Gå til innhold

Barn (2) som dytter andre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2-åring som har begynt å konsekvent dytte andre barn. 

Hen går i bhg og der er det aldri noe trøbbel. De ansatte skryter barnet opp i skyene. Hen er flinkest til å rydde og hjelpe til og hen er alltid med på f.eks innkjøring av nye barn fordi hen er snill.

men, når jeg og barnet er ute på aktiviteter i helgene har hen begynt å bli skikkelig ugrei med andre barn. I dag gikk barnet bare bort til alle barn vi møtte og var skikkelig sånn «in your face» før hen dytter det andre barnet hardt og konsekvent. 

Jeg tar barnet fysisk ut av situasjonen, setter meg ned og ser barnet i øynene før jeg forteller at sånt gjør vi ikke. Alle gangene har barnet reagert med gråt og stort behov for trøst og kos.

Jeg er ikke steng eller sint, bare tydelig men rolig. 

Barnet får all verdens kos og kjærlighet hjemme - livets gave! 

Jeg forstår ikke hvorfor det er blitt sånn, og hva kan jeg gjøre for å få slutt på denne adferden?

Anonymkode: 963b1...e11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig. Barnet gråter fordi det skammer seg. Men tenk på hvordan du tar barnet ut av situasjonen. Om du river det ut. 

Om det har skjedd noe i livet deres så kan det være noe der også. Vårt begynte å dytte da jeg var gravid fordi ting endret seg mye hjemme da.

Uansett: 

Det går over. 

Det er helt vanlig i denne alderen.

Anonymkode: 646ba...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Helt vanlig. Barnet gråter fordi det skammer seg. Men tenk på hvordan du tar barnet ut av situasjonen. Om du river det ut. 

Om det har skjedd noe i livet deres så kan det være noe der også. Vårt begynte å dytte da jeg var gravid fordi ting endret seg mye hjemme da.

Uansett: 

Det går over. 

Det er helt vanlig i denne alderen.

Anonymkode: 646ba...868

Huff da, er jo ikke meningen at barnet skal skamme seg. Jeg river hen ikke ut, prøver å ha vanlige bevegelser.

Vi holder på med pottetrening, men synes egentlig å se konturene av denne adferden før det 🤔 kan ikke komme på noen andre store endringer.

Godt å høre at det er vanlig og at det vil gå over 😅 Er det noe jeg burde gjøre annerledes i situasjonen?

ts

Anonymkode: 963b1...e11

Skrevet

Ikke uvanlig blant toåringer. Man må bare fortsette å korrigere og forklare hvorfor man ikke skal dytte. Begge mine har hatt noen sånne episoder i den alderen, gutten min kunne slå og bite  jenta mi dyttet folk unna i kø til sklia 🙈 det har absolutt ikke vedvart, og de er i dag empatiske og snille barn, så det gikk over, særlig da de opplevde å "få igjen". 

Anonymkode: d4c01...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...