Gå til innhold

Munchausen by proxy

Fremhevede innlegg

Skrevet
Grüner skrev (32 minutter siden):

Hva har dette med münchausen by proxy å gjøre? Münchausen by proxy er innbilt sykdom hos ANDRE ikke en selv. 

Men hvordan er det IKKE by proxy, når noen andre bytter ut den syke sin medisin?? Mistanken er jo at det er ikke den syke selv som gjør det, men noen som bor med den syke...

Anonymkode: bbac7...32b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Munchausen - personen lyver eller påfører seg selv smerte/sykdom for oppmerksomhet

Munchausen by proxy - omsorgsperson påfører andre sykdom for oppmerksomhet

Er det ikke ganske opplagt hvilken av delene det dreier seg om i dette tilfellet HVIS det er munchausen? 

Anonymkode: e3416...926

• Nyttig 1
Skrevet
Ulven skrev (31 minutter siden):

Men hvis jeg forstår deg rett mener du at en av hans omsorgspersoner bytter ut medisinen hans på regulær basis for å oppnå oppmerksomhet? For det er dette Munchausen by proxy innebærer.

JA

Anonymkode: 6c61d...79c

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har begynt å lure på om en venn av meg lever med en som har Munchausen by proxy. Jeg har tenkt på om han en gang i blant får byttet ut sin vanlige medisin med noe annet som gir hallusinasjoner og kroppslige plager.

Vennen min tar månedlige blodprøver. han sier det må han pga medisinene. Da vil det vel bli oppdaget om noe ikke stemmer?

Ca en gang i uken får han hallusinasjoner og problemer med kroppen.

Hvor henvender en seg når en mistenker noe sånt? Fastlegen?

Bet du hva Munchausen by proxy er ? 

Omsorgspersoner som gjør den de har omsorg for syk, for selv å få oppmerksomhet! Dette har ingen sammenheng med hva du skriver. Så du har nok misforstått noe kraftig her. 

Anonymkode: 085bd...0bb

Skrevet

Får den andre mye oppmerksomhet da?

eller snakket du bare om at vennen din forgiftes?

Uansett, ta det opp med vennen din

jeg tror uansett du er litt på jordet her 

Anonymkode: fa293...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får den andre mye oppmerksomhet da?

eller snakket du bare om at vennen din forgiftes?

Uansett, ta det opp med vennen din

jeg tror uansett du er litt på jordet her 

Anonymkode: fa293...0d3

Det er slett ikke sikkert at TS er på jordet. Slikt skjer. Heldigvis ikke kjempeofte, men kanskje oftere enn folk flest er klar over. Jeg jobber i fagfeltet selv. Har sett fenomenet mange ganger. Det er veldig bra at TS er våken her og tar affære, så får lege avgjøre om det er grunnsykdommen som fører til tegnene TS stusser over eller om det skjer noe galt (Munchhausen by proxy)

Anonymkode: f5a27...091

• Liker 3
Skrevet

Ville kontaktet fastlegen til vedkommende, men mest sannsynlig blir du sikkert ledd av og latterliggjort blant kollegaene.

Anonymkode: 67697...881

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville kontaktet fastlegen til vedkommende, men mest sannsynlig blir du sikkert ledd av og latterliggjort blant kollegaene.

Anonymkode: 67697...881

Du blir ikke ledd av. Henvendelsen din blir sannsynligvis tatt svært seriøst, men det er jo ikke sikkert legen finner grunn til bekymring. For legen har mer informasjon enn deg. nettopp derfor er det fint at helsepersonell kan vurdere. For det TS beskriver, kan være alvorlig. 

• Liker 2
Skrevet

Rådet om å varsle fastlege om mistanke er vel avhengig av at ts vet hvem fastlegen er? Eller kan egen fastlege varsles og denne kan ta det videre om de vurderer sin pasient som troverdig?

Anonymkode: d511c...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rådet om å varsle fastlege om mistanke er vel avhengig av at ts vet hvem fastlegen er? Eller kan egen fastlege varsles og denne kan ta det videre om de vurderer sin pasient som troverdig?

Anonymkode: d511c...ec2

Man kan snakke med kommunelegen og så ville denne videreformidle informasjonen til vedkommendes fastlege.

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (7 timer siden):

ts blander münchhausen med münchhausen by proxy og jeg har prøvd å si det til henne, men hun vil ikke høre 

Fordi du ta feil.

Anonymkode: cbbdf...76f

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er du og vennen din TS? Er dere myndige eller barn/tenåringer? Om dere fremdeles går på skolen kan du prøve å snakke med helsestasjonen/helsesykepleier? 

Anonymkode: 17c5a...fff

Skrevet

Høres absolutt ikke ut som det. Munchausen by proxy er omfattende der den personen det gjelder mer eller mindre lever for å skape situasjoner hvor de må ta seg av andre. Ikke en en dag i uka ting som fortrinnsvis påvirker personen som får symptomene. 

Anonymkode: 94675...331

Skrevet

Jeg tror ikke TS er så opptatt av diagnosen munchhausen eller ev by proxy, men ønsker råd om hva hen skal gjøre i den beskrevne situasjonen. Håper du har fått de rådene du trengte, TS. 

Skrevet

Takk for svar. Det skal sikkert veldig mye til for å klare å bytte ut medisin. Og hvordan skal personen som bytter den ut få tak i andre medikamenter i årevis? 

Men jeg klarer ikke riste av meg følelsen av at noe ikke stemmer. 

Jeg kan jo evt sende en anonym melding til fastlegen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for svar. Det skal sikkert veldig mye til for å klare å bytte ut medisin. Og hvordan skal personen som bytter den ut få tak i andre medikamenter i årevis? 

Men jeg klarer ikke riste av meg følelsen av at noe ikke stemmer. 

Jeg kan jo evt sende en anonym melding til fastlegen. 

Kanskje kan du drøfte situasjonen med kommunelegen, jeg vet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...