Gå til innhold

Er rotfylling farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En stor profil på Instagram, Drdome1, legger ut mye om blant annet dette. Vet folk bruker flere hundretusen på å reise til han for å ordne opp. Han er langt i fra den eneste som snakker om dette. De mener at alle tenner har røtter som leder til et organ. Og en død tann, som en rotfylt tann er, vil alltid ha bakterier og virus som over tid skader. For eksempel opp til hjernen/alzheimer.

Spør man tannleger her er de ikke enige..

Ikke slakt meg, kjenner jeg blir redd.

Vil gjerne tro på norske tannleger, men av mange årsaker tar jeg ikke alt norsk helsevesen kommer med for god fisk..

Anonymkode: abca8...f74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet bare at jeg fikk store problemer etter en rotfylling, og tviler ikke på at det er sannhet i at det kan gi helseproblemer. Jeg fjernet rotfyllingen/tanna. Norske tannleger har ikke forståelse for hvordan tenner påvirker allmenn helse. Har forøvrig sanert vekk alle amalgamfyllinger også, men måtte lete for å finne en tannlege som jeg var sikker på utførte prosedyren riktig og forstod hvor viktig dèt var. 

Anonymkode: f31b8...700

• Liker 3
Skrevet

Kjenner en som rotfylte en tann som fikk infeksjon i hjernen… 

Anonymkode: a649a...c74

• Nyttig 2
Skrevet

Et alternativ er selvsagt å trekke tannen fremfor å rotfylle den.

Anonymkode: a9f2f...6c0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En stor profil på Instagram, Drdome1, legger ut mye om blant annet dette. Vet folk bruker flere hundretusen på å reise til han for å ordne opp. Han er langt i fra den eneste som snakker om dette. De mener at alle tenner har røtter som leder til et organ. Og en død tann, som en rotfylt tann er, vil alltid ha bakterier og virus som over tid skader. For eksempel opp til hjernen/alzheimer.

Vil gjerne tro på norske tannleger, men av mange årsaker tar jeg ikke alt norsk helsevesen kommer med for god fisk..

Altså, skulle så være tilfellet, så ville ikke tannleger, og særlig ikke tannleger i USA der folk saksøkes over en lav sko, turt å rotfylle en eneste en tann. 
Å ikke rotfylle en betent tann, kan derimot medføre at man får betennelser ulike steder i kroppen og dør av nettopp dette. 

Slutt å tro på alt mulig tupp folk legger ut på sosiale medier. Kommer informasjonen fra FHI.no eller andre norske myndigheter så kan du begynne å stille spørsmål.

Anonymkode: ca1e5...cf0

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet bare at jeg fikk store problemer etter en rotfylling, og tviler ikke på at det er sannhet i at det kan gi helseproblemer. Jeg fjernet rotfyllingen/tanna. Norske tannleger har ikke forståelse for hvordan tenner påvirker allmenn helse. Har forøvrig sanert vekk alle amalgamfyllinger også, men måtte lete for å finne en tannlege som jeg var sikker på utførte prosedyren riktig og forstod hvor viktig dèt var. 

Fjernet du tannen ?  Hva slags problemer fikk du etter rotfylling ? 

Skrevet
Merlin skrev (10 minutter siden):

Fjernet du tannen ?  Hva slags problemer fikk du etter rotfylling ? 

Veldig dårlig, besvimelsesanfall, feber, blodprøver slo ut på nyrer (ikke noe alvorlig på det tidspunktet, men aldri slått ut på det før). Ja, som jeg skrev så fjernet jeg rotfyllingen/tanna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig dårlig, besvimelsesanfall, feber, blodprøver slo ut på nyrer (ikke noe alvorlig på det tidspunktet, men aldri slått ut på det før). Ja, som jeg skrev så fjernet jeg rotfyllingen/tanna. 

Som i betennelse som burde vært behandlet med antibiotika da? 

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (25 minutter siden):

Som i betennelse som burde vært behandlet med antibiotika da? 

Jeg ble behandlet med flere antibiotikakurer, hjalp ikke. Hadde ingen problemer før etter rotfyllingen. 

• Liker 2
Skrevet

Vil si det er farligere å ikke rotfylle. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Hørte nylig en podcast med en tannlege (på engelsk) som snakket om dette blant annet. Han sa det kommer mer og mer forskning som underbygger at rotfylling i større grad bør unngås, men at det tar tid før pensum på tannlegeskolene forandres og at mange tannleger derfor ikke er klar over det holistiske perspektivet.

Anonymkode: 0695d...562

• Nyttig 1
Skrevet

Hørte nylig en podcast med en tannlege (på engelsk) som snakket om dette blant annet. Han sa det kommer mer og mer forskning som underbygger at rotfylling i større grad bør unngås, men at det tar tid før pensum på tannlegeskolene forandres og at mange tannleger derfor ikke er klar over det holistiske perspektivet.

Tannleger prøver jo allerede å unngå å rotfylle. Det må foreligge en diagnose, som irreversibel pulpitt, nekrose eller apikal periodontitt før man rotfyller. Alternativet er selvsagt ingen behandling (med de smerter og risiko for spredning av infeksjon dét kan innebære) eller å trekke tannen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt flere rotfyllinger og har masse problrm med tenner. Er begynt på utredning av hvordan tannhelse kan ha gjort meg mer syk, men stanger hodet litt i veggen da norske tannnleger avfeier meg kontant. Betalte masse penger for en cbct-scan, ang kavitasjoner. Men må ha en softvare for å kunne åpne. Har hatt kontakt med Dr Dome i Tyskland som ts nevner, men også en klinikk i Sveits. Dr D er 99% sikker på at jeg har kavitasjoner. Begge anbefaler meg å få ut tanna som ble rotfylt for 3.gang i år. På en side er jeg skeptisk; er dette en hype eller reellt. Og skulle ikke alle vært syke da. Men så har man oss med svakt immunforsvar, som er mer mottagelig. 

Se gjerne filmen/dokumentaren The rooth cause. En ekstrem dokumentar, men interessant. Jeg er for syk og blakk til at det er realistisk å få utført tannkirurgi i utlandet, men hadde jeg kunnet hadde jeg dratt. Og så er jo såklart MRSA et viktig hensyn å ta. For å ikke snakke om at man kanskje ikke får hjelp i Norge ved komplikasjoner i etterkant. Er sengeliggende uten at de utallige legene jeg har vært til har noe å bidra med…bortsett fra en privatlege jeg nylig har oppsøkt, som mener dette er viktig. Jeg har hatt kontakt med et par nordmenn og noen utlendinger som ble betraktelig friskere etter å fått operert vekk dødt bein i kjeven, som er kavitasjoner.

Har ventet lenge på debatt rundt dette emner.

Anonymkode: 0da5d...253

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tannleger prøver jo allerede å unngå å rotfylle. Det må foreligge en diagnose, som irreversibel pulpitt, nekrose eller apikal periodontitt før man rotfyller. Alternativet er selvsagt ingen behandling (med de smerter og risiko for spredning av infeksjon dét kan innebære) eller å trekke tannen.

Den tannlegen jeg refererte til mente man burde trekke i stedet ja. At det var for stor risk for videre helseproblemer dersom man lot den døde tannen stå.

Skrevet

Den tannlegen jeg refererte til mente man burde trekke i stedet ja. At det var for stor risk for videre helseproblemer dersom man lot den døde tannen stå.

Lurer på om jeg har sett dette på youtube, men jeg husker ikke navnet hans. Jeg kommer nok til å trekke tanna mi, slik at rotfyllingen også fjernes. Men har allerede trukket en tann, slik at jeg mister tyggefunksjon på venstre side. Hadde egentlig tenkt å ha bro, men etter å ha snakket med flere tannleger og gjort research, ønsker jeg heller biokompatibelt implantat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hos meg var det ingen tegn til betennelse på noen røntgenbilder. Spesialist fant heller ingenting, så de rotfylte basert på symptomer. Infeksjonen viste seg først da de åpnet opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lurer på om jeg har sett dette på youtube, men jeg husker ikke navnet hans. Jeg kommer nok til å trekke tanna mi, slik at rotfyllingen også fjernes. Men har allerede trukket en tann, slik at jeg mister tyggefunksjon på venstre side. Hadde egentlig tenkt å ha bro, men etter å ha snakket med flere tannleger og gjort research, ønsker jeg heller biokompatibelt implantat.

Skjønner godt at du er usikker dersom du mister tyggefunksjonen på den ene sida. Det er en vanskelig avgjørelse. Har du verken 12-års-jeksel eller visdomstann på venstre side? Har du småjekslene?

Mangler selv en av småjekslene som aldri kom opp, men er ikke plaget med dette. Men dersom jeg hadde manglet to tenner hadde det kanskje blitt verre, vet ikke. Jeg har fortsatt visdomstennene mine og de er jo ganske store, så kan ta en del av tygginga.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har hatt flere rotfyllinger og har masse problrm med tenner. Er begynt på utredning av hvordan tannhelse kan ha gjort meg mer syk, men stanger hodet litt i veggen da norske tannnleger avfeier meg kontant. Betalte masse penger for en cbct-scan, ang kavitasjoner. Men må ha en softvare for å kunne åpne. Har hatt kontakt med Dr Dome i Tyskland som ts nevner, men også en klinikk i Sveits. Dr D er 99% sikker på at jeg har kavitasjoner. Begge anbefaler meg å få ut tanna som ble rotfylt for 3.gang i år. På en side er jeg skeptisk; er dette en hype eller reellt. Og skulle ikke alle vært syke da. Men så har man oss med svakt immunforsvar, som er mer mottagelig. 

Se gjerne filmen/dokumentaren The rooth cause. En ekstrem dokumentar, men interessant. Jeg er for syk og blakk til at det er realistisk å få utført tannkirurgi i utlandet, men hadde jeg kunnet hadde jeg dratt. Og så er jo såklart MRSA et viktig hensyn å ta. For å ikke snakke om at man kanskje ikke får hjelp i Norge ved komplikasjoner i etterkant. Er sengeliggende uten at de utallige legene jeg har vært til har noe å bidra med…bortsett fra en privatlege jeg nylig har oppsøkt, som mener dette er viktig. Jeg har hatt kontakt med et par nordmenn og noen utlendinger som ble betraktelig friskere etter å fått operert vekk dødt bein i kjeven, som er kavitasjoner.

Har ventet lenge på debatt rundt dette emner.

Jeg har sett The root cause, og det ga mange vekkere. Dessverre ingen i Norge som har kompetanse å utføre, og behandlingen i Tyskland/Sveits er veldig dyr. Kommer an på hvor mange tenner det er snakk om, men jeg mener ei jeg snakket med i Norge betalte rundt 100 000 kr for 4 tenner (der visdomstenner hadde vært). 

Jeg er 100% sikker på at jeg har kavitasjon minst 2 steder, og en av dem er der tannen som ble rotfylt har vært. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

DrDome1 ???

Totalt useriøs…….

• Nyttig 4
Skrevet
Surpomp skrev (1 minutt siden):

DrDome1 ???

Totalt useriøs…….

Begrunn uttalelsen din. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...