AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #1 Skrevet 14. september 2024 Jeg har kjørt økonomien rett i dass. Tatt utrolig mange dumme valg som ung som jeg nå betaler for. Har mådd dårlig psykisk i flere år på grunn av dette. Nå har jeg kommet meg gjennom og tilbakebetalt så pass mange saker at jeg så smått ser en ende på det. Med det kommer også litt mer overskudd. Nå lurer jeg på, er det mulig å forhandle ned renten som er blitt på saker jeg har igjen, eller er det ikke noe poeng i å prøve en gang? Anonymkode: a8524...b6c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #2 Skrevet 14. september 2024 Om jeg gir deg mindre rente, så får jeg mindre inntekt. Hva kan du tilby for å kompensere tapet mitt? Det er selvsagt alltid en mulighet å betale tilbake det du skylder meg i en smekk. Da slipper du rentene fremover. Du skjønner hvor jeg vil hen sant? Det går an å refinansiere forbruksgjeld til en lavere rente. Nesten boliglånsrente. Men da må du stille med verdier. For eksempel sikkerhet i bolig. Om du ikke kan tilby noe, men akkurat kan betjene, så må du nok gjennom det. Nekter du, så sørger jeg for at det trekkes rett fra lønnen. Enkelt og greit. Klarer du ikke å betjene, så er du personlig konk. Da er det gjeldsordning og jeg får bite i det sure og se pengene mine tapt. Anonymkode: afd2e...2b8
frivis Skrevet 15. september 2024 #3 Skrevet 15. september 2024 Nå har jeg kun sett på luksusfellen angående dette, så jeg er ingen ekspert. Men har allikevel noen meninger. Kreditorene er selvsagt opptatt av å få selve lånet tilbakebetalt, de stopper gjerne renter om du viser deg villig til å lage en nedbetalingsplan med dem. Det er verdt å spørre dem.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 frivis skrev (7 timer siden): Nå har jeg kun sett på luksusfellen angående dette, så jeg er ingen ekspert. Men har allikevel noen meninger. Kreditorene er selvsagt opptatt av å få selve lånet tilbakebetalt, de stopper gjerne renter om du viser deg villig til å lage en nedbetalingsplan med dem. Det er verdt å spørre dem. Men da må gjelden være gammel og Ts må ha betalt gjerne mer renter enn det opprinnelige beløpet inflasjonsjustert. Da har kreditorene doblet pengene og det er lett å argumentere at de nå har tjent nok. Anonymkode: afd2e...2b8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 Min erfaring på området er at daglig bankene kan være villig til å hjelpe / gå ned på rentene. Men de rene forbuksbankenen ikke går ned på rentene, ei heller hvis det er snakk om gjeldsordning, da tar de heller det tapet Anonymkode: 6e089...8be
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 TS Takk for svar, skal ringe rundt og se hva som er mulig. Anonymkode: a8524...b6c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): TS Takk for svar, skal ringe rundt og se hva som er mulig. Anonymkode: a8524...b6c Ja, men vær forberedt på døra i fleisen Er du insolvent, du går i minus så er det regler for hvordan man skal forholde seg da. Ellers så vil kreditorene kunne kreve tvangsmidler som lønnstrekk via namsmann etc Anonymkode: 6e089...8be
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da må gjelden være gammel og Ts må ha betalt gjerne mer renter enn det opprinnelige beløpet inflasjonsjustert. Da har kreditorene doblet pengene og det er lett å argumentere at de nå har tjent nok. Anonymkode: afd2e...2b8 Uansett hva du måtte mene om hvor mye de har tjent på en kunde som misligholder avtalen, så vil dette være et rent økonomisk spørsmål for kreditor. Å ettergi noe man har et rettmessig krav på blir i praksis det samme som å gi bort penger. Kan man tilby en engangssum her og nå, så kan man nok få redusert kravet med 5-10%- Anonymkode: 4e162...563
Fjompen Skrevet 15. september 2024 #9 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om jeg gir deg mindre rente, så får jeg mindre inntekt. Hva kan du tilby for å kompensere tapet mitt? Det er selvsagt alltid en mulighet å betale tilbake det du skylder meg i en smekk. Da slipper du rentene fremover. Du skjønner hvor jeg vil hen sant? Det går an å refinansiere forbruksgjeld til en lavere rente. Nesten boliglånsrente. Men da må du stille med verdier. For eksempel sikkerhet i bolig. Om du ikke kan tilby noe, men akkurat kan betjene, så må du nok gjennom det. Nekter du, så sørger jeg for at det trekkes rett fra lønnen. Enkelt og greit. Klarer du ikke å betjene, så er du personlig konk. Da er det gjeldsordning og jeg får bite i det sure og se pengene mine tapt. Anonymkode: afd2e...2b8 Det er jo heldigvis ikke så sort/hvitt som du, helt udokumentert, fremstiller det som en selvfølge. Med unntak av SI, som av allmennpreventive grunner i praksis krever en tvungen gjeldsordning for å gi seg, så handler all inkasso om risiko. Selv om å unngå tap, og skape en profitt på en ganske naturlig og nødvendig prosess i dagens samfunn er hovedmålet, så ligger det jo i forretningsmodellen å kunne tåle et tap. Om inkasso-institusjonen kan begrense tapet ved å justere eller fryse allerede løpende rente, eller gå med på å kutte allerede påløpte renter ved en innfrielse, så vil det måtte veies opp mot å gå ned med flagget til topps i en tvungen gjeldsordning som i mange tilfeller kanskje ikke engang dekker hovedstolen. Det er jo en grunn til at frivillig gjeldsordning har vært. og er en god mulig løsning. Men i slike saker handler det om å kommunisere åpent, og belyse at alle kreditorer vil få omtrent likt, så lenge det ender med en løsning. Eller så kan du så klart refinansiere med støtte i eiendom som nevnt over, eller med andre som sikkerhet. Å komme til et inkassoselskap eller kreditor med en ferdig løsning for å ende saken kan få dem til å kutte på allerede påløpte renter for å garantere at saken ikke ender med et større tap. Men igjen, en må være tydelig, og så må en faktisk betale ut all gjelden når tilbudet ligger på bordet. Men det aller, aller mest grunnleggende er å tørre å ta kontakt med kreditor. Kreditorer er aldri sinte eller spesielt dømmende, og de er ansatt for å finne gode løsninger.
Fjompen Skrevet 15. september 2024 #10 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uansett hva du måtte mene om hvor mye de har tjent på en kunde som misligholder avtalen, så vil dette være et rent økonomisk spørsmål for kreditor. Å ettergi noe man har et rettmessig krav på blir i praksis det samme som å gi bort penger. Kan man tilby en engangssum her og nå, så kan man nok få redusert kravet med 5-10%- Anonymkode: 4e162...563 Åh, du kan få mer. Det avhenger så klart på hvor mye av kravet som er påløpte renter, og hva som er påløpte utgifter for å inndrive kravet, så det er vanskelig å sette en KG-garantert prosentsats som ikke kan motstrides av AB-eksperter, men det kan fint kuttes mer enn de tall du opererer med.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #11 Skrevet 15. september 2024 Fjompen skrev (12 minutter siden): Åh, du kan få mer. Det avhenger så klart på hvor mye av kravet som er påløpte renter, og hva som er påløpte utgifter for å inndrive kravet, så det er vanskelig å sette en KG-garantert prosentsats som ikke kan motstrides av AB-eksperter, men det kan fint kuttes mer enn de tall du opererer med. Nå har jeg jobbet med gjeldsrådgivning for en del år tilbake, og det er ikke min erfaring. Virkeligheten er ikke Luksusfellen. Om kravet ditt består av hovedstol eller gamle renter spiller heller ingen rolle. Et krav er et krav, og renter er prisen du betaler for å leie/låne penger, på samme måte som du betaler husleie for å leie/låne en leilighet. Anonymkode: 4e162...563
Hateridioter Skrevet 15. september 2024 #12 Skrevet 15. september 2024 Du får ihvertfall ikke forhandlet ned renten hvis du ikke prøver.
TBergh Skrevet 15. september 2024 #13 Skrevet 15. september 2024 Hei Det er fullt mulig å forhandle om renter/rentenedsettelse. Det første du må gjøre er å lage en komplett oversikt over din økonomi, inkl. dokumentasjon Dette vil medføre oversikt over inntekter, (dokumentasjon kopi av lønns-, utbetalingsslipp) Du må lage en inntektsoversikt som viser bruttolønn, minus skatt i både prosentsats og kronebeløp. Hvis du har trekk i inntekten skal du ikke ta dette med. Årsaken er at dine kreditorer er interessert i å få en oversikt over hva du får utbetalt netto etter ordinær trekke av forskuddsskatt. Alle din faset utgifter, og jeg anbefaler at du bruker gols livsoppholdssatser, som for en voksen hvilket pr d.d. er på kr 10 724,00. Hva denne livsoppholdssatsen skal dekke finner du her: https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ Hvis du har en varig sykdom/lidelse og må ha reseptbelagte medisiner og/eller behandlinger vil dette komme i tillegg. Du må da få lege din til å skrive en legeattest, som IKKE skal opplyse om hverken type sykdom/lidelse, eller medisiner, behandlinger eller hvor du får behandling (Navnet på fysioterapeut eller steds/firmanavn) Legeattesten skal kun bekrefte at du er varig syl/lidelse og at du må kjøpe medisiner på resept og eventuelt at du må gå til behandling, foreskrevet av lege. Husleie/renter og avdrag, hvis du har egen bolig boligforsikring og andre faset utgifter som følger selveierbolig. Disse utgiftene trekkes fra nettobeløpet Videre må lage et oppsett over gjelden som viser kreditors navn, saks/id/lånenr. Hvor stor prosent andel av hvert enkelt krav utgjør av samlet gjeld og hvor mye du kan klare å betjene den enkelte kreditor med hver mnd. Du må også finne ut hvor mye du kan klar å betale pr d.d. basert på dagens utgifter du har. Hvis du kan klare å nedbetale rest hovedstol, altså det resterende beløpet av det opprinnelige lånet, kan du oppgi dette i det likelydende brevet du må sende til alle dine kjente kreditorer. Hvis du kan klare å nedbetale rest hovedstol, og ingen renter, kan du «true» med at du da vil søke rettslig gjeldsordning, som skal i hht. den reviderte gol skal bli noe lettere fra og med 01.01.2025. Ved en rettslig gjeldsordning vil kreditorene mest sannsynlig måtte ta et tap, kontra at kreditorene dine ved en utenrettslig gjeldsordning, vil unngå tap eller et mindre tap enn ved en rettslig gjeldsordning. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå