Gå til innhold

Forstår du nordnorsk når du snakker østnorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 20.40):

Jeg er nordlending og jeg opplevde hver eneste dag at folk fra Oslo Vest ikke forsto hva jeg sa, så jeg sluttet å snakke dialekt og byttet over til "østlending".

Nå blir jeg forstått, og jeg slipper også de evinnelige "hvor er du ifra?" samtalene🙄. Hver. Eneste. Dag. Ingen er interessert i hvor en som snakker østlending er ifra.

Anonymkode: c98e0...f61

Herregud. Hvor kommer du fra? Samisktalende område? Ikke hatt denne opplevelsen en eneste gang i løpet av mine 20 år på Østlandet. 

Anonymkode: 1665f...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegJa skrev (12 minutter siden):

Nordnorsk er ikke noe problem. Vanskeligere å forstå folk fra Setesdalen og områdene rundt der. Da blir det mye; Hææææææææææ i retur.

Og det er nok de veldig vant til de som kommer derfra, hver gang de reiser utafor hjembyen sin! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

princeofithilien skrev (1 time siden):

Og det er nok de veldig vant til de som kommer derfra, hver gang de reiser utafor hjembyen sin! 😄

Jepp, det tror jeg også ☺️ Kul dialekt da, men forstår den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy med dialekter. Jeg er bergenser, og snakker nå tilnærmet riksmål. La av meg eg, ikkje, og sånt da jeg flyttet til Østlandet som 20-åring. 

En litt artig historie: Min mor er nordlending. Så vi tilbrakte mange sommerferier der. Ofte hadde vi med oss andre familier på turene nordover. Glemmer aldri da vi hadde med oss tante, onkel og fettere. Min yngste fetter var da 6 år. Fant ham gråtende under trappa en dag, og jeg spurte hva som hadde skjedd. Han sa: Din mormor kalte meg for en bæsj. Jeg: Nei, det kan hun ikke ha gjort. Jo, hun sa jeg var en bæsj. Oppklaring: På den nordnorske dialekten der min mor er fra, kaller de gutter for "glunt". Uttales "glont". På bergensk er glont en bæsj. Så hun hadde sagt: Du er en så fin glunt (bæsj). 😄

Anonymkode: 4c8da...feb

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Tromsø. Bor i Kristiansand. De skjønner ingenting 

Anonymkode: 7a0f3...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 20.51):

Jeg er fra Tromsø. Bor i Kristiansand. De skjønner ingenting 

Anonymkode: 7a0f3...4d9

Utrolig. Nordnorske dialekter må jo være noen av de enkleste å forstå. Tromsø-dialekten er virkelig ikke sær på noen måte. Har de vondt i viljen, kanskje? Håper du ikke har lagt vekk den fine Tromsø-dialekten din og byttet over til Kristiansandsk.. Kristiansand-dialekten er en av landets styggeste. Samme med området rundt.. Vennesla..

Anonymkode: bca98...e55

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorsk er nok en av de letteste dialektene å forstå. Det snakkes klart og tydelig.

Anonymkode: bebb8...7be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange ulike nordnorske dialekter. De som er fra Øst-Finnmark er veldig enkle og forstå, egentlig hele Finnmark generelt. Tromsø er enkelt, men kan være enkelte steder i Nord-Troms som er litt vanskeligere. Nordland kan også ha noen dialekter som kanskje er litt vanskeligere, men de fleste er greie å forstå her og.

Anonymkode: 788a0...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 20.04):

Jeg er nordlending bosatt på østlandet. Opplever relativt ofte at østlendingene ikke forstår dialektord jeg bruker, så jeg har gjennom årene her i sør måttet legge om en god del og kutte ut enkelte ord og uttrykk. For ei tid tilbake raste det en diskusjon i mediene om dialektbruk i NRK, der en god del mente at programledere og nyhetsopplesere ikke skulle få bruke dialekten sin fordi den var “uforståelig”. Jeg ble en smule provosert av den debatten, og sluttet etter det å legge om og tilpasse dialekten min. Nå snakker jeg så bredt nordnorsk som jeg bare klarer 😈

Så bra at du bruker dialekta di. Lær andre folk hva utrykket betyr isteden for. Jeg heier på dere som holder på dialekta. Jeg som trønder er vandt med at folk skal overdrive dialekta mi når den etterligner. Sier ifra at sånn gjør man ikke. Vi har dialekter i landet. Vi kan ikke gjøre noe for det. Så kan vi heller lære oss å forstå dem enn å mobbe slik noen gjør. 

Anonymkode: daeb3...b2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlendinger generelt er dårlige til å  forstå andre dialekter. 
Merkelig siden vi andre forstår det meste bortsett fra en dialekt  i Agder som må tekstes når den høres på tvn 🤭

Anonymkode: d6fda...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ord og uttrykk kan ha litt ulik betydning i nord og sør, noe som kan skape litt forvirring.

Eksempler: På min nordnorske dialekt kan jeg si: “Så snål du er” - og da mene at du er kjip. Jeg kan f eks uttrykke at du er snål som ikke gidder å med søpla ut hvis jeg ber deg om det.

På sør/østlandet betyr samme utsagn “du er rar”. Eks: Han var snål = Han var rar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så bra at du bruker dialekta di. Lær andre folk hva utrykket betyr isteden for. Jeg heier på dere som holder på dialekta. Jeg som trønder er vandt med at folk skal overdrive dialekta mi når den etterligner. Sier ifra at sånn gjør man ikke. Vi har dialekter i landet. Vi kan ikke gjøre noe for det. Så kan vi heller lære oss å forstå dem enn å mobbe slik noen gjør. 

Anonymkode: daeb3...b2a

Bor i sør og veldig mange her synes det er artig å herme etter min nordnorske dialekt, mens de overdriver skikkelig. Hvorfor gjør folk dette? 🤷‍♀️ Kanskje noen av dere “søringer” kan svare? Har alltid lurt på dette.

Kjæresten min er vestlending med skarre-r. Han opplever det samme - folk hermer og skarrer overdrevent når de svarer han. Helt utrolig merkelig fenomen. Minner om mobbing.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt. Det e jo norsk 🤷‍♀️

Anonymkode: 8fb54...e89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 19.46):

Forstår du nordnorsk når du snakker østnorsk

For et dumt spørsmål? Alle har blitt tvunget til å ha nynorsk på skolen, og på TV er det jo 25% eller noe slikt med nynorsk.

Anonymkode: eb7a5...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...