Gå til innhold

Fordommer mot hundeeiere(bare for gøy)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere noen fordommer mot hundeeiere av enkelte raser? Tenker ikke at "alle" er sånn, men bare litt stereotypier av enkelte raseeiere. Hadde vært morsomt å høre hva andre tenker. Mine er ca slik:

Engelsk staffordshire: Litt røft ytre, gjerne tattoveringer, skulle gjerne hatt amstaff om det var lovlig. Har gått på "livets harde skole"

Flatcoated retriver: Turmenneske(vil i allefall fremstå slik) og seriøs i karrieren, litt opptatt av status

Chihuahua/Yorkshire: Ikke så interessert i hund eller turliv, har gjerne også katt, lavere utdanning 

Spisshund: Mer seriøst villmarksmenneske og vil gjerne fronte dette. Her går det i toppturer og marka i stedet for kino og fest.

Border collie: Enten helt i skalaen av å ikke ha peiling på hund, eller veldig interessert i hundetrening. Utadvent og litt innpåslitne som person. 

Doodle: Har lite hundekunnskap, kjøpte hund på grunn av barna. Sliter med hundeoppdragelsen. Er veldig sosial og har stor bekjentskapskrets.

Hva er deres fordommer?

 

Anonymkode: 5c02e...6c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arti det du sier om spisshund, vet ikke om det også gjelder japansk spisshund? Virker som de fleste i miljøet har dem for selskap, det er mange couch potatoes 😂 

Min fordom er mot de som kjøper hunder som lider, fransk bulldog, mops og andre raser som er ukritisk avla. Jeg tenker at de generelt sett er ganske ego folk som ikke følger så veldig med på eller bryr seg om utfordringer i samfunnet eller verden for øvrig. Deres verden handler om dem selv og begrenser seg til en radius på noen km. Overfladiske interesser, eller total mangel på interesser.

Anonymkode: 6291e...c24

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arti det du sier om spisshund, vet ikke om det også gjelder japansk spisshund? Virker som de fleste i miljøet har dem for selskap, det er mange couch potatoes 😂 

Min fordom er mot de som kjøper hunder som lider, fransk bulldog, mops og andre raser som er ukritisk avla. Jeg tenker at de generelt sett er ganske ego folk som ikke følger så veldig med på eller bryr seg om utfordringer i samfunnet eller verden for øvrig. Deres verden handler om dem selv og begrenser seg til en radius på noen km. Overfladiske interesser, eller total mangel på interesser.

Anonymkode: 6291e...c24

Tenkte først og fremst de større "bamsene". 😅

Ja det er jeg enig i! Det er veldig trist å se. Enten er det uvitenhet eller så bryr de seg katta om dyrevelferd. 

Anonymkode: 5c02e...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg synes flere av disse treffer utifra hva jeg selv har observert. 

Pomeranian: hunden er litt tilbehør i livet til eieren. Eier elsker gjerne hunden, men har fint lite peiling på hund. Tenker hunden er et unntak for "hund forbudt" på butikker og spisesteder.

Engelsk setter/elghund: eid av middelaldrende eller godt voksen mann som er opptatt av, eller innbiller seg opptatt, av friluftsliv og mulig jakt. Litt av den gamle skole i hundeoppdragelse, fnyser av "pølsetanter". Tenker refleks og gps veier opp for manglende kontroll i skog og mark. 

Schæfer: kvinne med litt dominerende personlighet. Veldig engasjert og strukturert i hundetrening. Driver gjerne med en form for hundesport. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (22 minutter siden):

Haha, jeg synes flere av disse treffer utifra hva jeg selv har observert. 

Pomeranian: hunden er litt tilbehør i livet til eieren. Eier elsker gjerne hunden, men har fint lite peiling på hund. Tenker hunden er et unntak for "hund forbudt" på butikker og spisesteder.

Engelsk setter/elghund: eid av middelaldrende eller godt voksen mann som er opptatt av, eller innbiller seg opptatt, av friluftsliv og mulig jakt. Litt av den gamle skole i hundeoppdragelse, fnyser av "pølsetanter". Tenker refleks og gps veier opp for manglende kontroll i skog og mark. 

Schæfer: kvinne med litt dominerende personlighet. Veldig engasjert og strukturert i hundetrening. Driver gjerne med en form for hundesport. 

Kjenner meg også igjen i disse, veldig treffende😂 Når vi fikk oss valp(av en hunderase hvor fordommene ofte er; ikke interessert i hundetrening) så møtte vi på ei med schæfer. Hun skulle lære oss masse, og sto lenge og forklarte og instruerte. Vi hadde jo hatt flere hunder før av ulike raser, men hun var veldig hyggelig da så lot henne bare snakke. Så det var litt morsomt da, der sto vi på hver vår side med hver våre fordommer ovenfor hverandre, haha.

Anonymkode: 5c02e...6c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settere: rike vestkantsosser som bare har hund fordi det matcher hytta

Doodle: førstegangseiere som ikke har peiling på hund og er overrasket over at hunden ikke kommer ferdig oppdratt. Sliter med hunden og mener hardnakka at det er en rase.

 

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kjenner meg også igjen i disse, veldig treffende😂 Når vi fikk oss valp(av en hunderase hvor fordommene ofte er; ikke interessert i hundetrening) så møtte vi på ei med schæfer. Hun skulle lære oss masse, og sto lenge og forklarte og instruerte. Vi hadde jo hatt flere hunder før av ulike raser, men hun var veldig hyggelig da så lot henne bare snakke. Så det var litt morsomt da, der sto vi på hver vår side med hver våre fordommer ovenfor hverandre, haha.

Anonymkode: 5c02e...6c1

Og bare igår møtte jeg en annen border collie eier som kom bort og snakket på inn og utpust om de fine hundene og den fantastiske rasen. Bare hyggelig da, men levde virkelig opp til din stereotyp 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua og sånn små rotter...hunde eier som ikke vil eller kan oppdra hunder og oppdrar de som små barn. Bare ta de under armen...og dr får aldri nei eller fy

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon, toypuddel, pomchi og alle blandingene rundt dem: Gir hunden 5min tur hver dag, har hund som pyntepute. Hunden er gjerne knurrete/bjeffete av seg mot andre hunder.

Rottweiler: Folk som skal ha tøff hund, er gjerne tatovert og går med armene lang ut til siden for å se bred og skummel ut. Alfa-mentalitet.

Eurasier: Valgte sta hunderase med lydighet/trening i tankene, personligheten og livet er kun om hundetrening og livet som hundeeier.

Labrador/golden, doodle: Småbarnsfamilie på 5 som vil ha hund til barna.

Husky: Friluftsfolk, og/eller noe overvektige mennesker som skaffet hund for å komme seg i form (med varierende resultat).

Anonymkode: f76ab...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shih tzu: Typisk gammel dame hund.

Pomeranian: Kledd i fine klær, og er generelt litt fisefin, og behandler hunden mer som en baby.

Schæfer/Rottweiler: Middelalder menn som vil ha en "skikkelig hund", men er ikke nødvendigvis veldig interesserte i hundetrening. Eller sprek dame som er VELDIG interessert i hundetrening. 

Berner Sennenhund: Bor landlig, gjerne på en gård. Ville ha en rolig familie hund som går fritt på eiendommen.

Golden Retriever: Ya Basic 

Anonymkode: 274a3...563

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 9.46):

Flatcoated retriver: Turmenneske(vil i allefall fremstå slik) og seriøs i karrieren, litt opptatt av status

Anonymkode: 5c02e...6c1

Haha😅 Jeg har flat selv, og har vært på noen treff. Ja, de fleste later til å ha høyere utdannelse og endel penger😉. Jeg har også fått fryktelig dilla på turgåing (dog ikke ekstremturer ala Lars Monsen)

Mine fordommer: 

Doodle- og -poo blandinger: Null peil på hund, kjøpte den søteste overprisede valpen de fant på Finn.no. Forstår ikke hva «useriøs avl» er og legger ut annonser typ «Tino har lyst til å bli pappa, han er veldig søt og snill!»

Anonymkode: 2a0a4...1ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 10.01):

Arti det du sier om spisshund, vet ikke om det også gjelder japansk spisshund? Virker som de fleste i miljøet har dem for selskap, det er mange couch potatoes 😂 

Min fordom er mot de som kjøper hunder som lider, fransk bulldog, mops og andre raser som er ukritisk avla. Jeg tenker at de generelt sett er ganske ego folk som ikke følger så veldig med på eller bryr seg om utfordringer i samfunnet eller verden for øvrig. 

Anonymkode: 6291e...c24

Min fordom er mot de som har fordommer overfor alt av hunderaser som er litt flatere i trynet enn gjennomsnittet. Dumskap på høyt nivå. Gjøre litt research før man slenger ut meninger kanskje?

Anonymkode: f547c...6d7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min fordom er mot de som har fordommer overfor alt av hunderaser som er litt flatere i trynet enn gjennomsnittet. Dumskap på høyt nivå. Gjøre litt research før man slenger ut meninger kanskje?

Anonymkode: f547c...6d7

Hvorfor skulle man ikke ha fordommer mot det? Det er jo dyreplageri.

Anonymkode: 5c65c...e94

  • Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (På 14.9.2024 den 12.14):

Chihuahua og sånn små rotter...hunde eier som ikke vil eller kan oppdra hunder og oppdrar de som små barn. Bare ta de under armen...og dr får aldri nei eller fy

Dette, Disse smårasene er like mye hund som større raser og krever like mye av eieren, ikke rart de blir gneldre bikkjer. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (Akkurat nå):

Dette, Disse smårasene er like mye hund som større raser og krever like mye av eieren, ikke rart de blir gneldre bikkjer. 

Valgte å kjøpe pomeranian/klein spitz-blanding da vi måtte avlive vår lapphund. Følte i begynnelsen en del på fordommene, og forventningene andre hadde til at denne ikke ble behandlet som en hund.

Vår lille hund må fint finne seg i å leve et hundeliv. Her er det ikke noe kjære mor, ut i allslags vær og må fint være med på både topptur og joggetur. Heldigvis for hunden er ikke jeg glad i ski, så velger fottur året rundt.

Anonymkode: 39d0f...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 9.46):

Har dere noen fordommer mot hundeeiere av enkelte raser? Tenker ikke at "alle" er sånn, men bare litt stereotypier av enkelte raseeiere. Hadde vært morsomt å høre hva andre tenker. Mine er ca slik:

Engelsk staffordshire: Litt røft ytre, gjerne tattoveringer, skulle gjerne hatt amstaff om det var lovlig. Har gått på "livets harde skole"

Flatcoated retriver: Turmenneske(vil i allefall fremstå slik) og seriøs i karrieren, litt opptatt av status

Chihuahua/Yorkshire: Ikke så interessert i hund eller turliv, har gjerne også katt, lavere utdanning 

Spisshund: Mer seriøst villmarksmenneske og vil gjerne fronte dette. Her går det i toppturer og marka i stedet for kino og fest.

Border collie: Enten helt i skalaen av å ikke ha peiling på hund, eller veldig interessert i hundetrening. Utadvent og litt innpåslitne som person. 

Doodle: Har lite hundekunnskap, kjøpte hund på grunn av barna. Sliter med hundeoppdragelsen. Er veldig sosial og har stor bekjentskapskrets.

Hva er deres fordommer?

 

Anonymkode: 5c02e...6c1

Jeg har en spisshund, dvs en malamute (som er en polarhund). Og ja, jeg liker villmarksliv, går heller på turer i marka enn på kino og fest. Og det tror jeg hunden min setter veldig pris på. Hadde jeg prioritert fest foran slike turer, så hadde det vært synd på hunden. 

Anonymkode: dea2a...dbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en spisshund, dvs en malamute (som er en polarhund). Og ja, jeg liker villmarksliv, går heller på turer i marka enn på kino og fest. Og det tror jeg hunden min setter veldig pris på. Hadde jeg prioritert fest foran slike turer, så hadde det vært synd på hunden. 

Anonymkode: dea2a...dbe

Det er jo bare for gøy, du må jo ikke ta alt så seriøst 😉

Kan fortsette med min;
Saluki/Afgansk mynde- eksentrisk dame med stort kunstsamling. Slank, men går ikke så mye tur. 

 

Anonymkode: 0bad6...010

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare for gøy, du må jo ikke ta alt så seriøst 😉

Kan fortsette med min;
Saluki/Afgansk mynde- eksentrisk dame med stort kunstsamling. Slank, men går ikke så mye tur. 

 

Anonymkode: 0bad6...010

Tar det ikke seriøst, og synes HI var både treffende og morsomt. Men jeg tror vi skal være glade for at folk velger hunderase etter livsstil og interesser. En veskehund hadde passet dårlig for meg og min livsstil, f eks. En som liker seg best i sofaen bør ikke anskaffe en polarhund. 

Anonymkode: dea2a...dbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Provosert" her. 😂 Har engelsk setter som blir brukt på jakt og er med på mye friluftsliv. Ville IKKE ha hatt den rasen hvis jeg ikke hadde kunnet bruke han på jakt. Det er helt grusomt å se en Setter i byene, og eventuelt "sprengt" etter en jaktdag de ikke har blitt trent til resten av året. (Den største nytten vi har hatt av GPS'en er da en byfis skulle "redde" hunden som så sliten ut, og tok han med seg til bilen sin. Hadde vi ikke hatt GPS på hunden, så ville vi ha vært ute i terrenget og søkt etter hunden i timesvis. Vi så mannen gå med en hund, men trodde ikke det var vår hund han hadde tatt)

Mine fordommer, utenom byfolk som kjøper seg jakthunder for at det skal matche hytta, bilen eller de nyinnkjøpte turklærne med press i buksa. 

Alaskan Malamute - folk som vil fremstå som veldig tøffe villmarksfolk og ikke skjønner at de har valgt en av de mest strie polarhundrasene. Ender ofte med å ha hunden mest ute i løpestreng eller hundegård, da røytinga ble for overveldende. Kaller gjerne hunden sin for "Mallamutten min". 

Doodle - uinntelligente folk som vil ha hund kun for å kunne si at de har hund, og ukritisk betaler blodpris for en valp som kan bli hva som helst.

Alt av toy/miniatyr-hunder - Folk som egentlig kjøper seg et tilbehør, har null peiling på hunder, men kommer unna med det fordi bikja blir en nervøs skapning de kan stikke ned i veska si slik at den ikke trenger å være hund. Kan ikke oppdra hunden, da den tåler da ikke å bli snakket til/håndtert, dakars liten! 

Anonymkode: e7e9b...ccd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 12.43):

Min fordom er mot de som har fordommer overfor alt av hunderaser som er litt flatere i trynet enn gjennomsnittet. Dumskap på høyt nivå. Gjøre litt research før man slenger ut meninger kanskje?

Anonymkode: f547c...6d7

Research på fransk buldog og mops? Er man bite lit hunde intresert så vet man at de hundene lider! Jeg har også fordomer mot de eierne, og mener de må være mindre intligente...... Enten har de skafet seg hund uten å undersøke noen ting (eventuelt er ikke i stand til å forstå det de finner ut om rasene), ellers så driter de i dyrevelferden og forstår ikke hvordan det får dem til å se ut for andre dyre eiere. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...