Gå til innhold

Munchausen by proxy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å lure på om en venn av meg lever med en som har Munchausen by proxy. Jeg har tenkt på om han en gang i blant får byttet ut sin vanlige medisin med noe annet som gir hallusinasjoner og kroppslige plager.

Vennen min tar månedlige blodprøver. han sier det må han pga medisinene. Da vil det vel bli oppdaget om noe ikke stemmer?

Ca en gang i uken får han hallusinasjoner og problemer med kroppen.

Hvor henvender en seg når en mistenker noe sånt? Fastlegen?

Anonymkode: 6c61d...79c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da en veldig spesiell mistanke. Hvorfor tror du at noen bytter ut medisinen hans, heller enn at sykdommen hans gir disse hallusinasjonene? 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har begynt å lure på om en venn av meg lever med en som har Munchausen by proxy. Jeg har tenkt på om han en gang i blant får byttet ut sin vanlige medisin med noe annet som gir hallusinasjoner og kroppslige plager.

Vennen min tar månedlige blodprøver. han sier det må han pga medisinene. Da vil det vel bli oppdaget om noe ikke stemmer?

Ca en gang i uken får han hallusinasjoner og problemer med kroppen.

Hvor henvender en seg når en mistenker noe sånt? Fastlegen?

Hva har dette med münchausen by proxy å gjøre? Münchausen by proxy er innbilt sykdom hos ANDRE ikke en selv. 

Endret av Grüner
  • Liker 6
Skrevet

Det må kanskje være fastlegen du henvender deg til. Hvis du ikke vil oppgi navnet ditt, kan du skrive et brev anonymt der du beskriver bekymringen din. Legen kan ikke gi deg opplysninger om pasienten (taushetsplikt), men kan motta informasjon fra deg og så velge hvordan han/hun vil agere på det. 

Anonymkode: f5a27...091

Skrevet

Du har mistanker om at vennen din, som går på medisiner, bor med noen som ukentlig bytter ut medisinene hans med noe som gir han hallusinasjoner ukentlig, i tillegg til kroppslige plager. Vennen din går til kontroller hver måned der blodet hans sjekkes. Forsto jeg rett?

Først: hvis han får blodet sitt sjekket så ofte har han en alvorlig sykdom. Hvorfor tenker du at hallusinasjoner og kroppslige plager ikke kommer av grunnsykdommen? Eller som bivirkninger av medisinene? Hvis man daglig tar medisiner kjenner man dosering, lukt og vekt av dem veldig godt så det vil ikke være lett for noen å bytte dem ut. Og siste spørsmål: hvorfor skulle noen gjøre dette? Og om noen hadde tuklet med medisinene hans ville hematologene reagert på verdiene.

Anonymkode: 888f4...1fc

• Liker 1
Skrevet
Ulven skrev (5 minutter siden):

Det var da en veldig spesiell mistanke. Hvorfor tror du at noen bytter ut medisinen hans, heller enn at sykdommen hans gir disse hallusinasjonene? 

Det er flere tegn. Som jeg ikke kan gå inn på her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvis jeg forstår deg rett mener du at en av hans omsorgspersoner bytter ut medisinen hans på regulær basis for å oppnå oppmerksomhet? For det er dette Munchausen by proxy innebærer.

Skrevet

Men du må lese deg opp på hva münchausen by proxy er, for det høres det ikke ut som du vet hva er.

• Liker 3
Skrevet
Grüner skrev (6 minutter siden):

Hva har dette med münchausen by proxy å gjøre?

Hvis noen bytter ut medisinen slik at pasienten blir dårlig, oppsøker helsepersonell, det blir drama og vedkommende får oppmerksomhet for å ivareta pasienten godt - da er vi i Munchhausen-landskapet. Dt kan også være forgiftning. Eller kanskje blir ikke medisinen byttet ut, ikke vet jeg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis noen bytter ut medisinen slik at pasienten blir dårlig, oppsøker helsepersonell, det blir drama og vedkommende får oppmerksomhet for å ivareta pasienten godt - da er vi i Munchhausen-landskapet. Dt kan også være forgiftning. Eller kanskje blir ikke medisinen byttet ut, ikke vet jeg. 

Men uansett ikke by proxy 

Skrevet (endret)
Ulven skrev (5 minutter siden):

Men hvis jeg forstår deg rett mener du at en av hans omsorgspersoner bytter ut medisinen hans på regulær basis for å oppnå oppmerksomhet? For det er dette Munchausen by proxy innebærer.

ts blander münchhausen med münchhausen by proxy og jeg har prøvd å si det til henne, men hun vil ikke høre 

Endret av Grüner
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på münchhausen og münchausen by proxy

Ja. By proxy innebærer å påføre andre sykdom eller symptomøkning for å få positiv oppmerksomhet selv for sin omsorgsutøvelse, slik det høres ut til a TS mistenker id ette tilfellet. Dette er en avsporing fra TS` s tema, og jeg kommer ikke til å skrive mer om det her. Les eventuelt linken jeg la ved sist. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Mistanken er der av gode grunner. Jeg vet ikke om det er Munchausen by proxy. Jeg har begynt å tenke tanken.

Skrevet

Det er omsorgspersonen jeg mistenker at utøver diverse for å få oppmerksomhet og medlidenhet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mistanken er der av gode grunner. Jeg vet ikke om det er Munchausen by proxy. Jeg har begynt å tenke tanken.

Som andre her sier så har dette ingenting med by proxy og gjøre. Münchausen uten proxyen derimot kan være. 

Anonymkode: 422dc...699

Skrevet

Det er omsorgspersonen jeg mistenker at utøver diverse for å få oppmerksomhet og medlidenhet. 

kan du snakke med den det gjelder? pasienten? hvis ikke er det fastlegen som kan følge op. bra du bryr deg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er selvfølgelig mulig du har rett, men de fleste som tar faste medisiner ville ha oppdaget at medikamentene blir byttet ut med mindre de står på kapselmedisiner hvor man kan bytte ut innholdet. Men det er jo også mulig at det er selve sykdommen til din venn som utløser disse svingningene. Min ektefelle jobber med folk som er i psykose, og selv med fast medisinering svinger disse i psyken og får hallusinasjoner. 

Er vennen din voksen?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...