Gå til innhold

Er det lettere å lage peanøttsmør enn mandelsmør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å lage mitt eget peanøttsmør i foodprosessoren, og får et perfekt smør. Tenkte jeg skulle lage mandelsmør, men nå har foodprosessoren gått i 10 minutt uten at det har blitt en oljete nøttesmørmasse.

Er det mye vanskeligere å lage mandelsmør?

Anonymkode: 2e371...c80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 30 minutter i foodprosessor på full speed, så har mandelmassen enda ikke blitt til smør, så jeg gir opp.

Ts

Skrevet

Mmmmm så godt

Har aldri prøvd. Høres godt ut.  Er peanøtter litt mer fett i, kanskje? Kanskje du kan blende litt ferdig olje/fett i?

Skrevet
Belima skrev (1 time siden):

Innleggget til Linda Listhaug sier at det er flere "ting" som avgjør om det blir bra. Lest dette?

https://lindastuhaug.no/verdens-beste-mandelsmor

Ja jeg leste innlegget til Linda Stuhaug der hun skriver at det kan ta alt fra 3 til 30 minutter.

Jeg valgte å ikke riste mandlene i ovnen først, men det er ikke det som er grunnen til at det ikke blir mandelsmør tror jeg. Etter en halvtime stoppet jeg for da var det blitt 10% mandelsmör, og jeg orket ikke lenger å høre på den j***** lyden av foodprosessoren.

Jeg bruker samme foodrosessoren når jeg lager peanøttsmør, og det tar meg maks 5 minutter.

Ts

Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Mmmmm så godt

Har aldri prøvd. Høres godt ut.  Er peanøtter litt mer fett i, kanskje? Kanskje du kan blende litt ferdig olje/fett i?

Har inntrykk av at peanøtter har mer fett i seg.

Det står faktisk på nettet at man kan blande i mer olje, men det ønsker jeg ikke da jeg vil kun ha den naturlige oljen fra nøttene.

Ts

Skrevet

Jeg har prøvd å lage mandelsmør både med rista mandler og urista, det lettest med rista, men ja, tok en evighet. Skyldes nok at min maskin ikke er god nok, men dele opp mengden og måtte kverne i flere omganger. Verdt det når det endelig er ferdig, blir veldig godt!

Anonymkode: e77f7...bb0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja jeg leste innlegget til Linda Stuhaug der hun skriver at det kan ta alt fra 3 til 30 minutter.

Jeg valgte å ikke riste mandlene i ovnen først, men det er ikke det som er grunnen til at det ikke blir mandelsmør tror jeg. Etter en halvtime stoppet jeg for da var det blitt 10% mandelsmör, og jeg orket ikke lenger å høre på den j***** lyden av foodprosessoren.

Jeg bruker samme foodrosessoren når jeg lager peanøttsmør, og det tar meg maks 5 minutter.

Ts

Hun skriver også at maskinen som brukes har en del å si. At bladene er skarpe og at det er en sterk maskin.
Selv har jeg kun laget peanøttsmør og det gikk fint. Mandelsmør har jeg aldri smakt og aldri blitt spurt om å lage, heldigvis. Ble litt "skremt" av tiden det kan ta og håper ingen spør etter det. 🙃

Skrevet

Jeg laget noen mindre porsjoner nøttesmør av mange ulike typer nøtter for noen år siden og observerte at ulike nøtter bruker ulik tid. Noterte ikke hvilke som tok mer og mindre tid.

Anonymkode: 46a1d...0ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 21.50):

Ts

Jo det at du ikke ristet mandlene kan ha betydning. Varme nøtter slipper lettere på oljen, men med det sagt så har også maskinen du bruker en betydning. Å lage peanøttsmør klarer en hver maskin, men når det kommer til for eksempel mandelsmlrså trenger du en maskin som har en del kraft.

Anonymkode: 86a98...bbc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...