Gå til innhold

Forstår du nordnorsk når du snakker østnorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonymkode: a7320...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør vel alle. 

Anonymkode: 8307f...3a9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stort sett. Det jeg ikke skjønner er Haugesundsdialekten i blant.

Anonymkode: 13235...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uten problemer, jeg har aldri måttet anstrenge meg noe som helst for å forstå nordnorsk i noen form. Heller aldri slitt med å forstå noen fra Levanger eller Sogndal eller Bryne eller Mandal eller Vinje eller Tynset, for den saks skyld. Jeg har aldri bodd lengre unna Slottet enn et kvarter heller, så jeg er så "osloboble"-person man får det. Jeg tror folk som har norsk som morsmål, og som likevel påstår at de sliter med å forstå en haug med norske dialekter, stort sett bare har vondt i viljen.

Anonymkode: fcf30...cfe

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nordlending bosatt på østlandet. Opplever relativt ofte at østlendingene ikke forstår dialektord jeg bruker, så jeg har gjennom årene her i sør måttet legge om en god del og kutte ut enkelte ord og uttrykk. For ei tid tilbake raste det en diskusjon i mediene om dialektbruk i NRK, der en god del mente at programledere og nyhetsopplesere ikke skulle få bruke dialekten sin fordi den var “uforståelig”. Jeg ble en smule provosert av den debatten, og sluttet etter det å legge om og tilpasse dialekten min. Nå snakker jeg så bredt nordnorsk som jeg bare klarer 😈

Anonymkode: bca98...e55

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt:) 

Men syns faktisk bestefar som er trønder, når han mumler så var han vanskelig å forstå. 

Men det er nok mest mumlingen, hadde en kollega på natt fra Sogn og fjordane som også mumlet når hun var trøtt. Husker hun sa etter at jeg hadde sagt "hæ" 3-4 ganger: Jeg snakker faktisk norsk jeg også. hahaha. 

Anonymkode: f1e79...003

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selvsagt:) 

Men syns faktisk bestefar som er trønder, når han mumler så var han vanskelig å forstå. 

Men det er nok mest mumlingen, hadde en kollega på natt fra Sogn og fjordane som også mumlet når hun var trøtt. Husker hun sa etter at jeg hadde sagt "hæ" 3-4 ganger: Jeg snakker faktisk norsk jeg også. hahaha. 

Stor forskjell på dialektene innad i Sogn og Fjordane.. Jeg som er innfødt sliter av og til med å forstå folk fra indre Sogn.

Anonymkode: d3d9e...3eb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med deler av Sogn og deler av området nord for Hamar. 

Ellers går det greit. 

Anonymkode: 4c8da...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlending og jeg opplevde hver eneste dag at folk fra Oslo Vest ikke forsto hva jeg sa, så jeg sluttet å snakke dialekt og byttet over til "østlending".

Nå blir jeg forstått, og jeg slipper også de evinnelige "hvor er du ifra?" samtalene🙄. Hver. Eneste. Dag. Ingen er interessert i hvor en som snakker østlending er ifra.

Anonymkode: c98e0...f61

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er nordlending og jeg opplevde hver eneste dag at folk fra Oslo Vest ikke forsto hva jeg sa, så jeg sluttet å snakke dialekt og byttet over til "østlending".

Nå blir jeg forstått, og jeg slipper også de evinnelige "hvor er du ifra?" samtalene🙄. Hver. Eneste. Dag. Ingen er interessert i hvor en som snakker østlending er ifra.

Jeg mistenker at Oslo vest-folket har mest vondt i viljen. De er snobber og synes dialekter er vulgært. Mye på grunn av disse folka jeg har tatt tilbake de dialektorda jeg før kutta ut. Bare for å irritere dem 🤭

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har jo noen dialektord som resten av landet ikke nødvendigvis skjønner sånn med en gang, men i sammenheng av tema og setningen ellers, skal det godt la seg gjøre at vi snakker helt uforståelig her oppe. 

Anonymkode: 1edeb...4c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Feil. Jeg er fra Særp og når jeg prekær særping i Oslo får jeg høre't. Konstant. Hvor er du fra egentlig?? Fredrikstad? Halden? 🙄 I tillegg kommer det fnising og annet hånlatter 😅

Anonymkode: 4478c...e64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: a7320...357

Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er jo norsk, ikke noe fremmedspråk, og heller ingen dialekt med mange vanskelige dialektord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har jo noen dialektord som resten av landet ikke nødvendigvis skjønner sånn med en gang, men i sammenheng av tema og setningen ellers, skal det godt la seg gjøre at vi snakker helt uforståelig her oppe. 

Anonymkode: 1edeb...4c0

Alle dialekter har jo noen rare interne dialektord, men en skjønner likevel som regel mesteparten. Det er verre med dårlig artikulasjon og mumling. Da er det det samme hvilket talemål du snakker; du vil være vanskelig å forstå uansett!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feil. Jeg er fra Særp og når jeg prekær særping i Oslo får jeg høre't. Konstant. Hvor er du fra egentlig?? Fredrikstad? Halden? 🙄 I tillegg kommer det fnising og annet hånlatter 😅

Anonymkode: 4478c...e64

Håper du fortsetter å snakke særping høyt og tydelig. De Oslo-snobbene er mobbere 😡

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en mor som er fra nord og en far fra trøndelag, de har bodd her i øst i over 40 år, begge snakker tilnærmet østlandsk, med et par ord og uttrykk som avslører de. Men når de prater med de hjemme så slår de så innmari over. Og det er så herlig å høre på. 

Jeg snakket visst nordnorsk da jeg er født der og bodde der til jeg var 4.5. Så sa mamma at jeg var østlending etter å ha vært i bhg i 3 mnd. Klarte aldri i ettertid å ta tilbake dialekten. Da blir det bare sånn tulle nordnorsk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...