Gå til innhold

Fordommer mot hundeeiere(bare for gøy)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 12.43):

Min fordom er mot de som har fordommer overfor alt av hunderaser som er litt flatere i trynet enn gjennomsnittet. Dumskap på høyt nivå. Gjøre litt research før man slenger ut meninger kanskje?

Anonymkode: f547c...6d7

Dette mente jeg også helt til min griffon fikk boas. Grusom sykdom med fatalt utfall. Sjeldent sett en sånn lidelse som han gikk igjennom - og sannsynligvis pintes med i lang tid før vi oppdaget det. Virkelig, ufatterlig grusomt!

Til tema: engelsk staff: tøff i trynet, ville ha en «nannydog» - den er så snill med barn skjønner du! Sier de alle om kamphunden sin 🙄

Springer spaniel eller malinois: ivrige, svært dyktige hundefolk og tjenestehund 

pomeranian: høyt elsket tilbehør 

setter: vestkantfolk som vil se ut som friluftsfolk

 

Anonymkode: 5c76a...431

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe fordommer mot noen som helst bare du klare å ta rede på hunden. Spiller inge rolle om det er afrikansk gjeterhund eller pitbull bare den har lært hva oppførsel er. Har mista en hund på 7kg til en tulling med status hund uten oppdragelse. Hunden kan jo ikke no for det så der var det eier som fikk det. Håper han har vondt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder som velges fordi eieren (dame) ikke har barn og føler for å ha et leketøy hun kan kle på og vaske med masse såper og dilldall. Har sett noen slike på YouTube, og jeg tenker stakkars hund.

Anonymkode: 13e13...3ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 14.29):

Bichon, toypuddel, pomchi og alle blandingene rundt dem: Gir hunden 5min tur hver dag, har hund som pyntepute. Hunden er gjerne knurrete/bjeffete av seg mot andre hunder.

 

Anonymkode: f76ab...5cb

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alt av toy/miniatyr-hunder - Folk som egentlig kjøper seg et tilbehør, har null peiling på hunder, men kommer unna med det fordi bikja blir en nervøs skapning de kan stikke ned i veska si slik at den ikke trenger å være hund. Kan ikke oppdra hunden, da den tåler da ikke å bli snakket til/håndtert, dakars liten!

Anonymkode: e7e9b...ccd

Åh, dette er jo en tråd om 'morsomme fordommer', men jeg hadde en toypuddel i femten år. Vi var på langtur hver dag, hun var med på masse kurs, og gjorde det godt på agility. Det var spesielt gøy at hun på blodsporkurs var den som gjorde det best, som eneste hund som ikke skulle brukes i jakt, og jeg må innrømme at jeg var stolt da, spesielt da jeg så oppsynet på jakthundeierene som hadde ledd av oss da vi møtte opp.

Hun kunne være med overalt, og de gangene hun kom med lyder, var hjemme eller ute, men kun under lek, når hun ble kjempeglad. Jeg kunne sikkert ha trent det av henne, men jeg syntes det var greit. Det var gode lyder.

Hun var aldri et tilbehør. Hun var utrolig smart. Hun var hjertet mitt, hun fikk lov til å være en hund, og hun var den beste hunden jeg kunne ha bedt om.

Anonymkode: aee6c...dd7

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en staff. Ikke tatoveringer 😂

har fordommer mot «alle» i byen som har boarder collie. De er overambisiøse, tror de trenger en arbeidshund fordi de er så aktive, men trenger egentlig en selskapshund.

Anonymkode: a7618...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammeldagse jegere som har hunden i en liten hundegård hele året unntatt i jakta.

Folk med muskelhunder.

Folk som ikke har satt seg inn i rasen de har skaffet seg.

Folk som ikke oppdrar små hunder som en hund.

Folk som ikke tester hundene for sykdommer før de avler.

Folk med flatsnutede hunder.

Lista er lang. 

Anonymkode: e5493...15b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns denne tråden var gøy jeg 😃

Jeg har Golden, og måtte google hva "ya basic" betyr, og ja, det er treffende for meg 😅

Anonymkode: 43002...6c5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (På 15.9.2024 den 12.50):

Dette, Disse smårasene er like mye hund som større raser og krever like mye av eieren, ikke rart de blir gneldre bikkjer. 

Jeg har en slik liten hund. Bjeffer en del når jeg er hjemme. Går turer. Blir behandlet likt som min litt større hund. Gneldring er ikke lett å få av de, hjelper ikke at jeg gjør det samme med den som den andre. Noen raser har lettere for å bjeffe en del en andre bare

Anonymkode: 1d03c...f9d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 12.47):

Hvorfor skulle man ikke ha fordommer mot det? Det er jo dyreplageri.

Anonymkode: 5c65c...e94

Da har ikke du oversikt heller. Det er ikke alle flat-nese raser som har problemer..

Anonymkode: f547c...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da har ikke du oversikt heller. Det er ikke alle flat-nese raser som har problemer..

Anonymkode: f547c...6d7

Hvilke flatneser har ikke problemer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette mente jeg også helt til min griffon fikk boas. Grusom sykdom med fatalt utfall. Sjeldent sett en sånn lidelse som han gikk igjennom - og sannsynligvis pintes med i lang tid før vi oppdaget det. Virkelig, ufatterlig grusomt!

Til tema: engelsk staff: tøff i trynet, ville ha en «nannydog» - den er så snill med barn skjønner du! Sier de alle om kamphunden sin 🙄

Springer spaniel eller malinois: ivrige, svært dyktige hundefolk og tjenestehund 

pomeranian: høyt elsket tilbehør 

setter: vestkantfolk som vil se ut som friluftsfolk

 

Anonymkode: 5c76a...431

Trist med Griffon hunden din. Boas er dritt. Men rett avl og en bevisst valpekjøper kan nærmest utelukke Boas, selv på en rase som engelsk bulldog. Nå er jo den allerede forbudt. Griffon har sjeldne funn av Boas. Petit brabancón varianten nærmest aldri.. Du/hunden din har vært særlig uheldig.

Skal du nulle risiko for Boas eller også forby raser med risiko kan du ta med en hel haug på listen, inkl Chihuahua. Og den har vel lang nese har den ikke?

Her til lands finnes det også sertifiserte veterinærer som utreder og graderer Boas. Det utføres kirurgi ved alt fra moderate tilfeller..

Overvekt glemmer man ofte bort. En overvektig labrador kan ha samme pustebesvær og kondisjons-lidelser som en hund med påtruffet Boas. Boas kan løses med kirurgi. Overvekt hos hund må løses hos en bevisst hundeeier.

Plagsom Boas er mindre utbredt enn man tror. Universitetet i Cambridge har en spesialgruppe som har forsket på Boas gjennom 10 år.

 

57151A7D-5FCF-466C-8A8B-2A62BA1E9B03_1_201_a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha veldig treffende når det gjelder doodle og vår familie i alle fall 😂 

Anonymkode: ec605...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har ikke du oversikt heller. Det er ikke alle flat-nese raser som har problemer..

Anonymkode: f547c...6d7

Jo. At eier ikke innser det er jo bare tragisk.

Anonymkode: 5c65c...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ekstremt fordommer mot folk som kjøper seg hunder av typen flat nese, unormal lang rygg eller blandinger som åpenbart kan føre til stressa hunder (jakt+gjeting, trekkhund+gjeting osv). Og ekstremt fordommer mot de som absolutt skal forsvare disse flatnesehundene med klør og nebb og påstå at «hvis man baaaare kjøper fraaa en seriøøøøs oppdretter så er det fint og flott» selv om disse gang på gang har bevist seg å avle på syke hunder. Det er uforståelig for meg at noen frivillig vil betale penger for dyremishandling og sitte igjen med en hund med redusert livskvalitet og potensielt lidelse. 

Anonymkode: aae35...ffd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mange av disse egentlig 😂 Har vel selv fordommer mot dem med husky/ border collie og travelt familieliv- de hundene kan umulig få nok oppfølging. Også temmelig enig i at altfor mange miniatyrhunder ikke får være hund. 

Vil dog legge til at jeg bor et sted hvor jeg ikke ser så mye av dette som dere sikkert gjør i større byer. Her går vi visst litt mot strømmen 😅 Jeg bor like ved et veldig mye brukt turområde og passerer mange turgåere uansett hva jeg skal. Her har vi verdens søteste, spinkle, eldre dame som går med en STOR schæfer. Den er snill som et lam, aner ikke størrelsen sin og leker så fint med min lille turbo av en terrier. Vi har en gammel mann som trener seg opp etter slag som går med tidenes mest tålmodige staff. Vi har en kraftig mann som legger ut på langtur hver dag- eller kler seg i all fall opp med turutstyr og sekk- og har minitaturhunden sin festet i magebelte foran seg. Nesten ingen er som fordommene og det er veldig morsomt å se. Det er mange flere, men det var dem jeg kom på i farten 😃

Anonymkode: 7bb08...43e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 15.04):

"Provosert" her. 😂 Har engelsk setter som blir brukt på jakt og er med på mye friluftsliv. Ville IKKE ha hatt den rasen hvis jeg ikke hadde kunnet bruke han på jakt. Det er helt grusomt å se en Setter i byene, og eventuelt "sprengt" etter en jaktdag de ikke har blitt trent til resten av året. (Den største nytten vi har hatt av GPS'en er da en byfis skulle "redde" hunden som så sliten ut, og tok han med seg til bilen sin. Hadde vi ikke hatt GPS på hunden, så ville vi ha vært ute i terrenget og søkt etter hunden i timesvis. Vi så mannen gå med en hund, men trodde ikke det var vår hund han hadde tatt)

Mine fordommer, utenom byfolk som kjøper seg jakthunder for at det skal matche hytta, bilen eller de nyinnkjøpte turklærne med press i buksa. 

Alaskan Malamute - folk som vil fremstå som veldig tøffe villmarksfolk og ikke skjønner at de har valgt en av de mest strie polarhundrasene. Ender ofte med å ha hunden mest ute i løpestreng eller hundegård, da røytinga ble for overveldende. Kaller gjerne hunden sin for "Mallamutten min". 

Doodle - uinntelligente folk som vil ha hund kun for å kunne si at de har hund, og ukritisk betaler blodpris for en valp som kan bli hva som helst.

Alt av toy/miniatyr-hunder - Folk som egentlig kjøper seg et tilbehør, har null peiling på hunder, men kommer unna med det fordi bikja blir en nervøs skapning de kan stikke ned i veska si slik at den ikke trenger å være hund. Kan ikke oppdra hunden, da den tåler da ikke å bli snakket til/håndtert, dakars liten! 

Anonymkode: e7e9b...ccd

Ha ha, du kan ikke mye om malamute 😅 Malamuter er mye ute i hundegård fordi de blir altfor varme innendørs. Ikke fordi de røyter. Ellers er ikke en malamute veldig stri. Den er faktisk mye mykere enn sitt rykte. Ja, den har ofte stort jaktinstinkt og er sterk som en bjørn, men samtidig en snill kosebamse som liker både å slappe av og å henge med familien sin. Hvis man ønsker å vinne lydighetskonkurranser bør man kanskje se seg om etter an annen rase. Men malamuten elsker mennesker og er svært sosial. En allsidig hund som kan være med på det meste. Snill med barn.Man trenger ikke være en Lars Monsen for å ha en malamute. Det holder at man er glad i å være utendørs og kan gi den nok turer. Sånn er det jo også med mange andre hunderaser, ikke noe spes for malamuten det.

Anonymkode: dea2a...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ha ha, du kan ikke mye om malamute 😅 Malamuter er mye ute i hundegård fordi de blir altfor varme innendørs. Ikke fordi de røyter. Ellers er ikke en malamute veldig stri. Den er faktisk mye mykere enn sitt rykte. Ja, den har ofte stort jaktinstinkt og er sterk som en bjørn, men samtidig en snill kosebamse som liker både å slappe av og å henge med familien sin. Hvis man ønsker å vinne lydighetskonkurranser bør man kanskje se seg om etter an annen rase. Men malamuten elsker mennesker og er svært sosial. En allsidig hund som kan være med på det meste. Snill med barn.Man trenger ikke være en Lars Monsen for å ha en malamute. Det holder at man er glad i å være utendørs og kan gi den nok turer. Sånn er det jo også med mange andre hunderaser, ikke noe spes for malamuten det.

Anonymkode: dea2a...dbe

Men hva gjør du hvis den får lyst til å spise en hare i skogen?  Det er vel et fåtall som klarer å holde igjen en såpass stor hund.

Anonymkode: 5c65c...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva gjør du hvis den får lyst til å spise en hare i skogen?  Det er vel et fåtall som klarer å holde igjen en såpass stor hund.

Anonymkode: 5c65c...e94

Har ingen problemer med det. Den får lyst på hare og rådyr stadig vekk 😊 Jeg er ei lita dame, og har ingen problemer med å holde han igjen. Man lærer seg teknikk, og har alltid dobbel sikring på hunden i områder der man kan møte på slike dyr. Den doble sikringen har jeg fordi jeg kan være redd for at bånd, seler etc kan ryke. Kjøper alltid kvalitetsutstyr for å minimere sjansen for det.

Anonymkode: dea2a...dbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...