Gå til innhold

Hudpleie til 40 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bikker straks 40, og det siste året har det begynt å synes på huden. Noen linjer i panna og antydning til smilerynker.

Jeg har aldri brukt spesielt mye produkter, kun rens og fuktighetskrem. Men burde nok bli flinkere. Har normal hud, ikke tørr og ikke oljete. Ingen urenheter, men kanskje litt store porer. 
 

Noen anbefalinger til «eldrende» hud? Jeg trenger egentlig alt. Som helst ikke koster skjorta 😬

Anonymkode: 4276b...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er Locobase Repair fra apotek. Jeg smører denne på begynnende linjer i panna og i øyekroken. Begynnende rynker har stoppet opp eller blitt mindre. Kremen er ikke egentlig en «rynkekrem», men for meg og min familie hjelper den både mot psoriasis, brannsår, kuldeeksem og rynker.

På resten av huden bruker jeg produkter fra Weleda. Veldig fornøyd med disse.

I utgangspunktet hadde jeg sensitiv hud som kunne bli både tørr og kvisete.

 

Anonymkode: 88531...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for å få hud til å se friskere ut er tilstrekkelig med fukt. Legg til et serum som f.eks Medik8 Liquid Peptides (eller noe annet med peptider eller evt vitamin C), en fukttoner for litt ekstra fukt ("plump" hud ser freshere ut, jeg liker Klairs sin Unscented) og husk en god solkrem når du er ute! Du kan selvfølgelig også tenke på å bruke retinoid (retinol, retinal) og kan bytte på å bruke dette og serum annenhver dag f.eks. Eksfoliering kan også hjelpe på (fjerner døde hudceller). Bare husk å starte forsiktig.

Jeg synes også huden min føles friskere når jeg masserer den litt. Noen gjør gua sha, jeg bruker bare hendene enn så lenge og det funker også (og er gratis). En kjapp liten runde gjør jeg bare for å massere (jeg gjør det mens jeg har på rens på kvelden, så det tar ikke lang tid), det hjelper både på ømme kjevemuskler og blodsirkulasjon.

I tillegg til å bevege seg litt, frisk luft, god mat og å ikke røyke eller drikke for mye alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min rutine 🪷🌿

Solkrem 

Granactive retinoid/ Retinol

Cosrx sneglslim

C vitamin 

Hjemmelaget oljeblanding: Castor oil/black seed oil/rosehip oil/frankincense oil

CeraVe hydrating cleanser 

Derma roller  

Infra red light 

Face yoga

 

Tilskudd:

Collagen peptides 

Hyaluronic acid 

B3

 

De viktigste tingene er:

Solkrem hver dag

Granactive retinoid/retinol 

Derma roller 

Endret av Magrat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fungerer best for min hud. 

Morgen; mild kremrens, c-vit serum (niacniamid) lett dagkrem, eller solkrem (jeg velger en av delene, ellers opplever jeg for mye produkter under sminke) 

Kveld hver dag; dobbelrens (olje+rens).

Mandag og torsdag; retinol og krem med peptider. Tirsdag og fredag; Syrepeeling (AHA/BHA)+olje. Onsdag og Søndag; niacinamide, olje, fuktmaske. Lørdag; toner og lett fuktighetskrem. 

Så kan jeg variere en del avhengig av sesong, og hvordan huden er. 

Mange rutiner legger opp til for mange produkter på en gang, jeg opplever da mindre effekt, derfor variasjonen gjennom uka. 

Anonymkode: 0e716...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magrat skrev (9 timer siden):

Her er min rutine 🪷🌿

Solkrem 

Granactive retinoid/ Retinol

Cosrx sneglslim

C vitamin 

Hjemmelaget oljeblanding: Castor oil/black seed oil/rosehip oil/frankincense oil

CeraVe hydrating cleanser 

Derma roller  

Infra red light 

Face yoga

 

Tilskudd:

Collagen peptides 

Hyaluronic acid 

B3

 

De viktigste tingene er:

Solkrem hver dag

Granactive retinoid/retinol 

Derma roller 

Har du fått bra effekt fra Infra red light? Jeg har lyst til å prøve, men er usikker på om det er verdt det. Bruker allerede derma roller jeg også og får fin effekt fra den. Synes du det er verdt å legge til red light også? 

Anonymkode: 49337...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg bikker straks 40, og det siste året har det begynt å synes på huden. Noen linjer i panna og antydning til smilerynker.

Jeg har aldri brukt spesielt mye produkter, kun rens og fuktighetskrem. Men burde nok bli flinkere. Har normal hud, ikke tørr og ikke oljete. Ingen urenheter, men kanskje litt store porer. 
 

Noen anbefalinger til «eldrende» hud? Jeg trenger egentlig alt. Som helst ikke koster skjorta 😬

Anonymkode: 4276b...66d

Først av alt vil jeg si at du er heldig som har normal hud uten noen spesifikke problemer, så det viktigste tenker jeg er å vedlikeholde den gode hudkvaliteten med fukt, solbeskyttelse og rens. 

For "anti-age"- pleie kan du legge til en skånsom syreeksfoliering èn kveld i uka, og du kan begynne med et retinoid for å redusere og forebygge rynker. Mange opplever også god effekt av et serum med antioksidanter som C--vitamin og/eller niacinamide (en form av vitamin B).

Eksfoliering hjelper huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går langsommere etterhvert som vi blir eldre. Man skulle kanskje ikke tro det, men syreeksfoliering er faktisk skånsommere enn fysisk eksfoliering, fordi man unngår å skrubbe huden. Man får også en jevnere eksfoliering med syrer, da disse fungerer ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder de døde hudcellene sammen. Eksfoliering gjør at huden framstår friskere, klarere og glattere, og hjelper andre pleiende produkter og ingredienser til å trekke bedre inn i huden.

Retinoider fungerer  kort forklart ved å stimulere hudens cellefornyelse og produksjon av kollagen og elastin,  naturlige prosesser som også går langsommere etterhvert som vi blir eldre. 

Antioksidanter bidrar bl.a. til å styrke og beskytte huden mot frie radikaler som kan føre til framskyndet hudaldring, og gir en jevnere og klarere hudtone.

Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker pr i dag, men om du ønsker, kommet jeg gjerne med produktforslag i ønsket prisklasse😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du fått bra effekt fra Infra red light? Jeg har lyst til å prøve, men er usikker på om det er verdt det. Bruker allerede derma roller jeg også og får fin effekt fra den. Synes du det er verdt å legge til red light også? 

Anonymkode: 49337...cc2

Vet ikke hvor stor effekt det har på akkurat rynkene. Det må jeg lese mer vitenskapelige artikler om.

Men det har så mange andre positive effekter på helsen, så jeg anbefaler det uansett ❤️ 

 

Screenshot_20240915-144231.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...