Gå til innhold

Uttak av spiral og ønske om å bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:)
Jeg tok ut spiralen min for et par dager siden da jeg ønsker å bli gravid. Er veldig ny på alt innen det å skulle prøve og lurer litt på hvordan jeg skal gå frem.
Gynekologen mente at det så ut som jeg skulle få eggløsning om ca 5-6 dager på ultralyden, men var ikke sikker. Jeg har tatt eggløsningstester, men det har kun kommet lyserosa / ikke eksisterende streker. Altså negative. 
Hadde smerter etter uttak av spiralen første dagen. I går var det helt fint, men i dag har jeg ganske kraftige smerter (like som mensensmerter) og noe blødning. Fikk beskjed om at spiralen satt veldig feil / alt for dypt, og det gjorde veldig vondt å ta den ut.

Ønsker likevel å bli gravid så raskt som mulig, og tenker at jeg vil forsøke rundt denne eggløsningen. 

Hvor ofte bør en teste for å få oversikt over når man faktisk har eggløsning? Har ikke hatt mensen på over ett år grunnet spiralen, så har lite oversikt. 
Bør jeg kanskje vente til neste syklus? Er det for tidlig å prøve etter uttak av spiral? 
 

Takk til alle som tar seg tid til å svare 😊

Anonymkode: b805a...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble gravid med engang her, ca 2 uker etter uttak. Hadde ikke fått igjen mensen heller. Men jeg har tatt ut spiral tidligere og der fikk jeg min første blødning etter 3 uker ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei:)
Jeg tok ut spiralen min for et par dager siden da jeg ønsker å bli gravid. Er veldig ny på alt innen det å skulle prøve og lurer litt på hvordan jeg skal gå frem.
Gynekologen mente at det så ut som jeg skulle få eggløsning om ca 5-6 dager på ultralyden, men var ikke sikker. Jeg har tatt eggløsningstester, men det har kun kommet lyserosa / ikke eksisterende streker. Altså negative. 
Hadde smerter etter uttak av spiralen første dagen. I går var det helt fint, men i dag har jeg ganske kraftige smerter (like som mensensmerter) og noe blødning. Fikk beskjed om at spiralen satt veldig feil / alt for dypt, og det gjorde veldig vondt å ta den ut.

Ønsker likevel å bli gravid så raskt som mulig, og tenker at jeg vil forsøke rundt denne eggløsningen. 

Hvor ofte bør en teste for å få oversikt over når man faktisk har eggløsning? Har ikke hatt mensen på over ett år grunnet spiralen, så har lite oversikt. 
Bør jeg kanskje vente til neste syklus? Er det for tidlig å prøve etter uttak av spiral? 
 

Takk til alle som tar seg tid til å svare 😊

Anonymkode: b805a...cc4

Personlig ville jeg gitt kroppen tid, latt første mensen komme og deretter begynt testing for eggløsning. 

Det er ikke for tidlig å prøve første syklus, men noen ganger trenger kroppen tid. La kroppen starte en reel syklus. 

Når man bør teste etter eggløsning i syklus er noe variabelt basert på hvor lang syklus man har, det vet jo ikke du pga manglende syklus og mensen pga spiral. Men ville begynt å teste syklus dag 9.. Når streken begynner å bli mørkere, gjerne teste både morgen og kveld - mellom kl 10 og kl 20. Noen har kort LH vindu og kan da miste den positive testen om de bare tester en gang. Lh stiger også etter man er stått opp, så derfor anbefales det av gyn at man tester litt etter man er stått opp, men mange lykkes også ved å teste når de står opp - altså individuelle forskjeller. 

 

Anonymkode: f2ab0...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) 

Tenker nok at jeg venter med å prøve aktivt etter neste menstrasjon, men skjer det plutselig før så er jo det bare et plus.

Anonymkode: b805a...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med en gang, mistet og ble gravid igjen på neste syklus. For min del helt uproblematisk

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde sex minst annenhver dag fra jeg tok ut spiralen, planla å gjøre det fram til jeg fikk mensen. Testet positivt en måned etter uttak og fikk en frisk og fin baby til termin😊

Anonymkode: 1fc41...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...