AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #1 Skrevet 13. september 2024 Vi tenkte å ta med oss barna i 5 - 14 årsalderen til India. Men noen mener det kan være traumatserende å se ekstrem fattigdom siden det er en stor overgang. Vi har vist dem videoer over hvordan det kan være der. Noe mer vi bør forberede oss for? Anonymkode: af3b1...2ab
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #2 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi tenkte å ta med oss barna i 5 - 14 årsalderen til India. Men noen mener det kan være traumatserende å se ekstrem fattigdom siden det er en stor overgang. Vi har vist dem videoer over hvordan det kan være der. Noe mer vi bør forberede oss for? Anonymkode: af3b1...2ab Tenker det bare er sunt at barn lærer hvor tøff og urettferdig verden er fra de er små. Vil ellers tro at dere havner på et sted som ikke er rammet aller verst? Det er jo ellers ikke uvanlig å se små sultne tiggerbarn de fleste syder sydover. Man trenger ikke dra helt til India for å finne dem. Hadde mange her hos oss i Norge også en periode i begynnelsen av 2000, før lovendringer og strengere regler. Husker feks små søte pågårnde jenter nedi 6-7 årsalderen kunne komme bort til meg nattestid i byen for å selge meg roser eller tigge.. Anonymkode: 52221...fdc 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #3 Skrevet 13. september 2024 var i india selv i alder av 11 sammed med barn fra 4-17 års alder. det skjedde ingenting traumatiserede for oss. vi e alle ekstremt takknemlig for reisen og alt vi fikk være med på, velger 100% å ha med barna på turer enn å la de være "alene" hjemme. vi var i slummen og bodde i nærheten av noe av den værste fattidommen jeg har sett, kun potitive minner derifra annet en litt vondt lukt. anbefaler å dra i vinterhalvåret, veeeldig varmt om sommeren, og da lukter det enda verre Anonymkode: 6cb39...bb9 3 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #4 Skrevet 13. september 2024 Nei, det er ikke traumatiserende. Får være grenser for misbruk av begrepet. Ekkelt, skummelt, trist og overveldende kan det selvsagt være - dog neppe verre enn at det er mer sunt enn problematisk. Har reist med unger i flere lutfattige land, det har ført til gode refleksjoner, interessante diskusjoner og tidvis noen perspektivskifter. Anonymkode: b3d9a...0f9 5 11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5 Skrevet 13. september 2024 India er vel det landet en får absolutt største kultursjokket om en reiser dit fra ett vestlig land, spesielt om en ikke er reisevant. Så ja, kan fort se for meg ett og anna traume hos både voksne og barn her. India er ekstremt skittent og lurvete, føles stygt å si det, fullt i alkoholiserte, ufordragelige folk..India har jo absolutt potensial for en voksen oppdagelsesreisende, men hadde ikke dratt med meg unger ned der. Og tro ikke du finner noe magisk spiritualitet nedi der, det er for lettlurte turister. Kan til nøden gå god for Goa, men det er vel mer india light, rettet mot turister, og skummelt å slippe de minste uti havet med alle undrestrømmene. legg igjen peneste klærne hjemme, kjøp med dere noe billig larv, og se mest mulig lurvete ut selv, så slipper dere unna tiggere om ikke anna. Og greit med dengue vaksine, mygglarvet er jo over alt. Pass dere for trafikken og sats på att magen holder seg på plass. Og alltid ha litt mynt satt til sides for bestikkelser. Taxi er billig og greit fremkomstmiddel om du våger deg uti trafikken med alle arvingene, aldri aksepter "gaver" fra folk på gaten, kuer rører du ikke, og aldri vis tommel opp, og alltid ha med deg dopapir, antiback og såpe. Ellers, hold verdiene nær kroppen. Anonymkode: 425b5...117 3
Bigote Skrevet 13. september 2024 #6 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, det er ikke traumatiserende. Får være grenser for misbruk av begrepet. Ekkelt, skummelt, trist og overveldende kan det selvsagt være - dog neppe verre enn at det er mer sunt enn problematisk. Har reist med unger i flere lutfattige land, det har ført til gode refleksjoner, interessante diskusjoner og tidvis noen perspektivskifter. Anonymkode: b3d9a...0f9 Det kommer helt an på hvilket sider av landene dere faktisk får mulighet til å se eller oppsøker selv.. Det at man besøker fattige land som utenforstående betyr ikke at man sitter med perspektiver på hele realiteten. Det finnes realiteter i verden man burde styre unna om man har barn og selv voksne kan traumatiseres av. Selv som reisevant som har sett fattigdom har enkelte ting gitt meg søvnløse netter og en forakt for hva mennesker er i stand til gjøre mote hverandre.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #7 Skrevet 14. september 2024 Så du er bekymret for om dine barn kan bli traumatisert av å reise på ferie til India og se fattigdom? Burde du ikke heller være bekymret for om slumbarna blir traumatisert av å BO der hele livet? Dra hodet ut av din egen navle da! Anonymkode: 0ca64...d54 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #8 Skrevet 14. september 2024 Fra en som har vært i India så er svaret at jeg aldri ville tatt med barna dit. Selv de fine delene er fullt av søppel og pågående folk. Nå finnes det er challange på Twitter hvor folk oppfordres til å bruke google maps til å søke inn på tilfeldige områder i India for å prøve å finne et sted uten søppel. Det er faktisk umulig, prøv selv. Velg et random sted og se rundt deg på bildet. Anonymkode: 9b0f2...b32 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #9 Skrevet 14. september 2024 Det er ikke nødvendig med "dannelsesreiser" til de verste plassene i verden for å få sympati for andre mennesker. Kan jo like så greit ta en tur innom Jemen også slik at de kan forstå at krig er fælt. De fleste mennesker i verden klarer å komme til disse konklusjonene uten å få det tett innpå seg. Å påstå noe annet høres i overkant elitistisk ut. Anonymkode: c1020...659
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #10 Skrevet 14. september 2024 Ja Gud forby at barn skal se at ikke alle har det like bra. Anonymkode: b13f5...8af 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #11 Skrevet 16. september 2024 Mine beste ferier har vært i såkalte "u-land". Anonymkode: 70d2e...14e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #12 Skrevet 16. september 2024 Ikke helt det samme, men familier reiser jo til Pakistan hele tiden med barna sine. Nå er det jo et annet land med litt andre levemåter enn India, men historisk sett er det ikke lenge siden Pakistan gjorde seg fri fra India, og mye indisk kultur henger godt igjen. Synes absolutt barna bør dra, det er viktig for barn å se andre deler av verden. Jeg er kjempeglad for at vi har fått reist mye. Jeg har bodd i flere land som kategoriseres som fattige, og det gir en et mer åpent blikk for mangfold. Anonymkode: 8dd90...71a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #13 Skrevet 16. september 2024 India er ett fantastisk land! Jeg tror barna kommer til å bli fasinert, og det kommer garantert til å sette i gang tankevirksomhet, når de ser barn som kanskje ikke har ett hjem eller en mamma eller pappa. Jeg har selv vært i slummen der, men det er jo ikke utmagrede barn som sitter der, som en sultkatastrofe. Barna leker, smiler og lever det livet de kan, ut ifra situasjonen sin. Så, traumatisering hadde vært det siste jeg bekymret meg for. Er det jenter eller gutter du skal dra med? Hadde jeg dratt med barn hadde min største bekymring vært om barnet kom bort fra meg. Det er jo mye folk, og tett med folk. Mister man ett vestlig barn, iallefall lyst blons jente, er det ikke sikkert at man ser barnet igjen. Det er barnebordell i India desverre. Borsett fra det, er jo trafikkulykker, løshunder og matforgiftning det neste på listen. Jeg skal selv tilbake til India, og skulle gjerne vist frem landet for mine barn. Det ville vært en kulturell reise av dimensjoner, men jeg vil vente til yngst er litt eldre. Sjansen for at barnet kommer bort fra en, er jo liten, men jo mindre barnet er, jo større er sjansen for at det kan løpe av sted... Anonymkode: f34ff...563
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #14 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 10.38): Så du er bekymret for om dine barn kan bli traumatisert av å reise på ferie til India og se fattigdom? Burde du ikke heller være bekymret for om slumbarna blir traumatisert av å BO der hele livet? Dra hodet ut av din egen navle da! Anonymkode: 0ca64...d54 Der traff du spikeren på hodet! Kanskje TS heller skulle brukt pengene ment for reisen på å hjelpe de barna i verden som ikke bor i samme privilegerte og navlebeskuende luksusboble som hun og hennes familie gjør? Anonymkode: 60543...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #15 Skrevet 17. september 2024 Traumatiserende?! De kommer tidsnok til å se nyhetssendinger og få virkeligheten i fleisen uansett. Ta de med, la de se realiteten! Bare sunt for folk i vår del av verden 👍🏻 Barna i fattige land har ikke så mye valg, de lever i dette 24/7. Anonymkode: acb8c...ed8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #16 Skrevet 17. september 2024 Vi reiste til et land med stor andel fattige da barna var 1 og 6. Minste var litt for lita, men merket godt på største at det hadde vært lærerikt og en eye-opener. Hun skjønte at ikke alle hadde det like bra. Spiste det hun fikk. Og utviklet seg masse. Ble ikke redd engang da hun så en edderkopp som var like stort som ansiktet hennes😅 vi har planer om å reise til India også. Det gjør absolutt ingenting å se livets skyggesider også. Det finnes mye fattigdom og søppel, men også mange nydelige steder! (Goa, Kerala, Shimla feks) Ville dog unngått å være for lenge i de største byene. Selv voksne blir litt tette i nesa av det. Anonymkode: de9da...0e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå