Gå til innhold

Egenkapital


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i et samlivsbrudd, vi har vært samboere i 12 år. I starten kjøpte vi bolig, og jeg gikk inn med 200k i egenkapital. Vi solgte denne boligen, og kjøpte ny hvor det ble eierbrøk 50/50. 
 

Har snakket med advokat som mener jeg har krav på disse nå når vi selger, men tidligere partner mener han har betalt mer på lånet så da går det opp i opp. 
 

Samlivsbruddet har pågått en stund nå, og det begynner å bli økonomisk utfordrende da han ikke betaler inn det han skal. Er i en prosess med banken, for å ta over boligen, men det ser ikke lovende ut. Han deltar lite hjemme, og jeg kjenner meg skikkelig sliten, og har nå blitt sykemeldt opp i det hele. Har endelig komt ut leilighet til en veldig grei pris i området, som gjør at barna kan fortsette på samme skole - som er avgjørende.

Det frister bare å dele alt i to, selge og komme seg videre. Dette går ut over min mentale helse (som han vet), og enda mer krevende blir det om jeg skal ta meg opp advokat for å kreve den egenkapitalen - før vi selger. Kunne banken ha dokumentert det hadde det vært enklere - men det har blitt gjort på annen måte. Vil ikke si for mye, for å unngå å bli gjenkjent.

Måtte bare få det ut, og hvis noen har noen gode råd så del gjerne.
 

 

Anonymkode: 74fde...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil ikke si for mye, for å unngå å bli gjenkjent.

Du må nok si mer her, for at vi skal kunne komme med noe nyttig svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du i mål med å kjøpe annen leilighet uten denne egenkapitalen?

Det er sure penger å ikke få igjen, men hadde jeg kommet i mål uten disse hadde jeg avskrevet dem solgt huset og blitt ferdig med bruddet for å komme meg videre.

 

Anonymkode: 68730...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på de pengene. At han eventuelt har betalt ned mer på lånet er irrelevant.

Han bruker nå økonomisk og psykisk vold mot deg for å få det som han vil, og det verste er at det fungerer. Du blir sliten og syk og vurderer å gi opp pengene for å komme deg videre.

Kan du dokumentere denne egenkapitalen? Har du mulighet for fri rettshjelp, feks gjennom forsikring eller fagforening? Har han historikk med å være voldelig? Har du noen du kjenner som kunne snakket han til fornuft? Hvor mye vil det påvirke deg økonomisk å ikke få disse pengene?

Anonymkode: b8220...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har krav på de pengene. At han eventuelt har betalt ned mer på lånet er irrelevant.

Han bruker nå økonomisk og psykisk vold mot deg for å få det som han vil, og det verste er at det fungerer. Du blir sliten og syk og vurderer å gi opp pengene for å komme deg videre.

Kan du dokumentere denne egenkapitalen? Har du mulighet for fri rettshjelp, feks gjennom forsikring eller fagforening? Har han historikk med å være voldelig? Har du noen du kjenner som kunne snakket han til fornuft? Hvor mye vil det påvirke deg økonomisk å ikke få disse pengene?

Anonymkode: b8220...efe

Jeg har bedt om dokumentasjon, og har fri rettshjelp. Så tenkte nå å ta med denne dokumentasjonen dit, og få veiledning. Jeg vet hva han driver med, han har vært både krenkende og truende. Men det er samtidig så vagt at det har vært vanskelig for meg å se klart hva han har gjort - til nå. 
Han kan fremstå som veldig oppegående, og god til å snakke for seg (manipulerende). Jeg har blitt sykemeldt flere ganger tidligere, fordi jeg har møtt veggen. Han skyver mye av ansvaret over på meg, så jeg er spent på hvordan dette skal gå når han blir alene med barna. 

Skal inn igjen på familievernkontoret for å snakke om fordeling, for han kommer seg ikke opp på morgenen heller, alt er i siste liten - og jeg er redd det skal gå ut over barna - spesielt når han er stresset.


 

Anonymkode: 74fde...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du har krav på de pengene. At han eventuelt har betalt ned mer på lånet er irrelevant.

Han bruker nå økonomisk og psykisk vold mot deg for å få det som han vil, og det verste er at det fungerer. Du blir sliten og syk og vurderer å gi opp pengene for å komme deg videre.

Kan du dokumentere denne egenkapitalen? Har du mulighet for fri rettshjelp, feks gjennom forsikring eller fagforening? Har han historikk med å være voldelig? Har du noen du kjenner som kunne snakket han til fornuft? Hvor mye vil det påvirke deg økonomisk å ikke få disse pengene?

Anonymkode: b8220...efe

Yeeey. Livets harde skole advokater og psykologer slår til igjen :) må være fantastisk og vite alt? 

 

For å være seriøs: ts du har krav på 50% om ikke annet avtalt. Men ta kontakt med advokat. Ikke kvinneguiden. Skjønner ikke hvorfor noen tror at allviterne på kg faktisk kan hjelpe.

 

Hen som jeg siterer bør ta seg utdannelse På et annet nivå enn jurist og psykologi av livets harde skole nivå.

Anonymkode: fe82b...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt motstrøms her, men jeg hadde tatt det tapet og delt alt i to og gått videre. Plutselig har hans advokat klart å grave frem dokumentasjon på at han skal ha særdeling for noe annet, og i verste fall får du da mindre enn ved 50/50, og så kommer advokatutgifter på toppen av alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...