Gå til innhold

Hva innebærer "vennligst ikke kondoler " i dødsannonser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dessverre så er det veldig mange som ikke liker ordet kondolerer. Kan være uvitende. Vet ikke. Jeg spør ikke hvorfor dem ikke liker ordet. Men får høre flere ganger at dem ikke liker ordet og ønsker ingen skal bruke det til dem. 

Anonymkode: 603ca...505

Men det er likevel gitt hva ordet betyr så da må man bare takke for en kondolanse er som oftest velment. Man når uansett ikke fram til alle og får sagt at de misliker selve ordet, så bare gi opp tanken. 

Står man i en slik situasjon så setter man pris på at folk bryr seg. 

Anonymkode: 3248e...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er likevel gitt hva ordet betyr så da må man bare takke for en kondolanse er som oftest velment. Man når uansett ikke fram til alle og får sagt at de misliker selve ordet, så bare gi opp tanken. 

Joa. Men veldig mange liker ikke ordet. Er det jeg sier. Bra at du liker det. Men fortsatt veldig mange andre som ikke liker det. Man reagerer veldig forskjellig i sorg. Ingen fasit på hvordan man skal reagere. Så da må man bare respektere at noen liker faktisk ikke ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joa. Men veldig mange liker ikke ordet. Er det jeg sier. Bra at du liker det. Men fortsatt veldig mange andre som ikke liker det. Man reagerer veldig forskjellig i sorg. Ingen fasit på hvordan man skal reagere. Så da må man bare respektere at noen liker faktisk ikke ordet. 

Men du får ikke gjort noe med det er det jeg sier. Så det er ordet jeg bruker fordi det er en god måte å vise medfølelse på. Tenk deg at 60 personer står og vil kondolere ved graven , da kan man ikke få inn mange ord hver. Da er " kondolere" og øyekontakt eller en klem  det som er mest effektivt og det eneste riktige. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi det som står i dødsannonsen gjelder begravelsesdagen, det vet man om man har vært med noen runder. Og ja, jeg har sett mange som har brukt denne formuleringen og det gjelder alltid ved graven. 

Ofte står det: like kjært som blomster er en gave til x organisasjon. Da gjelder det tiden etter begravelsen, folk rekker ofte ikke å sende blomster i forkant, om du ikke står veldig nær vil det være unaturlig å kjøpe krans til begravelsen. 

Jeg har ennå ikke sett vennligst ikke, og begravelsen har funnet sted i stillhet. Da er det tydelig at de vil være i fred.

Anonymkode: cc0a9...167

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av ordet kondolerer.

Men har noen vært borti at det står i dødsannonse at man ikke ønsker blomster til hjemmet? Vi druknet omtrent i blomster da min far døde, relativt ung. Sto i bøtter og baljer tilslutt. Tror vi tok med masse til begravelsen, og fikk lagt dem på kista etter den var senket. Nå ligger min mor for døden, og jeg føler ikke for å få masse blomster hjem til meg.

Anonymkode: 68097...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har noen vært borti at det står i dødsannonse at man ikke ønsker blomster til hjemmet? Vi druknet omtrent i blomster da min far døde, relativt ung. Sto i bøtter og baljer tilslutt. Tror vi tok med masse til begravelsen, og fikk lagt dem på kista etter den var senket. Nå ligger min mor for døden, og jeg føler ikke for å få masse blomster hjem til meg.

Ja. Det er ikke helt uvanlig å skrive "Vennligst ingen blomster til hjemmet" i annonsen. Da er bårebuketter velkomne, men man flagger klart at man ikke ønsker å få tilsendt blomster. Dette er ikke noe påfallende, det står i en del annonser.

En annen variant er "Like kjært som blomster er en gave til [godt formål]", gjerne med et formål som betød mye for avdøde. Da risikerer man jo noen blomster likevel, så ikke velg den varianten hvis du helst ønsker null blomster hjem. Men det er klart de fleste skjønner at man ikke hadde nevnt veldedighet som et alternativ til blomster hvis man ikke egentlig syntes det var minst like bra.

Anonymkode: 12419...e3a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her jeg bor er det hvertfall veldig vanlig å skrive hvordan man ønsker det. " i stedet for blomster til hjemmet ønskes en gave til..( skriv inn en organisasjon eller lag/forening eller andre ting/ gode saker som betydde mye for avdøde eller noe) Å legge kondolansebuketter som er til de etterlatte på kisten blir i mine øyne feil. For er det ment til de etterlatte så er det til de. Da får man heller gi de bort f.eks til et sykehjem eller noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det ordet kondolerer de misliker eller kondolerer i utvidet betydning som innebærer alle trøstende ord i situasjonen?

Tolker det som begge deler?

Men jeg har vært i begravelse hvor jeg mener det stod - likevel ble det håndhilsing og klem fra alle oppmøtte på rekke og rad etter båresenking.

Husker bare jeg stusset, men stilte meg nå i køen🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker veldig ordet vennligst . Det er noe kjølig med det, en ikke-person som skal gi meg ordne om å gjøre noe, eller ikke gjøre noe. Jeg forstår at det er begravelsesspråk, og har lange tradisjoner, men det er noe ekstra avvisende med det ordet. På morderne uformell norsk ville man heller skrevet: takk for at du ikke kondolerer. eller kondolanser må ikke uttrykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja. Det er ikke helt uvanlig å skrive "Vennligst ingen blomster til hjemmet" i annonsen. Da er bårebuketter velkomne, men man flagger klart at man ikke ønsker å få tilsendt blomster. Dette er ikke noe påfallende, det står i en del annonser.

En annen variant er "Like kjært som blomster er en gave til [godt formål]", gjerne med et formål som betød mye for avdøde. Da risikerer man jo noen blomster likevel, så ikke velg den varianten hvis du helst ønsker null blomster hjem. Men det er klart de fleste skjønner at man ikke hadde nevnt veldedighet som et alternativ til blomster hvis man ikke egentlig syntes det var minst like bra.

Anonymkode: 12419...e3a

Men får de som ikke ønsker blomster like mange kondolanser som de som er åpne for det? Det er jo en tradisjon for at man gir en kondolanse med en bukett. Bør man da bare sende kortet uten blomst? Eller holder det å kondolere digitalt på minnesiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det tenker jeg er det viktigste, at de uttrykker at de bryr seg på en eller annen måte. Jeg kjenner folk som har opplevd at folk har krysset gata, sannsynligvis fordi de ikke ante hva de skulle si å gjøre. Står det vennligst ikke kondoler blir det ekstra vanskelig å være et medmenneske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja. Vi skrev det. Det var et ungt menneske som døde. Det hadde blitt alt for mange blomster. Det er noe vi ikke orkert å styre med i en slik sorg. 

Anonymkode: 57764...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre så er det veldig mange som ikke liker ordet kondolerer. Kan være uvitende. Vet ikke. Jeg spør ikke hvorfor dem ikke liker ordet. Men får høre flere ganger at dem ikke liker ordet og ønsker ingen skal bruke det til dem. 

Jeg liker ikke ordet, jeg grøsset inni meg når de kom bort til meg å sa kondolerer. 
Jeg vet ordets betydning, likevel et kaldt ord folk bare slenger rundt seg. 
Jeg bruker ikke det ordet, det finnes masse andre fine ord som betyr mye mer. 
For eksempel så trist, jeg føler virkelig med deg, tenker på deg, det finnes ikke ord gir deg en god klem osv. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (21 minutter siden):

Jeg liker ikke ordet, jeg grøsset inni meg når de kom bort til meg å sa kondolerer. 
Jeg vet ordets betydning, likevel et kaldt ord folk bare slenger rundt seg. 

Hvordan kan du vite det? Jeg mener det fra hjertet når jeg sier det 

Forvirret23 skrev (21 minutter siden):

Jeg bruker ikke det ordet, det finnes masse andre fine ord som betyr mye mer. 
For eksempel så trist, jeg føler virkelig med deg, tenker på deg, det finnes ikke ord gir deg en god klem osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi skrev det. Det var et ungt menneske som døde. Det hadde blitt alt for mange blomster. Det er noe vi ikke orkert å styre med i en slik sorg. 

Anonymkode: 57764...218

Fikk dere kondolanser selv om det ikke kom med blomster? Er det greit å kondolere via digital minneside, eller bør man sende fysiske kondolansekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvordan kan du vite det? Jeg mener det fra hjertet når jeg sier det 

Det kan nok hende, for meg grøsser jeg av det. Vet det er skikk og bruk, så vet at jeg får det ordet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett det i annonse. Og jeg synes egentlig den virker litt utidig. 

Å ikke ønske seg blomster, å sette inn annonse etter begravelse (og dermed unngå at folk kommer, ikke ønske seg blomster.. Alt dette er helt fint. 

Men å fortelle andre hvordan de skal te seg i begravelse? Det synes jeg ikke er innafor. 

Jeg hadde nok heller ikke forstått hva det betyr. Ikke bruke ordet kondolerer, eller å ikke snakke med nærmeste familie? Å komme i begravelse uten snakke mer de nærmeste fremstår veldig ufølsomt og uhøflig. 

Anonymkode: 488bf...036

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett det i annonse. Og jeg synes egentlig den virker litt utidig. 

Det er helt opp til de etterlatte å si fra hvordan de vil ha det. 

Å ikke ønske seg blomster, å sette inn annonse etter begravelse (og dermed unngå at folk kommer, ikke ønske seg blomster.. Alt dette er helt fint. 

Men å fortelle andre hvordan de skal te seg i begravelse? Det synes jeg ikke er innafor. 

Hvis du ikke kan etterfølge slik så har du lite empati og kan holde deg hjemme. 

Jeg hadde nok heller ikke forstått hva det betyr. Ikke bruke ordet kondolerer, eller å ikke snakke med nærmeste familie? Å komme i begravelse uten snakke mer de nærmeste fremstår veldig ufølsomt og uhøflig. 

Da har du ikke mye livserfaring. Da får du spørre en voksen. Hvis man har mista brått en ung person så er det så vondt at man vil fokusere med å få seg selv gjennom begravelsen og da har man ikke interesse av hva du syns er " innafor" . Det er ikke ditt valg! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt opp til de etterlatte å si fra hvordan de vil ha det. 

Hvis du ikke kan etterfølge slik så har du lite empati og kan holde deg hjemme. 

Da har du ikke mye livserfaring. Da får du spørre en voksen. Hvis man har mista brått en ung person så er det så vondt at man vil fokusere med å få seg selv gjennom begravelsen og da har man ikke interesse av hva du syns er " innafor" . Det er ikke ditt valg! 

Jeg er nærmere 60 faktisk, så antall begravelser skorter det ikke på. 

Og jeg vet at de som utformer dødsannonsen ikke er kun de eneste som er glad i en person som dør. 

En begravelse er ikke en privat affære, med mindre man setter inn dødsannonse etter begravelse. Det er ikke helt uvanlig.

Begravelser i Norge har mange tradisjoner som folk setter pris på. Å lage en regel som er vanskelig å tolke synes jeg er utidig. 

Du vet jo heller ikke hva de mener. Ingen snakk eller snakk uten å bruke ordet kondolerer 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...