Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann er i en situasjon hvor en voksen adoptivsønn behandler oss svært dårlig. Lang historie.

Han behandler oss såpass kynisk at vi er redd han vil kreve arv når den ene av oss dør. Dvs at den andre kommer i beita og må flytte ut av hus og hjem. Er det lurt/nødvendig av oss å tegne kontrakt om å sitte i uskiftet bo?

Vi ønsker at barnet skal arve oss, men først når vi begge er borte. 

Anonymkode: 5d096...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med kun fellesbarn har gjenlevende krav på å sitte i uskiftet bo.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom adoptivbarn har samme krav på arv som biologiske barn, vil jeg tro reglene om uskiftet bo også er de samme? 

Anonymkode: a1472...041

Skrevet
Hateridioter skrev (4 minutter siden):

Med kun fellesbarn har gjenlevende krav på å sitte i uskiftet bo.

Takk for svar. Er det noe annet vi bør tenke på? Vi begynner å bli oppi årene, og vår sønn har en historikk som gjør at vi skjønner at vi må sikre hverandre på best mulig måte. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom adoptivbarn har samme krav på arv som biologiske barn, vil jeg tro reglene om uskiftet bo også er de samme? 

Så klart har adoptivbarn krav på arv på lik linje som biologiske så lenge han er ts og mannen sin, er du ikke riktig skrudd sammen?

Anonymkode: 41f1e...4a5

• Liker 4
Skrevet

Jeg antar dette ikke er felles adoptivsønn? I så fall kan han kreve sin mors evt farsarv når adoptivforelder dør. Hvis dette er felles adoptivsønn og dere er gift, har lengstlevende rett på å å sitte i uskiftet bo.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så klart har adoptivbarn krav på arv på lik linje som biologiske så lenge han er ts og mannen sin, er du ikke riktig skrudd sammen?

Vil ikke ha sånn tone i min tråd, prat med respekt til de som svarer meg. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
Hareena skrev (1 minutt siden):

Jeg antar dette ikke er felles adoptivsønn? I så fall kan han kreve sin mors evt farsarv når adoptivforelder dør. Hvis dette er felles adoptivsønn og dere er gift, har lengstlevende rett på å å sitte i uskiftet bo.

Det er felles adoptivsønn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du misforsto meg, jeg mente overhodet ikke å antyde at de ikke har samme rettigheter, men at jeg regnet med det er de samme reglene også når det gjelder uskiftet bo. Altså at TS ikke trenger å bekymre seg for at noe arv må betales ut før begge er døde. 

Skrevet

Er barnet felles? Isåfall kan han ikke nekte den lengstlevende å sitte i uskiftet bo. Jeg ville også ha skrevet testamente og gitt bort alt over pliktdelsarven til et positivt formål, evnt annen familie.

Skrevet

Vil ikke ha sånn tone i min tråd, prat med respekt til de som svarer meg. 

Ts

Herregud så latterlig. BOSS

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har 1 barn til, en biologisk datter. 

Ønsker at de to skal arve på lik linje. Er redd hun får et helvete i arveoppgjøret, slik han har holdt på med oss de siste årene. Bedt om forskudd på arv flere ganger osv.

Ts

Skrevet

Herregud så latterlig. BOSS

Gå og lek deg i en annen tråd. 

• Liker 1
Skrevet

Ønsker at de to skal arve på lik linje. Er redd hun får et helvete i arveoppgjøret, slik han har holdt på med oss de siste årene. Bedt om forskudd på arv flere ganger osv.

Ts

Å spørre om forskudd på arv er ikke ensbetydende med at fyren skal få forskudd på arv.

Loven er uansett klar. Han klarer ikke å karre til seg mer enn datter uansett. Dersom han har fått forskudd trekkes så klart dette fra, men dere må skrive ned summene. Litt overrasket over at voksne mennesker ikke vet disse tingene eller klarer å Google seg til det ved ett par tastetrykk. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Da trenger dere ikke gjøre noe mer, annet enn evnt å instruere datteren om å kreve offentlig skifte når den siste av dere går bort.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv om mange her inne på Kvinneguiden sitter med mye erfaring, er det alltid best å dobbeltsjekke med en advokat.

Av egen erfaring vet jeg at når folk kommer i en arveprosess så kommer klørne frem, og mange skifter personlighet og blir til en demon.

Anonymkode: fc9d2...db0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Er det noe annet vi bør tenke på? Vi begynner å bli oppi årene, og vår sønn har en historikk som gjør at vi skjønner at vi må sikre hverandre på best mulig måte. 

Ts

Dere bør ordne med fremtidsfullmakt.

Anonymkode: a5f79...2c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere bør ordne med fremtidsfullmakt.

Det er ikke en dum tanke. Noe spesielt vi bør huske?

Skrevet

Aldri gi penger til noen som ikke lar dere bruke pengene som dere vil. Da donerer du heller pengene vekk til noen som du vet ikke er opptatt av å ta pengene dine.

Anonymkode: 4151f...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke en dum tanke. Noe spesielt vi bør huske?

Siden dere har litt kompliserte familieforhold kan det være greit å spandere på seg en advokattime så dere får skreddersydd fullmakten etter deres behov.

Viktige momenter - demens, sykehjem, salg av bolig, disponering av kontoer osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...