Gå til innhold

Tenkte på pensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mye fokus på pensjonisttilværelsen? Jeg jobbet redusert noen år da barna var små. Flere sier jeg vil angre da jeg blir pensjonist. Men hvorfor skal man hele tiden fokusere på det? Jeg blir sikkert ikke pensjonist før jeg er 72 eller noe(er vel nye forslaget). Er det ikke veldig kjedelig å leve alle år for å spare og tenke på de årene man kanskje har da? 

Jeg er i 32 år og lar meg påvirke. Har derfor spart opp 1,5 mill som er tenkt til pensjon (har ikke noe boliglån og andre lån igjen). Mulig det blir brukt på større hus også (har ikke bestemt oss for hva vi vil). Har dårlig lønn 500, så vet selv at jeg må spare til pensjon (sier alle.. ). 

Men hvorfor lever vi så mye etter de siste 10-20 årene? 

Anonymkode: da879...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ingen problem med pensjonisttilværelse om du på rundt 12 år i yrkeslivet har klart å betale ned hus og bil, kvittet deg med studielånet og spart opp halvannen million. Fortsett slik til du er 50, så har du jo 15 mill på ASK-kontoen og kan førtidspensjonere deg når du er 56 med over 20 mill på bok

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du får halvert inntekta di som pensjonist hvis du ikke har noe på sida?
Mange private forsikringsavtaler utbetaler bare i ti år etter en har begynt å ta ut pensjon, det kan jo tenkes at en vil ha litt penger etter det også.
Så bør en ha råd til å bytte bolig hvis det er nødvendig, ha råd til å betale for ekstra hjelp i hjemmet, kunne kjøpe hjelpemidler en ikke får dekka. Kunne ta en ferie hvis en vil og har helsa.

Anonymkode: f4180...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å bestemme selv når jeg går av, mange forfaller raskt i 70-årene, men er fortsatt "unge" i 60-årene. Egne gikk ved 62 (AFP generasjonen), og jeg så hva det betydde for dem. 

Og jeg ønsker å leve godt som pensjonist, reise, eie en leilighet i varmen. 

Men lar det ikke gå på bekostning av å ha det jevnt godt. Trekk til fond tikker fast hver måned, akkurat nok til å få den pensjonstilværelsen jeg ønsker meg. 

Anonymkode: 84b71...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi du får halvert inntekta di som pensjonist hvis du ikke har noe på sida?
Mange private forsikringsavtaler utbetaler bare i ti år etter en har begynt å ta ut pensjon, det kan jo tenkes at en vil ha litt penger etter det også.
Så bør en ha råd til å bytte bolig hvis det er nødvendig, ha råd til å betale for ekstra hjelp i hjemmet, kunne kjøpe hjelpemidler en ikke får dekka. Kunne ta en ferie hvis en vil og har helsa.

Anonymkode: f4180...d7f

Og hva gjør det? Jeg er ganske sikker på at dersom de aller fleste med barn (og det er de aller fleste) tar lønnen sin og trekker ut kostnader de ikke vil ha som pensjonister, vil de sitte igjen med lang mindre enn halve lønna. Legg til at de fleste i Norge vil arve en relativt grei sum, sitter de aller fleste igjen med mer enn da de var unge. Og til slutt kommer det forhold at de fleste orker mindre når de blir pensjonister. 

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som sier at du vil angre, dem vet at du har spart opp mer enn folk flest, og de vet at du er gjeldsfri ellers også?

Anonymkode: 53389...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du spart 1,5 mill til pensjon hvis du ikke ser noe poeng i å spare til pensjon? Jeg ser du skriver at du lar deg påvirke, men hele HI er jo en motforestilling mot å spare til pensjon. Du har spart 1,5 mill til noe du ikke tror på selv en gang.

Dette er en av de mer rare trådene på KG.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke veldig kjedelig å leve alle år for å spare og tenke på de årene man kanskje har da? 

Det må nesten du kunne svare på som har levd for å spare 1,5 mill samtidig som du har småbarn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo selvfølgelig ikke spart opp millionene sine selv...

dette er arv eller en rik mann

Anonymkode: 510c0...bbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe lurt å ha spart opp 1,5 mill mtp pensjon når du er 32 år. Da er det fornuftig å investere pengene, feks i egen bolig, eller på andre måter. Kanskje snakke med en finansrådgiver? Hvordan du i all verden har spart så mye med så lav lønn er jeg nysgjerrig på..

Anonymkode: 0b1c9...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banker og deres "forbrukerøkonomer" har jo klippekort til norske medier. Finansinsitusjonene ønsker en del av pengene dine. De tjener jo på at folk sparer til pensjon i stedet for å bruke dem. Dessverre gjør det at mediebildet rundt dette blir veldig skjevt. Selvsagt er det bra og nyttig å spare til pensjon, men man skal tross alt leve også. Man glemmer ofte å tenke over at mange som nå er i 30- og 40-årene sannsynligvis vil få noe arv frem til man er pensjonist, blant annet. Og så ser jo det slett ikke sikkert at man lever til man blir pensjonist en gang...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (2 timer siden):

Du er 32 år, har nedbetalt bolig og 1,5 mill på konto? Og tjener 500 000,-? 

Ts 

Det stemmer. 

Brunello skrev (2 timer siden):

Og hva gjør det? Jeg er ganske sikker på at dersom de aller fleste med barn (og det er de aller fleste) tar lønnen sin og trekker ut kostnader de ikke vil ha som pensjonister, vil de sitte igjen med lang mindre enn halve lønna. Legg til at de fleste i Norge vil arve en relativt grei sum, sitter de aller fleste igjen med mer enn da de var unge. Og til slutt kommer det forhold at de fleste orker mindre når de blir pensjonister. 

Dette tenker jeg også. Har to barn nå og de krever jo masse utgifter som jeg ikke vil ha på den tiden. Lever ganske sparsommelig av meg selv også. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som sier at du vil angre, dem vet at du har spart opp mer enn folk flest, og de vet at du er gjeldsfri ellers også?

Anonymkode: 53389...503

Dette var før jeg hadde spart opp tilsvarende sum. Det er sum per i dag. 

Nymerïa skrev (2 timer siden):

Hvorfor har du spart 1,5 mill til pensjon hvis du ikke ser noe poeng i å spare til pensjon? Jeg ser du skriver at du lar deg påvirke, men hele HI er jo en motforestilling mot å spare til pensjon. Du har spart 1,5 mill til noe du ikke tror på selv en gang.

Dette er en av de mer rare trådene på KG.

Det må nesten du kunne svare på som har levd for å spare 1,5 mill samtidig som du har småbarn.

Har spart opp fordi jeg blir påvirket av at alle sier det er lurt og spare. Så har gjort det. Begynner å tvile på om dette egentlig er så lurt. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har jo selvfølgelig ikke spart opp millionene sine selv...

dette er arv eller en rik mann

Anonymkode: 510c0...bbf

Det er spart opp helt selv ja. Riktignok deler jeg utgiftene 50/50 det som gjelder barn og felles ting. Vi har hatt hvert vårt boliglån etc. Ikke noe arv eller rik mann. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe lurt å ha spart opp 1,5 mill mtp pensjon når du er 32 år. Da er det fornuftig å investere pengene, feks i egen bolig, eller på andre måter. Kanskje snakke med en finansrådgiver? Hvordan du i all verden har spart så mye med så lav lønn er jeg nysgjerrig på..

Anonymkode: 0b1c9...087

Mulig.. 

Anonymkode: da879...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (3 timer siden):

Banker og deres "forbrukerøkonomer" har jo klippekort til norske medier. Finansinsitusjonene ønsker en del av pengene dine. De tjener jo på at folk sparer til pensjon i stedet for å bruke dem. Dessverre gjør det at mediebildet rundt dette blir veldig skjevt. Selvsagt er det bra og nyttig å spare til pensjon, men man skal tross alt leve også. Man glemmer ofte å tenke over at mange som nå er i 30- og 40-årene sannsynligvis vil få noe arv frem til man er pensjonist, blant annet. Og så ser jo det slett ikke sikkert at man lever til man blir pensjonist en gang...

 

Ts 

Ikke sant! 

Anonymkode: da879...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke noe lurt å ha spart opp 1,5 mill mtp pensjon når du er 32 år. Da er det fornuftig å investere pengene, feks i egen bolig, eller på andre måter. Kanskje snakke med en finansrådgiver? Hvordan du i all verden har spart så mye med så lav lønn er jeg nysgjerrig på..

Anonymkode: 0b1c9...087

Trenger ingen finansrådgiver. Et globalt indeksfond og en ASK er alt man trenger.

Anonymkode: b2463...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 timer siden):

Og hva gjør det? Jeg er ganske sikker på at dersom de aller fleste med barn (og det er de aller fleste) tar lønnen sin og trekker ut kostnader de ikke vil ha som pensjonister, vil de sitte igjen med lang mindre enn halve lønna. Legg til at de fleste i Norge vil arve en relativt grei sum, sitter de aller fleste igjen med mer enn da de var unge. Og til slutt kommer det forhold at de fleste orker mindre når de blir pensjonister. 

Dette er helt feil. Allerede nå i 2024, arver de færreste noe særlig av verdi. Allerede nå er det veldig mange som dør med langt mere gjeld en verdier i boet. Allerede nå er det veldig mange flere enn for 10 år siden som sier i fra seg boet. 

Men skru tiden 30-40-50 år frem så er sannsynligvis arv en saga blott av flere ulike årsaker men i hovedsak ; 

1) veldig mange går langt for å hjelpe sine inn på boligmarkedet. Dette går ut over egen sparing, nedbetaling osv. 

2) veldig mange går en uviss pensjonstid i møte. Mange har arbeidet deltid og er nødt til å jobbe "evig lenge" for å kunne ha råd til smør på brødskiven i fremtiden. Samtidig ser man jo at de færreste har helse til å stå i arbeid noe spesielt lengre enn 65 max. 

3) helsetjenesten, sykehjem og alt tilhørende begynner å bli usmakelig dyrt. Men værre skal og kommer det til å bli. Samtidig lever vi lengre, men med større behov for nevnte tjenester. Med andre ord brukes alle midler på å holde seg i live. 

Anonymkode: 40a39...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er helt feil. Allerede nå i 2024, arver de færreste noe særlig av verdi. Allerede nå er det veldig mange som dør med langt mere gjeld en verdier i boet. Allerede nå er det veldig mange flere enn for 10 år siden som sier i fra seg boet. 

Men skru tiden 30-40-50 år frem så er sannsynligvis arv en saga blott av flere ulike årsaker men i hovedsak ; 

1) veldig mange går langt for å hjelpe sine inn på boligmarkedet. Dette går ut over egen sparing, nedbetaling osv. 

2) veldig mange går en uviss pensjonstid i møte. Mange har arbeidet deltid og er nødt til å jobbe "evig lenge" for å kunne ha råd til smør på brødskiven i fremtiden. Samtidig ser man jo at de færreste har helse til å stå i arbeid noe spesielt lengre enn 65 max. 

3) helsetjenesten, sykehjem og alt tilhørende begynner å bli usmakelig dyrt. Men værre skal og kommer det til å bli. Samtidig lever vi lengre, men med større behov for nevnte tjenester. Med andre ord brukes alle midler på å holde seg i live. 

Anonymkode: 40a39...d19

Det du skriver er bare tull. De aller fleste arver. Mulig du kjenner en del som ikke arver, men alle jeg kjenner arver relativt bra med penger fra helt vanlige foreldre. Siden vi har slik boligpolitikk vi har, dør de fleste med betydelig boligformue.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker null og nada på det og det er det to grunner til:

1. jeg kommer til å Arve mange eiendommer og store beløp

2. Jeg vet ikke engang om jeg lever til jeg er 70 og ønsker å leve mens jeg kan. 

Anonymkode: 7e938...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Det du skriver er bare tull. De aller fleste arver. Mulig du kjenner en del som ikke arver, men alle jeg kjenner arver relativt bra med penger fra helt vanlige foreldre. Siden vi har slik boligpolitikk vi har, dør de fleste med betydelig boligformue.

Nei jeg jobber med det, og de aller fleste arver ikke om 20-50 år nei. Hva du kjenner eller ikke er ikke akkurat relevant når fakta er noe annet. 

Du kan jo starte med å sette deg inn i hva som skjer økonomisk når man havner på sykehjem allrede nå i 2024. Også kan vi ta samtalen derfra. 

Anonymkode: 40a39...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg jobber med det, og de aller fleste arver ikke om 20-50 år nei. Hva du kjenner eller ikke er ikke akkurat relevant når fakta er noe annet. 

Du kan jo starte med å sette deg inn i hva som skjer økonomisk når man havner på sykehjem allrede nå i 2024. Også kan vi ta samtalen derfra. 

Anonymkode: 40a39...d19

Når man havner på sykehjem i 2024 overføres i nesten alle tilfeller alt vedkommende eier til arvingene. Det er arv selv om vedkommende ikke er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Når man havner på sykehjem i 2024 overføres i nesten alle tilfeller alt vedkommende eier til arvingene. Det er arv selv om vedkommende ikke er død.

Absolutt ikke det som skjer nei. 😂

Anonymkode: 40a39...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...