Gå til innhold

Bruker man vogn til barn som har fylt 4 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søsters barn var 4 år i august, og barnet løper,hopper og spretter hele tiden og er et fysisk aktivt barn.

Min søster bruker fremdeles trille til henne når de skal på bytur og tar bussen til sentrum.

Barnet går t/r bhg som er over 2 km og klarer å løpe mye i lek, men sitter i vogn når man triller rundt i bygatene i en liten by.

Er dette vanlig nå til dags?

Det er 15 år siden mine barn var 4 år, og da hadde vi kvittet oss med trillen for lengst når vi skulle på bytur

Anonymkode: fada4...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min søsters barn var 4 år i august, og barnet løper,hopper og spretter hele tiden og er et fysisk aktivt barn.

Min søster bruker fremdeles trille til henne når de skal på bytur og tar bussen til sentrum.

Barnet går t/r bhg som er over 2 km og klarer å løpe mye i lek, men sitter i vogn når man triller rundt i bygatene i en liten by.

Det er 15 år siden mine barn var 4 år, og da hadde vi kvittet oss med trillen for lengst når vi skulle på bytur

Flere bruker vogn til de er rundt 4, men det anbefales ikke

Vi reduserte vognbruk mest mulig etter 2-års alderen, men for tvillingene som er yngst, brukte vi den innimellom til de var nesten 3.

For de små blir slitne når man f.eks. besøker Dyreparken i Kristiansand - det blir mye gåing. Men da hadde vi vognen i bilen helt frem til de var slitne og ikke orket å gå mer, men så fikk de sitte i vognen frem til de eldste også ble slitne og var klare for å dra hjem. 

Men er jo veldig positivt at barnet går til barnehagen og løper mye i lek! Kan også være at søsteren din tenker at det er bedre at barnet sitter i vogn i forbindelser med byturer, fordi det er vanskelig å holde et barn i hånden hele tiden, samtidig som man sjekker ut ting eller har handleposer i hendene. Selv om jeg personlig mener at barnet burde fått gå likevel. 

Anonymkode: f7ac6...a7c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

🙄

Anonymkode: 060f4...38d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🙄

Hva mener du med denne emojien?

Ts

• Liker 2
Skrevet

Vi trappet ned noen måneder etter at mini hadde fylt 3. Han sov fortsatt på dagtid frem til den alderen og da var vogna fin å ha med for å ikke stresse oss hjem. Dessuten var han veldig viljesterk og det var greit å sette ham i vogna istedenfor å bære ham i den retningen vi skulle. Vi hadde ikke bil da, så vi busset rundt i byen.

Anonymkode: 83b0c...e2b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med denne emojien?

Ts

Om du oppriktig lurer på om det er vanlig nå til dags, så er det vel bare å se seg rundt? Regner med du selv er på bytur og rundt omkring? Ser du mange barn i fireårsalderen i trille?

Slike tråder er typisk for å innhente støtte for sitt synspunkt, i dette tilfellet at din søster ikke burde ha barnet i trille på bytur. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du oppriktig lurer på om det er vanlig nå til dags, så er det vel bare å se seg rundt? Regner med du selv er på bytur og rundt omkring? Ser du mange barn i fireårsalderen i trille?

Slike tråder er typisk for å innhente støtte for sitt synspunkt, i dette tilfellet at din søster ikke burde ha barnet i trille på bytur. 

Det er jo klin umulig å se på barn om de er 3- 4 eller 5 år fordi barn kan være både små og store for alderen.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Omtrent da barnet vårt sluttet med dagsoving litt før fylte 3 år, slutter vi med den vogna.

Men vi hadde en sykkelvogn med joggehjul som vi brukte en god del en stund etter det. Barnet vårt var litt bedagelig, og det kunne ta eeeevigheter å komme seg noen vei uten vogn 😅

Anonymkode: 0dbbf...bc4

• Liker 2
Skrevet

Brukte sjelden vogn etter barnet fylte 2. Men, på et par storbyferier har det skjedd at hen han sittet i lillesøsters vogn for å hvile slitne ben på ettermiddagen. Sist var hen vel 4 år

Anonymkode: 25182...3b1

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde med vogn til dyreparken og lignende når gutten vår var 4 år, han blir veldig fort sliten generelt, så for at vi skulle ha litt utbytte av dagen, hadde vi med vogn. 

Anonymkode: b410b...832

• Liker 3
Skrevet

Vi har nesten aldri brukt vogn til vårt barn etter at han fylte 1 år. Han likte den ikke og det var bare enklere å bære ham. Vogna sto i barnehagen som sovevogn. Vi har hatt med vogn på ferie fordi det er enklere å sove i den. 

Anonymkode: d4b6b...720

Skrevet (endret)

Jeg må gå ca 20-30 min til barnehagen hver morgen, så her bruker vi vogn til 4 åringen frem og tilbake. Men ellers bruker vi ikke vogn, leide vel tralle i dypreparken i sommer, da det ble mye gåing. Tenker man at man skal gå mye så er det smart med en vogn. Men ellers klarer dem fleste og gå ved 4 år om det ikke er noe spesielt 

Endret av Miaiai
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vanlig er det kanskje ikke, men vil påstå at det for noen kanskje er fordelaktig likevel litt lengre enn normalt mtp trygghet (barn som løper avgårde og er uforsiktige feks )eller holde konfliktnivået nede, feks med barn som sliter med uro, impulskontroll etc. Tenker iallefall at det ikke skader på noe vis så lenge man ikke er av typen som bruker vogn hele tiden og unødvendig bruk på en sånn måte at det hindrer barnet i å være i aktivitet eller utvikle seg. Altså situasjonsbetinget potensielt positivt/nødvendig for noen

Endret av Crazydoglady
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bruker det en sjelden gang innimellom med vår 4 åring, 17. mai med folkehav og mye gåing, sydentur etc. 

Anonymkode: 2afa7...fb5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste brukte vogn til barn på 4-6 for 30 år siden, ts.

Og denne «jeg r en mye bedre mor» greien du driver e,d er ikke verken hyggelig eller sjarmerende.

På en helt normal «bytur» går et voksent menneske 20 000 skritt. Så kan du regne om voksen skritt-lengde til den en 4-åring har og (om du har den evnen) tenke deg frem til hva, presis, er hensikten med en vogn.

Og, du? Ta deg sammen og oppfør deg ordentlig, hva?

Anonymkode: 7ac02...117

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Bor riktignok i en by som er ca dobbel så stor som Oslo. Men kan godt finne på å ha min fireåring i trille inne i sentrum. Ikke fordi hun ikke klarer gå selv, men fordi det er vanskelig for en fireåring med dårlig impulskontroll å navigere travle gater og vi kommer mye fortere fram med mindre stress på denne måten. 

Anonymkode: ecd8e...3ce

• Liker 8
Skrevet
Miaiai skrev (15 minutter siden):

Jeg må gå ca 20-30 min til barnehagen hver morgen, så her bruker vi vogn til 4 åringen frem og tilbake. Men ellers bruker vi ikke vogn, leide vel tralle i dypreparken i sommer, da det ble mye gåing. Tenker man at man skal gå mye så er det smart med en vogn. Men ellers klarer dem fleste og gå ved 4 år om det ikke er noe spesielt 

Samme her. Det hadde tatt et par timer om hun skulle gått selv 😅

Bruker sjelden vogn utenom dette.

Anonymkode: b3ad9...ced

• Liker 7
Skrevet

Bruker fortsatt vogn til min gutt på 3.5 år. Han stikker mye av og nekter å holde hender. For å sikre han for biler etc bruker vi vogn til tider fortsatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste brukte vogn til barn på 4-6 for 30 år siden, ts.

Og denne «jeg r en mye bedre mor» greien du driver e,d er ikke verken hyggelig eller sjarmerende.

På en helt normal «bytur» går et voksent menneske 20 000 skritt. Så kan du regne om voksen skritt-lengde til den en 4-åring har og (om du har den evnen) tenke deg frem til hva, presis, er hensikten med en vogn.

Og, du? Ta deg sammen og oppfør deg ordentlig, hva?

Anonymkode: 7ac02...117

Jøss, er du i dårlig humør siden du angriper meg?😄

Ts

Skrevet

Tenker det er helt individuelt både i forhold til barnet, og hva foreldrene foretrekker. 

Ville ikke reagert på at noen brukte en enkel trille ved enkelte anledninger som tur i byen etc. 

Anonymkode: 36c1a...9c9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...