Gå til innhold

Jeg blir ofte utsatt for mobbing i arbeidslivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om de peker seg ut meg ganske fort, som regel er mobbingen subtil, jeg blir ikke respektert og undervurdert.

Jeg har virkelig prøvd å gå i meg selv, se og trodd det var min feil, om jeg ikke har gjort jobben skikkelig, om jeg ikke har smilt nok, alt.

Er introvert, og må få lov til å være i jobb og i "fred" som alle andre, litt konfliktsky og stille er jeg ( blitt etter  mobbing ) men jeg virkelig prøver å være sosial, og er det.

Likevel opplever jeg hver bidige gang ( stort sett ) å bli hakket på, jeg er så LEI. Det går ikke lenger liksom ,jeg står i det og skal leve et normalt liv som alle andre, noen som har råd?

Anonymkode: c92db...58f

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om noen er ute etter deg, må du raskt enten ta igjen eller ta det opp med sjefen. Ikke minst fordi en del mobbere ikke er sjenert for å prøve å få deg til å bli sparket fra jobben- som skader deg økonomien i tillegg til psyken din. Er dessverre sånn at du må være innstilt på å slå fra deg. 

Anonymkode: a0509...70b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om noen er ute etter deg, må du raskt enten ta igjen eller ta det opp med sjefen. Ikke minst fordi en del mobbere ikke er sjenert for å prøve å få deg til å bli sparket fra jobben- som skader deg økonomien i tillegg til psyken din. Er dessverre sånn at du må være innstilt på å slå fra deg. 

Anonymkode: a0509...70b

På hvilken måte kan jeg gjøre dette?

Psyken min er skadet, jeg har dessverre utviklet litt "tungsinn" naturlig nok, men biter det i meg og jobber aktivt for å gå i andre retning ( jeg er egentlig glad og sosial av natur )

Det ligger ikke i min natur "å ta igjen" det høres merkelig ut men å mobbe tilbake, osv er helt fjernt fra meg og vil gjøre meg til en person jeg ikke er.

Takk for svar.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Det er mange gode råd i denne tråden. 

Særlig det å si. Hva mente du nå? 

Kan du gjenta det du sa? 

Anonymkode: fcf0c...605

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange gode råd i denne tråden. 

Særlig det å si. Hva mente du nå? 

Kan du gjenta det du sa? 

Anonymkode: fcf0c...605

🌸Takk🌸

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🌸Takk🌸

Du skal ikke ta igjennom mobbe tilbake. Du må lære deg å beskytte deg selv og sette grenser for andre. Så må du be om hjelp fra ledelsen om ubehagelige opplevelser.

Det hjelper ikke å gå rundt å være snill og god når andre ikke er det. Da må du lære deg å håndtere dette. Ikke alle mennesker er gode, og vi må alle som voksne kunne håndtere dette.

Det høres ut som du ble mobbet i barndommen og har mye du bærer på siden det. Jeg tror det er lurt at du oppsøker psykolog, høres ut som du bærer på usunne mønstre.

Anonymkode: 68c69...f18

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan du nevne eksempler på hva de sier/gjør? 

Opplevde en kollega som gikk til ledelsen på grunn av utestengelse i lunsjen. Vi spiste ca 11.30 hver dag, ble som regel bare initiert av at en reiste seg og spurte "på tide med lunsj". Ok.... Da begynte vi å spørre "Kari, vil du spise med oss?". Da var det ny runde med leder fordi vi gjorde narr av at hun helst ikke ville spise med oss. 

Det var flere runder med samme person. Og jeg kan med handen på hjertet si at dette var en veldig fin arbeidsplass, med fine mennesker, og at jeg ville slått hardt ned på mobbing om det skjedde. 

Sier ikke at dette er tilfellet for deg, altså. Men enkelte som har opplevd mobbing ser bare ufin oppførsel uansett hva man prøver å gjøre. 

Anonymkode: 6a59e...c6b

• Liker 12
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Opplevde en kollega som gikk til ledelsen på grunn av utestengelse i lunsjen. Vi spiste ca 11.30 hver dag, ble som regel bare initiert av at en reiste seg og spurte "på tide med lunsj". Ok.... Da begynte vi å spørre "Kari, vil du spise med oss?". Da var det ny runde med leder fordi vi gjorde narr av at hun helst ikke ville spise med oss. 

Det var flere runder med samme person. Og jeg kan med handen på hjertet si at dette var en veldig fin arbeidsplass, med fine mennesker, og at jeg ville slått hardt ned på mobbing om det skjedde. 

Sier ikke at dette er tilfellet for deg, altså. Men enkelte som har opplevd mobbing ser bare ufin oppførsel uansett hva man prøver å gjøre. 

Gud, så lei jeg er av dette med at TS sine opplevelser skal dras i tvil i annenhver tråd her inne. Jo mer sårbare ting som deles, jo viktigere er det visst å stille spørsmål ved realiteten i det. Jeg skal ikke avspore mer, men jeg minner om at det som var en veldig fin arbeidsplass for deg kan ha vært det stikk motsatte for Kari. Uansett har det lite å si for TS. Hver eneste mobbesituasjon er unik selv om det kan være felles trekk. 

Anonymkode: 15247...b3f

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Vel, jeg blir undervurdert ( og det er ikke noe bar jeg selv tror ) men merkes veldig godt på måten jeg blir behandlet på, de kan fint "snakke meg rundt" og slenge ut uskyldige kommentarer som går på at jeg skal snart slutte osv ( Høres ut som bagateller ) men tilsammen blir det det mye.

Stille seg i ring rundt meg og på en måte danse rundt meg med hånlige ord, gjøre ting bevisst for å prøve å skremme meg.

Jeg vet at jeg er blitt ekstra nærtagen, ( slik som du nevner over her ) men jeg gjør ALT for å motvirke det.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gud, så lei jeg er av dette med at TS sine opplevelser skal dras i tvil i annenhver tråd her inne. Jo mer sårbare ting som deles, jo viktigere er det visst å stille spørsmål ved realiteten i det. Jeg skal ikke avspore mer, men jeg minner om at det som var en veldig fin arbeidsplass for deg kan ha vært det stikk motsatte for Kari. Uansett har det lite å si for TS. Hver eneste mobbesituasjon er unik selv om det kan være felles trekk. 

Så fint at noen hjelper meg å "sette ord" på det.

:hjerte:

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skriver jo at dette ikke trenger være tilfellet for TS. 

Men min erfaring fra mange år i arbeidslivet er at mange er vanvittig hårsåre. Og jeg anerkjenner at det kan skyldes tidligere mobbing. Men det betyr jo ikke at alle andre skal gå rundt på nåler til enhver tid? 

For hva mener du egentlig man skal gjøre med en som føler seg mobbet om de ikke blir bedt med til lunsj. Og som føler seg mobbet når de blir bedt med til lunsj? 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men min erfaring fra mange år i arbeidslivet er at mange er vanvittig hårsåre. Og jeg anerkjenner at det kan skyldes tidligere mobbing. Men det betyr jo ikke at alle andre skal gå rundt på nåler til enhver tid? 

For hva mener du egentlig man skal gjøre med en som føler seg mobbet om de ikke blir bedt med til lunsj. Og som føler seg mobbet når de blir bedt med til lunsj? 

Her er det jeg som går rundt på nåler, de snakker til meg som om jeg ikke kan noe-og det uten å være hårsår.

Jeg vurderer å bytte yrke, har også vurdert å gjøre noe med utseendet faktisk ( farge håret mørkere );)

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg skjønner at det er vanskelig å sette seg inn i fra «den andre siden». Jeg skal prøve å forklare. Jeg forstår deg slik at ingen egentlig ble bedt til lunsj, men at man bare slengte seg med? Det høres helt naturlig ut. Men hvis man på forhånd føler seg uønsket og ikke velkommen, er det ikke bare å henge seg på. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. De aller fleste av mine kolleger kunne sagt i plenum, kom så går vi og spiser, og jeg ville blitt med som en selvfølge og kost meg. Men jeg har to kollegaer som kunne sagt akkurat det samme i samme setting,  og der ville jeg ha tenkt at nei, de mener ikke meg. Og det er fordi de allerede, over tid, har vært tydelige på at meg liker de ikke. Tydelige nok til at det merkes, høflige nok til at det ikke er synlig for hele verden. Hvis disse to da hadde begynt å be meg spesifikt om å bli med, kan det godt hende jeg hadde oppfattet det som hånlig. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er et eksempel på hvorfor mobbing er så ufattelig vanskelig å få bukt med. Mobbere forstår ikke at de mobber. 

Skrevet

Jeg skjønner at det er vanskelig å sette seg inn i fra «den andre siden». Jeg skal prøve å forklare. Jeg forstår deg slik at ingen egentlig ble bedt til lunsj, men at man bare slengte seg med? Det høres helt naturlig ut. Men hvis man på forhånd føler seg uønsket og ikke velkommen, er det ikke bare å henge seg på. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. De aller fleste av mine kolleger kunne sagt i plenum, kom så går vi og spiser, og jeg ville blitt med som en selvfølge og kost meg. Men jeg har to kollegaer som kunne sagt akkurat det samme i samme setting,  og der ville jeg ha tenkt at nei, de mener ikke meg. Og det er fordi de allerede, over tid, har vært tydelige på at meg liker de ikke. Tydelige nok til at det merkes, høflige nok til at det ikke er synlig for hele verden. Hvis disse to da hadde begynt å be meg spesifikt om å bli med, kan det godt hende jeg hadde oppfattet det som hånlig. 

Men hva mener du egentlig man skal gjøre med slike overtenkere? Jeg skrev kortversjonen. Jeg har oppriktig vondt av de som føler seg utenfor. Så jeg prøvde også å sette meg ned med henne på tomannshand å si at vi gjerne ville ha henne med, men at det også var helt ok å spise alene de dagene man ønsket det. Men, nei, alt var "mobbing", for da hadde vi snakket om at hun var vanskelig bak ryggen hennes... Så selvfølgelig vil hun oppleve det samme på neste arbeidsplass, og neste.,,

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sveits skrev (1 minutt siden):

Dette er et eksempel på hvorfor mobbing er så ufattelig vanskelig å få bukt med. Mobbere forstår ikke at de mobber. 

Hva skal jeg gjøre i situasjonen jeg beskriver? Se også neste innlegget mitt; 

Men hva mener du egentlig man skal gjøre med slike overtenkere? Jeg skrev kortversjonen. Jeg har oppriktig vondt av de som føler seg utenfor. Så jeg prøvde også å sette meg ned med henne på tomannshand å si at vi gjerne ville ha henne med, men at det også var helt ok å spise alene de dagene man ønsket det. Men, nei, alt var "mobbing", for da hadde vi snakket om at hun var vanskelig bak ryggen hennes... Så selvfølgelig vil hun oppleve det samme på neste arbeidsplass, og neste.,,

Skrevet
Sveits skrev (1 minutt siden):

Joda, noen gjør det.

En kollega med følgende kommentar til meg når jeg dukker opp, "der kommer Hedda, da går alle"

• Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skal jeg gjøre i situasjonen jeg beskriver? Se også neste innlegget mitt; 

Jeg vet rett og slett ikke. 

Jeg ble ikke mobbet på jobb før jeg var i slutten av 30 åra. Det var ingenting jeg sa eller gjorde som førte til mobbinga, og ingenting fikk slutt på den heller. Selv ikke da det ble sendt varsel fra verneombud. 

Jeg sa opp til slutt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vanskelig å jobbe med mennesker som er passivt aggressive, men kamuflerer dette som humor. Blir noen lei seg eller svarer tilbake, blir de kalt følsomme og sensitive. Dette er mobbing og gaslighting. 

Desverre er det mobbere med en sterk narsissistisk personlighet som vinner både på skolen og i arbeidslivet.

Men hey, la oss fortsette å si at de som blir lei seg av uprofesjonell og ufordragelig oppførsel er problemet. Det er selvfølgelig de som oppfører seg normalt høflig som må forandre seg til det værre, og ikke omvendt.

Anonymkode: 2f654...bb7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men dere HADDE jo snakket om henne, da? Eller? Du skal få slippe å gå i detaljer, men mener du at alt var innbilning fra henne og at ingenting hadde fnugg av realitet? Jeg tror deg når du sier at du har vondt av de som føler seg utenfor. Men kan du garantere at alle dine kollegaer har det? Jeg forteller ikke til noen at jeg har to kollegaer som oppfører seg veldig kaldt mot meg. Mange har sikkert aldri lagt merke til det. Ikke dermed sagt at det ikke stemmer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...