Gå til innhold

Salg av bolig, hva er lurt i forhold til prisantydning det legges ut for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal selge boligen, og er i tvil om hva som er i lurt i forhold til prisen det legges ut for.

Vi har foreløpig fått en sprikende prisantydning, la oss si 6.5 mill til 6.9 mill. Hvis vi ikke får 6.5 kommer vi ikke til å selge. Det vet også megler.

Legges boligen ut for 6.7, kan vi vurdere bud litt under. Legges den ut for 6.5, er det ikke et alternativ å vurdere bud lavere. 

Vi vet at det ihvertfall er 3 potensielle kjøpere som venter på at boligen skal komme ut. Så sjansen for at det blir budkrig er absolutt til stedet.

Noen som kan komme med råd og tanker?

Anonymkode: bdeae...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde valgt det høyeste. Hva sier megler dere burde gjøre?

Anonymkode: 524a5...6ac

Skrevet

Fordelen med å legge prisantydning lavt, er at det kan «lokke» flere potensielle kjøpere påvisning, som kan bli såpass fristet at det blir heftig budkrig. Men siden dere allerede har potensielle interessenter, så tenker jeg at boligen til en viss grad vil selge seg selv. Så da er det kanskje lurt å legge seg et sted mellom 6,5 og 6,9. Eksempelvis 6,7. Da er dere «sikret» mot de laveste budene og kan takke nei til et bud på 6,5. Samtidig legger dere dere ikke helt i drt øverste sjiktet, noe som kan skremme potensielle kjøpere.

Anonymkode: a4f77...e1d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordelen med å legge prisantydning lavt, er at det kan «lokke» flere potensielle kjøpere påvisning, som kan bli såpass fristet at det blir heftig budkrig. Men siden dere allerede har potensielle interessenter, så tenker jeg at boligen til en viss grad vil selge seg selv. Så da er det kanskje lurt å legge seg et sted mellom 6,5 og 6,9. Eksempelvis 6,7. Da er dere «sikret» mot de laveste budene og kan takke nei til et bud på 6,5. Samtidig legger dere dere ikke helt i drt øverste sjiktet, noe som kan skremme potensielle kjøpere.

Anonymkode: a4f77...e1d

Takk for svar. Bud på 6,5 kan vi godta, men vi selger ikke til under 6,5.

Er bare litt redd for at det vil være vanskeligere å få over 6,5, dersom det legges ut for det.

ts

Skrevet

Jeg hadde valgt det høyeste. Hva sier megler dere burde gjøre?

Har ikke snakket med megler om dette enda. Skal ta en prat over helga. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er bare litt redd for at det vil være vanskeligere å få over 6,5, dersom det legges ut for det.

Erfaringsmessig starter de fleste med å legge inn bud et par hundre tusen under prisantydning, så du risikerer at budkrigen blir liggende lavt før noen hopper av. 

Enkelte legger også inn bud på prisantydning umiddelbart, noe som ofte virker dempende på videre budrunde, mange blir avskrekket av det. 

Du vet også om flere som allerede er interessert. 

Derfor hadde jeg lagt meg litt over. 

• Liker 2
Skrevet

Skal selge boligen, og er i tvil om hva som er i lurt i forhold til prisen det legges ut for.

Vi har foreløpig fått en sprikende prisantydning, la oss si 6.5 mill til 6.9 mill. Hvis vi ikke får 6.5 kommer vi ikke til å selge. Det vet også megler.

Legges boligen ut for 6.7, kan vi vurdere bud litt under. Legges den ut for 6.5, er det ikke et alternativ å vurdere bud lavere. 

Vi vet at det ihvertfall er 3 potensielle kjøpere som venter på at boligen skal komme ut. Så sjansen for at det blir budkrig er absolutt til stedet.

Noen som kan komme med råd og tanker?

Har du bundet deg til en megler, før du har fått prisantydning fra minst tre ulike meglerfirmaer? 
Det er megler som avgjør hvor prisantydning skal ligge, og det er interessen i markedet som avgjør hvor mye folk er villig til å tilby for nettopp din bolig. 
Her er nok av tråder om kjøpere og skambud. Og selgerne selv ønsker forståelig nok høyest mulig pris for boligen de selv har. Men å sette prisantydning så høyt at du skremmer folk bort fra visning, og dermed og går glipp av en mulig budkrig, er det smart? 

Anonymkode: c1841...d09

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk er ikke at folk kategorisk byr under prisantydning, hvis prisen er riktig i utgangspunktet.

Om du går ut for høyt risikerer du at færre er interessert, og at de som er interessert venter og ser om dere setter ned prisen. Dess flere visninger dere har, dess mer skeptisk blir folk. Jeg ville gjort alt for å øke sannsynligheten for en budrunde og salg etter første visning.

Hvis du er veldig usikker ville jeg tatt meglers råd.

Anonymkode: da605...1e6

Skrevet

Hvis du har interesserte hvorfor i drt hele tatt legge ut bolig for salg? Kan jo selge den uten å legge den ut 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du bundet deg til en megler, før du har fått prisantydning fra minst tre ulike meglerfirmaer? 
Det er megler som avgjør hvor prisantydning skal ligge, og det er interessen i markedet som avgjør hvor mye folk er villig til å tilby for nettopp din bolig. 
Her er nok av tråder om kjøpere og skambud. Og selgerne selv ønsker forståelig nok høyest mulig pris for boligen de selv har. Men å sette prisantydning så høyt at du skremmer folk bort fra visning, og dermed og går glipp av en mulig budkrig, er det smart? 

Anonymkode: c1841...d09

Megler avgjør i samarbeid med selger. Selger har siste ord. Solgte ifjor, megler foreslo 5,9 mill. Så kom tilstandsrapport med TG 3 på drenering og bad. Da ville megler droppe pris til 5.5 mill. Jeg sa vi legger det ut for 5.65 mill. Det solgt for prisantydning dagen etter visning. Poenget er at selger har siste ord. Jeg ville lagt det på høyeste prisantydning. 

Anonymkode: e5924...c0e

Skrevet

Og, om det er flere interesserte, hvorfor legge lav pris? Hos meg var det og interesseliste, og en av de ville absolutt kjøpe vraket av et hus 😀, de ville ha nøyaktig den beliggenheten.

Anonymkode: e5924...c0e

Skrevet
lise1234 skrev (6 minutter siden):

Hvis du har interesserte hvorfor i drt hele tatt legge ut bolig for salg? Kan jo selge den uten å legge den ut 

Fordi vi signerte kontrakt med megler før vi viste om disse. Nå som vi uansett må betale megler ønsker vi at det skal ut på markedet.

Boligen ligger i et område hvor det sjeldent selges. Men vi må treffe på de som ønsker seg til akkurat dette området, hvis vi er heldige (som det kan se ut at vi er) er det flere som ønsker seg hit akkurat nå. Som gjør at prisen kan presses litt opp.

Ettersom vi ikke har kjøpt noe nytt enda, har vi ikke veldig hast med å selge og kan derfor velge å avslå hvis vi ikke får det vi ønsker. 

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Vi la ut litt under det vi ønsker å selge for, men får ingen bud. En leilighet nær Oslo, men markedet virker steindødt nå. Ser de samme boligene uke etter uke. Nesten alle har hatt visninger uten bud. Mange skal selge hus for å kjøpe leilighet, eller motsatt. Men de får ikke solgt siden egen bolig, og dermed ikke råd til å by på en ny, Det er rart å lese i avisene om boligmangel, for det virker stikk motsatt. 

Anonymkode: 4bbf3...b12

Skrevet
lise1234 skrev (21 minutter siden):

Om man kjenner til hele tre som er interesserte, så er det garantert mange flere. Da er det et attraktivt objekt.

Vi holdt oss helt lavt sist vi kjøpte, selv om vi kjente selgerne. Også på visning. Hoppet på mot tampen av budkrigen og vant, langt over takst. Eneste vi var sikre på var at de ikke var villig til å selge før visning, da ville vi jo flagget interesse. 

Anonymkode: 24655...a06

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi la ut litt under det vi ønsker å selge for, men får ingen bud. En leilighet nær Oslo, men markedet virker steindødt nå. Ser de samme boligene uke etter uke. Nesten alle har hatt visninger uten bud. Mange skal selge hus for å kjøpe leilighet, eller motsatt. Men de får ikke solgt siden egen bolig, og dermed ikke råd til å by på en ny, Det er rart å lese i avisene om boligmangel, for det virker stikk motsatt. 

Anonymkode: 4bbf3...b12

Annet sted i landet her. Ser det er ganske god røring i markedet. Noe blir liggende lenge, typisk gamle eneboliger og eneboliger uten utleie.

Veldig spent på hvordan det går for oss.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Annet sted i landet her. Ser det er ganske god røring i markedet. Noe blir liggende lenge, typisk gamle eneboliger og eneboliger uten utleie.

Veldig spent på hvordan det går for oss.

ts

Kan legge til at det boligmarkedet her aldri stoppet opp. Og en av få plasser det prisveksten har fortsette å stige de siste årene.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...