Gå til innhold

Mannen har favorisert den pene datteren

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nå voksen datter har konfrontert meg flere ganger at den pene søsteren ble favorisert på bekostning av henne.

Jeg vet innerst inne at dette er sant, men blir sur på henne og sier det er bare tull, og at hun må skjerpe seg.

Jeg får dårlig samvittighet at jeg ikke innrømmer. Men hun tar dette temaet opp stadig. 

Jeg tenker at det som har skjedd, har skjedd. Det vil ikke hjelpe å innrømme. Det vil skade henne.  Hun må bli sterkere å bare gå videre i livet.  Nå blir ingen favorisert. 

Dette til beste for henne.  Hvis jeg innrømmer vil hun konfrontere sin far, og det vil bli mye kaos.   Det beste er at hun går videre med livet, og vi har nå et godt forhold.

Enig?

Anonymkode: 1ee53...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du validerer ikke følelsene hennes. Du kan heller si at hun skal ta det opp med far, og at du forstår hvorfor hun føler det hun gjør

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Ble visst ikke ferdig: Du sier også at dere har et godt forhold. Men her viser du tydelig at du neglisjerer følelsene hennes, at at hennes følelser og opplevelser ikke betyr noe. Selv om hun tar det opp på nytt og på nytt. Det viser jo at dette er noe hun tenker på og mest sannsynlig føler seg såret over, og har god grunn til. Men du velger å ignorere følelsene hennes. Det er absolutt ikke bra. 

Anonymkode: bc79b...0a2

• Liker 22
  • Nyttig 10
Skrevet

Du gaslighter datteren din. Det er selvfølgelig svært skadelig for henne og relasjonen deres. 
Hun vet sannheten, og hun vet at du vet sannheten, og for hver gang du benekter det ødelegger du henne litt mer. 

Anonymkode: 91ad5...45d

• Liker 32
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvorfor ikke trygge henne på at hun er god nok og godta følelsene hennes i stedet for å bli sint på henne?

Anonymkode: 54b87...b58

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan nesten ikke kritisere noen når man kaller den ene datteren sin for "den pene datteren"

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt uenig med deg. Hvorfor gaslighter du henne slik? Siden hun gjentatte ganger tar dette opp, så er det noe som følger henne. Og ved at du benekter dette, så bidrar du bare til økt usikkerhet. Hun vet hva hun føler, mens moren som hun stoler på avviser de følelsene. 

Det at faren har favorisert den pene datteren, må det ha noe med utseendet å gjøre? Det er overraskende normalt å favorisere et av barna. Ofte går man bedre over ens med den ene enn den andre. Selvsagt bør man være dette bevisst, slik at man ungår det i størst mulig grad. 

Er du og far sammen enda? Hvis dette skjedde og du så det, hvorfor har du ikke tatt det opp med ham? Hva har du gjort for å lette situasjonen? 

Synes synd på din datter. Når moren faktisk blir sint på henne fordi hun forteller om noe hun synes er vanskelig å bearbeide. Det virker som du ønsker å stikke hodet i sanda, men hun fortjener i alle fall å bli hørt og trodd i sine følelser. 

Anonymkode: 31d81...217

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Høres ut som det er på tide med litt psykoterapi.

Anonymkode: a3498...e05

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er motsatt! Det at du nekter å innrømme gjør vondt verre fordi hun skjønner at du ikke er ærlig med henne og dermed fortsetter den "giftige" atferden. Det beste du kan gjøre er å stå til ansvar, vise at du er lei deg for det som skjedde. Slik at du faktisk viser at du bryr deg om det som skjedde. På den måten ser hun at moren faktisk bryr seg, står til ansvar og kan komme seg videre og leges. Det lønner seg også å ta en prat med faren om dette. Hvor er han i dette? Han bør jo også vise at han er lei seg for dette...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ble visst ikke ferdig: Du sier også at dere har et godt forhold. Men her viser du tydelig at du neglisjerer følelsene hennes, at at hennes følelser og opplevelser ikke betyr noe. Selv om hun tar det opp på nytt og på nytt. Det viser jo at dette er noe hun tenker på og mest sannsynlig føler seg såret over, og har god grunn til. Men du velger å ignorere følelsene hennes. Det er absolutt ikke bra. 

Helt riktig. Enig med deg. Stakkars datter. 

Anonymkode: e1564...33d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du høres ut som en elendig mor.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min nå voksen datter har konfrontert meg flere ganger at den pene søsteren ble favorisert på bekostning av henne.

Jeg vet innerst inne at dette er sant, men blir sur på henne og sier det er bare tull, og at hun må skjerpe seg.

Jeg får dårlig samvittighet at jeg ikke innrømmer. Men hun tar dette temaet opp stadig. 

Jeg tenker at det som har skjedd, har skjedd. Det vil ikke hjelpe å innrømme. Det vil skade henne.  Hun må bli sterkere å bare gå videre i livet.  Nå blir ingen favorisert. 

Dette til beste for henne.  Hvis jeg innrømmer vil hun konfrontere sin far, og det vil bli mye kaos.   Det beste er at hun går videre med livet, og vi har nå et godt forhold.

Enig?

Det verste her er egentlig at til tross for at du innerst inne visste at din datters følelse var rett så ble du SUR på henne for å ha disse såre følelsene som i tillegg var reelle? Huff fikk helt vondt her nå😔

Det du skal si til henne neste gang hun tar det opp:

«Jeg beklager at jeg ikke har tatt de vonde følelsene dine rundt dette på alvor tidligere. Du har lov å føle det du føler selv om jeg ikke har vært enig i det eller sett dette selv»

Har datteren din noen konkrete ‘bevis’ på favorisering? Om hun har det skal du si ‘jeg hører hva du sier. Det hørtes ikke bra ut’. Og videre faktisk oppfordre henne til å ta det opp med far. Ikke minst ta det opp med far selv.

Å nærmest fortelle henne at det hun føler og sier er feil selv om du vet det stemmer, er ikke bra selv om du mener det godt. Da lærer hun jo å ikke stole på seg selv og sine egne følelser.

Endret av Jullen
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du tåler ikke kritikk og derfor kaller du det kaos.

På tide å bli voksen. 

Anonymkode: 3ee02...77b

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
Jullen skrev (8 minutter siden):

selv om jeg ikke har vært enig i det eller sett dette selv»

Har datteren din noen konkrete ‘bevis’ på favorisering? Om hun har det skal du si ‘jeg hører hva du sier. Det hørtes ikke bra ut’. O

Nei nei nei - her oppfordrer du mor til å fortsette å lyve og gaslighte datteren! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med faren å be han beklage dypt for å ha behandlet datteren sin dårlig. Kaoset kan han for selv. Dette skulle vært konfrontert da det begynte.

Anonymkode: f867e...47f

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei nei nei - her oppfordrer du mor til å fortsette å lyve og gaslighte datteren! 

Når mor først har løyet, er det lov å pakke det litt inn, mtp at målet her er å gjøre det mest mulig skånsomt for datteren. Er jo heller ikke sikkert mor så denne favoriseringen fra starten selv.

Dette er uansett ikke å gaslighte. Dette psykologiske begrepet blir ofte misbrukt. Å gaslighte noen er utelukkende negativt og blir brukt i onde hensikter for å psyke noen ut ved å si at det de har gjort eller sagt ikke har skjedd. Dette er en subjektiv opplevelse hos datteren som mor egentlig er enig i, men samtidig vil skåne henne for og dermed ikke er ærlig.

I dette tilfellet var det egentlig godt ment fra mor i forsøk på å skåne datteren. Selv om fremgangsmåten ikke var helt ok. Tenker da særlig på det at hun ble ‘sur’ på henne for å føle seg forskjellsbehandlet.

Endret av Jullen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jullen skrev (6 minutter siden):

Når mor først har løyet, er det lov å pakke det litt inn, mtp at målet her er å gjøre det mest mulig skånsomt for datteren. Er jo heller ikke sikkert mor så denne favoriseringen fra starten selv.

Dette er uansett ikke å gaslighte. Dette psykologiske begrepet blir ofte misbrukt. Å gaslighte noen er utelukkende negativt og blir brukt i onde hensikter for å psyke noen ut ved å si at det de har gjort eller sagt ikke har skjedd. Dette er en subjektiv opplevelse hos datteren men som mor er enig i, og samtidig vil Skåne henne for og dermed ikke er ærlig.

I dette tilfellet var det egentlig godt ment fra mor i forsøk på å skåne datteren. Selv om fremgangsmåten ikke var helt ok. Tenker da særlig på det at hun ble sur på henne for å føle riktig.

Nei, det er jo bare løgn og manglende støtte, når dattera spesifikt ønsker støtte på det som er sant. 

Anonymkode: 3ee02...77b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Jullen skrev (1 time siden):

Dette er uansett ikke å gaslighte. Dette psykologiske begrepet blir ofte misbrukt. Å gaslighte noen er utelukkende negativt og blir brukt i onde hensikter for å psyke noen ut ved å si at det de har gjort eller sagt ikke har skjedd. Dette er en subjektiv opplevelse hos datteren som mor egentlig er enig i, men samtidig vil skåne henne for og dermed ikke er ærlig.

I dette tilfellet var det egentlig godt ment fra mor i forsøk på å skåne datteren. Selv om fremgangsmåten ikke var helt ok. Tenker da særlig på det at hun ble ‘sur’ på henne for å føle seg forskjellsbehandlet.

Skåne datteren? Når mor gjør så på tryne feil, noe hun vet selv? Og til og med presterer å bli sint på datteren, som kjenner på helt normale følelser??

Mor vil ikke skåne barnet sitt, hun vil bare selv unngå kjipe følelser, og jeg skal ikke si hva jeg tenker om disse foreldrene!🤮

Anonymkode: 86d26...905

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Snart har dere kun den «pene» datteren igjen om dere ikke renser lufta. Hva ønsker dere ?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig?

Ja da. Pene damer får alt i fanget, mens mindre pene gaslightes og "må bli sterkere og gå videre". Og tro at det er DEM det er noe galt med, at følelsene deres er feil.

Din mann er dessverre en typisk mann. Derfor har jeg skydd unna norske menn da jeg var på leit etter mann sist gang. De aller fleste norske menn mener at mindre pene damer har null verdi. De er usynlige og kan ikke brukes til noe. Damer som du, enabler disse mennene ved å la dem holde på. Oh my god.

Anonymkode: da5c7...138

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...