For ser man alt i en sammenheng så forstår de. Tenk at du er den lure og kloke som holder på din dialekt og din identitet. Ikke selg sjela di ved å legge om til Oslosk! 

Anonymkode: 308b2...fee

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utrolig bra 😂

Anonymkode: 12f7b...004

Fantastisk, har sett det sikkert 20 ganger og ler like godt hver gang😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bare å la være? Knoting er jo når du prøver å legge om, men ikke klarer det. Selv la jeg om til oslomål fordi jeg hadde den fæleste dialekta i hele Norge (sørlandsk). Folk tar meg mye mer seriøst når jeg snakker som dem.

Anonymkode: e833e...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen, men har bodd over 10 år på Østlandet. Jeg prøvde i mange år og holde på dialekten, men den har blitt ganske utvannet med årene. Jeg synes det er synd, men jeg får ikke gjort så mye med det 🤔 Klarer å legge om, hvis jeg virkelig konsentrerer meg. Men det er slitsomt i lengden 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (6 minutter siden):

Fantastisk, har sett det sikkert 20 ganger og ler like godt hver gang😅

Får ta meg et kurs hos han der 😅

 

Ts

Anonymkode: 12f7b...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke bare å la være? Knoting er jo når du prøver å legge om, men ikke klarer det. Selv la jeg om til oslomål fordi jeg hadde den fæleste dialekta i hele Norge (sørlandsk). Folk tar meg mye mer seriøst når jeg snakker som dem.

Anonymkode: e833e...650

Jeg prøver på ingen måte å legge om. Tvert i mot. Forsøker å holde på dialekten min i et område der omtrent ingen snakker som meg.

Anonymkode: 12f7b...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (5 minutter siden):

Jeg er fra Bergen, men har bodd over 10 år på Østlandet. Jeg prøvde i mange år og holde på dialekten, men den har blitt ganske utvannet med årene. Jeg synes det er synd, men jeg får ikke gjort så mye med det 🤔 Klarer å legge om, hvis jeg virkelig konsentrerer meg. Men det er slitsomt i lengden 🤔 

Kanskje man bare må sørge for å «bade» seg i den opprinnelige dialekten? F eks reise ofte til hjemtraktene, høre på podkaster med samme dialekt, bli kjent med andre med samme dialekt osv. Broren min er kjempeheldig som er gift med ei dame med samme dialekt som han selv, selv om de bor i Oslo. Mye lettere da.

Anonymkode: 12f7b...004

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det ikke bare å la være? Knoting er jo når du prøver å legge om, men ikke klarer det. Selv la jeg om til oslomål fordi jeg hadde den fæleste dialekta i hele Norge (sørlandsk). Folk tar meg mye mer seriøst når jeg snakker som dem.

Anonymkode: e833e...650

Knoting skjer hos meg er fordi jeg aldri aktivt har prøvd å legge om dialekta, men har blitt utsatt for andres dialekt så mye og så lenge at det sniker seg sakte, men sikkert inn hos meg.

 

Anonymkode: d3384...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Knoting skjer hos meg er fordi jeg aldri aktivt har prøvd å legge om dialekta, men har blitt utsatt for andres dialekt så mye og så lenge at det sniker seg sakte, men sikkert inn hos meg.

 

Anonymkode: d3384...2f2

Tror det er dette som skjer hos meg også.

Anonymkode: 12f7b...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje man bare må sørge for å «bade» seg i den opprinnelige dialekten? F eks reise ofte til hjemtraktene, høre på podkaster med samme dialekt, bli kjent med andre med samme dialekt osv. Broren min er kjempeheldig som er gift med ei dame med samme dialekt som han selv, selv om de bor i Oslo. Mye lettere da.

Anonymkode: 12f7b...004

Jeg prøver å "bade" så ofte jeg kan ja 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (7 minutter siden):

Jeg prøver å "bade" så ofte jeg kan ja 😊

Vi blir jo kontinuerlig og ufrivillig «badet» i «Oslosk» i alle kanaler, så her må man ta aktivt grep selv, tenker jeg 😊

Synes vi hører for lite dialekter i tv og radio etc.

Anonymkode: 12f7b...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi blir jo kontinuerlig og ufrivillig «badet» i «Oslosk» i alle kanaler, så her må man ta aktivt grep selv, tenker jeg 😊

Synes vi hører for lite dialekter i tv og radio etc.

Anonymkode: 12f7b...004

Helt enig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...