AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #1 Skrevet 14. september 2024 I 2021 begynte jeg å bli deprimert, følte meg treg, brainfog med mere. Det ble blant annet tatt stoffskifteprøver som viste seg å være litt lav fritt t 4, normal tsh. I februar 21 var fritt t4 10.1 og tsh 1.8. I mai 21 fritt t4 8.5 og tsh 1.9 og i juli 21 fritt t4 9.3 og tsh 2.0. Ble satt på Levaxin for lavt stoffskifte og jeg føler meg endel bedre etter mange doseøkninger, men etter det har tsh blitt suprimert. Nå er fritt t4 på 16, men tsh 0.1. Siden tsh er lav mener lege jeg er overdosert, men tsh har aldri vært høy. Noen erfaringer her? Er redd for å seponere medisiner da jeg var veldig langt nede før oppstart av medisiner, er usikker på om dette er riktig vurdering? Blir veldig glad for om noen har inspill! Anonymkode: 0f5f9...c1f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #2 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I 2021 begynte jeg å bli deprimert, følte meg treg, brainfog med mere. Det ble blant annet tatt stoffskifteprøver som viste seg å være litt lav fritt t 4, normal tsh. I februar 21 var fritt t4 10.1 og tsh 1.8. I mai 21 fritt t4 8.5 og tsh 1.9 og i juli 21 fritt t4 9.3 og tsh 2.0. Ble satt på Levaxin for lavt stoffskifte og jeg føler meg endel bedre etter mange doseøkninger, men etter det har tsh blitt suprimert. Nå er fritt t4 på 16, men tsh 0.1. Siden tsh er lav mener lege jeg er overdosert, men tsh har aldri vært høy. Noen erfaringer her? Er redd for å seponere medisiner da jeg var veldig langt nede før oppstart av medisiner, er usikker på om dette er riktig vurdering? Blir veldig glad for om noen har inspill! Anonymkode: 0f5f9...c1f Når du står på stoffskiftemedisiner som inneholder virkestoffet Thyroxin så skal TSH ligge på mellom 0,40 og 1,5, for at pasienten skal være riktig dosert og unngå senskader blant annet beinskjørhet senere i livet. Oppgir ikke legene at du står på stoffskifte medisiner og dose til laboratoriet som analyserer prøvene så er detonere som skjer og prøvene kommer ikke ut med samme svaret som når dose er oppgitt. Jeg vet ikke hva, fordi jeg har glemt å spørre om dette. Dosen mange trenger som er selsomme for Thyroxin virkestoffet, varierer mellom sommer og vinterhalvåret. Dette er mangel leger og pasienter ikke klar over, og pas. Går derfor på samme dose gjennom hele året uten å kontrollere blodprøver. For noen fungerer det greit å stå på samme sose 365 dager i året, for andre som må dosen justeres i vinterhalvåret. Anonymkode: 44165...8ba
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #3 Skrevet 14. september 2024 Du har normale stoffskifteprøver og burde ikke startet på medisin. Heller antidepressiva. Har du vært hos indremedisiner? Fastleger har t.o lite kunnskap om dette i sin utdanning. Anonymkode: 8a567...66c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #4 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du har normale stoffskifteprøver og burde ikke startet på medisin. Heller antidepressiva. Har du vært hos indremedisiner? Fastleger har t.o lite kunnskap om dette i sin utdanning. Anonymkode: 8a567...66c Blodprøvene er tatt fra furst der refferanseferdi for fritt t4 er 11, så litt under refferanseverdi? Vet ikke hvorfor tsh ikke er høyere, synes stoffskifte er vanskelig å forstå... Hadde også veldig lavt bt og puls på det tidspunktet, treg mage og pistrete hår som falt av. Dette er jo veldig mye bedre i tilegg til at jeg klarer å tenke klarere. Hvis jeg slutter på medisinene, hvordan burde dette følges opp? Anonymkode: 0f5f9...c1f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #5 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Når du står på stoffskiftemedisiner som inneholder virkestoffet Thyroxin så skal TSH ligge på mellom 0,40 og 1,5, for at pasienten skal være riktig dosert og unngå senskader blant annet beinskjørhet senere i livet. Oppgir ikke legene at du står på stoffskifte medisiner og dose til laboratoriet som analyserer prøvene så er detonere som skjer og prøvene kommer ikke ut med samme svaret som når dose er oppgitt. Jeg vet ikke hva, fordi jeg har glemt å spørre om dette. Dosen mange trenger som er selsomme for Thyroxin virkestoffet, varierer mellom sommer og vinterhalvåret. Dette er mangel leger og pasienter ikke klar over, og pas. Går derfor på samme dose gjennom hele året uten å kontrollere blodprøver. For noen fungerer det greit å stå på samme sose 365 dager i året, for andre som må dosen justeres i vinterhalvåret. Anonymkode: 44165...8ba Hvorfor risikerer man benskjørhet ved lav tsh? Hvorfor er tsh så lav når fritt t4 ikke er høyere? Er erfaringen at man må opp eller ned i vinterhalvåret kontra sommerhalvåret? Har pleid å ta bp fastende på morgenen, tror ikke de har nevnt dosering til laben før 🤔 Anonymkode: 0f5f9...c1f
AprilLudgate Skrevet 15. september 2024 #6 Skrevet 15. september 2024 Tja. Jeg har gått lenge med enda lavere TSH og trodde jeg var bedre, men det smalt sakte og snikende. For et godt svar ville jeg påspandert en vurdering av Balderklinikken eller spesialist. For nå har du for høyt stoffskifte på gang grunnet overdosering av Levaxin.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #7 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Blodprøvene er tatt fra furst der refferanseferdi for fritt t4 er 11, så litt under refferanseverdi? Vet ikke hvorfor tsh ikke er høyere, synes stoffskifte er vanskelig å forstå... Hadde også veldig lavt bt og puls på det tidspunktet, treg mage og pistrete hår som falt av. Dette er jo veldig mye bedre i tilegg til at jeg klarer å tenke klarere. Hvis jeg slutter på medisinene, hvordan burde dette følges opp? Anonymkode: 0f5f9...c1f Hva de andre blodprøvenendine viste og viser er av mindre betydning enn hva TSH viste og viser. (Er der tatt antistoffer?) Du skal aldri slutte på medisiner på egenhånd. Når du har begynt på stoffskifte medisiner så har du som hovedregel «ødelagt» for naturlig produksjon av Thyroxin i kjertelen din. Derfor er de fleste leger restriktive med å starte behandling, før blodprøvene er litt mer på skjeve enn dine var. Thyroxin behandling er som hovedregel lovsang behandling. (Thyroxin er virkestoffet i stoffskiftemedisiner med ulike medisinnavn). AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor risikerer man benskjørhet ved lav tsh? Hvorfor er tsh så lav når fritt t4 ikke er høyere? Er erfaringen at man må opp eller ned i vinterhalvåret kontra sommerhalvåret? Har pleid å ta bp fastende på morgenen, tror ikke de har nevnt dosering til laben før 🤔 Anonymkode: 0f5f9...c1f Hvorfor man risikerer beinskjørhet ved ugreie verdier når man behandles med stoffskiftemedisiner, har ikke jeg lest meg opp på, men all seriøs medisinsk litteratur omtaler dette. Om man må opp eller ned i medisiner i vinterhalvåret må en se på blodprøver og hvordan en føler seg særlig rundt juletider og ut i januar. Stoffskiftemedisiner skal taes fastende, helst på morgenen, melk, jern, kalk og en rekke andre ting vi putter i munnen kan påvirke Thyroxin opptaket fra medisinene. Det viktigste er at man er påpasselig og tar medisinen til omtrent samme tid på døgnet og spiser omtrent like produkter de første timene etter at medisinen er tatt når en har kommet opp i passe vedlikeholdsdose. Mange sverger til Balderklinikken, eller rettere noen, mens andre sier aldri mer, fordi hjelpen der var den samme som de får hos fastlegene uten å få robbet bankkontoen sin. Å påstå at fastleger ikke kan noe om stoffskifte er tull, de lærer i dag om stoffskifte på en måte de ikke gjorde på 1960 tallet. Og noen må alltid inn i tråder og påstå at fastleger ikke kan noe om trådens tema. Skulle alle med stoffskifteproblemer sendes til spesialist så måtte vi hatt enormt mange endokrinologer, for det er endokrinologer og ikke indremedisinere som er spesialister på stoffskifte. Anonymkode: 44165...8ba
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #8 Skrevet 15. september 2024 Til deg over; en endokrinolog er en indremedisiner. Man begynner normalt ikke på stoffskiftehormoner med mindre tsh er over 10, eller man har utviklet antistoffer (anti-tpo). Fritt T4 på 11 sier lite til ingenting da verdiene varierer gjennom dagen. Ta kontakt med fastlegen din ts. Anonymkode: 8a567...66c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #9 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 16.24): Du har normale stoffskifteprøver og burde ikke startet på medisin. Heller antidepressiva. Har du vært hos indremedisiner? Fastleger har t.o lite kunnskap om dette i sin utdanning. Anonymkode: 8a567...66c Jeg angrer som en hund på at jeg ikke fikk stoffskiftet på g, før fastlegen prakket på meg antidepressiva og senskader. Jeg hadde gått på Levaxin i noen år, uten å følge opp, og var gradvis blitt undermedisinert. Anonymkode: 92342...ce2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #10 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 14.01): Hva de andre blodprøvenendine viste og viser er av mindre betydning enn hva TSH viste og viser. (Er der tatt antistoffer?) Du skal aldri slutte på medisiner på egenhånd. Når du har begynt på stoffskifte medisiner så har du som hovedregel «ødelagt» for naturlig produksjon av Thyroxin i kjertelen din. Derfor er de fleste leger restriktive med å starte behandling, før blodprøvene er litt mer på skjeve enn dine var. Thyroxin behandling er som hovedregel lovsang behandling. (Thyroxin er virkestoffet i stoffskiftemedisiner med ulike medisinnavn). Hvorfor man risikerer beinskjørhet ved ugreie verdier når man behandles med stoffskiftemedisiner, har ikke jeg lest meg opp på, men all seriøs medisinsk litteratur omtaler dette. Om man må opp eller ned i medisiner i vinterhalvåret må en se på blodprøver og hvordan en føler seg særlig rundt juletider og ut i januar. Stoffskiftemedisiner skal taes fastende, helst på morgenen, melk, jern, kalk og en rekke andre ting vi putter i munnen kan påvirke Thyroxin opptaket fra medisinene. Det viktigste er at man er påpasselig og tar medisinen til omtrent samme tid på døgnet og spiser omtrent like produkter de første timene etter at medisinen er tatt når en har kommet opp i passe vedlikeholdsdose. Mange sverger til Balderklinikken, eller rettere noen, mens andre sier aldri mer, fordi hjelpen der var den samme som de får hos fastlegene uten å få robbet bankkontoen sin. Å påstå at fastleger ikke kan noe om stoffskifte er tull, de lærer i dag om stoffskifte på en måte de ikke gjorde på 1960 tallet. Og noen må alltid inn i tråder og påstå at fastleger ikke kan noe om trådens tema. Skulle alle med stoffskifteproblemer sendes til spesialist så måtte vi hatt enormt mange endokrinologer, for det er endokrinologer og ikke indremedisinere som er spesialister på stoffskifte. Anonymkode: 44165...8ba Jeg har gått på Levaxin mot lavt stoffskifte i mange år, men aldri følt meg frisk. Og når jeg har sagt dette til legen så har hun bare svart at prøvene er fine. Nå var jeg tilfeldigvis selv sett at det står alle steder (Stoffskifteforbundets sider, NHI.no, Tidsskriftet osv osv) at tsh skal være mellom 0,5-1,5 for de som er under behandling for lavt stoffskifte. Og at disse verdiene IKKE skal forveksles med referanseverdiene for friske personer som ikke har lavt stoffskifte. Og når jeg nå ser tilbake på prøvene som er tatt og tilbakemeldingene fra legen alle disse årene, så ser jeg at dette har hun tydeligvis ikke visst. Min tsh har vært for høy, men med beskjed fra om at den er innenfor normalområdet. Altså har jeg vært undermedisinert. Det syke her er at dette står ikke begravd langt inni en fagbok for leger heller, dette er bare et tasteklikk unna, klart og tydelig på de mest åpenbare stedene. Jeg har følt meg dårlig i flere år, ikke greid å jobbe og ikke hatt noe liv, og bare fått høre at «alt er fint, prøvene er fine. Det er nok psykisk». Så i dette tilfellet hadde hvertfall ikke fastlegen peiling. Anonymkode: 0bd13...115
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #11 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått på Levaxin mot lavt stoffskifte i mange år, men aldri følt meg frisk. Og når jeg har sagt dette til legen så har hun bare svart at prøvene er fine. Nå var jeg tilfeldigvis selv sett at det står alle steder (Stoffskifteforbundets sider, NHI.no, Tidsskriftet osv osv) at tsh skal være mellom 0,5-1,5 for de som er under behandling for lavt stoffskifte. Og at disse verdiene IKKE skal forveksles med referanseverdiene for friske personer som ikke har lavt stoffskifte. Og når jeg nå ser tilbake på prøvene som er tatt og tilbakemeldingene fra legen alle disse årene, så ser jeg at dette har hun tydeligvis ikke visst. Min tsh har vært for høy, men med beskjed fra om at den er innenfor normalområdet. Altså har jeg vært undermedisinert. Det syke her er at dette står ikke begravd langt inni en fagbok for leger heller, dette er bare et tasteklikk unna, klart og tydelig på de mest åpenbare stedene. Jeg har følt meg dårlig i flere år, ikke greid å jobbe og ikke hatt noe liv, og bare fått høre at «alt er fint, prøvene er fine. Det er nok psykisk». Så i dette tilfellet hadde hvertfall ikke fastlegen peiling. Anonymkode: 0bd13...115 Dette du skrive her har jeg gjentatt gang etter gang i tråder her inne om stoffskiftet. Min tidligere fastlege har lært meg grundig opp i hva verdiene på blodprøvene skal være. Og når en er behandlet med stoffskiftemedisiner (jeg bruker noen annet enn Levaxin), så skal dosering siste uken skrives på blodprøvene som info til de som analyserer blodprøvene. Jeg vet ikke hva de gjør med blodprøvene men dette har tydeligvis betydning for hvordan resultatet kommer ut. Ved overgang til ny fastlege så ble ikke medisindosering skrevet på blodprøvene da de ble sendt til analyse. Resultatet ble at jeg fikk feil dose medisiner og hadde det dårlig over flere måneder. Når så dosering ble skrevet på, så fikk fastlegen merknad på svarene om at dette skulle vært informert om tidligere, og dosene med medisiner ble endret. Hvor en lege er utdannet er av betydning for hvilken lærdom hen har fått ang. Stoffskiftet, særlig for de legene som nå har gått av eller nærmer seg til å ga av for aldersgrensen. Dagens leger og yngre leger får en helt annen opplæring. En meget godt kjent sak at noen aldri blir bra av sin stoffskiftesykdom selv om blodprøvene ser bra ut. Man kan og ha flere sykdommer samtidig der man ikke vet om det er stoffskiftet elelr den/de andre sykdommene som gjør at kroppen ikke føles bra. AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 17.06): Til deg over; en endokrinolog er en indremedisiner. Man begynner normalt ikke på stoffskiftehormoner med mindre tsh er over 10, eller man har utviklet antistoffer (anti-tpo). Fritt T4 på 11 sier lite til ingenting da verdiene varierer gjennom dagen. Ta kontakt med fastlegen din ts. Anonymkode: 8a567...66c En endokrinolog er en indremedisiner med spesialutdannelse innen Endokrine kjertler/sykdommer. En kardiolog eller en lungespesialist er en indremedisiner som har valgt å spesialutdanne seg på hjertet eller lunger etter at henner ferdig som indremedisiner. Skal du lære opp andre i noe du selv ikke kan? Der finnes ingen regel som sier at man begynner på Thyroxinbehandling (som er virkestoffet i medisinene), med mindre TSH er over 10. Helelr ingen regel som sier at antistoffer eller andre stoffskifteprøver skal være over ett visst nivå. Man vurderer individuelt hva blodprøvene viser og hvilke symptomer pasienten har. Og begynner man først på stoffskiftemedisiner så er dette en livslang behandling, slik at man kan ikke bare begynne å prøve om medisinen virker, fordi man da skader kroppens naturlige stoffskiftehormonproduksjon. Anonymkode: 44165...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå