Gå til innhold

4 millioner lån med inntekt på 1 million


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familie på tre med samlet inntekt på 1.050.000. Mulighet for å jobbe mer (jeg jobber 60% frivillig). Vurdere å ta opp 4 millioner i gjeld for å kjøpe bolig, må ha såpass for å få bolig med to soverom her vi bor. Leier nå. Er dette farlig?

Anonymkode: d09a9...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis banken mener dere kan betjene et lån, så er det vel ikke noe farlig?

Det som er farlig er å ta opp forbrukslån til oppussing eller egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere føler 30k pr mnd i lån/avdrag går fint i deres hverdagsøkonomi - kjør på. Selv har jeg andre løpende utgifter på 12k ved siden av lån, og med 2mill i lån på toppen var det trangt som f på en lønn på 600k. 

Anonymkode: 5ff47...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det. Og ikke sikkert banken vil gi 4x inntekt i lån når dere har såpass lav inntekt. Har dere egenkapital? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Familie på tre med samlet inntekt på 1.050.000. Mulighet for å jobbe mer (jeg jobber 60% frivillig). Vurdere å ta opp 4 millioner i gjeld for å kjøpe bolig, må ha såpass for å få bolig med to soverom her vi bor. Leier nå. Er dette farlig?

Anonymkode: d09a9...6c8

Du skriver hva dere har tenkt å ta opp i gjeld, men ikke noe om hva dere har i egenkapital? Har dere ingen egenkapital er det lite sannsynlig at dere får flere millioner i lån. 

Vi vet ikke hvordan rentenivået vil bli fremover heller med sikkerhet. Det er snakk om at det forhåpentligvis skal gå ned, men det vil jo gå opp og ned i årene som går mens dere nedbetaler dette store lånet.

Og bare for å nevne det, så vil jeg tro banken (hvis dere har egenkapital) vil stille seg mere positive til å låne dere penger om du også stiller med en heltidsjobb og full inntekt. Jo mer dere kan dokumentere at dere tjener, jo større sjanser er det for at dere vil få boliglån. Så begynn å jobbe heltid og gjør det i noen måneder før dere søker lån, sånn at du kan dokumentere heltidsinntekt (kopi av siste tre mnd lønnsslipper) til banken. Banken vil ikke trekke tilbake lånet om du senere (etter at boligen er kjøpt) går tilbake til deltidsjobb (hvis dere har råd til det da, at du gjør det).

4 millioner er ikke mye for en bolig sett med mine Oslo-øyne i alle fall, men det kan jo være dyrt i området dere skal bo.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca samme inntekt, og leter etter ny bolig til ca samme pris(litt mer).

vi kommer til å klare oss. Blir mindre i sparing enn i dag, når vi bare har halvannen million i lån, men vet nøyaktig hva vi kan betjene da vi har et grundig budsjett.

Anonymkode: 5f707...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 4 mill i lån og rundt samme inntekt. Går helt fint. Ikke råd til masse luksus i hverdagen, bare. 

Anonymkode: b6948...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt lavere inntekt samlet, og lån på 2 mill. Vi hadde ikke klart noe særlig høyere lån. Kanskje uten billån

Anonymkode: b87bf...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...