Gå til innhold

Er rotfylling farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte trekke tannen til slutt jeg. Jeg fikk betennelse mange ganger etter jeg rotfylte. Ble bare prakk. Gikk sånn et helt år. Trakk tanna til slutt.  Fikk påvist lavt stoffskifte etter jeg trakk tanna. Kan være på grunn av alle betennelsen jeg fikk sa legen min. 

Anonymkode: 6191c...ad0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Begrunn uttalelsen din. 

Anonymkode: f31b8...700

Les førsteinnlegget. Begrunnelsen står der.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har lært deg kildekritikk ennå TS så bør du gjøre det nå. Da vil du ikke falle for enhver svindel som dette...

Anonymkode: c3771...eec

• Liker 4
Skrevet
Surpomp skrev (26 minutter siden):

Les førsteinnlegget. Begrunnelsen står der.

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på eller har satt deg inn i. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hørte nylig en podcast med en tannlege (på engelsk) som snakket om dette blant annet. Han sa det kommer mer og mer forskning som underbygger at rotfylling i større grad bør unngås, men at det tar tid før pensum på tannlegeskolene forandres og at mange tannleger derfor ikke er klar over det holistiske perspektivet.

Anonymkode: 0695d...562

Det tar tid før pensum forandres fordi det som undervises skal være evidensbasert, altså forsket på i stor utstrekning, og ikke basert på svakt begrunnede teorier og idéer.

Anonymkode: a9f2f...6c0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ble behandlet med flere antibiotikakurer, hjalp ikke. Hadde ingen problemer før etter rotfyllingen. 

Tilfeldigheters samspill. Tro kan flytte fjell. 

Anonymkode: ca1e5...cf0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på eller har satt deg inn i. 

Jeg har tenner som både er rotfylte, tenner som er erstattet med krone uten rotfylling, tenner som er trukket og implantater. Jeg uttaler meg derfor med en viss kompetanse og erfaring.

»Alt» er farlig hvis man dyrker helseangsten som ts gjør……

• Liker 4
Skrevet
Surpomp skrev (1 time siden):

Jeg har tenner som både er rotfylte, tenner som er erstattet med krone uten rotfylling, tenner som er trukket og implantater. Jeg uttaler meg derfor med en viss kompetanse og erfaring.

artig at du kaller deg surpomp🤓

Anonymkode: abca8...f74

• Liker 2
Skrevet

Off jeg må rotfylle en tann nå. Den er sprukket og det gjør så hinsides vondt å tygge på den. Det er en stor jeksel så jeg trenger den tanna

Skrevet

Hvis man har trekt en tann og det ikke er skikkelig desinfisert, går det bakterier i såret. Tenner er festet til kjevebein via periodontal ligament. Og dette ligamentet må også ut ved trekking. Da vil beinet lege seg. Men hvis ligament blir liggende igjen, kan det oppstå kavitasjoner; et hulrom som aldri ble fylt opp med friskt ben. Kort oppsummert er tanntrekking den mest vanlige grunnen til dette, deretter rotfylling.

Jeg har ingen bakgrunn innen odontologi, men har gjort mye research pga egen helse. Og hatt mye kontakt med norske tannleger, rotfyllingsspes og biologiske tannleger i Tyskland og Sveits. Også forbundet Tenner & helse, og en holistisk tannlege i Norge. Jeg er enig med at dr Dome driver veldig mye reklame, men jeg har tiltro til hans faglige ekspertise. Der må man gjennom et program for å optimalisere kroppen før kirurgi, og også et program etter. Man må ha høyt nok d-vit, og så må ldl følges med på. Ozon, c-vit IV mm. Norske tannleger? bamwamthankyoumam.

Anonymkode: 0da5d...253

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis man har trekt en tann og det ikke er skikkelig desinfisert, går det bakterier i såret. Tenner er festet til kjevebein via periodontal ligament. Og dette ligamentet må også ut ved trekking. Da vil beinet lege seg. Men hvis ligament blir liggende igjen, kan det oppstå kavitasjoner; et hulrom som aldri ble fylt opp med friskt ben. Kort oppsummert er tanntrekking den mest vanlige grunnen til dette, deretter rotfylling.

Jeg har ingen bakgrunn innen odontologi, men har gjort mye research pga egen helse. Og hatt mye kontakt med norske tannleger, rotfyllingsspes og biologiske tannleger i Tyskland og Sveits. Også forbundet Tenner & helse, og en holistisk tannlege i Norge. Jeg er enig med at dr Dome driver veldig mye reklame, men jeg har tiltro til hans faglige ekspertise. Der må man gjennom et program for å optimalisere kroppen før kirurgi, og også et program etter. Man må ha høyt nok d-vit, og så må ldl følges med på. Ozon, c-vit IV mm. Norske tannleger? bamwamthankyoumam.

Hvem er den holistiske tannlegen i Norge?

Anonymkode: abca8...f74

• Liker 1
Skrevet

Hufff jeg har fått beskjed om at jeg må rotfylle en tann grunnet resorpsjon (Er jeg en katt liksom??). Har aldri rotfylt før. Kvier meg ekstremt fordi ja, jeg har angst, og har i tillegg slitt med mye helsen de siste årene (tarm, autoimmunitet). Og munnhelse. Mye perikoronitt pga en visdomstann. Redd det skal forårsake mer tull i kroppen. Så jeg har utsatt nå lenge det tannlegen mente jeg burde gjøre noe med snarest 😔

Anonymkode: 511e1...0a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hufff jeg har fått beskjed om at jeg må rotfylle en tann grunnet resorpsjon (Er jeg en katt liksom??). Har aldri rotfylt før. Kvier meg ekstremt fordi ja, jeg har angst, og har i tillegg slitt med mye helsen de siste årene (tarm, autoimmunitet). Og munnhelse. Mye perikoronitt pga en visdomstann. Redd det skal forårsake mer tull i kroppen. Så jeg har utsatt nå lenge det tannlegen mente jeg burde gjøre noe med snarest 😔

Anonymkode: 511e1...0a9

Perikoronitt? 

Anonymkode: daaef...023

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Perikoronitt? 

Fant ut av det….

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ble behandlet med flere antibiotikakurer, hjalp ikke. Hadde ingen problemer før etter rotfyllingen. 

Men var det noe alternativ da?

Sånn tenker jeg 🤷‍♀️

Jeg har en tann som er i faresonen, vi endte denne runden med å legge krone. 
Men i neste runde - alternativet er jo evt helt ny tann antar jeg 🤷‍♀️

Tannlegen pushet ikke på rotfylling, men noe må man jo foreta seg. 

Hadde ikke giddet rotfylle en jeksel liksom, men synlig tann? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det tar tid før pensum forandres fordi det som undervises skal være evidensbasert, altså forsket på i stor utstrekning, og ikke basert på svakt begrunnede teorier og idéer.

Nettopp. Men det er ikke slik at studier bare blir gjort av seg selv, det koster masse penger, masse tid. Noen må bevilge disse pengene, bruke tiden sin, bli betalt for å bruke tiden sin. 

Derfor er vi avhengig av disse ildsjelene som jobber for de pasientene som har opplevd noe som går i mot konsensus og krever behandling som det enda ikke er forsket mye på. Uten disse ildsjelene så ville det jo aldri blitt ny forståelse eller ny kunnskap. Da hadde bare folk stått å sett dumt på deg og sagt; "nei det du har opplevd er nok ikke sant, for det står ikke her i boka mi. Det er ikke bevist". 

Helt utrolig mange folk ser ikke ut til å forstå dette 🙄 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Veldig dårlig, besvimelsesanfall, feber, blodprøver slo ut på nyrer (ikke noe alvorlig på det tidspunktet, men aldri slått ut på det før). Ja, som jeg skrev så fjernet jeg rotfyllingen/tanna. 

Da jeg kom til en ny tannlege, oppdaget han en infeksjon under rotfyllingen på røntgen. Ettersom både tann og nerver var døde, hadde jeg ingen plager eller smerter. Kan det ha vært noe slikt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nettopp. Men det er ikke slik at studier bare blir gjort av seg selv, det koster masse penger, masse tid. Noen må bevilge disse pengene, bruke tiden sin, bli betalt for å bruke tiden sin. 

Derfor er vi avhengig av disse ildsjelene som jobber for de pasientene som har opplevd noe som går i mot konsensus og krever behandling som det enda ikke er forsket mye på. Uten disse ildsjelene så ville det jo aldri blitt ny forståelse eller ny kunnskap. Da hadde bare folk stått å sett dumt på deg og sagt; "nei det du har opplevd er nok ikke sant, for det står ikke her i boka mi. Det er ikke bevist". 

Helt utrolig mange folk ser ikke ut til å forstå dette 🙄 

Ja, du står heldigvis helt fritt til å motta eksperimentell behandling. 

Jeg foretrekker å ikke være prøvekanin og holder meg til behandling som er forankret i vitenskap.

Skrevet
Surpomp skrev (4 timer siden):

At du har tenner som er rotfylte betyr ikke at du har erfaring med komplikasjoner og helseproblemer i forbindelse med rotfylling. 

Skrevet

Det er ikke automatikk i at rotfyllinger blir til kavitasjoner, da hadde alle gått rundt og vært syke. Men noen er uheldige. Og en del av oss med dårlig immunforsvar er nok mer mottakelige. Pga fjerning av alle visdomstenner, snart må jeg trekke tann nr 2-og MYE uforklarlig sykdom, kommer jeg som et minimum til å utrede dette med tennener.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...