Gå til innhold

Hva innebærer "vennligst ikke kondoler " i dødsannonser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Betyr det at de pårørende vil være helt i fred? Skal man unngå prat om den avdøde og heller bare nikke og smile når treffer den på gata?

Anonymkode: cc0a9...167

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betyr det at de pårørende vil være helt i fred? Skal man unngå prat om den avdøde og heller bare nikke og smile når treffer den på gata?

At du aldri sier ordet kondolerer til de pårørende. 
Noen vil kunne klare å forholde seg at du sier så trist at hen er død, andre vil ikke ha noe snakk om hen eller følelser rundt dødsfallet, fordi tapet er så stort og sitter så dypt, at ingen andre kan forstå hvordan det føles at hen er død. 
På samme måte som ingen blomster til hjemmet, da sender du ikke blomster hjem, men kan sende til gravferden. 

Anonymkode: 50d7a...4fb

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakini skrev (1 minutt siden):

At man ikke kommer bort å hilser på de i begravelsen, tenker jeg. 

Da hadde det stått vennligst ingen kondolanser under begravelsen/bisettelsen.  Vennligst ikke kondoler oppfatter jeg som et generelt påbud. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst ingen kondolanser betyr at man ikke ska gå bort i begravelsen og kondolere. Dette er en vanlig skikk i Norge at man gjør etter begravelsen. 

Anonymkode: 8487e...cf3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du aldri sier ordet kondolerer til de pårørende. 
Noen vil kunne klare å forholde seg at du sier så trist at hen er død, andre vil ikke ha noe snakk om hen eller følelser rundt dødsfallet, fordi tapet er så stort og sitter så dypt, at ingen andre kan forstå hvordan det føles at hen er død. 
På samme måte som ingen blomster til hjemmet, da sender du ikke blomster hjem, men kan sende til gravferden. 

Er det ordet kondolerer de misliker eller kondolerer i utvidet betydning som innebærer alle trøstende ord i situasjonen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vennligst ingen kondolanser betyr at man ikke ska gå bort i begravelsen og kondolere. Dette er en vanlig skikk i Norge at man gjør etter begravelsen. 

Anonymkode: 8487e...cf3

Men da hadde det vel stått  at det gjaldt under begravelsen? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da hadde det vel stått  at det gjaldt under begravelsen? Eller?

Det gjelder under begravelsen.

Anonymkode: 58826...101

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få kondolanser var for meg en stor del av det å bearbeide og akseptere tapet av personen. Det er vondt ja men allikevel godt når noen kondolerer og føler med en i smerten. Høres ut som noen har det ekstra vanskelig i tapet og vil være alene. Merkelig at de snakker for alle i familien på den måten. 

Anonymkode: f1bbd...7d6

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å få kondolanser var for meg en stor del av det å bearbeide og akseptere tapet av personen. Det er vondt ja men allikevel godt når noen kondolerer og føler med en i smerten. Høres ut som noen har det ekstra vanskelig i tapet og vil være alene. Merkelig at de snakker for alle i familien på den måten. 

Det som er rett for deg er ikke rett for andre. Det kan være en enorm påkjenning for f.eks avdødes ektefelle å skulle ta imot 250 kondolanser i en begravelse, gjerne fra folk man ikke egentlig vet hvem er. Man trenger hverken har det ekstra vanskelig eller ønske å være alene, man kan enkelt og greit slippe å ville snakke med gamle kolleger man ikke vet hvem er, tidligere skolekamerater, den som stod ved siden av i koret, naboen man flyttet vekk fra, venninnen til datteren ect. De fleste har mer enn nok støtte i nærmeste familie og vennekrets, og holder seg til dem. 

Anonymkode: a431c...178

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kondoler" er et utrolig kjipt og tomt ord. Noe man bare sier fordi man ikke kan eller ikke vil si noe ekte. 

Anonymkode: 1d867...7ba

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sånn hadde du det, men det er ikke fasiten for andre. 

Anonymkode: e4b56...97a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Kondoler" er et utrolig kjipt og tomt ord. Noe man bare sier fordi man ikke kan eller ikke vil si noe ekte. 

Det er ikke lett å vite hva man skal si i en slik situasjon, det blir ofte feil uansett hvordan man utrrykker det.  Hva kan man si som høres ekte ut?

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Merkeligere at en tilfeldig på kg mener å vite bedre enn pårørende de ikke kjenner. Når man skriver i dødsannonsen snakker man på vegne av de nærmeste pårørende, ikke hele slekten. Og det som står der må selvsagt respekteres.

Selv hadde vi ingen dødsannonse, og ga beskjed til de aller nærmeste at vi bare ønsket å ha med nettopp de aller nærmeste. Men det var utrolig hvor mange som regnet seg blant dem, typ venninner for 20 år siden eller tidligere nabo eller gått på kurs med i ungdommen. Og kondolere skulle de alle sammen, i lang kø ute i regnet. Så forstår godt at noen skriver ingen kondolanser.

Anonymkode: 376b8...9a9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har nok med seg selv og ikke takler telefoner, buketter på døren og kondolanse-kø etter begravelsen.

Anonymkode: fa39c...7bd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at man ikke skal gå bort i tur og orden og si til de nærmeste hvor trist og leit og vondt dette er, og i der hele tatt konstant minne dem på (i både ord og handling) at en de er glad i er død.

Det handler altså ikke om at de etterlatte synes ordet «kondolerer» er spesielt klinisk eller kjipt og heller vil at man uttrykker nøyaktig det samme med andre ord. Det handler om at de ikke ønsker å være gjenstand for evinnelige påminnelser og konfrontasjoner med dødsfallet. Enten det er ved ordet kondolerer eller på annet vis. 

Anonymkode: 12419...e3a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Avsporing. Uansett, kondolerer er et ord som er rettet mot sorgen et dødsfall er, og jo det uttrykker medfølelse. Man kan selvsagt bruke andre ord, men et tomt ord er det absolutt ikke. Er kanskje forståelsen av ordet som er vanskelig.  Til en nær venn vil man kanskje bruke noe annet for å uttrykke seg, og det er mer naturlig med flere ord. 

Anonymkode: e4b56...97a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er det ordet kondolerer de misliker eller kondolerer i utvidet betydning som innebærer alle trøstende ord i situasjonen?

Min oppfatning er at her er det ulikheter mellom ulike landsdeler. I østlandsområdet er gjerne kondolerer vanligere å slenge om seg enn i andre landsdeler og på landsbygda. 
Jeg vil trå og det er ulikheter mellom hvordan hvert enkelt menneske opplever og oppfatter både ordet kondolerer og jeg føler med deg, som ordet kondolerer betyr. 
Jeg har smertelig fått erfare hvordan meningsløse dødsfall påvirker en og kjennes, samtidig som jeg har opplevd endre med mye helseplager der det er trist at personen dør, men godt for den som lider å få slippe å lide mer selv om alle ville hatt den eldre her i livet lengst mulig. 
Hvordan man opplever dødsfall er ulikt, hvordan man opplever og ikke opplever at andre reagerer på dødsfall er og ulikt. Å oppleve at mennesker en har hatt en relasjon til i årevis, plutselig går over på den andre siden av gaten eller blir veldig opptatt på mobilen når enntreffer dem tilfeldig ute, etter et dramatisk dødsfall, viser at mange ikke vet eller klarer å forholde seg til den som har mistet. 
Det er faktisk verre at folk desperat unngår en enn at den andre sier jeg vet ikke hva jeg skal si til deg, fordi jeg aldri ha opplevd noe slikt tidligere og er uerfaren, for så å ikke si noe mer. Å skulle takle et annet menneskes usikkerhet i tillegg til sitt eget tap gjør ting bare verre, både for barn og voksne. 
Det er noe med å bare tåle å være stille sammen med et annet menneske som er i dyp sorg. Stillhet er i dag noe alle prøver å fylle med lyd. 
Man må føle seg frem, og se og prøve hva den sørgende klarer å motta uten å være påtrengende uten å være støyende og uten å omgå fordi man selv ikke vet. Og den sørgende må være åpen for at andre ikke nødvendigvis vet hvordan hen skal håndtere situasjonen. 
En uhyre vanskelig balansegang. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tull på deg! Ordet dekker alt man vil si på en kort og konsis måte. "Jeg føler med deg,jeg støtter deg "osv. 

Anonymkode: 3248e...74f

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...