Gå til innhold

Autister og musikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som er autist, hva slags musikk liker du? Og hva liker du ikke?

Jeg har en teori om at autister liker «ryddig» musikk. Selv foretrekker jeg musikk med bra rytme og tempo, det verste er jazz eller ekstremt inderlige kjærlighetssanger. 

Musikk og tekst må henge logisk sammen, gjerne små overraskelser, men ikke noe pling plong her mens du synger en helt annen oktav der. 

Anonymkode: b9c13...4cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker "fyldig" musikk, hvis det sier deg noe. Mange elementer i harmoni, helst rock/punk. 

Sliter med at musikken påvirker meg mye, så jeg blir gira av rask rytme og nedfor av ballader.

Teksten er også viktig, og jeg leser meg ofte opp på "mening bak låta" eller hvordan den ble laget.

Jazz er helt grusomt, og også låter med hjernedød tekst (ny popmusikk). Nybegynnere som ikke har fått inn alle elementene til å lage "ordentlig" musikk, er også musikk jeg skrur av. 

Hører en del på musikk med uventede elementer, men det må liksom være en grunn for at de er der. Som et kunstnerisk element.

Kan henge meg opp i ei låt/en musiker/sjanger og høre på den helt til låta/musikeren/sjangeren byr meg i mot. Akkurat nå er jeg hekta på rock som spilles sammen med symfoniorkester. Har ellers svært variert musikksmak, alt etter sinnsstemning, form, hva jeg skal gjøre etc. 

Anonymkode: d93a4...2ca

Skrevet

Kjenner et par stykker, og de elsker teknisk komplisert musikk man ikke kunne ha laget uten å være skikkelig god på instrumentene sine.

Anonymkode: dc057...880

Skrevet

Kjenner flere autister som elsker death metal

Anonymkode: 23797...81a

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan henge meg opp i ei låt/en musiker/sjanger og høre på den helt til låta/musikeren/sjangeren byr meg i mot.

Dette kjente jeg meg veldig igjen i. Jeg har det sånn at jeg i perioder foretrekker å høre en sang om og om igjen helt til jeg er lei av den. 

Anonymkode: b9c13...4cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...