Gå til innhold

Vektoppgang i graviditeten ift snittet - hvordan ligger du an?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nedgravde!

Hvordan ligger dere an ift gjennomsnittlige vektøkningen for gravide i Norge? 

Selv er jeg uke 10 og -0.6 kg fra start. Har forstått at det å gå litt ned er helt vanlig i første trimester (i litt tilfelle pga null alko og sunnere vaner). Håper å ikke gå opp mer enn 14 kg totalt. Hva er deres erfaringer her?

IMG_3200.jpeg

Anonymkode: 9b192...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, skulle vært medgravide ja 🙈 - ts

• Nyttig 1
Skrevet

Førstegangsfødende på 30 år her. Veide 53,3 kg da jeg ble gravid, er nå i uke 39 og veier 63,5 kg. Så +10,2 kg så langt.

Tenkte som deg i starten og hadde et «maksmål» jeg ikke ønsket å overskride, men heldigvis forsvant de tankene gradvis.

Anonymkode: 311ab...d71

Skrevet

La på meg kun 4 kg når jeg var gravid. Hadde ikke noe vann i kroppen heller. Er ikke sikkert man legger så mye på seg heller, men helt normalt at man legger på seg også. Jeg var motsatt, hadde lyst å legge mye på meg 😂

Skrevet

Jeg veide 50 da jeg ble gravid, 70 før jeg fødte og var tilbake på 50 ca 6 måneder etter uten å slanke meg, bare tilbake til gamle vaner rundt kosthold og trening (spiste oftere enn vanlig under graviditeten pga kvalme)

Anonymkode: df608...704

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel et snitt. Gikk opp 7 kg med første og 11 med andre. Svangerskapene var forholdsvis like og tenkte ikke noe på vekt da det aldri var et tema, og alt stod bra til med barnet i magen.

Anonymkode: 5ecf1...9ec

• Liker 1
Skrevet

Er i uke 17. Har gått opp 2 kg. Gikk ned 2 kg pga kvalme, så ligger vel egentlig på samme vekt som før graviditeten.  Dette er min tredje. Gikk opp maks 10 kg med de to andre. Har født store og friske barn. 

Anonymkode: d41e4...b56

Skrevet

Fra 60 kg - 71 kg i første svangerskap og fra 52 kg - 68 kg i andre svangerskap.

Anonymkode: bec89...a97

Skrevet

22 uker, gått opp 3 kilo

Anonymkode: 25ca9...5a1

Skrevet

Så alle som svarer her er de som har gått opp mindre enn snittet..? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk opp helt normalt med førstemann, men det økte i perioder, så ikke jevnt gjennom graviditet. Jeg var 10 kg over det jeg liker å ligge på før graviditet, og glad for det, for i etterkant av graviditeten gikk jeg ned 16 kg mer enn jeg hadde gått opp og slet med å holde vekten, og var rett og slett mager pga amming. Gang nr 2 lå jeg på den vekten jeg liker før graviditet, gikk opp 19/20 kg, og tror det er sunt for meg, for vekten er på vei nedover denne gangen også etter fødsel. Jeg har et håp om å klare å holde meg normalvektig denne gangen og ikke undervektig.

• Liker 1
Skrevet

Gikk opp 22 kg, jeg! Jordmoren min fortalte at hun gikk opp 30kg med hver av sine 3 barn, og ned like fort. Variasjoner er normalen😊

Anonymkode: 67b9e...d94

• Hjerte 1
Skrevet

Er 23 uker og har gått opp 6,5 kg, så litt under snittet. Men jeg bruker heller denne kalkulatoren for å vurdere, og da er jeg helt innenfor normalen i forhold til min vekt og lengde: https://spurt.no/vektkalkulator-for-gravide/

Anonymkode: 4710a...009

Skrevet

Min normalvekt er 62 kg (jeg er 175 cm høy, så er slank på 62 kg). La på meg hele 20 kg, så veide 82 kg ved fødsel. 13 kg forsvant med fødselen (vann i kroppen, baby, blod, morkake osv). 7 kg var fett som jeg gradvis mistet det året jeg ammet. Passet de fleste klærne mine da jeg begynte på jobb åtte måneder etter fødsel. 

Anonymkode: 15132...dac

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så alle som svarer her er de som har gått opp mindre enn snittet..? 

Jeg er førstemann som svarte, har fortsatt litt igjen til termin og vil nok falle innenfor normalen.

Helsedirektoratet: «Vanlig vektøkning i svangerskapet for en normalvektig gravid kvinne er mellom 11 og 16 kilo». 

Med det sagt var jeg veltrent og aktiv før jeg ble gravid og holdt meg aktiv så lenge jeg kunne. De to siste månedene har jeg vært sofasittende grunnet store bekkenplager. Kostholdet har blitt litt dårligere og jeg spiser mye mer, men i gjengjeld krever jo baby ca. 500 kcal om dagen nå.

Mange som går opp 15-20+ kg bærer jo mye væske også, alt er ikke nødvendigvis fett.

Anonymkode: 311ab...d71

Skrevet

Jeg gikk ned de første tre månedene pga ekstrem svangerskapskvalme. Det ga seg nok til at jeg kunne spise igjen rundt uke 14. Fra uke 14 til 18 (nå) har jeg gått fra 60 til 70 kg, og magen har blitt stor. Er litt større rundt lårene, det merker jeg 😊

Så jeg har gått fra 64 kg før graviditet til 70 kg nå.

Og jeg føler meg definitivt nedgravd 😆

Anonymkode: 6bb03...b42

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, nedgravde!

Hvordan ligger dere an ift gjennomsnittlige vektøkningen for gravide i Norge? 

Selv er jeg uke 10 og -0.6 kg fra start. Har forstått at det å gå litt ned er helt vanlig i første trimester (i litt tilfelle pga null alko og sunnere vaner). Håper å ikke gå opp mer enn 14 kg totalt. Hva er deres erfaringer her?

IMG_3200.jpeg

Barn nr 3 - Er i uke 37, gått opp 15.7 kg. 

Gikk opp 22kg med nr 1, 10kg med nr2 

Den tabellen du har lagt ved er fra 2010.. så er nok ikke helt up to date.. Hva som er normalt, vanlig og gjennomsnitt er også noe avhengig av førvekt, antall graviditeter man har hatt etc.. Så ville ikke tenkt den tabellen der er særlig representativ for normalen. 

Anonymkode: eddec...f75

• Liker 1
Skrevet

Har gått opp 18kg, er i uke 28. 

8 før uke 7, de siste 10 de siste tre ukene. Kommer vel til å eksplodere snart 😣

Anonymkode: bb95c...e3d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

La på meg totalt +10 kg ved første graviditet og +20 ved andre graviditet. Så ikke helt slik gjennomsnittet sier. Men føler fortsatt alt dette er innenfor normalen.

170 cm og 65 kg når jeg ikke er gravid.

Anonymkode: 98313...058

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...