Gå til innhold

Hvordan er kulturen for hund i bånd i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her går hunder fritt hele tiden, de hilser på andre hunder,

Anonymkode: 15f98...5c3

Jeg har jobbet med og kjenner flere hunder som ville skadet hunden din stygt, i værste fall tatt livet av den om den kom løs bort «for å hilse».

Anonymkode: 65286...aa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg løper mye i skogen, og jeg haaater å treffe på løse hunder da jeg kommer raskt løpende, og mange hundeeiere får ikke med seg at bikkja setter etter meg eller hopper opp på meg før det er for sent.

Så Ja, folk kommer til å bli forbanna på deg uavhengig av båndtvangen om du lar bikkja gå løs i skogen også.

Anonymkode: 2f0e7...7d9

Enig. Jeg løper også mye i skogen og hater løse hunder. De kan bli overrasket og utilpasse, ha lyst på å leke og hoppe, løpe etter og så videre. For så vist nesten like irriterende med dem med langt bånd (langline er en uting på lik linje med flexi her) for mange bruker uendelig lang tid på å samle inn båndet og få kontroll på hunden sin. Ofte med en god stund hvor hund og eier er på hver side av stien mens det fomles. Men med langline er det vist godtatt å plage andre…  Jeg er i utgangspunkt ikke redd hunder men mange hundeeiere kan dere få billig. Nesten lettere å løpe i byen for der er både hunder og hundeeiere ofte mer obs på ting rundt seg og siden det er så mye folk er hundene ikke interessert i å hilse på meg.

Takk til dere hundeeiere som tydelig viser dere har kontroll. Med eller uten bånd. Kaller inn hunden, tar hundens oppmerksomhet og viser med kroppsspråk dere holder hunden hos dere mens jeg går eller løper forbi ❤️ Dere er dessverre i mindretall. 

Anonymkode: 4723c...b9f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Jeg løper også mye i skogen og hater løse hunder. De kan bli overrasket og utilpasse, ha lyst på å leke og hoppe, løpe etter og så videre. For så vist nesten like irriterende med dem med langt bånd (langline er en uting på lik linje med flexi her) for mange bruker uendelig lang tid på å samle inn båndet og få kontroll på hunden sin. Ofte med en god stund hvor hund og eier er på hver side av stien mens det fomles. Men med langline er det vist godtatt å plage andre…  Jeg er i utgangspunkt ikke redd hunder men mange hundeeiere kan dere få billig. Nesten lettere å løpe i byen for der er både hunder og hundeeiere ofte mer obs på ting rundt seg og siden det er så mye folk er hundene ikke interessert i å hilse på meg.

Takk til dere hundeeiere som tydelig viser dere har kontroll. Med eller uten bånd. Kaller inn hunden, tar hundens oppmerksomhet og viser med kroppsspråk dere holder hunden hos dere mens jeg går eller løper forbi ❤️ Dere er dessverre i mindretall. 

Og takk til dere løpere og syklister SOM HOLDER AVSTAND til oss med hunder når dere kommer styrtende bakfra. Vi hundeeiere har ikke øyne i nakken.

Anonymkode: e0e0b...f8d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synes løse hunder og det du beskriver her er en uting. Samtidig har dere løpere også et ansvar. Opplever ofte at løpere kommer som et prosjektil bakfra, så tett inntil oss at vi sneies, når jeg går med hunden min (som er i bånd) i skogen. Hunden reagerer da på instinkt, for den tror den blir angrepet bakfra. Vær så snill dere mosjonister - hold avstand når dere kommer styrtende bakfra.

Hvor lenge mener du vi skal holde oss bak dere når dere ikke er oppmerksomme på det kan være folk bak som vil forbi?
Jeg løper hverken fort eller lydløst så burde ikke være vanskelig å oppdage. Veldig ofte ser jeg at hunden har observert meg på god avstand, ser seg bak på meg eller lignende, men hundeeieren er ikke oppmerksom på sin hunds signaler og da kommer jeg "helt overraskende". Av og til bruker jeg stemmen (alltid høflig selvfølgelig) men da er jeg slem som liksom er så utålmodig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har jobbet med og kjenner flere hunder som ville skadet hunden din stygt, i værste fall tatt livet av den om den kom løs bort «for å hilse».

Jeg snakker om hundene som går løst. Om hunder går i bånd, viser man respekt og setter egen hund i bånd og holder avstand. Jeg håper ikke at hunder som skader andre hunder stygt går uten bånd.

Men nå har jeg fått svar, og det ser ut til at det er like mange meninger rundt dette som det er folk i Norge 😂 Så ser ikke ut til at det er en fastsatt norm. Da slutter jeg å svare her, for ser det blir litt dårlig stemning.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og takk til dere løpere og syklister SOM HOLDER AVSTAND til oss med hunder når dere kommer styrtende bakfra. Vi hundeeiere har ikke øyne i nakken.

Øyner i nakke forventer jeg ikke, men når hunden har sett meg kan jeg vel forvente at du som eier også har hatt anledning til å oppfatte det er noe? Jeg driver mye med hest og når hesten viser tegn til å observere noe på tur tar jeg en rask titt for å se hva det er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor lenge mener du vi skal holde oss bak dere når dere ikke er oppmerksomme på det kan være folk bak som vil forbi?
Jeg løper hverken fort eller lydløst så burde ikke være vanskelig å oppdage. Veldig ofte ser jeg at hunden har observert meg på god avstand, ser seg bak på meg eller lignende, men hundeeieren er ikke oppmerksom på sin hunds signaler og da kommer jeg "helt overraskende". Av og til bruker jeg stemmen (alltid høflig selvfølgelig) men da er jeg slem som liksom er så utålmodig. 

Trenger ikke holde deg bak. Løp en omvei rundt. Trenger vel ikke være så vanskelig? Kommer du bakfra er det du som har ansvaret.

Dette er et stort problem som jeg opplever daglig her jeg bor.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge du har 100% kontroll på hunden din og ikke lar den løpe avgårde der du ikke kan se den og kaller den til deg når du møter folk så er det greit. Men husk at det er flere steder der det er båndtvang året rundt.

Anonymkode: 6969d...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Trenger ikke holde deg bak. Løp en omvei rundt. Trenger vel ikke være så vanskelig? Kommer du bakfra er det du som har ansvaret.

Dette er et stort problem som jeg opplever daglig her jeg bor.

Ofte ikke mulig med omveier der jeg løper. Stiene er for smale.

Titt opp av telefonen, ta av head set og se deg rundt av og til og mye er løst. Spesielt når hunden din kommuniserer til deg den har sett noe. Men det krever selvfølgelig du er oppmerksom og jeg forstår det vist er for mye forlangt. Bare alle andre som skal ta hensyn til deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ofte ikke mulig med omveier der jeg løper. Stiene er for smale.

Titt opp av telefonen, ta av head set og se deg rundt av og til og mye er løst. Spesielt når hunden din kommuniserer til deg den har sett noe. Men det krever selvfølgelig du er oppmerksom og jeg forstår det vist er for mye forlangt. Bare alle andre som skal ta hensyn til deg. 

Jeg er døv og hører deg ikke når du kommer bak. Ingen head set her. Du trenger ikke være ufin. Greit å ha i hodet at du ikke vet alt om andre.

Kommer du bakfra på smale stier så er det DU som skal ta ansvar og holde avstand/springe omvei. Ja, noen går tur med Airpods, men det er fortsatt ditt ansvar å holde avstand når du kommer styrtende bakfra. Eldre folk blir også skremt av dette.

Dere løpere, samt syklister i kondomdress, er jammen meg egoistiske.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (7 timer siden):

Ta det helt rolig. Noen nordmenn vil alltid være hysterikere, men ikke de fleste heldigvis. Høres ut som du er mer enn nok bevisst på hva du driver med. Da tipper jeg hunden din er relativt trygg i topplokket sitt også..

Viltnemda kan du imidlertid treffe på. Noen utviser sunt skjønn, andre ikke.. Jeg har truffet førstnevnte.

Viltnemda?

De går vel ikke rundt omkring for å kontrollere om folk følger loven om båndtvang.

Der tar du feil.

Anonymkode: 0547f...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Viltnemda?

De går vel ikke rundt omkring for å kontrollere om folk følger loven om båndtvang.

Der tar du feil.

Siterer meg selv,for jeg glemte å si at dersom du ikke helt har fått med deg hvem som håndhever lover og regler,så er det politiet.

Bare sånn til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Siterer meg selv,for jeg glemte å si at dersom du ikke helt har fått med deg hvem som håndhever lover og regler,så er det politiet.

Bare sånn til orientering.

Hørt om skog og mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (17 minutter siden):

Hørt om skog og mark?

Ja,hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja,hva så?

Der er det viltnemnda som passer på lov og orden, ikke politiet i byen.. Til orientering. Og de har anledning til å utstede bøter ja. Anmelde/videresende til politiet i det minste..  Du kan sikkert nekte og løpe pokker i vold istedenfor selvsagt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden vår går mye løs, i skogen. Det har den gjort siden den fortsatt bodde hos oppdretter, den er nå ti år. Men, vi går ikke inn i skogen på våren/ sommeren, når det er «fødselstid». Da går vi kun på grusveier. Det er ingen beitedyr der vi er, og det er toppen et par ganger i året vi møter andre. Hunden er gjeter, og har ALDRI dratt på spor. 
Noe jeg blir ganske irritert på, er alle hundene som tilfeldigvis forsvinner fra hyttene her. Dessverre er det mange av disse som bare slippes ut for å gjøre fra seg rundt hytta, og det virker ikke akkurat som de er vane med å bare slippes ut, der de bor, for det er så mange (-spes fuglehunder) som stikker av på fjellet. Konsekvensene leser vi ofte om..  -og nei, jeg tror ikke dette, jeg vet. Kjenner mange lokale med hytte i samme kommune som vi bor. De er rimelig forbanna på «byfolk» som har såååå snille hunder, som bare slippes ut. Mulig de er snille, men de får los, snusen av løpetid osv. Da er det det samme hvor snill hunden er. Den stikker. Derfor gidder jeg, dessverre for hundene, ikke lenger å dele innlegg med forsvunnede «hytte- hunder», dessverre uten bånd, da de bare skulle.. Sorry, for de som virkelig er uheldige! Det kan skje alle, men noen ødelegger for alle.

Anonymkode: d4116...d05

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt. Vi har den generelle nasjonale båndtvangen, og strengere bestemmelser i noen kommuner, dette sjekkes på den enkeltes hjemmeside. Har du 100% kontroll på hunden (dvs den kommer alltid på innkalling og du kan forhindre at den løper bort til vilt/folk/hunder) kan du slippe den løs når båndtvangen ikke gjelder i ditt område. Har du ikke 100% kontroll så kan du i prinsippet aldri slippe løs hunden, uansett om det er båndtvang eller ikke. Båndtvanger er i motsetning til hva mange tror ikke primært laget for å beskytte mennesker, men for å beskytte vilt og beitedyr i sårbare perioder og bør derfor overholdes. 

Anonymkode: 9ddbe...eb0

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar! Har tenkt å flytte ganske langt ut på landet. Er skikkelig lei av storbyen, og de norske skogene er noe av grunnen til at jeg vil flytte hjem.

Jeg har en labrador som ikke bryr seg spesielt om andre dyr og mennesker, men veldig sjelden får hun lyst til å lukte på en annen hund eller bli med på å leke med ball om hun ser en annen hund som leker med det. Derfor setter jeg henne i bånd om jeg ser andre hunder i bånd. Men hvordan skal man vise ekstra hensyn til folk som er redde for hund? De går jo ikke rundt med skilt 😅 Derfor lurer jeg på om jeg bør kalle henne inn og sette henne i bånd bare jeg ser et annet menneske i skogen (hun går aldri bort til mennesker med mindre de har godbiter og ber henne komme bort).

Båndtvangen har jeg selvsagt tenkt å følge, men blir nok å gjerde inn min fremtidige hage for å få litt boltreplass ute.

Skogen er absolutt et pluss for både deg og hunden!

Jeg har lite erfaring med mennesker som er redde for hunder, men har møtt noen få. De stopper som regel opp og sier ifra at de er redd hund, så da får du nok tid og avstand til å sette hunden i bånd. Det at folk stopper opp når de får øye på deg/hunden er et tydelig tegn på at de ikke vil ha kontakt.

Det jeg ser de fleste gjør er å leie hunden når de passerer andre, men det er ved trange stier. Er du på et mer romslig sted hvor du og hunden ikke er i veien for forbipasserende så er ikke det nødvendig.

Ved hilsing spør man ofte først, og om det er en hund som ikke er glad i f.eks. tisper så spør man også om det. Jeg opplever at folk spør (roper) fra goood avstand slik at man evt. kan unngå hilsing.😊

Anonymkode: 98d24...d7f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan ikke huske sist jeg møtte noen med løs hun. Hverken i skog, på fjellet eller i byen. Det er flere år siden.

Jeg har flere hunder og har hatt hund i mange år. Jeg vil påstå at det er unormalt å ha hunden løs i skog og på fjellet.

Har du aldri vært på jakt eller på langtur i skog eller fjell ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...