Gå til innhold

Leilighetskjøp

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet (endret)

Huseleie Inkl

Revisjon, forretningsførsel, ledergodtgjørelse, felles vedlikehold, snørydding, kabel-TV abonnement, bygninsforsikring, kommnale avgifter, felles strøm, renter andel fellesgjeld. Borettslaget har annuitetslån og terminbeløpet vil øke med ca. kr. 1.900,- forutsatt dagens rente på ca. 3 % fra 2007.

Er litt grønn på dette her.. :ler: Betyr det jeg har uthevet at om ett år så kommer husleien til å øke med 1900 kr?

Den er allerede på nesten 3500 kr, så da blir jo det fryktelig dyrt i tillegg til lånet..

Og jeg blir forvirret når det står annuitetslån, for jeg trodde at ved annuitetslån så var terminbeløpene det samme hele tiden?

Eller har jeg misforstått noe nå? :sjenert:

Er virkelig helt grønn på dette skjønner jeg :ler: Begynner å tenke på leilighetskjøp litt mer seriøst først nå.. :sjenert:

Endret av *MissA*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er terminbeløpet på borettslagets fellesgjeld som øker. Tror neppe det får særlig store utslag på husleie/felleskostnader for den enkelte leilighet.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Det er terminbeløpet på borettslagets fellesgjeld som øker. Tror neppe det får særlig store utslag på husleie/felleskostnader for den enkelte leilighet.

Ok, du er sikker på det? Vurderer denne leiligheten sterkt nå nemlig. Den virker helt perfekt :hjerter_rundt:

Skrevet

Vil nok tro det er din andel av fellesgjelden et er fare for at dette gjelder, men kontakt megler og spørr! Det er eneste måten å bli helt sikker (eller spørre eier eller boretslaget da. Men spørre noen altså!)

Det stemmer at ved annuitetslån er terminbeløpene like, men dersom det har vært feks avdragsfrihet vil det øke når avdragene begynner å løpe, eller det kan være at lånet er utvidet (grunnet større vedlikeholdsprosjekter betalt av boretslaget f.eks) som medfører endring i terminbeløp.

Skrevet

Det var da en voldsom økning synes jeg. Men uansett - det er vel vanlig at termin er 3 mnd. Så da blir det drøyt 600,- i mnd. ekstra.

Og ja, annuitetslån er når en har like store terminbeløp gjennom hele nedbetalingsperioden. Men ved renteøkning eller at de tar opp ekstra lån så vil jo beløpet selvsagt endre seg.

Det høres ut som om borettslaget skal ta opp ekstralån - kanskje det er oppussing på gang? Bygging av garasjer? Skifting av vinduer? Les gjennom en gang til, kanskje det står noe om noe slikt der. Evt. ta kontakt med styret og spør dem hva husleieøkningen skyldes.

Skrevet

Synes det høres ut som de har en form for husbanklån jeg. (Og at de er på vei ut av den avdragsfrie perioden. ) Da vil husleia nok stige med det beløpet de oppgir.

Synes også du burde forhøre deg med megler om hva de egentlig mener her, for dette var ganske åpent for tolkninger.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Hmm.. Litt forskjellige svar jeg har fått her nå, ja.. Må virkelig høre med megler om dette ja..

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Er en termin 3 mnd altså når det er snakk om terminbeløp? Innbillte meg det var 1 mnd jeg.. Men jeg har jo ikke peil her, så jeg skal ikke si noe :sjenert:

Hehe..

Skrevet
Er en termin 3 mnd altså når det er snakk om terminbeløp? Innbillte meg det var 1 mnd jeg.. Men jeg har jo ikke peil her, så jeg skal ikke si noe :sjenert:

Hehe..

Det varierer da veldig, kommer an på avtalen i lånet. Mange steder kan man velge mellom 12, 4 og 2 terminer i året. (Altså 1, 3 eller 6 mnd i hver termin.)

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Det varierer da veldig, kommer an på avtalen i lånet. Mange steder kan man velge mellom 12, 4 og 2 terminer i året. (Altså 1, 3 eller 6 mnd i hver termin.)

Hehe.. Ja, da var jeg jo like langt :ler:

Skrevet

Her er det ikke nok opplysninger til at vi kan gi et fullgodt svar, så spør megleren.

Skal jeg gjette så har borettslaget for tiden avdragsfrihet på fellesgjelden, og nå den går ut vil husleien øke tilsvarende økningen i terminbeløp på denne gjelden, dvs. 1.900 kroner pr. måned (mest sannsynlig månedlige terminer)

Skrevet

Skal jeg gjette mer så tipper jeg at fellesgjelden er oppimot en million, men det er det kanskje opplyst om?

Skrevet
Her er det ikke nok opplysninger til at vi kan gi et fullgodt svar, så spør megleren.

Skal jeg gjette så har borettslaget for tiden avdragsfrihet på fellesgjelden, og nå den går ut vil husleien øke tilsvarende økningen i terminbeløp på denne gjelden, dvs. 1.900 kroner pr. måned (mest sannsynlig månedlige terminer)

Jeg tror også dette.

Det er en ny "trend" at kjøpesummen er lav og fellesgjelda er høy. Og så er det gjerne avdragsfrihet de første 5-10 årene og så øker husleia veldig. Skummelt for når avdragene på fellesgjelda skal betales så stiger husleia ganske mye. I tillegg så må du tenke renteøkning. Øker rentene med 2% så er det ikke bare de 600.000 du lånte for å kjøpe leiligheten som rentebelastes. Det gjør den fellesgjelda på f.eks. 1.200.000 også. Ergo så øker terminbeløpet til banken din, men også husleia.

Husk at det er ikke mange år siden boligrenta lå på 8%. Jeg har faktisk opplevd den godt over 10%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...