Gå til innhold

Hva innebærer "vennligst ikke kondoler " i dødsannonser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gjelder uten tvil i begravelsen og ikke bare ordet kondolerer. De vil være i fred ved graven fordi de har nok med egen sorg. 

Omtales ellers er selvsagt en annen sak. 

Anonymkode: 3248e...74f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull på deg! Ordet dekker alt man vil si på en kort og konsis måte. "Jeg føler med deg,jeg støtter deg "osv. 

Synes du er respektløs overfor den du svarer. Hvordan den du svarer opplever ordet kondolerer i en tapssituasjon vet du ingenting om. Det handler om å respektere andres opplevelse av å bli møtt med ordet kondolerer, hvilket du ikke kan vite fordi du har din opplevelse og din mening av dette som er ulik den du svarer sin opplevelse. 
Tenkte du over dette før du trykket send svar? 

Anonymkode: 50d7a...4fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes du er respektløs overfor den du svarer. Hvordan den du svarer opplever ordet kondolerer i en tapssituasjon vet du ingenting om. Det handler om å respektere andres opplevelse av å bli møtt med ordet kondolerer, hvilket du ikke kan vite fordi du har din opplevelse og din mening av dette som er ulik den du svarer sin opplevelse. 

Men det er da greit å vite hva ordet faktisk betyr før man slenger fra seg at det er et tomt og meningsløst ord?

Ordet har en vakker betydning. Det er ikke et meningsløst ord. Det er selvfølgelig lov å ikke like det.

Anonymkode: 57764...218

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som folk har helt ulike oppfatninger om hva kondolanser innebærer.  Det er nesten som om det burde vært en QR-kode i annonsen hvor du kom på en lenke og fikk instruksjon hvordan du skulle forholde deg til de pårørende, hva man kunne si og ikke gjøre 

Anonymkode: cc0a9...167

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal folk vite at noen har et negativt forhold til et ord som kondolerer? Kondolerer er jo et ord som betyr man viser medfølelse for tapet. Et naturlig ord og et bra ord å bruke, særlig om man f.eks kjente avdøde, men ikke de etterlatte så godt. 

Anonymkode: e4b56...97a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (17 minutter siden):

De vil være fred. Ingen blomster hjem. Ikke kondolanse besøk hjemme. 

For all fremtid? Er det tidsubestemt?

Skal man bare nikke og gå forbi om man ser dem i en annen sammenheng, eller gjelder det bare prat om den avdøde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at de ønsker være i fred i sorgen.

Det betyr ikke at man skal begynne unngå de, men at man ikke skal "gjøre noe ekstra" i forhold til tapet.

Er du på besøk der hver søndag for å drikke kaffe, så sjekk om de ønsker det. Men hvis du ikke har vært der på tre år, ikke dra innom "for å vise omtanke". Slår du vanligvis av en prat om vær og vind når du møter de på butikken, fortsett med det. Men ikke gå bort for å si at du føler med de, eller snakke om tapet.

La sorgene være dems egen, og ellers behandler du de slik du alltid har gjort.

Anonymkode: b86bb...03d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den man svarer står ikke i en tapssituasjon, den snakker om ordets betydning generelt. De må da tåle å høre at de tar feil når de sier at det er et tomt ord man sier når man ikke kan eller vil si noe ekte. Ordet er ekte, meningen bak det er ekte. Å påstå noe annet er respektløst.

Anonymkode: 3a299...7ff

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å få kondolanser var for meg en stor del av det å bearbeide og akseptere tapet av personen. Det er vondt ja men allikevel godt når noen kondolerer og føler med en i smerten. Høres ut som noen har det ekstra vanskelig i tapet og vil være alene. Merkelig at de snakker for alle i familien på den måten. 

Anonymkode: f1bbd...7d6

Eller at personen var en dritt de er glad for at er borte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For all fremtid? Er det tidsubestemt?

Skal man bare nikke og gå forbi om man ser dem i en annen sammenheng, eller gjelder det bare prat om den avdøde?

Nei. 

Det gjelder i forbindelse med begravelsen. Det er en tung dag for de etterlatte, og de ønsker å være i fred med sorgen.

Anonymkode: 3d58c...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. 

Det gjelder i forbindelse med begravelsen. Det er en tung dag for de etterlatte, og de ønsker å være i fred med sorgen.

Anonymkode: 3d58c...442

Hvorfor presiserer de da ikke at det gjelder kun  begravelsen?  Slik det er formulert tolker jeg det som et generelt forbud mot sympatierklæringer.

Kjenner du noen som har brukt denne formuleringen og hvor det fra deres side bare gjaldt kirken?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at de ikke ønsker mye oppmerksomhet fordi det er en vond situasjon, og å få masse kondolanser gjør det verre for de. Noen mennesker er sånn og det må man respektere 

Anonymkode: feab1...ecf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (15 minutter siden):

Eller at personen var en dritt de er glad for at er borte.

Ja det er også en mulighet. Hva om enken skal begrave sin voldelige ektefelle. Det må være ille å få mange kondolanser når hun innerst inne er glad for å bli kvitt han. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at man ikke skal gå bort i tur og orden og si til de nærmeste hvor trist og leit og vondt dette er, og i der hele tatt konstant minne dem på (i både ord og handling) at en de er glad i er død.

Det handler altså ikke om at de etterlatte synes ordet «kondolerer» er spesielt klinisk eller kjipt og heller vil at man uttrykker nøyaktig det samme med andre ord. Det handler om at de ikke ønsker å være gjenstand for evinnelige påminnelser og konfrontasjoner med dødsfallet. Enten det er ved ordet kondolerer eller på annet vis. 

Anonymkode: 12419...e3a

Hvordan vet du det?

Jeg synes det er vanskelig å skjønne hva kun "vennligst ikke kondoler" betyr. Det kan bety både ordet kondolerer eller det kan bety handlingen uansett hvilke ord man mener. Og det kan bety kun i begravelsen eller det kan bety i all overskuelig framtid. Det kan gjelde bare den nærmeste pårørende (typisk enken/enkemannen) eller det kan gjelde hele familien.

Med andre ord: Umulig å si hva som egentlig menes. Jeg tror de som skriver noe sånt, vil oppleve at folk unngår dem, nettopp fordi de er redde for å si noe feil. Og det vil nok bli galt det også... Håpløst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rett for deg er ikke rett for andre. Det kan være en enorm påkjenning for f.eks avdødes ektefelle å skulle ta imot 250 kondolanser i en begravelse, gjerne fra folk man ikke egentlig vet hvem er. Man trenger hverken har det ekstra vanskelig eller ønske å være alene, man kan enkelt og greit slippe å ville snakke med gamle kolleger man ikke vet hvem er, tidligere skolekamerater, den som stod ved siden av i koret, naboen man flyttet vekk fra, venninnen til datteren ect. De fleste har mer enn nok støtte i nærmeste familie og vennekrets, og holder seg til dem. 

Anonymkode: a431c...178

Er jo akkurat det jeg sier. Her er det noen som ikke vil ha kondolanser, så skal det gjelde for alle i familien? 

Anonymkode: f1bbd...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er også en mulighet. Hva om enken skal begrave sin voldelige ektefelle. Det må være ille å få mange kondolanser når hun innerst inne er glad for å bli kvitt han. 

Min mor var innerst inne glad for at han pappa døde. Er ikke noe vi snakker høyt om. Men vi nærmeste viste jo og håpet at han døde før henne. Slik at hun kunne få noen år alene. Og jeg håper hun får flere år alene no. Hun stor trives. 

Anonymkode: 603ca...505

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor presiserer de da ikke at det gjelder kun  begravelsen?  Slik det er formulert tolker jeg det som et generelt forbud mot sympatierklæringer.

Kjenner du noen som har brukt denne formuleringen og hvor det fra deres side bare gjaldt kirken?

Fordi det som står i dødsannonsen gjelder begravelsesdagen, det vet man om man har vært med noen runder. Og ja, jeg har sett mange som har brukt denne formuleringen og det gjelder alltid ved graven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull på deg! Ordet dekker alt man vil si på en kort og konsis måte. "Jeg føler med deg,jeg støtter deg "osv. 

Dessverre så er det veldig mange som ikke liker ordet kondolerer. Kan være uvitende. Vet ikke. Jeg spør ikke hvorfor dem ikke liker ordet. Men får høre flere ganger at dem ikke liker ordet og ønsker ingen skal bruke det til dem. 

Anonymkode: 603ca...505

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kondoler" er et utrolig kjipt og tomt ord. Noe man bare sier fordi man ikke kan eller ikke vil si noe ekte. 

Anonymkode: 1d867...7ba

Det er det slettes ikke! Det et like fult og varmt ord som gratulerer ! 

Anonymkode: 9a7c2...ad5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...