AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #41 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem er den holistiske tannlegen i Norge? Anonymkode: abca8...f74 En på Voss. Men det finnes også en i Oslo. Anonymkode: 0da5d...253 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #42 Skrevet 15. september 2024 AprilLudgate skrev (41 minutter siden): Men var det noe alternativ da? Sånn tenker jeg 🤷♀️ Jeg har en tann som er i faresonen, vi endte denne runden med å legge krone. Men i neste runde - alternativet er jo evt helt ny tann antar jeg 🤷♀️ Tannlegen pushet ikke på rotfylling, men noe må man jo foreta seg. Hadde ikke giddet rotfylle en jeksel liksom, men synlig tann? Alternativ til rotfylling? Ja, jeg kunne ha trukket tannen med en gang, var en jeksel langt bak. Har ikke noe problem med å forstå at tannleger pusher rotfylling, særlig ikke i slike akutte situasjoner. Problemet ligger vel mer i mangelen på forståelse for hvordan rotfyllinger kan påvirke allmennhelse over tid, og hvordan evnt det kan unngås. Anonymkode: f31b8...700
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #43 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke automatikk i at rotfyllinger blir til kavitasjoner, da hadde alle gått rundt og vært syke. Men noen er uheldige. Og en del av oss med dårlig immunforsvar er nok mer mottakelige. Pga fjerning av alle visdomstenner, snart må jeg trekke tann nr 2-og MYE uforklarlig sykdom, kommer jeg som et minimum til å utrede dette med tennener. Anonymkode: 0da5d...253 Jeg trodde først kavitasjoner dreide seg mest om problematikk etter kirurgisk fjerning av tenner/visdomstenner, men ser at det også gjelder for rotfyllinger. Jeg er temmelig sikker på at jeg har kavitasjon etter den tanna som ble rotfylt, 10 år etter så er det fortsatt mye smerter i beinet der tanna satt. Har også fjernet alle mine visdomstenner, hvorav den ene ble kirurgisk fjernet (også her var det mye "tull"). Vanlige røntgenbilder avdekker ikke kavitasjon, men er det noen steder i Norge hvor man kan få tatt bilder som påviser det på en god måte? Anonymkode: f31b8...700
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #44 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trodde først kavitasjoner dreide seg mest om problematikk etter kirurgisk fjerning av tenner/visdomstenner, men ser at det også gjelder for rotfyllinger. Jeg er temmelig sikker på at jeg har kavitasjon etter den tanna som ble rotfylt, 10 år etter så er det fortsatt mye smerter i beinet der tanna satt. Har også fjernet alle mine visdomstenner, hvorav den ene ble kirurgisk fjernet (også her var det mye "tull"). Vanlige røntgenbilder avdekker ikke kavitasjon, men er det noen steder i Norge hvor man kan få tatt bilder som påviser det på en god måte? Anonymkode: f31b8...700 Cbct scan er best. Jeg tok først panorama rtg. Problemet er at jeg har ikke tekniske kunnskaper til å få sendt desse bildene til rette vedkommende. Må ha en softvare, for å få inn bildene fra en dubbeditt jeg fikk av rotfyllingsspesialisten. Men i Tyskland er de 99% sikre bare utifra min panorama rtg. Skal evt få tatt ny cbct scan, men KUN om de kan sende bilder direkt på mail, da det koster 3-4000kr💀 Anonymkode: 0da5d...253
Stor pike Skrevet 15. september 2024 #45 Skrevet 15. september 2024 Hsr rotfylt. Fikk på krone etterpå. Null problem. Det ble smurt på antibiotika og jeg fikk i tillegg en kur. Jeg fikk alternativet å trekke, men tannen er såpass langt fremme at jeg ikke ville det.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #46 Skrevet 15. september 2024 Ps.jeg fikk sendt panorama rtg, da jeg har bilder på mail. Men ikke cbct. Anonymkode: 0da5d...253
aksase Skrevet 15. september 2024 #47 Skrevet 15. september 2024 Jeg har rotfylt flere tenner de siste årene uten at jeg har hatt noen komplikasjoner i etterkant. Det har gått helt fint. Men jeg mener at man aldri gjør slike inngrep uten at det er nødvendig. Alle inngrep, enten det er rotfylling, kreftoperasjon, blindtarmfjerning, brystforstørrelse, botox eller fillers i leppene, innebærer en risiko for at noe går galt, og man bør jo ikke gjøre slike inngrep med mindre risikoen ved inngrepet er lavere enn risikoen ved å la være. Helsa vår er det viktigste vi har, og vi bør aldri legge den i hendene på tilfeldige bloggere eller alternative "eksperter". Helsevesenet vårt er ikke perfekt og leger gjør feil, men jeg vil påstå at i 99% av tilfellene får man den beste behandlingen hos fagfolk tilknyttet et anerkjent helsevesen. 2
AprilLudgate Skrevet 15. september 2024 #48 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alternativ til rotfylling? Ja, jeg kunne ha trukket tannen med en gang, var en jeksel langt bak. Har ikke noe problem med å forstå at tannleger pusher rotfylling, særlig ikke i slike akutte situasjoner. Problemet ligger vel mer i mangelen på forståelse for hvordan rotfyllinger kan påvirke allmennhelse over tid, og hvordan evnt det kan unngås. Anonymkode: f31b8...700 Ah ja. Rotfylle jeksel bakerst hadde ikke jeg heller valgt selv. Jeg har et par jeksler jeg må velge mellom å trekke eller ha vanlig fylling i. Før ville jeg sagt trekk, og det blir «kjapt» hull på nytt i jeksler - men….med satanmigrene/svimmelhet og mulig TMJ så kan det gå begge veier. Den ene må fjernes kirurgisk, er den jeg er mest skeptisk til.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #49 Skrevet 15. september 2024 AprilLudgate skrev (19 minutter siden): Ah ja. Rotfylle jeksel bakerst hadde ikke jeg heller valgt selv. Jeg har et par jeksler jeg må velge mellom å trekke eller ha vanlig fylling i. Før ville jeg sagt trekk, og det blir «kjapt» hull på nytt i jeksler - men….med satanmigrene/svimmelhet og mulig TMJ så kan det gå begge veier. Den ene må fjernes kirurgisk, er den jeg er mest skeptisk til. Det var nest bakerst, dvs for min del ville det ikke syntes. Men hos noen med større smil så ville det kunne gjort det, og jeg skjønner jo at det er best å unngå å fjerne tenner hvis man ikke må. Det kan påvirke tannstilling senere, men har foreløpig ikke gjort det hos meg. Ved hull ville jeg vel aldri valgt noe annet enn vanlig fylling, og jobbet med å forebygge nye hull. Tanntråd daglig, ta tannstein 1-2 ganger årlig, kosthold. Anonymkode: f31b8...700
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #50 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alternativ til rotfylling? Ja, jeg kunne ha trukket tannen med en gang, var en jeksel langt bak. Har ikke noe problem med å forstå at tannleger pusher rotfylling, særlig ikke i slike akutte situasjoner. Problemet ligger vel mer i mangelen på forståelse for hvordan rotfyllinger kan påvirke allmennhelse over tid, og hvordan evnt det kan unngås. Anonymkode: f31b8...700 Ja, man må noen ganger velge mellom rotfylling eller trekking. Men DrDome med flere belyser også de negative sidene ved tanntrekking. Vi skal jo egentlig ha alle tennene våre. Uff.. Anonymkode: abca8...f74
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #51 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, man må noen ganger velge mellom rotfylling eller trekking. Men DrDome med flere belyser også de negative sidene ved tanntrekking. Vi skal jo egentlig ha alle tennene våre. Uff.. Anonymkode: abca8...f74 Jada, det er negative sider ved alt, man må bare velge det minste ondet. Man rotfyller jo ofte fordi det er ekstreme smerter, ikke bare fordi tanna er død. Anonymkode: f31b8...700
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #52 Skrevet 15. september 2024 Enig med at det å trekke tenner også har sine konsekvenser😏Det kan oppstå (uheldige?)forandringer i kjeve. Jeg hadde store planer om bro der jeg mangler en tann, men har konkludert med at det ikke er beste løsningen for meg, fordi man da må slipe ned sidetennene, og de blir jo ødelagt. OG det kan lettere bli infeksjoner. Jeg sliter allerede masse med betent tannkjøtt. Så har bestemt meg for implantat. Dessverre bruker de fleste her til lands titan, som jeg absolutt ikke vil ha. Det beste tror jeg ville vært keramikk, men finner ingen tannleger i Norge som bruker det. Dermed blir det det nest beste biokompatible materialet, zirkodon-ett eller annet(husker ikke hva det het). Anonymkode: 0da5d...253
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #53 Skrevet 15. september 2024 Ps.det er også stor fare for rotfylling på de nedslipte sidetennene, ved bro(på senere tidspunkt). Anonymkode: 0da5d...253
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #54 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med at det å trekke tenner også har sine konsekvenser😏Det kan oppstå (uheldige?)forandringer i kjeve. Jeg hadde store planer om bro der jeg mangler en tann, men har konkludert med at det ikke er beste løsningen for meg, fordi man da må slipe ned sidetennene, og de blir jo ødelagt. OG det kan lettere bli infeksjoner. Jeg sliter allerede masse med betent tannkjøtt. Så har bestemt meg for implantat. Dessverre bruker de fleste her til lands titan, som jeg absolutt ikke vil ha. Det beste tror jeg ville vært keramikk, men finner ingen tannleger i Norge som bruker det. Dermed blir det det nest beste biokompatible materialet, zirkodon-ett eller annet(husker ikke hva det het). Anonymkode: 0da5d...253 er det ikke mulig med keramikk i Norge?😔 Anonymkode: abca8...f74
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #55 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): er det ikke mulig med keramikk i Norge?😔 Anonymkode: abca8...f74 Jeg har ikke funnet noen tannleger så langt, men tar gjerne imot tips🤞 Anonymkode: 0da5d...253
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #56 Skrevet 15. september 2024 Om tannen ville vært full av bakterier etter rotfylling så ville tannen dødd og ofte blitt misfarget, du mest sannsynlig også fått abcesser, altså byller om nye bakterier stadig kom til, for det betyr at det er en sprekk i tannen. Det er derfor at om du har en sprekk i tannen, spesielt rundt tannroten så vil rotfylling i mange tilfeller rotfylling ikke fungere, utover å drepe nerver i tannen. Anonymkode: ea0e5...467
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #57 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om tannen ville vært full av bakterier etter rotfylling så ville tannen dødd og ofte blitt misfarget, du mest sannsynlig også fått abcesser, altså byller om nye bakterier stadig kom til, for det betyr at det er en sprekk i tannen. Det er derfor at om du har en sprekk i tannen, spesielt rundt tannroten så vil rotfylling i mange tilfeller rotfylling ikke fungere, utover å drepe nerver i tannen. Anonymkode: ea0e5...467 Jeg hadde ikke sprekk i tannen. Og det du skildrer her er èn ting, men annen ting er når det oppstår kavitasjon. Anonymkode: f31b8...700
AprilLudgate Skrevet 15. september 2024 #58 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det var nest bakerst, dvs for min del ville det ikke syntes. Men hos noen med større smil så ville det kunne gjort det, og jeg skjønner jo at det er best å unngå å fjerne tenner hvis man ikke må. Det kan påvirke tannstilling senere, men har foreløpig ikke gjort det hos meg. Ved hull ville jeg vel aldri valgt noe annet enn vanlig fylling, og jobbet med å forebygge nye hull. Tanntråd daglig, ta tannstein 1-2 ganger årlig, kosthold. Anonymkode: f31b8...700 Så enkelt er det ikke. Jeksler sitter avogtil dypt, slik at man ikke får rengjort alle sider. Samtlige av mine hull siste år er grunnet luftlommer i fyllingene 😮💨😶🌫️ Så ingen mengde forebygging kan gjorde noe.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #59 Skrevet 15. september 2024 AprilLudgate skrev (8 minutter siden): Så enkelt er det ikke. Jeksler sitter avogtil dypt, slik at man ikke får rengjort alle sider. Samtlige av mine hull siste år er grunnet luftlommer i fyllingene 😮💨😶🌫️ Så ingen mengde forebygging kan gjorde noe. Generelt sett så er det det. Men hvis du har luftlommer i fyllingene så har du vært hos dårlig tannlege, slikt skal ikke forekomme. Hvis tanna ikke er betent slik at den MÅ rotyflles, så kan du kanskje få byttet fyllingen/få krone? Anonymkode: f31b8...700 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #60 Skrevet 15. september 2024 Freyja Valkyrie skrev (23 timer siden): Vil si det er farligere å ikke rotfylle. Det er jo ikke et alternativ, det er snakk om trekking eller rotfylling. Du leser aldri trådene, bare svarer i masse tråder for å få likes. Anonymkode: 265c5...8d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå