Gå til innhold

Alternativ til mammografi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tatt mammografi én gang, og skal aldri mer gjøre det. Fytti, noe så j****. Finnes det virkelig ikke alternativer til denne grusomme sjekken? Er vi virkelig i 2024, og tortur er den eneste måten å sjekke for brystkreft og annet på? 😕

 

Anonymkode: cdf65...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med røntgen og mammografi . Hva er viktigst for deg? 10 min ubehag eller potensielt kreft?

enkelte typer brystkreft toumorer og forandringer vises ikke på ultralyd . Et funn må være mye større for å bli oppdaget på ultralyd 

Vi har flere som kommer til brystsentrerer til mammografi som oppdager kreft, som har gått årlig til privat institutt å tar ultralyd . Der har de fått beskjed om at alt ser bra ut, men ultralyd har ikke oppdaget kreften de hadde. En falskt trygghet . 

Så tenk deg nøye om!!! Hva er viktigst for deg? Å unngå ubehag ? Eller overleve smerten «pressa gir» i noen minutter med noen år mellomrom?

Celleprøve i vagina er også vondt og ubehaglig . Men man gjør det jo likevel fordi alternativet er værre 

Anonymkode: 69a41...125

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR funker også, men spørs om du får time til det. kanskje privat?

Anonymkode: 524ce...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har tatt mammografi én gang, og skal aldri mer gjøre det. Fytti, noe så j****. Finnes det virkelig ikke alternativer til denne grusomme sjekken? Er vi virkelig i 2024, og tortur er den eneste måten å sjekke for brystkreft og annet på? 😕

 

Anonymkode: cdf65...4e5

Ja, tenker det samme. Er 51 år å vet innkallelse kommer neste år. Takker nei! Skal ikke igjennom det der.

Anonymkode: 83452...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med røntgen og mammografi . Hva er viktigst for deg? 10 min ubehag eller potensielt kreft?

enkelte typer brystkreft toumorer og forandringer vises ikke på ultralyd . Et funn må være mye større for å bli oppdaget på ultralyd 

Vi har flere som kommer til brystsentrerer til mammografi som oppdager kreft, som har gått årlig til privat institutt å tar ultralyd . Der har de fått beskjed om at alt ser bra ut, men ultralyd har ikke oppdaget kreften de hadde. En falskt trygghet . 

Så tenk deg nøye om!!! Hva er viktigst for deg? Å unngå ubehag ? Eller overleve smerten «pressa gir» i noen minutter med noen år mellomrom?

Celleprøve i vagina er også vondt og ubehaglig . Men man gjør det jo likevel fordi alternativet er værre 

Anonymkode: 69a41...125

Ja, du er den første til å innrømme at det gjør vondt. Det er som regel bagalisert så enkelte får sjokk over smerten. Å at de ikke er blitt fortalt at det kan gjøre vondt. Så det blir med den ene undersøkelsen.

Alternativet er verre sier du? Nja.. man kan ikke gå rundt å tro man får kreft her å der. Fullt mulig å hoppe fra en klippe å om uhellet er ute.

Anonymkode: 83452...da5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

UL og/eller termografi?

Anonymkode: ddd59...9e2

Har termografi kommet til Norge nå?

I så fall, hvem tar undersøkelsene?

Ts, jeg har arvelig gen for brystkreft. Jeg vil ikke ta røntgen av brystene, da det øker risikoen der jeg allerede har høy risiko. Jeg får nå ta mammografi med kontrastvæske, tar det ca annethvert år.

Anonymkode: c3c55...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med røntgen og mammografi . Hva er viktigst for deg? 10 min ubehag eller potensielt kreft?

enkelte typer brystkreft toumorer og forandringer vises ikke på ultralyd . Et funn må være mye større for å bli oppdaget på ultralyd 

Vi har flere som kommer til brystsentrerer til mammografi som oppdager kreft, som har gått årlig til privat institutt å tar ultralyd . Der har de fått beskjed om at alt ser bra ut, men ultralyd har ikke oppdaget kreften de hadde. En falskt trygghet . 

Så tenk deg nøye om!!! Hva er viktigst for deg? Å unngå ubehag ? Eller overleve smerten «pressa gir» i noen minutter med noen år mellomrom?

Celleprøve i vagina er også vondt og ubehaglig . Men man gjør det jo likevel fordi alternativet er værre 

Anonymkode: 69a41...125

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner, nyere forskning er ikke så klar i hva som faktisk er best. Der flere rapportere om økt sensitivitet med ultralyd da særlig hos yngre kvinner som har større andel kjertelvev. 
 
Nå er egentlig kombinasjonen å foretrekke når en ser at en del patologi ikke blir oppdaget om en bare benytter en av metodene, eventuelt MR, men det er jo igjen ett kostnadsspørsmål. Eventuelt også overbehandling ved bruk av MR.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De damene som har tynne hengebryster merker ikke så mye når de legger brystet mellom glassplatene, men de damene som har faste og ikke så store bryster, opplever mer at det er smertefullt.

Anonymkode: 62ae5...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har termografi kommet til Norge nå?

I så fall, hvem tar undersøkelsene?

Ts, jeg har arvelig gen for brystkreft. Jeg vil ikke ta røntgen av brystene, da det øker risikoen der jeg allerede har høy risiko. Jeg får nå ta mammografi med kontrastvæske, tar det ca annethvert år.

Anonymkode: c3c55...a37

Termografi har ikke god nok sensitivitet til å bli brukt som eneste type bildediagnostikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har termografi kommet til Norge nå?

I så fall, hvem tar undersøkelsene?

Ts, jeg har arvelig gen for brystkreft. Jeg vil ikke ta røntgen av brystene, da det øker risikoen der jeg allerede har høy risiko. Jeg får nå ta mammografi med kontrastvæske, tar det ca annethvert år.

Anonymkode: c3c55...a37

Mammografi med kontrastveske er jo røntgen da…

Du tar dette istedenfor MR og mammografi, som de fleste tar med arvelig disposisjon.

Anonymkode: b2abb...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg jobber med røntgen og mammografi . Hva er viktigst for deg? 10 min ubehag eller potensielt kreft?

enkelte typer brystkreft toumorer og forandringer vises ikke på ultralyd . Et funn må være mye større for å bli oppdaget på ultralyd 

Vi har flere som kommer til brystsentrerer til mammografi som oppdager kreft, som har gått årlig til privat institutt å tar ultralyd . Der har de fått beskjed om at alt ser bra ut, men ultralyd har ikke oppdaget kreften de hadde. En falskt trygghet . 

Så tenk deg nøye om!!! Hva er viktigst for deg? Å unngå ubehag ? Eller overleve smerten «pressa gir» i noen minutter med noen år mellomrom?

Celleprøve i vagina er også vondt og ubehaglig . Men man gjør det jo likevel fordi alternativet er værre 

Anonymkode: 69a41...125

Hadde jeg syntes at det var "ubehagelig" som du beskriver her, hadde det ikke vært noe problem. Det er direkte smertefullt, og jeg ønsker ikke å gjennomføre smertefulle undersøkelser dersom det er andre alternativ. Å gå og grue seg til slike undersøkelser vil jeg unngå fordi det ender opp med å tære på den mentale helsen min, faktisk. Man kan jo lure på om denne undersøkelsen hadde vært det eneste gode alternativet dersom det var menn som måtte gjennom det. Ingen som noen gang ville klemt menns baller flate i en slik undersøkelse.....

Og så det er sagt; jeg har tatt ørten celleprøver på grunn av celleforandringer gjennom årene, og det merker jeg ikke én gang. Så det er ikke sammenlignbart for min del. 

- TS

Anonymkode: cdf65...4e5

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde ikke mammografi var smertefullt? Går vel over om det er.

Anonymkode: 04212...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde jeg syntes at det var "ubehagelig" som du beskriver her, hadde det ikke vært noe problem. Det er direkte smertefullt, og jeg ønsker ikke å gjennomføre smertefulle undersøkelser dersom det er andre alternativ. Å gå og grue seg til slike undersøkelser vil jeg unngå fordi det ender opp med å tære på den mentale helsen min, faktisk. Man kan jo lure på om denne undersøkelsen hadde vært det eneste gode alternativet dersom det var menn som måtte gjennom det. Ingen som noen gang ville klemt menns baller flate i en slik undersøkelse.....

Og så det er sagt; jeg har tatt ørten celleprøver på grunn av celleforandringer gjennom årene, og det merker jeg ikke én gang. Så det er ikke sammenlignbart for min del. 

- TS

Anonymkode: cdf65...4e5

Du behøver ikke å grue deg, det er ingenting å tjene på det. Hvis du lar det være vil du være kvitt 99% av smerten ved undersøkelsen.

Anonymkode: 258a2...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mammografi med kontrastveske er jo røntgen da

Du tar dette istedenfor MR og mammografi, som de fleste tar med arvelig disposisjon.

Anonymkode: b2abb...325

Nei, mammografi (også med kontrastvæske) er ikke røntgen! 

Det er jo nettopp det som er poenget med at jeg (og andre) får tatt MR  -  for å slippe mammografi som gir røntgenstråling.

MR inneholder ingen form for røntgenstråling. MR lager bilder ved hjelp av radiobølger.

Mulig du med "røntgen" egentlig mener bildediagnostikk, som er en sekkebetegnelse for bl.a. rtg. MR, CT m.m.?

CT, derimot, det bruker røntgenstråling, ikke MR.

 

Anonymkode: c3c55...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, mammografi (også med kontrastvæske) er ikke røntgen! 

Det er jo nettopp det som er poenget med at jeg (og andre) får tatt MR  -  for å slippe mammografi som gir røntgenstråling.

MR inneholder ingen form for røntgenstråling. MR lager bilder ved hjelp av radiobølger.

Mulig du med "røntgen" egentlig mener bildediagnostikk, som er en sekkebetegnelse for bl.a. rtg. MR, CT m.m.?

CT, derimot, det bruker røntgenstråling, ikke MR.

 

Anonymkode: c3c55...a37

Mammografi med og uten kontrastvæske blir utført ved hjelp av røntgenstråler.

MR Mamma/MR av brystene bruker radiobølger til å danne bilder. Kontrastvæske kan brukes ved MR Mamma også.

 

https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/mammografi/
https://www.ahus.no/behandlinger/mr-av-bryst/

Anonymkode: fae2d...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mammografi med og uten kontrastvæske blir utført ved hjelp av røntgenstråler.

MR Mamma/MR av brystene bruker radiobølger til å danne bilder. Kontrastvæske kan brukes ved MR Mamma også.

 

https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/mammografi/
https://www.ahus.no/behandlinger/mr-av-bryst/

Anonymkode: fae2d...161

Kan man se like bra på MR-bilder? Det er jo mye bedre om man kan velge MR og dermed velge bort røntgenstråler! Og et lite pluss er at man slipper å kle av seg i MR-maskin😊

Anonymkode: 5dcbd...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, tenker det samme. Er 51 år å vet innkallelse kommer neste år. Takker nei! Skal ikke igjennom det der.

Anonymkode: 83452...da5

Hvorfor det når mammografi kan oppdage om du har kreft ? Jeg har tatt det iallefall to eller tre ganger,og skal ta det neste gang jeg får innkalling. Å få kreft er mye verre en det lille ubehaget ved mammografi.

Anonymkode: 38d46...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...