Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Uansett om det hun skriver er noe en sjef ikke skal gjøre, så har hun rett. Har du fire egenmeldinger på seks måneder så er du en jævla skulker. 

Anonymkode: 23487...c27

Her viser du den samme arrogante holdningen som sjefen. 

Dersom man får en kraftig infeksjon med influensa eller Covid har man 4-5 sykedager på et knips bare i løpet av ei uke. I tillegg er det mange som får Covid både en og to ganger i året.

Jeg jobber på et sykehjem. Bare det å komme på jobb forkjøla kan potensielt ta livet av pasientene våre. Så jeg synes det er særlig ille at slike trusler kommer fra en sjef i helsebransjen. Under pandemien fikk vi ikke komme på jobb med snue/hoste  uten å teste oss. Nå får vi beskjed å komme på jobb med Covid og munnbind så lenge vi ikke har feber…

Anonymkode: 7e383...7cb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen har sikkert rett i det at mange melder seg syk uten å være det. Men å si det rett ut til alle i plenum istedet for å ta det opp med vedkommende man tenker på, er feil måte å gjøre det på.

Mye dårlig ledelse for tiden. Virker som mange er svært sinnsforvirret og at det i seg selv fører til at mange flere melder seg syk. Bare det med lav bemanning, og det å ikke klare å fylle opp vaktene fører til mye sykemeldinger, folk som slutter, bruk av vikarer som koster 3x i lønnskostnader osv. Alt dette kunne vært gjort billigere og bedre for både personell og brukere, med fast stab som sjeldnere var syk, og fikk gjort alle oppgavene sine. Altså mer stabilitet. 

Rart at ikke ledere stepper opp.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Poledra skrev (15 timer siden):

Det går jo utover de andre ansatte om det er høyt sykefravær så det er jo en fordel at det blir tatt tak i, men det er kanskje ikke lett å finne riktig fremgangsmåte om mye tolkes i negativ mening

Jo hun hadde ikke trengt å skrive i en såpass autoritær ‘kjeftete’ tone. Med fremhevet tekst, caps lock og utropstegn.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo en god dose sannhet i det hun sier, det skal hun ha.

Men den beskyldende holdningen som hun ikke har noe problem med å demonstrere ‘’foran’’ alle kan jo være en del av grunnen til at folk heller melder seg syke, fremfor å kunne brife ståa med henne. Ingen liker å føle seg mistenkt og den følelsen setter seg.

Anonymkode: 25263...cc3

• Liker 2
Skrevet

Når man jobber med høyt smittepress så vil det jo bli et høyere fravær enn om man kan sitte halvsjuk på kontor og likevel få unna det som skal gjøres. 

jeg jobber i et yrke der jeg må være 120% på på jobb. Det er sjeldent tid til mat, drikke, dobesøk, bytte bind, ta en telefon fra skolen osv osv. hvis jeg da får korona er det uansvarlig av meg å dra på jobb. Er jeg syk reduseres kapasiteten og ikke minst, jeg er ofte syk lenger enn om jeg tar den ene dagen under dyna.

Samtidig jobber jeg med så mange mennesker at hvis det er noen som smittes et det sånne som meg. Så man må nesten sammenlikne epler og epler. Ikke epler og pærer når det kommer til sykefravær. 

Anonymkode: 716db...09b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei. Vanskelig å ta ansvar for å prøve begrense det ved å ta vaksiner f.eks?? Eller liker du tasse rundt smitte familie og arbeidskollegaer? 

Anonymkode: 10013...1d0

Har de funnet opp vaksine mot forkjølelse og omgangssyke? Kult! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I helse og omsorg så er det faktisk forventet at du tar ansvar og holder deg hjemme hvis du er smittsom. I alle yrker hvor smitte kan bre seg. 

Vil du ha et smørbrød fra kantina laget av Conrad som har ligget å spydd natta før? Vil du ha Berit til å stelle din syke bestemor, når hun har influensa? Vil du føde og la jordmor Matja med corona ta i mot barnet ditt?

Det er forskjell på hvor mye man kan tyne seg for å dra på jobb i ulike yrker. Har man kontorjobb klarer man sikkert å møte opp selv om man er pjusk. Omsorgen man gir skal være kvalitet og, ikke halvsure syke folk. Man må se det litt mer nyansert.

Anonymkode: 777eb...05c

Dette er en viktig grunn til at jeg er imot karensdager. Folk som er syke kan presse seg på jobb og dermed smitte kollegaer.

• Liker 3
Skrevet

Sånn er arbeidslivet, de fleste sjefer gjør sånt, bare overse det så godt du kan og gjør jobben din så godt du kan. 

Anonymkode: d6e92...bae

• Liker 1
Skrevet

Bedrifter og virksomheter som har høyt sykefravær må ta tak i det. Jeg har aldri vært ansatt noe sted hvor det ikke har blitt tatt tak i når sykefraværet har sklidd ut. Jeg syns ærlig talt det er mye snøfnuggmentalitet her når man blir så satt ut/provosert av en slik mail.

Jeg er ikke personalleder selv, men jeg ser at mange ledere sliter med dårlig disiplin blant ansatte og mye sykemeldinger (særlig i offentlig sektor).

Hvis man ikke takler at ledere gjør jobben sin så må man nesten finne seg et annet sted som passer bedre - gitt at det finnes da.

Anonymkode: e8568...921

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg lurer på om det er de samme som mener at folk er "syke" som mener at alle uføre kan bidra litt. Man skal med andre ord jobbe så mye man klarer samtidig som de som det ikke er plass til de som har helseutfordringer.

Interessant i forhold til sykefravær og at vi har høye tall i Norge - så er det mye sammenligninger som er vanskelig å vurdere i forhold til andre lands statistikk. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/syke-mennesker-tvinges-i-arbeid-mener-svensk-lo-6.158.1074039.ba66e77e64

Anonymkode: c1bf1...b33

• Liker 3
Skrevet
kissmequick skrev (18 timer siden):

Det er normalt maks i alle bedrifter som ikke er IA. Der jeg jobbet før var det samtale etter tre egenmeldinger på et år. 
Nå jobber jeg kommunalt igjen og jeg hater hvor høyt sykefraværet er. Gikk fra 2,5% til over 9% på tilsvarende arbeidsplass, begge med godt miljø…

Kvinnedominert yrke ?

Skrevet
Sefanja skrev (1 time siden):

Dette er en viktig grunn til at jeg er imot karensdager. Folk som er syke kan presse seg på jobb og dermed smitte kollegaer.

Jeg er enig med deg, og Ikke bare kollegaer, men også pasienter. Har vært borti mennesker som går på jobb før 48timers regelen og smittet veldig syke folk, som potensielt kan dø av en heftig omgang omgangsyke. 

Å få legeerklæring hver gang synes jeg heller ikke er en god ide, legene er opptatt nok og slike "filleting" tar tiden vekk fra de som trenger det mer.

Anonymkode: 777eb...05c

• Liker 3
Skrevet
Surpomp skrev (3 timer siden):

Kvinnedominert yrke ?

Ja, skole.

Skrevet

Jeg jobbet i en bydel i Oslo hvor direktøren sendte ut månedsbrev. 

I hvert BIDIGE brev var sykefravær tema. Og ikke type nærværsprosjekter osv - men sånn som det der. «Sorg over dødsfall er ikke fraværsgrunn» osv. 

Jeg hadde kun noen sykt barn dager selv, men synes det var ganske negativt opplegg. 

Fortell gjerne om tiltak og opplys om raskere tilbake osv, men sånn der….mye «pisk-retorikk». 

De mente fraværet gikk ned av det, men det laveste fraværet kom etter vedkommende avgang. Ikke på grunn av det altså, men det handlet om helt andre ting. 

Sykt irriterende og poengløst. 

Sett inn hjelpsomme tiltak, ikke kjeft. 

Anonymkode: a5148...baa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bedrifter og virksomheter som har høyt sykefravær må ta tak i det. Jeg har aldri vært ansatt noe sted hvor det ikke har blitt tatt tak i når sykefraværet har sklidd ut. Jeg syns ærlig talt det er mye snøfnuggmentalitet her når man blir så satt ut/provosert av en slik mail.

Jeg er ikke personalleder selv, men jeg ser at mange ledere sliter med dårlig disiplin blant ansatte og mye sykemeldinger (særlig i offentlig sektor).

Hvis man ikke takler at ledere gjør jobben sin så må man nesten finne seg et annet sted som passer bedre - gitt at det finnes da.

Ingen forskning viser at kjeft på mail som tiltak hjelper. 

Finnes nok av tiltak å sette inn ellers. 

Anonymkode: a5148...baa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 23.56):

Hun insinuerer at mange ansatte skulker seg syke ved å poengtere at det høye sykefravær i bedriften er en stor økonomisk utfordring og vil minne alle om at å bli ansatt i bedriften er en tillit bedriften viser den enkelte og at det går ut over kolleger, pasienter og økonomien i bedriften generelt når folk er syke. Hun poengterer også at ‘høyt sykefravær er 4 egenmeldingsdager i løpet av 6 måneder’ (Stemmer dette?!). Hun sier videre at denne mailen ikke er rettet mot ‘dere som sliter med å melde dere syke pga dårlig samvittighet og gruer dere til å ta den telefonen…Men alle dere andre!» Hun sier egentlig rett ut: «Jeg tror dere svindler bedriften».  Når jeg vil velge å tro at de aller aller fleste melder seg syke fordi de ER syke.

Jeg følte meg ikke truffet av mailen da jeg kun har hatt en fraværsdag siste 6 mnd. Syns likevel mailen var svært provoserende på de stakkars kollegene mine som har vært mye syke sine vegne. Flere av dem vet jeg har vært syke med god grunn. Kjenne også jeg har begynt å frie meg til høsten og vinteren med to små barn som neppe slipper unna sesongen uten noen virus og feber.

Har ikke sjefene fått med seg at det har vært økt sykefravær generelt i samfunnet etter pandemien?! Vil velge å påstå at de aller fleste har fått nedsatt immunforsvar etter pandemien og vi har Corona bølger i ett sett, inkl i sommerferien. Sjefen har vel derfor reagert på at flere enn ellers har vært syke også sommersesongen, men da da bør hun nesten få med seg hva som skjer i samfunnet rundt seg mht sykdom..

Hvordan ville dere reagert om sjefen deres sendte ut sånn ‘kjeftemail’ til alle sine ansatte etter sommerferien?

Flere burde sendt ut slike mailer fordi det er så forbanna mye skulking blant folk. Slutt å skyld på corona,den var over hele verden men vi ligger fortsatt på topp i sykefravær. Jeg håper noen får opp øya og innfører karensdager, helt sykt å ikke tape på fravær......og kun pottitlandet som aksepterer slik.

Anonymkode: edf84...735

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
frivis skrev (15 timer siden):

Sjefen har sikkert rett i det at mange melder seg syk uten å være det. Men å si det rett ut til alle i plenum istedet for å ta det opp med vedkommende man tenker på, er feil måte å gjøre det på.

Mye dårlig ledelse for tiden. Virker som mange er svært sinnsforvirret og at det i seg selv fører til at mange flere melder seg syk. Bare det med lav bemanning, og det å ikke klare å fylle opp vaktene fører til mye sykemeldinger, folk som slutter, bruk av vikarer som koster 3x i lønnskostnader osv. Alt dette kunne vært gjort billigere og bedre for både personell og brukere, med fast stab som sjeldnere var syk, og fikk gjort alle oppgavene sine. Altså mer stabilitet. 

Rart at ikke ledere stepper opp.

Det er enda flere udugelige ansatte som viser null respekt for kollegaer og bedriften. Jeg lurer på om folk skjønner at det går utover kollegaer hver gang de er borte fra jobb. Mange egoister i dette landet, og de er syke når de har lyst.

Anonymkode: edf84...735

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 9.15):

Om man ikke tåler å høre sannheten om at det er mye fravær i bedriften som voksen arbeidstaker. Så bør man kanskje flytte hjem til mor og far igjen, slik at de kan starte på oppdragelsen på nytt. 

Skulle seriøst likt å vite hvor mange av dere som lager slike oppkonstruerte problemer faktisk har vært i arbeidslivet. 

Oppfører seg som treåringer i trassalderen. "Jammen lederen min er ikke enig med meg. Buuhuu" 

Jeg har jobbet siden jeg var 18. Hater å være syk, fordi det er mye morsommere å værf på jobb! Men aom gravid smpbarnsmor får jeg dessverre lettere infeksjoner enn andre. Før hadde jeg veldig lavt fravær.

Det er uansett ikke slik man tar opp høyt sykefravær i en bedrift, i alle fall om man ønsker å redusere fraværet. Det er forresten du som framstår barnslig når du skriversom du gjør. Ingen her sutrer, og ingen gir inntrykk av å være aarbeidledige, noe du må dikte opp fordi det er viktig for deg å ha rett.

Anonymkode: d42cc...6c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 9.15):

Om man ikke tåler å høre sannheten om at det er mye fravær i bedriften som voksen arbeidstaker. Så bør man kanskje flytte hjem til mor og far igjen, slik at de kan starte på oppdragelsen på nytt. 

Skulle seriøst likt å vite hvor mange av dere som lager slike oppkonstruerte problemer faktisk har vært i arbeidslivet. 

Oppfører seg som treåringer i trassalderen. "Jammen lederen min er ikke enig med meg. Buuhuu" 

Det bidrar ikke akkurat til økt lojalitet om ledelsen sender e-post og anklager "alle". Vi er mange som alltid stiller til tide og vel så det og har bortimot null fravær gjennom mange år, men der det er enkeltpersoner som kan tenkes å sno seg unna. Det er helt fint at arbeidstaker må tåle å høre at man har for mye fravær, men det må man ta med de det faktisk gjelder, ikke anklage alle for det samme. 

Anonymkode: d6e92...bae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 10.39):

Men hvilken motivasjon vil ansatte uten fravær ha til å fortsette å yte ekstra når de blir kjeftet opp av lederen uten å ha gjort noe som helst galt? Denne oppfordringen må adresseres folk med mye fravær, og ingen andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...