AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #1 Skrevet 14. september 2024 Jeg er redd for at det kan være barnearbeid bak. Men forstår det slik at det ikke skal være det? Stemmer det? Anonymkode: ce99c...96a
Snublefot62 Skrevet 14. september 2024 #2 Skrevet 14. september 2024 Hvor har du lest at det ikke er barnearbeid? På Temu sine egne nettsider? Temu er ikke en produsent. Temu er en platform hvor flere produsenter selger varene sine. Problemet med Temu er at de selger i enorme volum fra produsenter som driter i kvalitetskontroll, driter i sikkerhet, arbeidslover, lønn, velferd og krav. Og de fleste kopierer over en lav sko og gir en f i merkevarer og patentrettigheter. Derfor er det billig. Og åpenbart er det mye barnearbeid inne i bildet. Å tro noe annet er naivt. 12 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #3 Skrevet 14. september 2024 Temu er en markedsplass med tilbydere hovedsakelig fra Asia. De tar varene sine fra mange av de samme fabrikkene som er anerkjente merker. Temu er billig blant annet fordi det er færre ledd mellom deg og selger. Det er ingen som skal stille ut varen i et lokale de leier, det er ingen strømregninger som skal betales, og ikke minst aksjeeiere som skal fylle lommene. Noen av de største kleskjedene står på noen lister hvor det garanteres ikke barnearbeid, lite forurensning etc. Mange gjør det ikke. For noen år siden var det nok stort sett svin på skogen for alle. Men dette er det jo markedet som bestemmer. Hvis folk vi ha billige klær de bytter ut jevnlig, uten å tenke så mye på hvor de kommer fra, så har de jo gode billige alternativ som f.eks Temu. Hvis de vil betale dyrt, fortsatt uten å ha noe mer innsikt i hvor varene kommer fra, har de ogå det valget. Jeg tror ikke Temu er spesielt verre enn de andre, men det er jo klart mange butikker/kjeder gjør alt de kan for å hindre de å få fotfeste. Anonymkode: 9d446...8b4 4
Brunello Skrevet 14. september 2024 #4 Skrevet 14. september 2024 (endret) Det er billig fordi de som produserer og pakker det som selges der ikke har samme rettigheter som det vi har. Vi kunne solgt norske varer langt billigere dersom vi droppet ferie, hadde 12 timers arbeidsdag, halverte lønna til de ansatte, droppet barselpermisjon, ammefri, sykt barn dager og mye mer. Endret 14. september 2024 av Brunello 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #5 Skrevet 14. september 2024 De lager kopi av kopien som igjen er en kopi med ræva komponenter.Dirkekte farlig er mange av produktene.Prøv å kjøp en hørføner. Anonymkode: e955a...619 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #6 Skrevet 14. september 2024 Fordi kvaliteten er rævva. Anonymkode: 7ff45...322 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #7 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi kvaliteten er rævva. Anonymkode: 7ff45...322 Nei klærne mine fra TEMU snart en hel garderobe har bedre kvalitet enn alle mine hennes&maurits klær. Hvorfor er de bedre? Kan du svare på det😊 Anonymkode: abea8...95c 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #8 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei klærne mine fra TEMU snart en hel garderobe har bedre kvalitet enn alle mine hennes&maurits klær. Hvorfor er de bedre? Kan du svare på det😊 Anonymkode: abea8...95c Barna som har blitt tvunget til å sy Temu-klærne dine er vel flinkere, da. Anonymkode: 80f09...c9d 13 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #9 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei klærne mine fra TEMU snart en hel garderobe har bedre kvalitet enn alle mine hennes&maurits klær. Hvorfor er de bedre? Kan du svare på det😊 Anonymkode: abea8...95c Jeg greier sjelden å finne noe som ikke er laget av polyester, akryl og andre syntetiske stoffer. HM består jo mest av syntet de også etterhvert, så i mine øyne har de også rævva kvalitet. Anonymkode: 7ff45...322 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #10 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna som har blitt tvunget til å sy Temu-klærne dine er vel flinkere, da. Anonymkode: 80f09...c9d Ja kanskje. Er fornøyd med klærne. Elendighet finnes overalt. På samme måte kan det være at den biffen du spiser i kveld har hatt et jævlig liv som ku. 😔 Anonymkode: abea8...95c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #11 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er redd for at det kan være barnearbeid bak. Men forstår det slik at det ikke skal være det? Stemmer det? Anonymkode: ce99c...96a Følger du med i timen? Anonymkode: 42cf1...282 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #12 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er redd for at det kan være barnearbeid bak. Men forstår det slik at det ikke skal være det? Stemmer det? Anonymkode: ce99c...96a Det er påvist i flere dokumentarer at det er mye der som er sydd og lagd av barn. Et annet moment er jo at produksjonen av mye de selger der er laget av forurensede materialer. Det var en sak for to uker siden som påpekte kreftfremkallende stoffer i klær solgt på temu, når folk er så gjerrige at de kjøper billigklær med slike stoffer til barna sine......burde de hatt barn da??? Jeg kler hvertfall ikke mine barn i klær med kreftfremkallende stoffer. Anonymkode: 7005d...fc3 8 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #13 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei klærne mine fra TEMU snart en hel garderobe har bedre kvalitet enn alle mine hennes&maurits klær. Hvorfor er de bedre? Kan du svare på det😊 Anonymkode: abea8...95c Hm er da ikke kjent for å ha god kvalitet? Det har vært ganske mye styr rundt fabrikkene til hm også, så de er ikke mye bedre. Det er bare litt mer gjennomsiktig, og de har noen krav å følge for å selge klær i Norge. Anonymkode: 25252...4cd 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #14 Skrevet 14. september 2024 Barnearbeid utgjør en betydelig større del av den "miljøvennlige" batteribilen din enn i hele Temu-utvalget til sammen. Anonymkode: e85ba...23e 6
bvp Skrevet 14. september 2024 #15 Skrevet 14. september 2024 Mye er dårlig men man finner muligens bra produkter også, jeg vet ikke for jeg har aldri kjøpt noe der, bare på AliBaba og AliXpress. Det er en kjent sak at det er en del barnearbeid i Kina, en annen ting er at mange som selger der er nye produsenter som dumper varer for å bli kjent, muligens finansiert av kinesiske myndigheter, jeg har selv kjøpt bl.a. foto-utstyr fra Kina som kom i norske butikker 2-3 år senere.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #16 Skrevet 14. september 2024 En del produksjon i Kina gjøres av straffarbeidere/politiske fanger også. De fleste utenlandske selskaper forsøker å unngå å kjøpe fra slike (ettersom det vil gi svært dårlig publisitet om det kommer ut), de som selger via Temu bryr seg ikke om dette, de har jobikke kjente navn å ta vare på. I tillegg slipper de å forholde seg til kvalitets- og miljøkrav, og der er det mye å spare. Om de kopierer design slipper de også å betale designeren. Anonymkode: 8facd...df9 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #17 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barna som har blitt tvunget til å sy Temu-klærne dine er vel flinkere, da. Anonymkode: 80f09...c9d Les på klærne til hm så står det made in Taiwan, Vietnam og Bangladesh på de! Hvis du tror at det aldri forekommer noen form for barnearbeid på de fabrikkene som produserer der nede for dem, så tror du på julenissen! Anonymkode: 9ae09...1a9 4
Surpomp Skrevet 14. september 2024 #18 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er redd for at det kan være barnearbeid bak. Men forstår det slik at det ikke skal være det? Stemmer det? Anonymkode: ce99c...96a Dette er reelle produksjonskostnader, med et lite påslag. Temu tjener penger de også. De andre leverandørene kjøper fra Asia de også, men har en vanvittig avanse. Penger som havner rett i lomma på A-laget. I den globalistiske markedsmodellen handler det ikke om innkjøpspris+ fast avanse. Avansen blir bare satt etter hva folk er villige til å betale. 10-gangen eller 100-gangen er ikke uvanlig……
Snublefot62 Skrevet 14. september 2024 #19 Skrevet 14. september 2024 Surpomp skrev (1 time siden): Dette er reelle produksjonskostnader, med et lite påslag. Temu tjener penger de også. De andre leverandørene kjøper fra Asia de også, men har en vanvittig avanse. Penger som havner rett i lomma på A-laget. I den globalistiske markedsmodellen handler det ikke om innkjøpspris+ fast avanse. Avansen blir bare satt etter hva folk er villige til å betale. 10-gangen eller 100-gangen er ikke uvanlig…… Tror du virkelig på dette selv? 7
frivis Skrevet 15. september 2024 #20 Skrevet 15. september 2024 (endret) Det meste du kjøper vet du ikke forhistorien fra. Selv de produkter der selger hevder han vet forhistorie fra, er høyst sannsynlig juks for å selge bedre. Det vi faktisk vet er at det meste blir produsert i Kina og at det meste du har i huset ditt er fra de samme fabrikkene som Temu sine varer er produsert i. Endret 15. september 2024 av frivis 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå