Gå til innhold

Sykepenger som tilkallingsvikar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 jobber. Den ene jobben er fulltid, og så jobber jeg litt på tilkalling i den andre jobben (1 gang i måneden ca). 

Nå er jeg blitt delvis sykemeldt, og kommer til å være det i flere måneder. Jeg er da sykemeldt fra fulltidsjobben og ikke fra tilkallingsjobben, da jeg ikke har flere vakter satt opp i tilkallingsjobben uansett. Må jeg ha en egen sykemelding for tilkallingsjobben (selv om jeg ikke skal jobbe der), for at NAV skal utbetale meg sykepenger for inntekten min der? Eller må jeg bare gi beskjed til tilkallingsjobben at de må sende inntektsmelding til NAV fordi jeg er sykemeldt fra hovedarbeidsgiver? 

Anonymkode: 797f1...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha sykemelding fra tilkallingsjobben også.

Anonymkode: 610fa...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du kvalifiserer til sykepenger når du kun har 1 vakt i mnd. Du kan forsøke, men ikke forvent noe. 

Anonymkode: cf92e...772

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er satt opp på vakter har du ikke inntektstap, så da vil du nok mest trolig ikke ha rett på sykepenger. Vil du få sykepenger fra den jobben i arbeidsgiverperioden?

Anonymkode: 84431...afd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke sikkert du kvalifiserer til sykepenger når du kun har 1 vakt i mnd. Du kan forsøke, men ikke forvent noe. 

Anonymkode: cf92e...772

Hvis du leser HI har jeg 100% stilling et annet sted :)

 

Anonymkode: 797f1...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du ikke er satt opp på vakter har du ikke inntektstap, så da vil du nok mest trolig ikke ha rett på sykepenger. Vil du få sykepenger fra den jobben i arbeidsgiverperioden?

Anonymkode: 84431...afd

Sykepengene man får skal være basert på inntekten de foregående x antall månedene før man blir sykemeldt. Så det blir et inntektstap jo.

Anonymkode: 797f1...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

IMG_7778.png

Anonymkode: 84431...afd

Dette har jeg lest, men jeg har 100% jobb OG er tilkallingsvikar ved siden av.

Anonymkode: 797f1...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette har jeg lest, men jeg har 100% jobb OG er tilkallingsvikar ved siden av.

Anonymkode: 797f1...94f

Ja, men det er to separate jobber, altså gjelder to ulike regelsett. Har akkurat vært gjennom det samme selv. Dersom det har gått over 14 dager mellom vaktene dine de siste 3 månedene, gir arbeidsforholdet i utgangspunktet ikke rett på sykepenger.

Anonymkode: 569fc...e26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykepengene man får skal være basert på inntekten de foregående x antall månedene før man blir sykemeldt. Så det blir et inntektstap jo.

Anonymkode: 797f1...94f

Ja men du er tilkallingsvikar skriver du. Hadde du hatt planlagte vakter så kunne du krevd sykepenger av arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden også videre fra folketrygden etter arbeidsgiverperioden. Du skriver i HI at du ikke er sykemeldt derfra fordi du ikke hadde noen planlagte vakter, da har du ikke inntektstap derfra. 

Men for all del. Få deg en sykemelding og send søknad, så vil du få svar når den er ferdig behandlet om du får eller ikke.

Anonymkode: 84431...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har 2 jobber. Den ene jobben er fulltid, og så jobber jeg litt på tilkalling i den andre jobben (1 gang i måneden ca). 

Nå er jeg blitt delvis sykemeldt, og kommer til å være det i flere måneder. Jeg er da sykemeldt fra fulltidsjobben og ikke fra tilkallingsjobben, da jeg ikke har flere vakter satt opp i tilkallingsjobben uansett. Må jeg ha en egen sykemelding for tilkallingsjobben (selv om jeg ikke skal jobbe der), for at NAV skal utbetale meg sykepenger for inntekten min der? Eller må jeg bare gi beskjed til tilkallingsjobben at de må sende inntektsmelding til NAV fordi jeg er sykemeldt fra hovedarbeidsgiver? 

Anonymkode: 797f1...94f

Du har ikke rett på sykepenger fra tilkallingsjobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har 2 jobber. Den ene jobben er fulltid, og så jobber jeg litt på tilkalling i den andre jobben (1 gang i måneden ca). 

Nå er jeg blitt delvis sykemeldt, og kommer til å være det i flere måneder. Jeg er da sykemeldt fra fulltidsjobben og ikke fra tilkallingsjobben, da jeg ikke har flere vakter satt opp i tilkallingsjobben uansett. Må jeg ha en egen sykemelding for tilkallingsjobben (selv om jeg ikke skal jobbe der), for at NAV skal utbetale meg sykepenger for inntekten min der? Eller må jeg bare gi beskjed til tilkallingsjobben at de må sende inntektsmelding til NAV fordi jeg er sykemeldt fra hovedarbeidsgiver? 

Anonymkode: 797f1...94f

Må ha sykemelding for begge jobber + at nav må beregne sykepengegrunnlaget ut fra samlet årsinntekt ikke kun hva du har hos hovedarbeidsgiver.

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men det er to separate jobber, altså gjelder to ulike regelsett. Har akkurat vært gjennom det samme selv. Dersom det har gått over 14 dager mellom vaktene dine de siste 3 månedene, gir arbeidsforholdet i utgangspunktet ikke rett på sykepenger.

Anonymkode: 569fc...e26

Det stemmer. 

Anonymkode: d53a4...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres rart ut hvis man skal få sykepenger for en tillkallingsvikarstilling. Tror ikke NAV bryr seg om jobber som ikke er kontraktsbetinget.

Anonymkode: 072f2...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres rart ut hvis man skal få sykepenger for en tillkallingsvikarstilling. Tror ikke NAV bryr seg om jobber som ikke er kontraktsbetinget.

Anonymkode: 072f2...6fe

Hvorfor svarer du når du ikke har peiling?

Det som avgjør om man har sykepengerett som tilkallingsvikar, er opptjeningstiden. Man må ha jobbet 28 vakter med mindre enn 14 dager mellom to av dem for å ha sykepengerett som tilkallingsvikar. Da har man rett på sykepenger også dersom man ikke er satt opp på vakter når man er syk. 

I tillegg så kan det gjøre at ts får mindre sykepenger dersom hun ikke leverer sykmelding for tilkallingsjobben, fordi NAV avkorter sykepengene fordi de antar hun ikke er syk i den jobben og fortsatt har inntekt. 

Så ts: Få sykmelding fra tilkallingsjobben for å være på den sikre siden. Det skader ingenting. Eventuelt så kan du ringe NAV, de kommer til å gi deg samme svar. Har man flere stillinger og er sykmeldt fra alle, må man ha en sykmelding for hver stilling.

Anonymkode: 610fa...37f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja men du er tilkallingsvikar skriver du. Hadde du hatt planlagte vakter så kunne du krevd sykepenger av arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden også videre fra folketrygden etter arbeidsgiverperioden. Du skriver i HI at du ikke er sykemeldt derfra fordi du ikke hadde noen planlagte vakter, da har du ikke inntektstap derfra. 

Men for all del. Få deg en sykemelding og send søknad, så vil du få svar når den er ferdig behandlet om du får eller ikke.

Anonymkode: 84431...afd

Så mange skråsikre folk som svarer feil her! Hva ER det med folk som lirer av seg om ting de ikke aner noe om?

Fra https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden#regler

Hvis den ansatte ikke er satt opp til å arbeide i arbeidsgiverperioden, har den ansatte i utgangspunktet ikke et inntektstap, men kan likevel ha rett til sykepenger hvis han/hun har vært ansatt hos dere i tre måneder eller mer, og i tillegg ikke har hatt opphold mellom to arbeidsdager på mer enn 14 dager i de tre siste månedene før han/hun blir syk.

Dere må da beregne et gjennomsnittlig antall dager dere skal betale for i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: 610fa...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så mange skråsikre folk som svarer feil her! Hva ER det med folk som lirer av seg om ting de ikke aner noe om?

Fra https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden#regler

Hvis den ansatte ikke er satt opp til å arbeide i arbeidsgiverperioden, har den ansatte i utgangspunktet ikke et inntektstap, men kan likevel ha rett til sykepenger hvis han/hun har vært ansatt hos dere i tre måneder eller mer, og i tillegg ikke har hatt opphold mellom to arbeidsdager på mer enn 14 dager i de tre siste månedene før han/hun blir syk.

Dere må da beregne et gjennomsnittlig antall dager dere skal betale for i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: 610fa...37f

TS skriver at hen jobber i den jobben som tilkalllingsvikar ca 1 gang i mnd. Det har blitt vist til disse reglene før uten at TS svarer noe om når sist hen jobbet der før sykemelding eller hvor lenge hen har vært ansatt der.

Anonymkode: 84431...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 11.41):

Dette har jeg lest, men jeg har 100% jobb OG er tilkallingsvikar ved siden av.

Anonymkode: 797f1...94f

Man får jo ikke sykepenger for mer enn 100% jobb.

Anonymkode: 6ef2e...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får jo ikke sykepenger for mer enn 100% jobb.

Anonymkode: 6ef2e...e95

Igjen svarer folk med bare gjetting. Det er ikke stillingsprosenten som avgjør. Man kan få sykepenger fra NAV opptil 6g  (744 168 kr). 

Anonymkode: 610fa...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Høres rart ut hvis man skal få sykepenger for en tillkallingsvikarstilling. Tror ikke NAV bryr seg om jobber som ikke er kontraktsbetinget.

Anonymkode: 072f2...6fe

Det stemmer ikke. Er mange tilkallingsvikarer rundt om i landet. De har rettigheter de også, heldigvis.

Jeg har vært vikar i 5 år mens jeg har studert. Har jobbet mye, ca 70-80% på tilkallingsvakter. Hadde en operasjon i fjor og ble sykemeldt i 2 mnd. Da sa min leder at jeg hadde krav på sykepenger siden jeg jobbet regelmessig og det aldri gikk 14 dager mellom vakter. De beregnet snittet av det jeg hadde tjent de siste mnd og beregnet dagsats. 
 

Ts, du jobber altfor sjeldent til å oppfylle kravene til sykepenger fra ekstra jobben. Du må for all del prøve, men tviler på at du får noe.

Anonymkode: 03d5c...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...